Gå til innhold

Til katteiere


Gjest Jeg lurer

Anbefalte innlegg

Hvis mine katter er til sjenanse, eller gjør noe som kan betraktes som skadeverk hos naboene, så håper jeg de vil ta det opp med meg. Hvis de bare kaster møkka over hekken, eller lignende for å statuere ett eksempel... Da tror jeg kanskje jeg vil bli litt vanskeligere å samarbeide med :legrine:

Men om møkka blir lagt rundt i hagen(til katteeigarane), vil ikkje den katten som "eig" møkka sjå på det som sitt eget teritorium? Vi fikk ivertfall tips om å legge kattebasjen til kattene våre rundt tomta(nedgravd så klart) for å markerer deiras teritorium då vi var plaga med ein ukastrert katt som både ga bank og øyremidd og som tissa på sykkelen min *momle*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som jeg skriver, jeg savner forståelse for at vi opplever dette som et problem, og du representerer her den holdningen vi møter når vi snakker med (ikke kjefter på) våre lokale katteeiere.

Nei, du kan ikke fotfølge kattene dine, og det er ikke din skyld at pusene dine gjør fra seg i andres sandkasse, eller legger seg i andres senger, men når de likevel gjør det, kan du se at du kan bidra til å finne en løsning sammen med den som opplever dette som et problem?

Har du ikke noe annet ansvar for kattene enn å gi dem mat og husly?

Kort sagt, har du noe som helst ansvar for hva kattene dine gjør, og at andre kan ha oppleve dem som en del av et større problem?

Men hva mener du vi egentlig skal gjøre da? Det nytter ikke akkurat å fortelle kattene at de ikke har lov til å gå på andres eiendom. Skal vi sette de i løpestreng da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jeg lurer
Men hva mener du vi egentlig skal gjøre da? Det nytter ikke akkurat å fortelle kattene at de ikke har lov til å gå på andres eiendom. Skal vi sette de i løpestreng da?

Nei, men hvis du hadde lest hele tråden, hadde du sett at jeg ikke har problemer med at de går på min eiendom.

Men jeg kan gi deg et eksempel.

Som jeg nevnte innledningsvis: vi hadde problemer med at kattene kom inn i huset, la seg i senger og sofa, markerte osv.

Jeg tok bilder av kattene innendørs, og henvendte meg til eierene, fortalte at dette var et problem for oss, og lurte på om katteeierne kunne hjelpe meg med å løse dette problemet, og kanskje også være med å spleise på en nettingdør for å hindre kattene deres i å komme inn i huset vårt. Hadde de kommet opp med en annen, billigere, men like god idé, hadde vi selvsagt gått for den. Jeg var ute etter å finne en løsning til det beste for alle parter, og ønsket en dialog om dette.

I stedet satte de seg på sin høye hest, og ga oss kommentarer som "såpass bør dere tåle", eller "det er bare å la døren være lukket" og en del andre nedlatende kommentarer.

Kan du se at katteeierne med fordel kunne ha reagert på en annen måte, og at de, ved å være litt imøtekommende, kunne ha bidratt til å gjøre mitt problem mindre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men hvis du hadde lest hele tråden, hadde du sett at jeg ikke har problemer med at de går på min eiendom.

Men jeg kan gi deg et eksempel.

Som jeg nevnte innledningsvis: vi hadde problemer med at kattene kom inn i huset, la seg i senger og sofa, markerte osv.

Jeg tok bilder av kattene innendørs, og henvendte meg til eierene, fortalte at dette var et problem for oss, og lurte på om katteeierne kunne hjelpe meg med å løse dette problemet, og kanskje også være med å spleise på en nettingdør for å hindre kattene deres i å komme inn i huset vårt. Hadde de kommet opp med en annen, billigere, men like god idé, hadde vi selvsagt gått for den. Jeg var ute etter å finne en løsning til det beste for alle parter, og ønsket en dialog om dette.

I stedet satte de seg på sin høye hest, og ga oss kommentarer som "såpass bør dere tåle", eller "det er bare å la døren være lukket" og en del andre nedlatende kommentarer.

Kan du se at katteeierne med fordel kunne ha reagert på en annen måte, og at de, ved å være litt imøtekommende, kunne ha bidratt til å gjøre mitt problem mindre?

Jeg har lest det du har skrevet.

Mener du helt seriøst at hvis en katt kommer inn i ditt eller andres hus så skal eieren være med på å betale for en nettingdør :klø:

Hva med de som bor i store villastrøk skal de være med på å betale nettingdører til hele området?

Da må det være bedre at den som er plaget av dette skaffer seg ei spruteflaske med vann og spruter etter kattene, da blir det slutt på problemene etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jeg lurer
Jeg har lest det du har skrevet.

Mener du helt seriøst at hvis en katt kommer inn i ditt eller andres hus så skal eieren være med på å betale for en nettingdør :klø:

Hva med de som bor i store villastrøk skal de være med på å betale nettingdører til hele området?

Da må det være bedre at den som er plaget av dette skaffer seg ei spruteflaske med vann og spruter etter kattene, da blir det slutt på problemene etterhvert.

Nei, jeg mener ikke at de absolutt skulle ha spleiset på en nettingdør, men jeg mener at de kunne ha vist forståelse for at vi opplever dette som et problem. De kunne kommet med tips, og samarbeidet for å finne en løsning i stedet for å nekte på at dette var et problem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg mener ikke at de absolutt skulle ha spleiset på en nettingdør, men jeg mener at de kunne ha vist forståelse for at vi opplever dette som et problem. De kunne kommet med tips, og samarbeidet for å finne en løsning i stedet for å nekte på at dette var et problem!

Jeg skjønner at du mener at kattene kan bli et problem, det skjønner jeg veldig godt. Men siden det ikke går ann å oppdra katter som du oppdrar unger er det ikke lett å finne noen måte å løse disse problemene på utenom å skremme kattene så fælt at de ikke tør å vise seg hos deg.

Kattene er egenrådige og gjør som de vil, husk de er rovdyr som ikke lar seg temme så lett.

Så selv om jeg selv har katter så har jeg ingen ide på hva du skal gjøre.

Før vi selv fikk katt hadde vi besøk av en katt på soverommet, vi hadde vært på fest og jeg skulle til å legge meg. Idè jeg åpner soveromsdøren piler det en katt mot meg, jeg skvatt så fælt så jeg hylte og smelte igjen døren. Stakkars pusen ble så skremt så den viste seg aldri mer på soverommet vårt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kastererte katter markerer ikke. De har mindre teritorium. De formerer seg ikke. Har man kattdo inne fra de er små er det mulig de ikke alltid går på do ute i det fri. hadde min nabo (eller husvert) beklaga seg hadde jeg nok vært med på ei spleising... i hvertfall skulle du ha fått sympati i massevis

jeg vil også si (og sikkert gjøre en del småsure) Det er ikke alle plasser det passer å ha dyr...

Jeg har en pus sjøl (Hans Kongelighe Høyhet ) :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jeg lurer
Jeg skjønner at du mener at kattene kan bli et problem, det skjønner jeg veldig godt. Men siden det ikke går ann å oppdra katter som du oppdrar unger er det ikke lett å finne noen måte å løse disse problemene på utenom å skremme kattene så fælt at de ikke tør å vise seg hos deg.

Kattene er egenrådige og gjør som de vil, husk de er rovdyr som ikke lar seg temme så lett.

Så selv om jeg selv har katter så har jeg ingen ide på hva du skal gjøre.

Før vi selv fikk katt hadde vi besøk av en katt på soverommet, vi hadde vært på fest og jeg skulle til å legge meg. Idè jeg åpner soveromsdøren piler det en katt mot meg, jeg skvatt så fælt så jeg hylte og smelte igjen døren. Stakkars pusen ble så skremt så den viste seg aldri mer på soverommet vårt.

Da kom vi et skritt videre... ;)

Du anerkjente at dette var et problem for meg, og kom med et tips om å skremme kattene fra området.

Dette kunne naboene mine også ha gjort, i stedet for å være nedlatende.

De kunne også ha fortalt meg hva slags "skremmemidler" de finner akseptable, og hva de "tillater" meg å gjøre mot kattene deres.

(Spruteflaske har ikke hjulpet)

Som sagt: det er ikke så mye som skal til. Med ved å være imøtekommende og samarbeidsvillig er det lettere å finne en løsning som fungerer for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest allergiker

Jeg synes det er helt utrolig hva enkelte katteeiere her kan lire av seg. Når kattene deres kan forårsake kraftige allergianfall når de sniker seg inn hos andre, og det eneste dere svarer er "Hva skal jeg gjøre da?". Andre lider pga at dere absolutt skal ha noen allergifremkallende dyr som dere bare slipper ut, og viser ingen forståelse for at kattene dere ikke er til så stor glede for nabolaget.

Ta ansvar. Beklag. Snakk med de som plages av dyreholdet deres, og vær imøtekommende. OK, vi forstår at dere ikke kan fotfølge kattene hele tiden, men de er likevel DERES ansvar. Hvis dere ikke innser det, bør dere ikke ha dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt utrolig hva enkelte katteeiere her kan lire av seg. Når kattene deres kan forårsake kraftige allergianfall når de sniker seg inn hos andre, og det eneste dere svarer er "Hva skal jeg gjøre da?". Andre lider pga at dere absolutt skal ha noen allergifremkallende dyr som dere bare slipper ut, og viser ingen forståelse for at kattene dere ikke er til så stor glede for nabolaget.

Ta ansvar. Beklag. Snakk med de som plages av dyreholdet deres, og vær imøtekommende. OK, vi forstår at dere ikke kan fotfølge kattene hele tiden, men de er likevel DERES ansvar. Hvis dere ikke innser det, bør dere ikke ha dyr.

Hehe, hvis du leser litt i tråden som gikk her for ca. en uke siden vil du forstå at det ikke nytter å bruke gode argumenter til katte eiere.

De forstår så inderlig godt at dyreholdet deres ikke på noe måte kan forsvares, men noe innrømmelser får du aldri. Det ville jo bare skaffe dem arbeid og masse mas med å ta vare på hårdottene sine.

Endret av Veslejenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter er ikke et dyr som kan kontrolleres fullstendig. Gjør man det, så lever katten et så unaturlig og begrenset liv at jeg vil kalle det dyremishandling. Derfor bør man tenke seg litt om før man skaffer seg katt - hvor man bor, hvor mange katter som er der fra før, hva man kan gi katten osv. Det er ikke en menneskerett å ha dyr, men dessverre er det en trend i tiden at man fint kan gjøre de begrensinger og endringer man vil slik at man har katt på tross av at det egentlig ikke passer - på bekostning av katten.

Endret av Veslejenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få denne debatten opp på et litt høyere nivå - jeg har ingen problemer med å forstå at katteavføring ol.lign. kan være irriterende. Blant annet derfor synes jeg ikke at man ukritisk skal skaffe seg så mange katter man vil når man bor i et tettbygd strøk.

Samtidig mener jeg at kattehold er en så intigrert del av vår kultur at vi kan ikke forvente ekstreme tiltak som at katten skal holdes inne eller at den som ikke har katt skal flytte. Samarbeid - og evt. deling av utgifter - mener jeg også bør være et minimum, så sant begge parter kan holde seg saklig og høflig til problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi tar vare på dyrene ved å ikke binde de fast i bånd, dette strider så totalt mot kattens natur at er man avhengig av denne typen kattehold så er det bedre å la være å skaffe seg katt.

Endret av Veslejenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En katt er faktisk et rovdyr. Det går ikke ann å temme det på lik linje som andre dyr. Katten har det fra naturens side at den skal fange mus, rotter, fugler osv. Hvis vi skal fotfølge katten eller ha den i bånd vil vi ta i fra den mye av dens natur.

Alle vil vi det beste for dyrene våre og det beste for katten er å være "fri".

Så det vi katteeiere skal gjøre for katten er å sørge for mat, vann, vaksine, ormekurer, dyrlegebesøk når det trengs, husly og masse kos.

Vi må la katten leve på dens premisser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få denne debatten opp på et litt høyere nivå - jeg har ingen problemer med å forstå at katteavføring ol.lign. kan være irriterende. Blant annet derfor synes jeg ikke at man ukritisk skal skaffe seg så mange katter man vil når man bor i et tettbygd strøk.

Samtidig mener jeg at kattehold er en så intigrert del av vår kultur at vi kan ikke forvente ekstreme tiltak som at katten skal holdes inne eller at den som ikke har katt skal flytte. Samarbeid - og evt. deling av utgifter - mener jeg også bør være et minimum, så sant begge parter kan holde seg saklig og høflig til problemet.

:pls:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En katt er faktisk et rovdyr. Det går ikke ann å temme det på lik linje som andre dyr. Katten har det fra naturens side at den skal fange mus, rotter, fugler osv. Hvis vi skal fotfølge katten eller ha den i bånd vil vi ta i fra den mye av dens natur.

Alle vil vi det beste for dyrene våre og det beste for katten er å være "fri".

Så det vi katteeiere skal gjøre for katten er å sørge for mat, vann, vaksine, ormekurer, dyrlegebesøk når det trengs, husly og masse kos.

Vi må la katten leve på dens premisser.

Kunne ikke vært mer enig! (Bare for ordens skyld - en hund er også et rovdyr. Men siden den er en helt annen art, så kan den temmes på en helt annen måte enn en katt ;)).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

For å få denne debatten opp på et litt høyere nivå - jeg har ingen problemer med å forstå at katteavføring ol.lign. kan være irriterende. Blant annet derfor synes jeg ikke at man ukritisk skal skaffe seg så mange katter man vil når man bor i et tettbygd strøk.

Samtidig mener jeg at kattehold er en så intigrert del av vår kultur at vi kan ikke forvente ekstreme tiltak som at katten skal holdes inne eller at den som ikke har katt skal flytte. Samarbeid - og evt. deling av utgifter - mener jeg også bør være et minimum, så sant begge parter kan holde seg saklig og høflig til problemet.

Disse ekstreme tiltakene er det jo dere som konkluderer med, jeg har aldri nevnt at kattene må holdes inne. Du kan jo faktisk gå ut sammen med katten din?

Men da er vi jo tilbake til starten, det vil jo kreve både tid og arbeid.

Endret av Veslejenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse ekstreme tiltakene er det jo dere som konkluderer med, jeg har aldri nevnt at kattene må holdes inne. Du kan jo faktisk gå ut sammen med katten din?

Men da er vi jo tilbake til starten, det vil jo kreve både tid og arbeid.

og du har tydeligvis problemer med å forstå at dette er ikke normalt for en katt.... katter er einstøinger og vil miste ganske mye av sin natur ved denne metoden.

da er det en bedre løsning å la være å anskaffe seg katt hvis den ikke kan gå fritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse ekstreme tiltakene er det jo dere som konkluderer med, jeg har aldri nevnt at kattene må holdes inne. Du kan jo faktisk gå ut sammen med katten din?

Men da er vi jo tilbake til starten, det vil jo kreve både tid og arbeid.

Det er der du trekker din egen slutning uten å høre på hva vi sier. Jeg lar ikke være å ha mine katter i bånd fordi det krever tid og arbeid (jeg har f.eks en hund som jeg går tur med i bånd og som jeg har fri - noe som i hvertfall krever tid og arbeid).

Jeg har ikke mine katter i bånd fordi det vil legge en så stor begrensning på deres natur at det for meg grenser til dyreplageri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og du har tydeligvis problemer med å forstå at dette er ikke normalt for en katt.... katter er einstøinger og vil miste ganske mye av sin natur ved denne metoden.

da er det en bedre løsning å la være å anskaffe seg katt hvis den ikke kan gå fritt.

Jada jada, alle disse tåpelige argumentene bare for å slippe a ta ansvar.

Hvis jeg får meg en hamster, skal den være ut da? Det er vel naturlig for den?

Hva skal jeg i såfall gjøre med katten din når den kommer for å ta hamstern min?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...