Gå til innhold

Hva slags kjøtt i løksuppe?


dront

Anbefalte innlegg

Vi har endel løk jeg har lyst til å lage løksuppe av, men såvidt jeg husker er ikke den suppa særlig mettende. Derfor vil jeg gjerne ha kjøtt oppi i tillegg, men hva funker? Vi har noe lettsaltet svinebog, men det blir kanskje for ertesuppeaktig smak?

(husker ikke akkurat oppskriften på suppa, men den er basert på løk og poteter og kraft)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bruker oksekraft i løksuppe, så jeg ville nok valgt oksekjøtt skulle jeg hatt kjøtt i den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, enig i det, egentlig :) I boka hvor jeg fant igjen oppskriften sto det at man kunne bruke røkt kjøttpølse også, men det blir jo også litt sånn salt :forvirret: Får se hva jeg finner i butikken. Ellers får vi ta suppa som forrett en dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å koke løksuppe på hønsekraft og hva slags kjøtt du har oppi til slutt spiller vel strengt tatt ikke så stor rolle.

Ertersuppe pleier jeg forresten å koke med relativt mye løk i, så hvorfor ikke? Da bruker jeg ca. en kg. salt svinekjøtt, 250 gr. tørre erter som har ligget i vann natten over og 3 - 4 løk. Alt kokes i et par timer i 10 - 15 dl. vann (Til kjøttet er dekket) før kjøttet tas opp, plukkes fra hverandre, deles og legges tilbake i suppen. Poteter koker jeg for seg for å unngå at de blir bare "mos".

Endret av Leo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) Jeg er ikke så veldig glad i ertersuppesmaken, tror jeg - eller, egentlig liker jeg det, har bare ikke så lyst på... Men vi fikk enda et lass med løk i dag, så noen variasjoner må jeg nok finne på :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vi fikk enda et lass med løk i dag, så noen variasjoner må jeg nok finne på  :ler:

Dette er en fin måte å bruke opp løk på: :)

Skjær løken i ringer, og stek den på middels varme til den blir helt myk og begynner å bli litt brun. Tilsett balsamico-eddik og la det koke inn litt. Tilsett også gjerne litt frisk rosmarin hvis du har. Fordel blandingen på butterdeigsplater eller hjemmelaget paideig, ha på litt ost (fast hvitost som jarlsberg, sveitserost e.l. eller chèvre). Stek i ovnen til bunnen er ferdig og osten har smeltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest silkesvarten
Vi har endel løk jeg har lyst til å lage løksuppe av, men såvidt jeg husker er ikke den suppa særlig mettende. Derfor vil jeg gjerne ha kjøtt oppi i tillegg, men hva funker? Vi har noe lettsaltet svinebog, men det blir kanskje for ertesuppeaktig smak?

(husker ikke akkurat oppskriften på suppa, men den er basert på løk og poteter og kraft)

hei

hvordna lager du denne løksuppa?

har du en oppskrift å dele ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, bada :) Jeg har faktisk aldri lagd pai, så på tide å utvide repertoaret der.

Oppskrift (lett bearbeidet fra Ingrid Espelid), ca fire porsjoner:

1 løk (brukte fler, siden vi har miniløk) i små biter

1 purre i ringer

4-5 poteter i små biter/skiver

ca 1 1/4 l kraft (brukte 1 terning kjøttbuljong, tror jeg brukte to med grønnsakssuppekraft sist - i tillegg hadde jeg i en skive sellerirot)

smør

(evt hvitløk, ett fedd finhakket)

Smelt smør i gryta, surr alt av grønnsaker til purren blir myk og løken blank, ca. Tilsett kraften og kok i 20 minutter (potetene skal gå i stykker, ergo bør man bruke melne poteter eller bare mose dem når man synes de er passe...). Visp suppa kraftig slik at konsistensen blir jevn - jeg brukte rotmoser også... Smak til med pepper og salt, og servér med hakket kryddergrønt (her: persille). Jeg tok også på litt parmesan - det er antagelig lite autentisk..?

I dag tok jeg også oppi et par dl hodekål i strimler, og røkt kjøttpølse (to stk), også strimlet, og kokte 5 min ekstra. Kjempegod suppe :)

Endret av dront
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...