Gjest Gjest_Anneliane_* Skrevet 16. oktober 2008 #22 Skrevet 16. oktober 2008 Hei, var på sånt party i går. Hadde aldri hørt om dette. Men fikk kokte grønnsaker som smakte aldeles nydelig, kokt uten vann. Er dette mulig i helt vanlig gryter også? Noen som vet mere om dette enn meg,trener nemlig nye gryter, men 25000,-er jo MYE peng. Kokte fisk også, i en gryte uten noe annet, smakte nydelig. Pluss at det ble laget en krydderkake også, ferdig miks, Det ble tatt i revet gulrøtter og potet! og litt forskjellig, ikke noe vann eller olje som det står på pakken, kaken ble kjempegod. Kan noen forklare for meg, ellers så kommer jeg til å kjøpe gryter og bli ganske blakk
Gjest Saladmasterbruker Skrevet 26. oktober 2008 #23 Skrevet 26. oktober 2008 Så med dette utstyret kan man halvere koketiden på poteter altså? :klø: interessant... Hvis du gjør som meg og mange andre Saladmaster eiere så strimler du potetene med den fantastiske "kjøkkenmaskinen" og har disse så i kjelen med hullene i sammen med alle andre grønnsaker du har tenkt å benytte til måltidet. Fyll så et par cm vann i den kjelen som "hullkjelen" passer oppi og sett på lokket og skru på varmen. Det tar ikke lang tid før de 2 centimeterene med vann koke og potetene/grønnsakene blir dampkokte på 7 minutter fra ventilen i lokket begynner å klikke. Som jeg har sagt før, dette ER tidsbesparende.
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2008 #24 Skrevet 26. oktober 2008 Ja, for dampkoking kan man vel ikke gjøre med sånn liten sammenbrettbar "rist" som koster 29 kr på IKEA...
Gjest Saladmasterbruker Skrevet 19. november 2008 #25 Skrevet 19. november 2008 Selvfølgelig kan man det... Nå er det vel ikke bare potetkoking som er det store innen tidsbesparelse her, det er allt annet i tillegg. Kjelene blir fort varme og de er like varme på toppen av kjelen som i bunnen, dette gjør at maten blir fortere ferdig. Du kan jo kjenne på toppen av en av de fantastiske aluminiumskjelene som er mye brukt i Norge, de er kalde der og varme i bunnen... Oppvask er blitt til en lek, til og med fastbrente ting går lett av i Saladmaster sine kjeler. Jeg har selv hatt mye forskjellig kokeutstyr på mitt kjøkken gjennom årene som har gått. Høyang/Hackman og Tefal er noe av den største søppla jeg har vært borti med skjev varmefordeling og dårlig kvalitet generelt. Bruker man dem mye sånn som jeg gjør så holder de ikke lenge, maks 2 år. ScanPans Titan er superbra, disse har god varmefordeling og holder i noen flere år enn alt annet. Jeg byttet til induksjonsovn for 3 år siden, da måtte jeg desverre gi bort det jeg hadde av ScanPan da disse ikke gikk å bruke lenger. Jeg sendte en mail til ScanPan i Danmark med forespørsel om induksjonsutstyr og fikk til svar at disse var under produksjon men ikke i butikk enda så jeg måtte smøre meg med tålmodighet. Jeg fikk med noen panner og kjeler av ukjent merke når jeg kjøpte platetoppen min men kjære vene, de var jo helt ubrukelige. Smart Club hadde tilbud på Tefal sine Jamie Oliver kjeler og jeg kjøpte fullt utstyr av dette, noe jeg angrer på den dag i dag. Bortkastede penger. ScanPans kjeler var 100 ganger bedre men disse kunne jeg som sagt ikke bruke lenger. Så kom gjennombruddet for meg, jeg ble invitert på en Saladmaster demonstrasjon. Jeg gjorde det helt klart i det jeg gikk inn i huset hvor demoen skulle holde sted at kjøpe, nei det skulle jeg ikke...!!! Men.... Jeg ble rett og slett imponert!!! Han som demonstrerte viste oss hvordan lage mat uten å stresse for at alt skal bli ferdig til samme tid, det var enkelt rett og slett. Ikke noe stress, ikke noe mas. Han prøvde å innbille oss at han skulle mette oss med mye mindre mat enn det vi pleide å bruke selv. Han hadde jammen meg rett der også. Etter endt demonstrasjon og fortært mat ble jeg vist hvor enkelt det var å vaske utstyret. Da var jeg solgt. Noen som har stått og skrubbet og knikket på teflon/titan kjeler før uten å få dem skikkelig rene?? Glem dette med Saladmaster!!! Jeg gikk ut fra demoen med et smil om munnen, mett i magen og en del kroner mindre på bok. Dette er nå snart 3 år siden, kjelene mine finnes ikke slitt og de er like blanke og rene som når jeg fikk dem. Skulle noe av det jeg kjøpte mot formodning bli ødelagt så får jeg faktisk nytt uten å legge ut en krone, det blir til og med plassert der det skal stå ferdig vasket og klart til bruk. Jeg er så imponert at jeg faktisk har kjøpt mere av dem i ettertid. Jada, jeg kan lage mat i det meste av det som selges i Norge, jeg kan se på en 14 tommers reiseTV, jeg kan kjøre rundt i en Ford Fiesta osv osv osv. Hvorfor skal jeg gjøre dette når jeg faktisk kan kjøpe noe som er bedre? Saladmaster!!!
Gjest Ludovie Skrevet 19. november 2008 #26 Skrevet 19. november 2008 Jeg har selv hatt mye forskjellig kokeutstyr på mitt kjøkken gjennom årene som har gått. Høyang/Hackman og Tefal er noe av den største søppla jeg har vært borti med skjev varmefordeling og dårlig kvalitet generelt. Bruker man dem mye sånn som jeg gjør så holder de ikke lenge, maks 2 år. Hva i all verden gjør du med grytene dine? Jeg har en Høyang/Hackman-kjele som jeg har brukt nesten daglig i over ti år, og den er akkurat like fin som da den var ny. Den har heller ikke skjev varmefordeling. Kanskje det var feilvare du hadde fått? Jeg liker best tykkbunnede gryter i stål med stålhåndtak, særlig fra Eva Trio og Høyang/Hackman. De er gode å lage mat i, de varer nesten evig, og de kan vaskes i oppvaskmaskin. Dessuten har de fint design, noe som også teller litt.
Gjest Frosk Skrevet 19. november 2008 #27 Skrevet 19. november 2008 ... Han prøvde å innbille oss at han skulle mette oss med mye mindre mat enn det vi pleide å bruke selv. Han hadde jammen meg rett der også. ... ...han hadde ikke med seg fem brød og to fisker, vel?
Gjest Marlo Skrevet 19. november 2008 #28 Skrevet 19. november 2008 Jeg har vært dum nok til å kjøpe et kjelesett fra Saladmaster og jeg angrer ikke et sekund. Javel, det ER dyrt men du verden så deilig å bruke noe som er lettvint å gjøre rent igjen, for ikke å snakke om all den tiden jeg sparer. At jeg bruker max 10 til 15 minutter på å lage middag er ikke å overdrive, og det er inkludert skrelling av poteter. Det der har jeg nok litt vanskelig for å tro. Enkelte ting til middager har en viss koketid, steketid etc etc. At du bruker 10-15 minutter MAX inkludert det å skrelle poteter! Slik som jeg skreller så hadde jeg da hatt max 5 minutter igjen til å lage selve middagen da hehe Men, kan hende jeg tar helt feil her. Kanskje potetene blir fortere ferdig kokte, kanskje biffen stekes raskere eller sausen blir fortere ferdig med dette settet. Jeg har iallefall vanskelig for å tro noe slikt
Gjest Ludovie Skrevet 19. november 2008 #29 Skrevet 19. november 2008 ...han hadde ikke med seg fem brød og to fisker, vel?
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2008 #30 Skrevet 19. november 2008 Klart det finnes dårlige gryter, jeg har selv vært gjennom billigdritt da jeg var student, inkludert en Tefalpanne med "varmeindikator" i midten, som ble bøyd og slitt etter et par år (men det gjorde selger meg oppmerksom på også). Men av det vi bruker nå har jeg blant annet en Favorit-gryte i stål fra Ikea som blir veldig raskt varm, en eldgammel Høyang-gryte som er like fin (om enn ikke så pen) og en enda eldre jerngryte fra farmor som er utrolig god å bruke... Hadde jeg hatt induksjonsovn ville jeg riktignok måttet kjøpe endel nytt. Min klare mening er at det ikke lønner seg å kjøpe hva som helst - men å sette seg inn i bruksområder utfra hva eget behov, og fordeler og ulemper med ulike materialer, tykkelser etc. Høyang og tilsvarende merker er mer enn bra nok, og vann koker ved 100 grader uansett hva slags metall gryta er lagd av, så poteter o.l koker ikke fortere med mindre en har trykkoker av noe slag. (og jeg har etter hvert en del erfaring med matlaging og må innrømme at fastbrent mat er et ikkeeksisterende problem så lenge jeg holder meg unna telefon og internett mens jeg lager maten...)
Gjest Ludovie Skrevet 19. november 2008 #31 Skrevet 19. november 2008 (og jeg har etter hvert en del erfaring med matlaging og må innrømme at fastbrent mat er et ikkeeksisterende problem så lenge jeg holder meg unna telefon og internett mens jeg lager maten...) Akkurat dét gjelder for meg også. Og derfor er rengjøring null problem! Det er for øvrig fascinerende at Saladmaster ikke har klart å få en eneste profilert kokk eller matekspert til å fronte produktene sine.
venus_ Skrevet 19. november 2008 #32 Skrevet 19. november 2008 (endret) Hva i all verden gjør du med grytene dine? Ja, det lurer jeg også på. Jeg har aldri hatt problemer med å få ren en teflonpanne. Og jeg er kokk, så jeg har sett mye fastbrent dritt. Hvis dette er så fantastisk som det påstås, hvorfor er ikke det da noe alle restaurantkjøkken har? Strimle potetene selv med en kniv, og dampkok den med utstyr til under hundrelappen. Tar max 2 min mer. Endret 19. november 2008 av venus_
Gjest chef Skrevet 11. desember 2008 #33 Skrevet 11. desember 2008 Det er tydeligvis slik at visse folk tror at fysikkens lover opphører bare man får dyre nok gryter. Imidlertid er det sånn at visse ting gjelder uansett hvilken gryte du varmer maten i. En stålgryte fra Saladmaster kan rett og slett ikke oppføre seg annerledes enn en stålgryte fra IKEA, hvis du setter den over varmen. Kokekaret blir VARMT, det er IKKE NOE ANNET MAGISK SOM SKJER! Hvordan skulle det nå ellers kunne være dét? Det finnes ikke en spesiell "form for varme" som er annerledes enn andre. Om du velger å lage mat med lite fett eller vann, så lar det seg like godt gjøre i et helt vanlig kokekar fra andre produsenter. Jeg antar at mye av hallelujastemningen rundt Saladmasters kokekar, skyldes det medfølgende kokekurset. Men selve kokekarene er helt identiske andre kokekar. Jeg har prøvd dem, og de oppfører seg nøyaktig likt andre høykvalitets kokekar i stål. Den eneste forskjellen er at de koster ca 10-15 ganger mer. Ville ikke anbefalt noen å bruke penger på dette.
Gjest Saladmasterbruker Skrevet 11. desember 2008 #34 Skrevet 11. desember 2008 Kan ikke skjønne hvorfor alle bruker Tupperware sine produkter når det finnes så mange billigere ting å kjøpe på IKEA.... Hvorfor kjører noen Mercedes når det finnes Skoda å få kjøpt? Jeg må jo være fullstendig gal hvis jeg kjøper en Tempurmadrass når jeg kan kjøpe en skumgummimadrass på Jysk. Hva med å PRØVE et produkt før dere snakker nedsettende om det??? Jeg tror ikke.... Det går ikke.... Det kan ikke.... Dette blir for dumt. Nei, gå tilbake til kjøkkenet deres og det utstyret dere har, JEG kommer til å bruke mine Saladmasterprodukter til jeg dør, UTEN å bruke så mye som ei krone til. Jeg har nemlig kjøpt meg utstyr som IKKE blir utslitt. Skulle det mot all formodning skje noe med noe av det, ja da BYTTER jeg det og får NYTT.
Gjest alcaa Skrevet 21. desember 2008 #36 Skrevet 21. desember 2008 ... tror jeg går jeg ut på kjøkkenet og damper potetene til dagens middag i min doble dampkoker (2 gryter som går inni hverandre, den øverste med hull som slipper dampen gjennom) som jeg kjøpte til 69 kr hos Lidl i fjor... Har både dyre og billige gryter, det som gjør størst forskjell på resultatet av matlagingen er kvaliteten på KOKKEN... ikke grytene. PS: Har en bro til salgs om noen er interessert......? :gjeiper:
Gjest Miley Skrevet 21. desember 2008 #37 Skrevet 21. desember 2008 Hvis du gjør som meg og mange andre Saladmaster eiere så strimler du potetene med den fantastiske "kjøkkenmaskinen" og har disse så i kjelen med hullene i sammen med alle andre grønnsaker du har tenkt å benytte til måltidet. Fyll så et par cm vann i den kjelen som "hullkjelen" passer oppi og sett på lokket og skru på varmen. Det tar ikke lang tid før de 2 centimeterene med vann koke og potetene/grønnsakene blir dampkokte på 7 minutter fra ventilen i lokket begynner å klikke. Som jeg har sagt før, dette ER tidsbesparende. Ja, da er det jo ikke rart det går fort å koke de. Utrolig nok går dette også mye fortere i min Høyang Polaris kasserolle, og enda mer utrolig, det går like fort i min kjele fra Ikea.
Gjest Gjest Skrevet 22. desember 2008 #38 Skrevet 22. desember 2008 Jeg ville stolt mye mer på uavhengige forbrukerprogram pluss en mesterkokk enn en venninne som er opptatt av å få solgt så mye som mulig av et produkt. Hell yeah. F.B.I. og tv2 hjelper deg er vel ikke perfekte, men de får jo eksperter til å teste ut produktene. ...han hadde ikke med seg fem brød og to fisker, vel? Å betale 20k for 3 gryter? Over mitt lik! Her er det storhusholdning, og vi måtte hatt tre sett. Nei, da tyr jeg heller til Høyang og ting jeg vet funker.
Gjest Fornøyd Skrevet 30. juni 2009 #39 Skrevet 30. juni 2009 Hei jeg har hatt kjelene i 2 år. Kjempefornøyd. De er sikkert for dyre, man det er jammen mye annet rart vi bruker penger på. Blir litt lei alle som tror de vet alt uten å ha prøvd selv. Den rene smaken i råvarene kommer mere frem(trenger midre krydder(særlig salt og det er jo bra) Man lærer også å lage mat på en sunnere måte. Prøv å koke grøt uten å røre i en kjele. DET GÅR MED MINE. Og det går kjapt å lage middag (poteter kan skives, da går det raskere(og du kan skylle av stivelsen)).
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 8. september 2009 #40 Skrevet 8. september 2009 Hei! Jeg er ikke profilert- men jeg er utdannet kokk av yrke, har fagbrev. Jeg har kjøpt saladmaster`s produkter. Rett og slett fordi de IKKE avgir giftstoffer-som andre metaller gjør! Andre stekepanner/kasseroller har porer, hvor mat, fett osv setter seg fast. Etter noen dager i skapet harskner dette. Og dette serverer vi våre barn! I tillegg er det både forskning og beviser på, at steke os er skadelig og kreftfremkallende. Med saladmaster`s produkter er det faktisk ikke stek os og giftige gasser. Dampe grønnsaker i vanlige kjeler-ja selvfølgelig går det, og jada, det smaker ok. MEN- selv ved damp så mister maten mye av næring og vitaminer. Saladmaster har undertrykk og varme fra bunn til topp- noe som gjør at maten beholder ca 90% av vitaminer og næring. Man steker og koker ved lavere varme- ergo mindre energiforbruk. Dette er pga at stålet leder varme i hele kasserollen istede for kun i bunn. Dermed går det raskere også. Middagene blir seriøst laget på halve tiden med saladmaster kontra høyang ol. Jeg tror det ikke-jeg VET, fordi jeg har testet ut mye! Så det JEG reagerer på her, det er at folk som ikke engang har PRØVD, som ikke vet hva de snakker om, sitter og forteller andre at dette er "piss" og "fjas". Forskningsrapport av saladmasters produkter kommer- men de foreligger ikke pga at det tar 5 år å lage en slik rapport! Men det er gjort endel uoffisielle tester og forsøk, som viser at saladmaster holder hva de står for! I usa ser de allerede en økning i sunnere helse blandt de som bruker saladmaster.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå