Gå til innhold

Ødelagte klær i barnehagen!!


Pearl

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er litt forbannet idag, for ørtendes gang har klær blitt ødelagt og jeg har tenkt å ta det opp med avdelings leder idag.

Tidligere har guttungen ikke hatt regntøy i en uke en gang før det har blitt ødelagt, men jeg har ikke sagt noe på det, for regntøy tåler ikke allverden, i tillegg kan det lappes.

Men igår hadde de brent bål i barnehagen og guttungen hadde brent seg på munnen, han fortalte at det hadde komt røyk på hanskene og han hadde tatt seg på munnen. Javel, ikke bare det, men det var komt hull i helt nye (kjøpte dem på lørdag) Reima Tec hansker som jeg hadde kjøpt for at han skulle ha dem på skolen til høsten og de kan ikke repareres.

For det første er jeg sint for ungene har tydeligvis kommet nærmere bålet enn det som er forsvarlig, for det andre tillater de at ungene holder klær over et bål og det er uforsvarlig.

Hvilke erfaringer har dere??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Scampi

Erfaringsmessig vil jeg anbefale å ikke sende ungene i barnehage med slike rådyre klær. Votter og regntøy er forbruksvare i den alderen, så det lønner seg å bruke billigere alternativer og heller ha bytte med i sekken. Synes det hørtes kjempeflott ut at de er ute med barna og at de tenner bål og griller. Selv om de har ansvaret for ungene kan man aldri være helgardert mot uhell. Unger ramler, går på knærne på marka, ruller i gjørma... Ikke så mye å gjøre med det egentlig.. Det er irriterende - er helt enig med deg i det - enkelte ganger er det nesten som om man ikke gjør annet enn å kjøpe nytt.. Men mitt råd er i alle fall å spare de dyre Reima-vottene til hjemmebruk og heller ha 3 par billig-votter til barnehage-bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mayamor

Da gutten min gikk i barnehagen - kjøpte jeg kipe/billige votter til kr.20,- for 2 par på Rema nettopp fordi jeg ikke ville være redd for at det skulle bli ødelagt/mistet i barnehagen. Hadde heller med flere skift.

Tenk på at de voksne i barnehagen har mange å passe på.

Synes det er positivt at de gjør noe kjekt ute i naturen.

Maya30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klærne barna skal bruke i barnehagen skal være

praktiske og slite sterke..

Min datter på fire hadde på seg skjørt forrige uke, og

ville da også ha på seg de nye fine skinnstøvlettene sine..

Det var helt greit, for jeg sendte med henne "vanlige" støvletter

til å bruke når de skulle leke ute..

Men de hadde en skole-elev på utplassering å hun

tok på henne de nye støvlettene...

(hun så ikke etter et annet par)

Så da jeg kom for å hente henne var de skikkelig oppskrapet

frempå tuppen, og skikkelig møkkete..

Men jeg kan jo ikke skylde på henne for det ...

For klærne/sko som sendes med barna i barnehagen

skal brukes !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg er hjertens enig med de andre som har svart på innlegget ditt. Klær og utstyr barna har med i barnehagen skal brukes. Du sier noe om at du synes det er uforsvarlig å slippe barna nærme bålet, og at de får holde klær over flammene. Jeg var ikke med på denne grillturen (og det var vel ikke du heller?), så jeg kan ikke si hvordan det foregikk, men det trenger ikke nødvendigvis ha vært så dramatisk som du har inntrykk av.

For å kunne grille pølser må man nødvendigvis borttil bålet (selvfølgelig under skikkelig tilsyn), og barnehageansatte kan da vitterligen ikke råde over om det spretter en gnist eller det kommer et vindkast.

Som sagt tidligere er klær og utstyr i denne alderen forbruksvare, og utstyr en er redd for bør holdes igjen hjemme. Vær heller glad for at gutten din etter all sannsynlighet hadde en fin dag i skogen og at han hadde noe spennende å fortelle om da han kom hjem :wink:

-siina-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet ditt hadde det sannsynligvis mye bedre ved å delta, selv om han ikke hadde passende klær - enn om han måtte sitte og se på fordi "mamma har kjøpt dyre klær man ikke kan leke i".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anie uinlogget

Jeg hiver meg på det andre har skrevet før meg:

Man kan ikke sende barn i barnehagen med klær man er "redd" for - i barnehagen er barna virkelig barn. De leker, søler, springer, ramler, krabber, griser -de gjør alt det et barn bør gjøre!

Selvfølgelig er det trist at klær blir ødelagte - men hva er egentlig viktigst? Klærne eller at barna faktisk har det kjempe morsomt med mange ulike opplevelser?

Derfor har jeg kun et tips i forhold til dette. Ikke bruk dyre klær i bhg eller skole om du er redd det skal gå i stykker. Kjøp da heller litt billigere klær og evt bytt oftere !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...For det første er jeg sint for ungene har tydeligvis kommet nærmere bålet enn det som er forsvarlig' date=' for det andre tillater de at ungene holder klær over et bål og det er uforsvarlig...[/quote']

For det første er det ikke lett for de voksne i barnehagen å holde øye med alle barna på en gang. Jeg har vært lærer for en 1. klasse, og vet hvor vanskelig det er, selv om vi prøver vårt aller beste. Det skjer liksom tusen ting på en gang. Det vet vel også foreldre som har mange barn...

For det andre tror ikke jeg at de tillater at ungene holder klær over bålet.......(?) Det høres litt for vilt ut. Selv om dette skjer, betyr ikke det at det er med de voksnes tillatelse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også enig med de andre som har svart i denne tråden.

Send med barnet rimeligere votter, og ta på barnet klær du ikke er så redd for.

Regntøy og parkdresser kan repareres, man kan finne votter med god kvalitet selv om de ikke er så veldig dyre, ta på inneklær som tåler at det kommer tusj og maling på, og vær glad for at barnet er aktivt og har det gøy i barnehagen. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LilleBRURA: Synes at argumentet om at det ikke er lett for de voksne å holde øye med alle barna samtidig er litt tvilsomt her. Jeg ville ikke ønsket at mine barn var med på bålbrenning i barnehagen hvis ikke de voksne hadde oversikt HELE tiden. Det er jo direkte farlig.

Jeg skjønner frustrasjonen over ødelagte klær, men er vel enig med resten om at klærene som er i barnehagen skal kunne brukes.

Har selv en sønn som er veldig "svimete" når det gjelder å huske å ta med seg ting hjem fra bhg. Det er ikke få leker og klær som forsvinner på den måten.

Jeg velger likevel å kjøpe litt dyre merker i lue, votter, regntøy og kjeledresser for etter min erfaring så varer disse tingene lenger enn det billigere. Da er jeg klar over at regnbuksen (bor i Bergen) er veldig utsatt for slitasje, så der kjøper vi flere hvert år for de blir så ødelagt at vi ikke kan reparere dem.

Poenget mitt er det samme som hos de andre: Ikke send ting du er redd for i barnehagen uten å være innforstått med at det kan bli ødelagt eller forsvinne.

Gurken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen og ja, jeg er forsåvidt enig med dere.

Men jeg har som gurken også erfart at spesielt votter, luer og vintersko holder seg bedre når en kjøper kvalitet, det trenger ikke alltid å være så dyrt.

Jeg har kjøpt "billige" votter tidligere og har dårlig erfaring med, men jeg har noen Reima Tec votter fra før og de er helt fantastiske, de er veldig slite sterke og ikke blir barna verken kalde eller våte i dem, derfor betaler jeg 1-200,- mer for dem.

Vanligvis sender jeg ungene avgårde i barnehage i klær jeg ikke er redd for, vi har til og med sortert klærna i skapet med tanke på det. Men uteklær er viktig, det er ikke bra at barna fryser eller er våte. Barn har det for travelt til å gi beskjed eller springe å bytte og derfor er det viktig for meg å ha ute klær som gir maks beskyttelse.

Som jeg nevnte tidligere vet jeg at en ikke kan unngå huller i ny og ne, men det er ikke normalt at ungene kommer hjem med votter som rett og slett har smeltet på den ene fingeren, uten at personalet har fått med seg hva som har skjedd. Jeg ble skremt da jeg så votten, for det der kunne gått virkelig galt, heldigvis er stoffet på votten ikke lett antennelig. Tenk hvis det hadde vært en av disse billige vottene som en får på Europris, da hadde min sønn hatt brannsår på hånda, garantert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LilleBRURA: Synes at argumentet om at det ikke er lett for de voksne å holde øye med alle barna samtidig er litt tvilsomt her. Jeg ville ikke ønsket at mine barn var med på bålbrenning i barnehagen hvis ikke de voksne hadde oversikt HELE tiden. Det er jo direkte farlig.

Jeg mener jo selvfølgelig at de voksne bør ha oversikt hele tiden - det er jo så klart intensjonen, men plutselig er det noe som skjer som gjør at man vender hodet bort et øyeblikk, og så kan ulykken være ute. De voksne gjør selvfølgelig så godt dem kan, men det er temmelig naivt å tenke at det av den grunn aldri kan skje ulykker....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He-he.

Jeg tok nok litt hardt i når jeg ønsket full oversikt hele tiden. Jeg vet jo at uansett hvor godt jeg passer på mine barn så blir det masse knall og fall. Og det hører selvsagt med når man er liten.

Men akkurat i en bålsituasjon så mener jeg at de voksne må være ekstra forsiktige. Ble selv forbrent på begge hender som liten. Ikke på et bål, men på en vedovn som jeg falt mot. Kanskje derfor jeg er redd når det gjelder ild.

Har selv jobbet i flere forskjellige barnehager tidligere, og da merket jeg stor forskjell på de ansatte. Det var faktisk noen som ikke var så nøye med å passe på barna. Selvfølgelig er de fleste både flinke og påpasselige, men jeg håper ikke at mine barn kommer ut for de som gir en god f###.

Gurken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...