Gå til innhold

Til katteiere


Gjest Jeg lurer

Anbefalte innlegg

Gjest Jeg lurer
enig her.... tretten katter i hagen samtidig er jo en smule ekstremt så jeg ville sjekket ut om en del av disse er ville/hjemløse eller noe i den dur.

Ingen av disse kattene er ville/hjemløse, alle har halsbånd, og vi vet hvor alle kattene hører hjemme.

En av katteeierne har 4 katter, en har 3 katter, to har 2 katter, og to har en katt hver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest allergiker

Hadde jeg opplevd at en kat kom inn i huset eller leiligheten min, hadde det blitt månelyst! Jeg er allergisk, og kan ikke besøke folk som har katter. Hadde en katt lagt seg i senga mi og trasket rundt i leiligheten, hadde det betydd et stort arbeid, et arbeid jeg selv ikke kunne ha gjort uten å bli veldig dårlig.

Katter ute må man tolerere til en viss grad, men jeg hadde satt himmel og jord i bevegelse om de hadde våget seg inn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lazuli
har tre katter selv men har til dags dato kun fått en klage... men hun holdt rimelig kjapt kjeft når hun fikk valget mellom katt i hagen eller jordrotteinvasjon som vi var plaget med før det kom katter i gata.

:ler: tenker nok hun gjorde det da ja...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sativa

Jeg mener selvfølgelig ikke at man skal finne seg i at andre katter tisser eller bæsjer inn hos seg. Og enhver ansvarlig eier kan enkelt fjerne dette problemet ved å kastrere katten sin.

Det finnes også en del triks man akn gjøre selv, legge appelsinskall i bedene for eksempel. Men jeg regner med at dt største problemet ligger i at kattene kommer inn. Det beste du kan gjøre er å skaffe deg en katt selv. Den vil da jage ut andre katter som kommer seg inn på dens territorium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jeg lurer
Det beste du kan gjøre er å skaffe deg en katt selv. Den vil da jage ut andre katter som kommer seg inn på dens territorium.

Det er ikke alle som kan ha katt... (eller andre dyr for den saks skyld). Jeg har et barn som er allergisk og som får astmaanfall ved kontakt med både hund og katt, og da er ikke det et alternativ.

Men igjen, det er ikke så mye som skal til, og det viktigste for meg hadde vært om katteeierne hadde sluttet å fraskrive seg ethvert ansvar for de problemene deres dyr skaper for andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg hadde det hjulpet veldig mye om katteeierne hadde innsett at dette kan oppleves problematisk. Det er faktisk det viktigste for meg.

Om de i tillegg hadde tatt meg på alvor, og vært villige til å løse de problemene sammen med oss, i stedet for å nekte på at det er et problem, og dermed motarbeide oss, hadde jeg vært veldig fornøyd.

Det er ikke alltid det er så mye som skal til!

OK. Hvis en av naboene mine hadde kommet til meg og på en hyggelig måte fortalt at de hadde problemer med katten min som tisset på utemøblene, gikk inn i huset og la seg i sengene osv. da hadde jeg blitt veldig ydmyk og flau. Og hvis denne naboen da hadde hatt et rimelig forslag til hvordan vi kunne løse problemet i fellesskap, hadde jeg vært mer enn villig til å lytte og evt bidra med mitt. Jeg hadde vel også sagt at jeg syntes de burde bruke "harde skyts" for å jage/skremme vekk katten min, og jeg hadde med glede spandert en flaske "katt vekk" til naboen (men slike midler hjelper vel bare der og da?).

Som sagt; jeg syns det burde vært påbudt å kasterere/sterilisere kattene sine med mindre man skal bruke de til avl. Jeg tror mye nabobråk kunne vært unngått slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lazuli
Det er ikke alle som kan ha katt... (eller andre dyr for den saks skyld). Jeg har et barn som er allergisk og som får astmaanfall ved kontakt med både hund og katt, og da er ikke det et alternativ.

Men igjen, det er ikke så mye som skal til, og det viktigste for meg hadde vært om katteeierne hadde sluttet å fraskrive seg ethvert ansvar for de problemene deres dyr skaper for andre.

Du kan jo selvfølgelig ikke fortsette å ha det sånn. At du har barn som får astmaanfall gjør iallefall ikke din fortvilelse mindre.

Tror du må invitere naboene dine på kaffe for å forklare situasjonen skikkelig, det er jo summen av deres katter som er problemet for deg. Om de ikke er interessert må du sannelig kontakte kommunen/fylkeslegen snarest mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
OK. Hvis en av naboene mine hadde kommet til meg og på en hyggelig måte fortalt at de hadde problemer med katten min som tisset på utemøblene, gikk inn i huset og la seg i sengene osv. da hadde jeg blitt veldig ydmyk og flau. Og hvis denne naboen da hadde hatt et rimelig forslag til hvordan vi kunne løse problemet i fellesskap, hadde jeg vært mer enn villig til å lytte og evt bidra med mitt. Jeg hadde vel også sagt at jeg syntes de burde bruke "harde skyts" for å jage/skremme vekk katten min, og jeg hadde med glede spandert en flaske "katt vekk" til naboen (men slike midler hjelper vel bare der og da?).

Som sagt; jeg syns det burde vært påbudt å kasterere/sterilisere kattene sine med mindre man skal bruke de til avl. Jeg tror mye nabobråk kunne vært unngått slik.

Og det er nettopp dette jeg er ute etter! I stedet for flåsete kommentarer som "såpass bør du tåle"...

Og jeg tror, som deg, at mye hadde blitt bedre ved påbud om sterilisering/kastrering!

Og når det gjelder "getoff" og "katt vekk", det er riktig at de hjelper kun der og da, men nå har jeg kjøpt noe nytt som heter "luktstoff mot katter" som skal ha en langvarig virkning. Det lukter i alle fall... Hun vi kjøpte det av var i alle fall veldig fornøyd. :)

Kombinert med pepper får vi håpe det fungerer bedre enn det andre vi har prøvd!

Hørte et par kattenys utenfra i sted, så noen har i alle fall fått litt pepper i nesa. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jeg lurer
Du kan jo selvfølgelig ikke fortsette å ha det sånn. At du har barn som får astmaanfall gjør iallefall ikke din fortvilelse mindre.

Tror du må invitere naboene dine på kaffe for å forklare situasjonen skikkelig, det er jo summen av deres katter som er problemet for deg. Om de ikke er interessert må du sannelig kontakte kommunen/fylkeslegen snarest mulig.

Og det er vel det som er vanskeligst for naboene å forstå...

Det er jo ikke den ene naboens katt som skaper problemer, det er de 7 naboenes 13 katter, og da er det veldig lett å skyve ansvaret over på alle andre...

Men det å kontakte kommune/fylkeslege/mattilsyn er absolutt siste utvei, da skal jeg ha prøvd alt annet først. Det er greit å snakke med dem, men jeg liker ikke å lage bråk. :slåss:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lazuli
Og det er vel det som er vanskeligst for naboene å forstå...

Det er jo ikke den ene naboens katt som skaper problemer, det er de 7 naboenes 13 katter, og da er det veldig lett å skyve ansvaret over på alle andre...

Men det å kontakte kommune/fylkeslege/mattilsyn er absolutt siste utvei, da skal jeg ha prøvd alt annet først. Det er greit å snakke med dem, men jeg liker ikke å lage bråk. :slåss:

Jeg kan forstå at du ikke vil lage bråk. Likevel ville jeg ikke hatt noen problemer med dette om barnet mitt hadde hyppige astmaanfall. Det er en kjent sak at allergikere kan utvikle dårligere helsetilstand som følge av ytterligere eksponering for det de reagerer på. I forhold til lov om foreldre og barn har barna våre krav på beskyttelse, og i dette tilfellet kommer den til anvendelse.

At du kan se igjennom fingrene, og være tålmodig med forskjellige

typer ubehageligheter på utsiden av huset er en ting. Når det gjelder

dine barns helse skal det være motsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jeg lurer
Jeg kan forstå at du ikke vil lage bråk. Likevel ville jeg ikke hatt noen problemer med dette om barnet mitt hadde hyppige astmaanfall. Det er en kjent sak at allergikere kan utvikle dårligere helsetilstand som følge av ytterligere eksponering for det de reagerer på. I forhold til lov om foreldre og barn har barna våre krav på beskyttelse, og i dette tilfellet kommer den til anvendelse.

At du kan se igjennom fingrene, og være tålmodig med forskjellige

typer ubehageligheter på utsiden av huset er en ting. Når det gjelder

dine barns helse skal det være motsatt.

Jeg er selvfølgelig enig med deg, barnets helse kommer foran alt annet.

Men vi håper, og tror, at vi har eliminert den verste trusselen for astmaen ved å installere nettingdør, da kommer kattene ikke inn i huset lenger, i alle fall ikke så lenge jeg husker å lukke vinduet.

Det er bare så utrolig frustrerende at katteeierne ikke kan ta sin del av ansvaret, og at alt ansvar og alle kostnader faller på oss. Hittil i år har vi brukt ca 3500 kroner på å holde kattene ute av hus og sandkasse/bed, og hvis ikke dette nye middelet virker blir det sikkert mer.

Når jeg leser gjennom det jeg har skrevet her inne, ser jeg at det jeg savner fra katteeierne er forståelse, aksept for at dette er et problem, at de tar sin del av ansvaret, samt samarbeidsvilje for å finne løsninger til det beste for alle parter. (Katter, katteeiere OG katteløse).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jeg lurer
Jeg er selvfølgelig enig med deg, barnets helse kommer foran alt annet.

Men vi håper, og tror, at vi har eliminert den verste trusselen for astmaen ved å installere nettingdør, da kommer kattene ikke inn i huset lenger, i alle fall ikke så lenge jeg husker å lukke vinduet.

Det er bare så utrolig frustrerende at katteeierne ikke kan ta sin del av ansvaret, og at alt ansvar og alle kostnader faller på oss. Hittil i år har vi brukt ca 3500 kroner på å holde kattene ute av hus og sandkasse/bed, og hvis ikke dette nye middelet virker blir det sikkert mer.

Når jeg leser gjennom det jeg har skrevet her inne, ser jeg at det jeg savner fra katteeierne er forståelse, aksept for at dette er et problem, at de tar sin del av ansvaret, samt samarbeidsvilje for å finne løsninger til det beste for alle parter. (Katter, katteeiere OG katteløse).

Jeg må rette meg selv her. Jeg snakker her om naboene, ikke om katteeiere generelt!

De fleste her inne har vist en forståelse, og vilje til problemløsning, som jeg skulle ønske våre lokale katteeiere hadde vist!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lazuli
Jeg må rette meg selv her. Jeg snakker her om naboene, ikke om katteeiere generelt!

De fleste her inne har vist en forståelse, og vilje til problemløsning, som jeg skulle ønske våre lokale katteeiere hadde vist!

Vi får bare håpe på at den manglende forståelsen kommer snarlig, og at dere sammen klarer å finne en god løsning. De problemene du opplever tror jeg de aller fleste ville anerkjent som nødvendig å løse øyeblikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du høres veldig fornuftig og imøtekommende ut. Jeg skal selv ta til meg to små kattunger snart, og som katteeier har man ansvar for dyrene sine. Om jeg var i din situasjon vet jeg ikke om jeg hadde greid å holde meg såpass rolig, og mange jeg kjenner ville gått drastisk til verks for lenge siden. Jeg hadde aldri i verden godtatt at hagen min ble brukt til do og lekekasse for 13 katter.

Om nabolaget vårt fikk det problemet du beskriver hadde jeg holdt mine to innendørs. De er mitt ansvar, og skal aldeles ikke inn hos andre. Jeg ville innkalt til møte, for å komme fram til en løsning i fellesskap. Jeg tror det er lurt av dere å gjøre det samme. Og ja, det er kjapt gjort å tenke "gale menneske" om noen som setter inn nettingdør for å forhindre at katter kommer inn. Jeg synes du er smart som tar bilder av kattene inne, og du bør ta bilde av dem ute også, når de er mange i hagen din. Dokumentasjon er viktig :)

Lykke til, jeg håper virkelig du møter forståelse fra katteeierne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lett å passe på hvor kattene går, man kan ikke akkurat fotfølge de heller.

Det at kattene er på andres eiendom og gjør fra seg er ikke lett for en katteeier å følge med på. Synes det høres helt tullete ut at man skal skylde på eieren når katten har gjort fra seg hos andre.

Jeg liker heller ikke at andre katter kommer inn i huset vårt eller på terassen, da jeg jager de enkelt og greit. Det kunne aldri falle meg inn å gå til eieren å kjefte på de for det..

Faktisk har jeg aldri tenkt på at de skal stå til ansvar om kattene deres driter i sandkassa til ungene, det er slike ting man må regne med når det finnes katter i nabolaget.

Vi har nå hatt katter her vi bor nå i 4 år, vi har aldri fått så mye som en negativ bemerkning ang. kattene våre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis mine katter er til sjenanse, eller gjør noe som kan betraktes som skadeverk hos naboene, så håper jeg de vil ta det opp med meg. Hvis de bare kaster møkka over hekken, eller lignende for å statuere ett eksempel... Da tror jeg kanskje jeg vil bli litt vanskeligere å samarbeide med :legrine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er nettopp dette jeg er ute etter! I stedet for flåsete kommentarer som "såpass bør du tåle"...

Og jeg tror, som deg, at mye hadde blitt bedre ved påbud om sterilisering/kastrering!

Og når det gjelder "getoff" og "katt vekk", det er riktig at de hjelper kun der og da, men nå har jeg kjøpt noe nytt som heter "luktstoff mot katter" som skal ha en langvarig virkning. Det lukter i alle fall... Hun vi kjøpte det av var i alle fall veldig fornøyd. :)

Kombinert med pepper får vi håpe det fungerer bedre enn det andre vi har prøvd!

Hørte et par kattenys utenfra i sted, så noen har i alle fall fått litt pepper i nesa. :sjenert:

For meg er det heilt ufatelig at noen vil ha ein ukastrert katt. Eg er veldig for kastrering av katt og skjønner ikkje kvifor folk ikkje kan ta seg råd til det og sleppe unn med plager som spraying, lange turer for katten, slossing, uønska kattunger og sinte naboer.

Da er ikkje så dyrt å kastrere og er folk ikkje villig til å¨betale dette burde dei ikkje hatt katt i da heila tatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jeg lurer
Når jeg leser gjennom det jeg har skrevet her inne, ser jeg at det jeg savner fra katteeierne er forståelse, aksept for at dette er et problem, at de tar sin del av ansvaret, samt samarbeidsvilje for å finne løsninger til det beste for alle parter. (Katter, katteeiere OG katteløse).

Det er ikke lett å passe på hvor kattene går, man kan ikke akkurat fotfølge de heller.

Det at kattene er på andres eiendom og gjør fra seg er ikke lett for en katteeier å følge med på. Synes det høres helt tullete ut at man skal skylde på eieren når katten har gjort fra seg hos andre.

Jeg liker heller ikke at andre katter kommer inn i huset vårt eller på terassen, da jeg jager de enkelt og greit. Det kunne aldri falle meg inn å gå til eieren å kjefte på de for det..

Faktisk har jeg aldri tenkt på at de skal stå til ansvar om kattene deres driter i sandkassa til ungene, det er slike ting man må regne med når det finnes katter i nabolaget.

Vi har nå hatt katter her vi bor nå i 4 år, vi har aldri fått så mye som en negativ bemerkning ang. kattene våre.

Som jeg skriver, jeg savner forståelse for at vi opplever dette som et problem, og du representerer her den holdningen vi møter når vi snakker med (ikke kjefter på) våre lokale katteeiere.

Nei, du kan ikke fotfølge kattene dine, og det er ikke din skyld at pusene dine gjør fra seg i andres sandkasse, eller legger seg i andres senger, men når de likevel gjør det, kan du se at du kan bidra til å finne en løsning sammen med den som opplever dette som et problem?

Har du ikke noe annet ansvar for kattene enn å gi dem mat og husly?

Kort sagt, har du noe som helst ansvar for hva kattene dine gjør, og at andre kan ha oppleve dem som en del av et større problem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det hjelper å få do til katten inne, den vil sikkert ikke bruke den når den er vant til å gå på do ute.

Skjønner at man bli sint når kattene går inn i andres hus og gjør fra seg, men at den bruker hagen og blomsterbed har jeg aldri skjønt problemet med. Man må nesten gå ut i fra at kattene hjelper til med å holde mus og fanteri vekk fra tomta, så den gjør vel litt nytte for seg også.

Hvis man av en eller annen grunn har store problemer med å forholde seg til naboer og kattene deres, så burde man strengt tatt vurdere å bosette seg på steder som ligger litt for seg selv, uten nære naboer. Jeg er av den oppfatning at hvis man bare leter, så finner man noe å henge seg opp i og irritere seg over hele tiden. Unger som bråker, en ødelagt eksospotte, musikk, trafikk, måker, mygg osv. Og katter da.

Skal man da når man kjøper seg hus gå rundt og spørre alle naboene om de har katt eller andre dyr og om de passer skikkelig på dyrene sine og tar ansvar for det dyrene gjør? Det er jo ikke alle steder katter er noe problem selv om man bor nær folk. Her jeg bor finnes det masse katter men det har aldri vært noe som helst problem.

TS: Opplever de andre kattløse naboene dette som ett problem? Hva med å gå sammen med dem og innkalle alle katteiere til møte for å ta opp problemet og finne en felles løsning på dette.

Og ha som siste utvei å kontakte kommune, fylkeslege og mattilsyn.

Endret av IsaCathrine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...