Gå til innhold

Grøt


HanneB

Anbefalte innlegg

Hvordan gjør man det?

Husker moder'n gjorde dette?

Koker man opp grøten og så setter den i stekeovn med lokk på eller.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg husker ikke nøyaktig fremgangsmåte, men det står som regel en oppskrift på "dynegrøt" bak på pakningen med grøtris (husker ikke hvilket merke. Ming?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har min mor gjort i omtrent 30 år, og vi koser oss fortsatt med grøten hennes ca. en lørdag i måneden.

Hun lager grøt av ca. 2 liter melk (varierer etter hvor mange som kommer, men denne fremgangsmåten er best hvis du lager av mer enn 1 liter). Bland grøtris og melk som vanlig og kok opp. Sett på lokk og sett den inn i stekovnen (uten varme på, selvsagt) i to timer.

Ta den så ut og varm den opp på svak/middels varme. Trenger den å tynnes ut så spe på med mer melk. Salt etter behov.

Beste grøten jeg noensinne har smakt. :sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Huldali

Hvorfor blir den så mye bedre når den har stått i oven?

Jeg klarer aldri å spise opp all grøten jeg lager, så lar den stå til dagen etter eller neste måltid for så varme den opp. Blir det, det samme?

Eller skal ikke denne dyn-grøten kokes ferdig på plata, men bare få et oppkok og settes i ovnen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den blir bedre fordi inn i ovnen (eller under dyna) er det tett, og da får risen tid til å svelle skikkelig. Kun et oppkok, ja - også varmes den på plata etterpå. I noen tilfeller kan det være nødvendig å la den koke noen minutter, men det er ikke så ofte. Det er stor forskjell på smaken - mener jeg - om man lar den stå i ovnen to timer enn om man koker den i en time i strekk. Dynegrøt har jeg aldri smakt.

Men man bør som sagt ha ca. 2 liter for å la den stå i ovnen. Har man mindre, så blir det for lite væske for grynene å "kose seg" i, fordi det damper bort i løpet av to timer.

Jeg spiste alltid oppvarmet grøt på søndagene hjemme, men det smakte overhodet ikke det samme.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dessuten mindre mas å koke grøten i stekeovnen. I stedet for å bruke en time på å røre i gryta, så gjør den seg ferdig på egenhånd. Uten at den brenner seg i kjelen.

Jeg pleier å lage grøten slik lille juleaften. Da skal man jo gjerne nok å styre med, samtidig som man skal ha grøt til riskrem og som måltid en av dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Huldali

Kan man bruke pose-grøt? Slik fra toro som er ferdig på fem min? Eller må man bruke vanlig grøtris?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bør nok velge vanlig ris, disse rispakkene er nok behandlet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett på lokk og sett den inn i stekovnen (uten varme på, selvsagt) i to timer.

Hvis det ikke skal være varme, hvorfor i ovnen. Vil ikke da et skap eller bare rett og slett på benken gjøre samme nytten...?

*synes dynegrøt høres spennende ut men skjønte ikke helt....*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at man skal varme opp ovnen litt og skru den av før man setter inn kjelen. Bruk gjerne noe som tetter igjen rundt lokket (pakk f.eks inn i aviser).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det ikke skal være varme, hvorfor i ovnen. Vil ikke da et skap eller bare rett og slett på benken gjøre samme nytten...?

Jeg tror at man skal varme opp ovnen litt og skru den av før man setter inn kjelen. Bruk gjerne noe som tetter igjen rundt lokket (pakk f.eks inn i aviser).

Nei, etter metoden jeg bruker skal grøten inn i kald ovn. Gryten er jo skikkelig varm, og fordi ovner er godt isolerte og designet for å holde varmen inne (til forskjell fra feks et skap), er restvarmen i grøten og gryten nok til at den blir ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, etter metoden jeg bruker skal grøten inn i kald ovn. Gryten er jo skikkelig varm, og fordi ovner er godt isolerte og designet for å holde varmen inne (til forskjell fra feks et skap), er restvarmen i grøten og gryten nok til at den blir ferdig.

Ditto. Ovnen skal ikke varmes. Som piaf sier, så ovner såpass tette at de holder på varmen som er i gryten (nok en grunn til at dette kun bør gjøres når man lager grøt av 2 l melk eller mer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg leger gjerne grøt av en liter melk, og da pleier jeg å sette ovnen på 50-75 grader. Litt avhenging av hvor tolmodig eller sulten jeg er. Går fortere enn å sette i kald ovn, og man slipper all røringen på plata. Jeg går bare innom og rører i den et par ganger i løpet av "steketiden".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt ovnen på 60 grader og skrudd den av når gryta settes inn i ovnen. Vet ikke om det blir den store forskjellen på dette og kald ovn, men det fungerer i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...