Gå til innhold

De forskjellige skoletrinnene på engelsk..

Mrs. B

Anbefalte innlegg

Går alltid i surr her på hva som er hva. Noen som vet det? :)

Preschool - førskole eller barnehage?

Elementary school - barnehage?

Middle School

High school

College

Grad School

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Går alltid i surr her på hva som er hva. Noen som vet det? :)

Preschool - førskole eller barnehage?

Elementary school - barnehage?

Middle School

High school

College

Grad School

Om jeg ikke tar helt feil;

barnehage/førskole

småskolen (1-4kl)

storskolen (4-7 kl)

ungdomskolen

videregående

høgskole/universitet

Tror jeg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Preschool - Førskole

Elementary school - barneskole (1.-7.trinn)

Middle School - ungdomsskole

High school - videregående skole

College - Tror dette blir mer høyskole, da jeg har hørt at noen engelskmenn går på College for å forbedre karakterene sine før de går på university.

Grad School - universitet (master) Undergrad er bachelor, etter hva jeg har forstått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge tilsvarer college studier på bachernivå (uavhengig av høyskole/universitet). Grad School er masternivå. Det blir vel uansett litt "feil" fordi de har et annet system enn oss, men dette skal visst være det som blir mest riktig i følge en amerikaner jeg kjenner.

Ellers er jeg enig med Tabris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener college og university er det samme, men at university ofte er større, har flere fag å velge mellom osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meningen med college og university varierer litt. College kan være omtrent som våre høyskoler, eller de kan være forberedelse til universitet, eller et universitet kan være delt inn i forskjellige colleges, der et college tar seg av den sosiale sammensetningene og noe av undervisningen og rådgivningen av studentene.

Oxford er et eksempel på det siste, og er delt inn i flere colleges (bl.a. Trinity College, Balliol College (hvor Kong Harald studerte), University College og St.Hilda's College), det er der studentene bor og slikt.

Og Grad school er Postgrad (Master og PhD).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Riktig. Det er hvorvidt institusjonen tilbyr "postgrad"-utdanning (Master- og doktorgrad) som definerer om det er "university" eller ikke. I USA finnes det også noen spesialiserte universiteter som ikke tilbyr lavere grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Preschool - Førskole

College - Tror dette blir mer høyskole, da jeg har hørt at noen engelskmenn går på College for å forbedre karakterene sine før de går på university.

Grad School - universitet (master) Undergrad er bachelor, etter hva jeg har forstått.

Enig med deg i alle utenom preschool og college. I Statene er preschool det meste før 5 år (altså barnehage), når man begynner i Kindergarten, som tilsvarer det vi før kalte førskole, altså en slags forberedelse til "ordentlig skole".

Når det gjelder college, spørs det om du mener på britisk engelsk eller am. engelsk. Min kjære er engelsk, og han sier college betyr videregående.

Junior high school betyr forøvrig også ungdomsskole.

Mener college og university er det samme, men at university ofte er større, har flere fag å velge mellom osv

Hvis du mener på am. engelsk er jeg enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du mener på am. engelsk er jeg enig med deg.

Det var det jeg mente ja :Nikke:

Endret av Latee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk litt forskjellig for hvor man er i verden også. I Storbritannia, Irland, New Zealand, Australia og Sør-Afrika brukes ofte termen 'primary education'. 'Primary education' består av de første årene av formell strukturert utdanning og skolene kalles naturlig nok 'primary schools'. 'Primary schools' i de nevnte landene er gjerne delt inn igjen i 'infant schools' og 'junior schools'.

I England, Wales og Nord-Irland hopper de fleste elevene fra 'primary school' til 'secondary school' når de blir 11 år. I noen deler av Storbritannia finner man fremdeles det som tilsvarer den amerikanske 'middle school', som går fra alderen 9 til 13 år og 'upper schools' for elever fra alderen 13 til 18 år. Det er ganske uvanlig, men i South West Wales har man faktisk delt dette opp igjen i 'Upper-' og 'Lower secondary schools'.

Sånn formelt sett, så tenker man seg gjerne at skolesystemet i Storbritannia ser slik ut (da med noen forskjeller innad i landet);

0-3 år: Nursery

4-6 år: Infant school - går under Primary school

7-10 år: Junior school - går under Primary school

11-15 år: Secondary school, alder 16 til 17 år -> Sixth Form College

eller

11-17: Seconadry school med Sixth Form

For at elevene skal kunne ta høyere utdanning i Storbritannia, må de enten ta noe som kalles 'Advanced level' i England eller 'Highers' i Skottland. Studentene er da henholdsvis 18 år i England og 17 år i Skottland.

I Canada og USA snakker man gjerne da om 'elementary schools', som nevnt over, eller '12th Grade' i USA og grade 12 i Canada.

I Norge deler man førvrig ikke lenger inn barneskolen i små- og storskolen.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trøtte Apple-
I Norge deler man førvrig ikke lenger inn barneskolen i små- og storskolen.

Her vi bor er det helt vanlig å bruke ihvertfall småskolen... Storskolen har jeg ikke hørt. 1-3(4) klasseungene omtales gjerne som småskoleungene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her vi bor er det helt vanlig å bruke ihvertfall småskolen... Storskolen har jeg ikke hørt. 1-3(4) klasseungene omtales gjerne som småskoleungene.

Ja, det er jeg klar over og mange bruker det enda. Men innad i utdanningen (jeg går allmennlærer) har man nå gått bort fra dette, og formelt sett heter det ikke det lenger så vidt meg bekjent. :)

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Gjest_Lizzie_*
Preschool - Førskole

Ikke helt riktig (US), Middel school/junior high school er storskole tidlig ungdomsskole, mens high school er ca ungdomsskole tidlig gymnas. Det matcher ikke helt overens aldersmessig eller fagmessig så man kan ikke oversette så lett. High school tilsvarer ca. 9., 10., 1. gym og kanskje 2.gym. Studentene er 17 når de er ferdige på High School. Første året på College tilsvarer ca. siste året på VGS i Norge. Derfor får man ikke godkjent første år av college av lånekassen i Norge.

Når noen sier de skal på "College" kan de like gjerne starte på et universitet. College brukes om de første årene når man tar bachelorgrad, uansett hvilken skole man går på. Andre har over laget korrekt distinksjon mellom hva som faktisk er College og University.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...