Gå til innhold

Hvordan ville dere stavet navnet? Med K- eller C-?


'Lilly'

Hva er finest i navn?  

1 stemme

  1. 1. Hva er finest i navn?

    • K
      32
    • C
      46


Anbefalte innlegg

Gjest Mzfire

Jeg har alltid likt navn som skrives med K best. K er mer norsk ja. C er mer amerikanisert og mer snobbete kansje? :)

Liker begge stavemåter jeg. Kommer til å se ann navnet før jeg bestemmer meg. Men ellers vil jeg velge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I denne saken er jeg innhabil...... men det blåser jeg lang marsj i assa :ler:

Selvsagt er K best :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes nok "C" ser "penest" ut, men er ening i at "K" er mer norsk. Men det passer ikke riktig å skrive "Kamilla", vel...!!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei ikke sant Miranda. Kamilla blir så hardt synes jeg, Camilla er mykere og mere "kvinnelig". Vanskelig å forklare. Men på de fleste slike navn synes jeg C er penest. Men kan forstå hun som skrev Isac/Isak, der kan jeg mere forstå bruken av K. Det bli veldig "aisæc" med C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis Camilla er mykere og mere "kvinnelig" enn Kamilla...... da må vel Kristian være tøffere og mere "mannlig" enn Christian også da vel? :Nikke:

:ler::ler::briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Det avhenger av nanvet, egentlig. Kamilla synes jeg bare ser rart ut, Camilla er mye bedre etter min mening. Men Kristian synes jeg ikek ser så rart ut nei, selv om Christian er en likeverdig stavemåte etter min mening. Isac, der er jeg enig, der er k best.

Altså, i noen navn passer C best, i noen er C eller K like greit, og i noen er K best. Rett og slett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker best K. Har sansen for å bare skrive navnene enklest mulig, altså med K i stedet for C(H), Marte uten H osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Du liker kanskje ikke navnet mitt heller da... som staves med H (Th..) (men til mitt "forsvar", presten opplyste mine foreldre om at det ikke var lov å døpe meg med dette navnet uten H. Nå hadde de nå tenkt å ha en H uansett de da.) Men en ting... om det ikke var lov til å døpe Terese, hvorfor er det da sånn at ALLE de tingen med navn på (luer, krus, klistremerker ect) gjennom hele min oppvekst var med nettopp UTEN H?

Jaja, nå rotet jeg meg utenfor tema her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

enklest er best -bestandig!

og etter min mening er K enklere og liksom mer "realt og ekte" enn C

tror C blir valgt først og fremst fordi folk mener det ser "pener" ut.. altså utifra en snobbete og gammeldags oppfatning om at det er "kult" å skrive navnet sitt vanskelig..

:roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du liker kanskje ikke navnet mitt heller da... som staves med H (Th..)

Regner med denne var til meg :blunke: Ikke sagt at jeg ikke liker navn med H, som feks TH. Bare sagt at jeg selv liker uten H best. Har derfor valgt en sånn enkel skrivemåte i navnet til mitt eget barn.

Men som andre har sagt før meg, alle må gjøre som de selv vil :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Zalomine

Jada, jeg vet det. At du ikke mente at du ikke likte mitt. Fikk bare av en eller annen grunn et merkelig behov for å skrive det likevel... Jaja, sånn er jeg. rar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig å se så mange meninger om dette! Selv foretrekker jeg disse navnene med K. Skal være helt ærlig nå, håper ikke noen blir støtt. Synes forsøk på internasjonalisering blir litt fjollete, rett og slett. Leser jeg Katrine tenker jeg på en skikkelig og grei jente, leser jeg Chatrine tenker jeg på en fjolle...sånn er det bare. Virker jålete på meg med alt "ekstra", sånn som th, ch, c eller x i navnet... Men alle har jo forskjellig smak, så jeg respekterer at andre ser anneledes på saken, og håper at andre respekterer mitt syn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mzfire
Det avhenger av nanvet, egentlig. Kamilla synes jeg bare ser rart ut, Camilla er mye bedre etter min mening. Men Kristian synes jeg ikek ser så rart ut nei, selv om Christian er en likeverdig stavemåte etter min mening. Isac, der er jeg enig, der er k best.

Altså, i noen navn passer C best, i noen er C eller K like greit, og i noen er K best. Rett og slett :)

Jeg tror at dere som syns eks. navn som Camilla ser rart ut som Kamilla er fordet det sikkert er få som staver navnet med K for tiden. Vi blir alle ganske påvirket av Amerika. Selv må jeg innrømme at C i Camilla ser penere ut. Men for meg er K for Kristina penere enn Christina :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Mzfire

For å tilføye en annen ting. I det siste har jeg blitt mer tilhenger av fancy stavemåter. Eks Thea er finere enn Tea. Det ser bedre ut. Victoria er finere enn Viktoria. Therese syns jeg ser finere ut enn Terese. Men jeg tror dette har med at jeg har blitt påvirket. Over alt syns jeg at disse navnene blir stavet på denne måten.

Det er 2906 kvinner som har Thea som eneste fornavn.

Det er 135 kvinner som har Tea som eneste fornavn.

Det er 10808 kvinner som har Camilla som eneste fornavn.

Det er 1501 kvinner som har Kamilla som eneste fornavn.

Det er 5051 kvinner som har Therese som eneste fornavn.

Det er 592 kvinner som har Terese som eneste fornavn.

Det er 2245 kvinner som har Victoria som eneste fornavn.

Det er 526 kvinner som har Viktoria som eneste fornavn.

Det er 9147 menn som har Christian som eneste fornavn.

Det er 11975 menn som har Kristian som eneste fornavn.

Ja når vi ser på jentenavnene ser vi her at jeg hadde rett. Vi blir mer påvirket. Ble derimot overrasket over guttenavnet. Trodde Christian skulle score mest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Og disse 592 kvinnene.... ingen av dem kan være døpt av den presten som døpte meg i alle fall. han sa jo at terese var ikke LOV! (forklar meg det, den som kan) Og utfra at det er 10 ganger så mange som heter Therese, hvorfor er det først etter at jeg ble for stor for slike ting at man kunne oppdrive luer, klistremerker, balonger osv med Therese på? Verden er og blir rar, det er ikke bare jeg som er rar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada' date=' jeg vet det. At du ikke mente at du ikke likte mitt. Fikk bare av en eller annen grunn et merkelig behov for å skrive det likevel... Jaja, sånn er jeg. rar :)[/quote']

Ikke bare bare med sånne plutselige behov :blunke: Men det passer jo fint da, at du er rar, mener jeg. For det er jeg også :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde

Min yngste sønn heter Christian, fordi vi syntes det var finest den gangen, tenkte ikke tanken på å skrive Kristian ... vet ikke helt hvorfor, men slik ble det.

Og nei, Ragnhild - jeg ble ikke støtt av innlegget ditt - men jeg synes faktisk at folk som er så bastante og "fordømmende" som det du utviser i ditt innlegg, faktisk er de mest jålete innskriverne her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...