Gå til innhold

Etterlyser oppskrift på karrygryte med kylling


Grønt blad

Anbefalte innlegg

Mamma hadde tidligere en oppskrift på en karrygryte med kylling. Tror den het Chicken ala Bombay, men det kan også hende den het noe helt annet...

Oppskriften var en helside med bl.a. steg for steg hvordan man gikk fram. De anbefalte bl.a. å servere agurk, ananas, rosiner og banan til.

Oppskriften kom fra bladet Familien, og hun fikk den for mer en ti år siden. Dessverre har hun klart å legge den et så lurt sted at hun ikke finner den igjen (les: rotet den bort...). :tristbla:

Vet dette kan være litt søkt, men den gryta var helt fantastisk god. Noe av det beste jeg har smakt, og den har alltid vært veldig populær når vi har hatt gjester! :sikle:

Hvis noen har oppskriften vil jeg veldig, veldig, veldig gjerne ha den.

Takker også for andre gode oppskrifter på karrykylling, og hvis noen kjenner til andre forum som jeg kan spørre i, så si gjerne ifra.

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var ikke dumt. Sender en e-post nå, jeg. Håper de har den selv om det er mer enn ti år siden den var på trykk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SuperMoo

Her er en oppskrift som er veldig god. Min mor fikk den av en pakistaner hun jobbet sammen med. Den kan lages med lam eller kylling.

Litt tidkrevende, men vel verdt det!

PAKISTANSK LAMMECURRY

Hovedingrediensen er lammekjøtt, helst stykker av lår, men det blir like godt med kylling eller kanin.

De øvrige ingrediensene blir til en krydret saus, så dimensjonr kjøttmengden til antall personer uten å regne med at det blir noe særlig annet i gryte som fyller opp.

Star med å finhakke løk, beregn ca en stor løk per kg kjøtt (mer løk=tykkere saus).

Løken stekes gylden i smør eller olje.

Tilsett så (en av gangen hvis du har tid):

3 hvitløksbåter i skiver

2 cm fersk ingefær skåret i skiver

1 fersk rød chili, strimlet

4 tomater, i småbiter

10 hele pepperkorn

4 nellikspiker

2 1/2 cm kanelbark

La det hele sause seg skikkelig på ganske sterk varme. Rør ofte!

Bland sammen følgende og rør det inn:

1 1/2 ts salt

1/2 ts chilipulver

3/4 ts carrypulver

1/2 gurkemeie

1/4 ts hvitløkspulver

1/4 ts malt ingefær

2 ts malt karve

2 1/2 ts malt koriander

Tilsett så ca 1/2 l vann. Du bør nå ha holdt på i ca 1 time med gryta og kan tilsette kjøttstykkene. La det koke på svak varme i 30 min og smak så til sausen med 1-2 ts Garam masala (krydderblanding).

Tilsett om nødvendig mer vann (sausen skal ikke være for tynn).

La det koke 30 min til eller til kjøttet slipper beina.

Lengre koketid gir mer kryddersmak på kjøttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk svar nå. Her er det:

Hei X,

Takk for en hyggelig henvendelse. Dessverre kan vi nok ikke gå så langt tilbake

i våre arkiv. Jeg foreslår at du søker på nettet med de stikkordene du har

oppgir, så finner du kanskje en som er nesten lik.

:grine:

Uff... Jeg som hadde håpet på positivt svar... :tristbla:

Takk for oppskrift Supermoo. Jeg får prøve den engang, men vil også gjerne ha "min" oppskrift. Noe som kan hjelpe? Hvilke andre forum kan jeg spørre i?

Endret av Grønt blad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal prøve å huske å lete i oppskriftsdatabasen min når jeg har fått satt sammen PC'en min igjen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne er usansynlig god, og minner mye om kyllingbombay på smak.

Ingredienser:

4 til 6 kyllingfileter

3 ss vegetabilsk olje

2 løk i skiver

2hvitløksfedd, finhakket

2 grønn chilli, uten frø. finhakket

1 ts middels sterk karripurë

1ts malt koriander

150g sjamoungjonger i skiver

8dl buljong

3 tomater hakket

1 ts salt

Skjær kyllingen i små strimler. Stek i varm olje på stekepanne. Fjern kyllingen fra pannen og stek løk, hvitløk, chili, karripure firsiktig i 2 minutter. Rør inn soppen, buljongen og tomatene. Krydre med salt.

Legg kyllingen i pannen og la det surre under lokk i 1 til 1og en halv time. Yil kyllingen er mør

Serveres med ris. Du kan også tilsette kokosmelk og koriander for mer eksotisk smak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppskrift, LilleOrkide.

Kan godt hende jeg prøver den ut.

Kom på noe mer i forbindelsen med oppskriften jeg savner. Tror man starter med å kutte opp løk og hvitløk og steker det i olje til det er litt gult. Husker også at det ikke er sopp, chilli, youghurt, tomater, karve og nellik i. Tror heller ikke det var buljong i. Vet ikke om det hjalp så mye, jeg. Men det er vel verdt forsøket...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Dytte en gang til...*

:sjenert.

Endret av Grønt blad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...