Gå til innhold

Når er man for gammel til å få barn?


Gjest Gjesta

Anbefalte innlegg

Gjest Gjesta

Jeg lurer veldig på hvilke synspunkter dere har når det gjelder "siste frist" for å få barn! Og hvilke argumenter har dere i såfall?

Venter spent på respons!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer jo helt an på spørs... Min mor har passert 50 og jeg må vel si at jeg hadde reagert negativt om hun nå formidlet at det var små søsken på vei... Min far har passert 55, og single som han er, så satser jeg på at det heller ikke kommer flere små på den kanten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mzfire

Jeg syns en begynner å bli gammel når en er over 40 år. Det sier seg selv at en ikke har den samme energien og ork til å ha barn da. Det ser jeg på mora mi. Hun er kjempe glad over å være mormor. Vet ikke om det gjelder alle men mora mi er mye mer redd av seg og mer hysterisk nå enn da hun fikk oss barna.

Ellers tenker jeg også på ungen da med hensyn til alder her. Ikke så hyggelig å tenke på at når ungen har blitt 20 år fortsatt ungdom, er mora over 60 år. Nå til dags som det er vanlig å vente ganske lenge med å få barn, nesten 30 år, vil ikke denne eldre moren få mulighet til å se sine egne barnebarn.

Farmoren min var 43 år da hun fikk pappa. Hun var 80 år da hun døde. Da var jeg 4 år. Hadde foreldra hans vært yngre da de fikk ham, hadde jeg hatt mer glede av å ha de enda lenger i live.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest nå

-Naturen er viselig innrettet ; - omkring 36-37 års alderen begynner de fleste kvinner å føle at den biologiske klokka nærmer seg "fem på tolv" - mange lurer på om de skal få seg en attpåklatt i denne alderen, mens andre igjen forsoner seg med at det ikke blir barn/flere barn........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brunhilde

Det må jo være opp til hver enkelt - men jeg pleide å si "ingen flere etter fylte 35". Det er noen år siden - og jeg er glad for å ha et barn, og vet med sikkerhet at jeg ikke skal ha flere....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes grensen går ved fyllte 40 år. Som førstegangsfødende vel og merke.

Men jeg har full respekt for de som har andre grenser!

:briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden min mor var 42 da jeg ble født, og jeg hadde en fin oppvekst, ser jeg ingen grunn til at 40 år skal være noen øvre grense. Derimot bør man tenke seg om HVOR langt ut i førtiårene.....blir vel litt spes, både for barnet og en selv hvis du er 50+ når du henter i barnehagen....vet ikke, men d er ihvertfall sånn JEG ville følt. D m helsa er jo helt individuelt da, ettersom mange 40-åringer er mye sprekere enn sine medsøstre som er 10 år yngre; d har m trening og livsstil å gjøre mer enn m alder.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale

Jeg har en nedre grense på 25 år og øvre grense på 35 år. Da har man 10 år på seg og det burde holde i massevis, man skal jo gjøre andre ting enn å være gravid også.

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ringblomst-ikke innlogget

Personlig synes jeg som Milla, nedre grense 25 og øvre 35. Men selv er jeg datter av en som var 39 da hun fikk meg, og 41 da hun fikk nummer to. Faren min er ti år eldre enn det igjen. Og jeg har ikke lidd noen last med "gamle" foreldre, men så er det jo absolutt forskjell på folk. Tror heller ikke det blir noe problem for mine foreldre å få sett eventuelle barnebarn i fremtiden.

ringblomst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mayamor

Er ikke for å verken sette en nedre eller øvre grense på det å få barn.

Dette er individuelt.

Hvor god form en har, økonomi, plass, ønsker ol.

Kanskje noen sliter med å bli gravid, men så mot alle odds lykkes de i en alder av 40+. Koselig synes jeg.

Hva med dem som mister barn, og så kommer lysten på et barn til? Ikke det at et nytt barn kan erstatte det som er mistet - en vil alltid ha et barn for lite da.

Så jeg mener at det finnes "gamle" på 25år og "unge" på 40+. :wink:

Maya30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også dette er veldig individuelt.

Min mor var 38 år da hun fikk meg, min far var 45. De ville veldig gjerne hatt flere barn, men klarte det ikke (så der er en klar ulempe med å vente for lenge, fruktbarheten synker). Jeg har hatt en veldig fin oppvekst, men har i mange situasjoner følt at de var "gamle". Og spesielt nå i voksen alder så savner jeg søsken.

Jeg fikk selv første barnet da jeg var 23, i ettertid så synes jeg vel kanskje at det er litt ungt, men angrer selvfølgelig ikke på de to små "englene" jeg har fått. Min mor er kjempeglad for at jeg fikk barn tidlig, hadde jeg ventet til jeg var over 30, ville hun vært over 70 når hun ble bestemor. Mine foreldre er i dag 71 og 64, de er pensjonister og de har masse tid til barnebarna. Bare synd de ikke bor rett i nabolaget...

På mannen min sin side er det motsatt. Hans mor var 17 da hun fikk han, og er i dag 47. Hun kunne jo sikkert fått barn helt fram til nå, må si jeg hadde reagert litt da! Så jeg setter grensen sånn ca. ved 40 år.

-valla-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes grensen er ca.35-40 år.

Jeg selv ville IKKE fått barn etter 30-35 år.Mange grunner til det da.Jeg føler at jeg ville følt meg for gammel.Og det er jo større sjanser til komplikasjoner når man får barn så sent.Downsyndrom osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes man burde stoppe og tenke seg veldig om når man nærmer seg slutten av 30 åra.

Og grunnlaget for min mening er:

Man burde tenke på sin egen helse. Når man begynner å komme opp i åra er sjansene for komplikasjoner større .. (regner jeg med).

Det er større sjanse for at det er noe galt med barnet. At det utvikler syndromer osv.

Tenke på at man faktisk er veldig gammel når ungen er ferdig med tenårene og ønsker å være/gjøre ting sammen med mamma. Som de fleste sikkert ønsker etterhvert.

Det å være bestemor er sikkert en veldig flott følelse. Kunne sjemme bort barnebarne istedet for å dulle og dalle med egne små barn.

Hvis man er sen med å få barn så har man nesten ikke tid til et liv etter barna. Man har hatt et langt liv før barna, men så er det visst noe helt spesielt med tiden etter når barna har blitt voksne.

Så jeg syntes egentlig mine argumenter er gode nok for min mening.

40 år. Da er det stopp!!!!

---

Linn :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ikke innlogget Sissi

Det høres svært behagelig ut å ha så planlagte liv! Å vite helt sikkert hva som er øvre og nedre grenser for å få barn!

Jeg ønsker meg flere barn (har 1), men jeg er alene. Har ikke noe spesielt ønske om å få en unge til uten at en far er med i bildet (les: forhold). Jeg fylte 35 ifjor, og, iflg. flere av de som har skrevet inn, er jeg nå for gammel til å få flere barn. Hmmmm. Kan ikke akkurat si meg enig i den vurderingen nei!

Man vet ikke hvordan livet blir. For noen av oss (kanskje tom. de fleste?!?) ble ikke alt helt som man hadde tenkt. Når man er ung har man ofte veldig klare forestillinger om at man skal ha gjort ditt og datt før man er så og så gammel. Vel, ettersom årene går blir mye annerledes, bl.a. ser man at verden ikke er svart/hvit. For meg blir det derfor nokså absurd å sette en "øvre" grense for når få barn, iallfall så lenge man kan det ad naturlig vis.

Personlig syns jeg kanskje det er "værre" (fant ikke noe passende uttrykk) med tenåringsjenter som får barn, enn med 40+ som får barn....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i at eldre mødre er bedre enn unge på mange måter.

De eldre er moden og har mer tid til ungene.De verdsetter livet på en annen måte også.Mannen min er 41 år gammel og jeg er 27, vi venter nr.3.Han sier selv til meg at han føler at han har mye mer kontakt og interesse for de barna jeg og han har i sammen.Han gikk glipp av masse med de barna han har fra tidligere ekteskap.Han var yngre og mer umoden,sier han.

Jeg svarte på dette innlegget for min egen del jeg.Jeg bryr meg egentlig ikke om når andre får barn.Hyggelig uansett.Men jeg ville ikke fått barn i den alderen.Og det er jo et faktum at ungene kan få masse problemer osv.40 år gamle gravide kvinner kan få problemer under svangerskapet.Jeg vil føle at den baby-tiden er over når jeg har fått denne og denne blir større og jeg er eldre.Jeg vil fokusere på de barna jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har en nedre grense på 25 år og øvre grense på 35 år. Da har man 10 år på seg og det burde holde i massevis, man skal jo gjøre andre ting enn å være gravid også.

Milla

For en kjedelig og teoretisk fremstilling, da?

10 år burde holde massevis? Livet er da ikke så enkelt og rett frem?

Ti tusen ting kan komme i veien. Synes ikke at man er for gammel når man er 35 år. Jeg vet at dette selvfølgelig føles mye sterkere for en kvinne enn for enn mann og spesielt derfor når vi er på kvinneguiden, vil jeg si meg uenig med 35 år som øvre grense. Synes også 25 år som nedre er litt urealistisk. Foreldrene mine var 19 begge to når jeg ble født.

Har aldri sett noen så forelsket og det varte hele veien. Selv med meg om søsken på slep.. Vet at det sikkert var uheldig, men de tok utdannelse etterhvert. Fikk en del tid for meg selv. Veldig bra for min utvikling.. Må ikke stå oppe på ungene dine hele tiden. Du kanog bør gjøre andre ting.

I dag er folk altfor redde for at de ikke strekker til.

Til de jenter som leser dette og som derimot kjenner klokka går, ett sted opp i øvrige halvdel av 30 tallet, ta den tiden det tar å finne rett mann. Ikke stress. Kroppen sier selv i fra når du lenger ikke kan bli mor!

Trygg kjærlighet er uansett det viktigste et barn får. Langt viktigere enn alder på mor og hennes økonomiske situasjon.

Mener nå jeg, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

:lol: Hallo!!!

Jeg var relativt gammel førstegangsmor da jeg var 33 år da. Og nestemann kom 19 mnd. senere. Je synes det var en ok tid å få barn på. Vi hadde rukket å jobbe noen år, reist og gjort mye spennende.

Jeg blir 37 år i løpet av året og jeg har veldig lyst på et barn til (min mann er 35). Men jeg tenker jo på alderen. Nå har jeg to flotte sønner. og en hvet aldri hva som vil komme med et evt nytt barn.

Jeg har bestemt meg at vi må li enige om evt tredje barn innen høsten.

Jeg har veldige unge foreldre og min mann har veldig gamle foreldre. Men vi har ikke så mye mer barnevakt hos mine unge foreldre. De er i arbeid og har sine interesser.

*AMBROSIA* :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor var 34 da hun fikk meg, og faren min som er 10 år eldre var 44 da jeg kom til verden. Broren min, 4 år yngre som han er "fikk" foreldre som var 38 og 48år.

Foreldrene mine prøvde i 10 år før jeg plutselig valgte å komme frem i verden, 4 år senere kom det en til. Mamman og pappan min er de beste i verden fordet om de har vært "gamle" som mange ser det. Hun sier at vi er det beste som noen gang har hendt henne.

Selv om mamma og pappa prøvde lenge og var modne for å ha barn allerede 10 år før, er det mange som ikke er mode for å få barn så sent som dette.

Dette er vel helt klart opp til hver enkelt?

Kroppen sier selv i fra når det er nok, og tiden er rent ut. Synes det er feil å tukle med kroppen for å få til å lage barn.

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg havede da jeg var ung en øvre grænse på 35 år men så blev jeg skilt som 30 åring og fik ny mand, ja og nu blev jeg altså mamma som 37 åring og har det fint med det, men jeg kan godt mærke at jeg ikke er noget unglam længre vil nok sige at ikke over 45 da tror jeg ikke kroppe orker mere, man skal jo tænke lidt på det også ikke kun på det med gamle forældre, min far's far var 60 da min far kom til verden han nåde at blive over 90 men han var veldig gammeldags farfar men da var han jo også født i 1898.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...