Gå til innhold

I morgen begynner jeg som besøksvenn.


Helen

Anbefalte innlegg

Men førstehjelp er da ikke bare livredning?

Eldre mennesker er mer utsatt for skader enn yngre, og uansett er det da greit å ha tryggheten i å kunne førstehjelp om vedkommende f.eks brekker lårhalsen eller kutter seg.

(lårhalsbrudd er svært vanlig blant eldre, en kvinne jeg kjente sto rett opp og ned på gulvet og snudde seg forkjært, beinet sviktet og hun fallt og knakk lårhalsen ++ så det sang. Hun fikk sjokk av smerten og den fæle lyden, så hun kastet opp og gjorde i buksa stakkar. Greit å vite litt om førstehjelp og ha ro i sjela når slikt skjer. Kunne da ikke bare la dama ligge forvridd på gulvet i sitt eget oppkast til ambulansen kom, selv om hun var nesten nitti år?)

Nå håper og tror jeg at du m@msen ikke får bruk for førstehjelpskunnskapen din med det første (er du heldig så aldri :)), men det er godt å vite at en vet hva en skal gjøre om noe skjer. Både for å redusere omfanget av skader, men også for å roe ned den som er rammet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Våkn opp og vær realistisk. Det sier seg selv at når man er 91 har man ikke lenge igjen. Du må leve i din egen lille boble. Og jeg kan si deg at ingen leger ville brukt tid og krefter på førstehjelp på en person som er så gammel.

Du burde prøve å jobbe på sykehjem selv. Da vil du se at det ofte blir gjort unødvendig mye for å holde folk i livet. Man bør få lov til å dø når den tid kommer.

Unødvendig mye?? Herregud.. Unødvendig mye av hva? Tid, ressurser, penger?

Hadde jeg hørt noen si slike ting innenfor helsevesenet, så hadde jeg skrevet en klage på vedkommede.

En ting er å ikke gjenopplive personer som selv har uttrykt at de ikke vil det, en HELT annen ting er å systematisk ikke gjennomføre førstehjelp basert på en alders cut-off! Og du har feil angående leger, de færreste leger lar en person dø bare fordi han eller hun er gammel. Og takk gud for det. Hva ville de neste vært? Ikke behandle alvorlig kreftsyke fordi de uansett vil dø?

At noen i det hele tatt kan foreslå at TS ikke skal gi førstehjelp hvis hennes bruker faller om, er så horribelt at jeg nesten ikke finner ord for det. Men så har jeg en mistanke (og håp) om at mennesker som mener de har rett til å bestemme når andre skal dø, ikke blir besøksvenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra initativ ! :)

Er det lagt opp til ca ett besøk i uka? Hvor mange timer er du hos vedkommende?

Lurer på å bli besøksvenn selv, eller flyktningkontakt (eller hva det heter - hjelpe innvandrere inn i samfunnet).

Når man blir besøksvenn vil Røde Kors at man binder seg for ett år og at man bruker to timer annenhver uke til å besøke vedkommende. Man kan godt ta på seg mer det er bare bra, men da må man huske på at det kan bli litt vanskelig å trappe ned igjen hvis man ikke klarer eller orker det. Men to timer annenhver uke klarer vi vel alle å avse til et ensomt menneske?

Mange flykninger trenger også besøksvenner så det er kjempefint hvis du blir det :)

Er dette noe man bare kan gjøre på dagtid?

Jeg besøkte en av mine besteforeldre da vedkommende levde regelmessig. Det var utrolig koselig, og det var fint å høre fortellinger fra den tiden da vedkommende vokste opp, om krigen og så videre. Jeg savner det å ha kontakt med noen fra den generasjonen.

Siden jeg er sykmeldt så tar jeg besøket på dagtid, men når jeg begynner i jobb igjen blir det på ettermiddage/kvelden. Dette avtaler du med brukeren om hva som passer best :)

Jeg synes også det er koselig å besøke eldre mennesker, de har som regel så mye å fortelle om "gamle" dager.

---------------

Ang. førstehjelp som har blitt kommentert her så vil jeg prøve å hjelpe vedkommende så godt jeg kan hvis jeg kommer i den situasjonen uansett om h*n er 30 eller over 90 år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...