Gå til innhold

HAR DU BARN I FOSTERHJEM?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er en svært viktig jobb å være fosterhjem.

Etter min erfaring er det mange ulike mennesker som kan være gode fosterforeldre. Viktig er at de klarer å holde seg "nøytrale" mot foreldrene. Dersom barna raser mot foreldrene sine, er sinte på dem, skuffet, og snakker stygt om dem, må aldri fosterforeldrene legge seg på samme linje. De skal ivareta foreldrene på en mest mulig nøytral måte for barna. Ikke forsvare foreldrene, men ikke ta parti og stilling til hva de gjør og hvorfor. De må klare å romme barnas historier og følelser, uten å feller dommer i noen retninger. Det kan være utrolig vanskelig.

De kan ha holdninger og meninger som er helt motsatt av foreldrene til barna, men bør likevel ha holdningen "her gjør vi det sånn, og andre gjør det på andre måter".

De må tåle å kjempe i motvind, og møte følelsesmessig avvisning fra barna, uten å bli såret og skuffet slik at de avviser tilbake. De må fortsett å gi, gi, gi, og gi. Uendelig mye tålmodighet, klokhet og evne til å vente på resultater.

De må være villig og innstilt på å bli "invadert" av en offentlig etat på den måten at de fleste svært private forhold kan være forhold de må fortelle om, og drøfte med offentlig ansatte.

De bør være strukturerte og tydelige voksne.

De bør kunne ta imot barnas foreldre hjemme, og møte dem på en vennlig og menneskelig måte. Samtidig klare å holde avstand, og å beholde barneperspektivet.

Dette var noen tanker jeg fikk ut av spørsmålene dine.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg har litt problemer med å se deg som fosterforeldre, da du tydeligvis ikke klarer å se hvert barn som egne individer. Du kaller enkelte barn for bråkebøtter ol, og dette er faktisk barn du kan risikere å få som fosterforeldre. Du kan ikke velge ut de "snille" barna, for å si det slik.

Er du virkelig klar for noe slikt? Og vil du klare å ha forståelse for at et barn du får hos deg, kanskje har hatt en slitsom oppvekst og må derfor få ta ting i sitt tempo?

Sikkert ikke noe slikt du håpet på som svar, men jeg syns du bør tenke grundig igjennom dette før du velger å bli fosterforeldre. Du bør iallefall legge av deg ordbruk som bråkebøtte ol, for det høres forferdelig ut når noen kaller barn for slike ting. Og du bør ikke diskutere disse barna på åpne foreldremøter, for de andre har ikke noe med hva som har hendt.

Dette var rett og slett drøyt! Skjerp deg! Jeg kan med sikkerhet si at jeg har omtalt barn som drittunger her på forumet flere ganger, men det betyr ikke at dette er noe jeg formidler til barn og behøver slett ikke bety at jeg er uegnet som fosterforelder!

Tusen takk for PM, Bodillen! Den var lang, så jeg skal lese den et par ganger til og så kommer jeg sikkert tilbake med noen spørsmål! :)

Skrevet
Jeg har litt problemer med å se deg som fosterforeldre, da du tydeligvis ikke klarer å se hvert barn som egne individer. Du kaller enkelte barn for bråkebøtter ol, og dette er faktisk barn du kan risikere å få som fosterforeldre. Du kan ikke velge ut de "snille" barna, for å si det slik.

Er du virkelig klar for noe slikt? Og vil du klare å ha forståelse for at et barn du får hos deg, kanskje har hatt en slitsom oppvekst og må derfor få ta ting i sitt tempo?

Sikkert ikke noe slikt du håpet på som svar, men jeg syns du bør tenke grundig igjennom dette før du velger å bli fosterforeldre. Du bør iallefall legge av deg ordbruk som bråkebøtte ol, for det høres forferdelig ut når noen kaller barn for slike ting. Og du bør ikke diskutere disse barna på åpne foreldremøter, for de andre har ikke noe med hva som har hendt.

Piper da. :fy_fy:

Gjest Miss_alexandria
Skrevet

Ser Piper er fremme med sin spisse tunge igjen. Den har jeg fått føle før. :forvirret:

en :klem: til deg, Mythel og ikke bry deg om hva hun sier.

Gjest Bodillen
Skrevet
De bør kunne ta imot barnas foreldre hjemme

Dette trenger ikke nødvendigvis være riktig. Første gang vi hadde fosterbarn, inviterte vi biologisk mor i barnets bursdag og på middager i høytidene, men det var høyst frivillig.

Denne gangen har vi aldri hatt barnets biologiske foreldre i vårt hus. Ikke kommer vi til å invitere dem heller, fordi situasjonen ikke tilsier at vi skal/bør det.

Skrevet
Ser Piper er fremme med sin spisse tunge igjen. Den har jeg fått føle før.  :forvirret:

en  :klem: til deg, Mythel og ikke bry deg om hva hun sier.

:klem: tilbake. Takker til alle dere som klarer å skille mellom hva som blir diskutert her inne ;)

Takker også for mange fine innspill og tanker fra dere alle. Det er mye jeg har tenkt på selv, og det er godt å lese andres ord på det....

Fortsett å sende meg de tanker som måtte dukke opp i forbindelse med dette emnet :) .

Skrevet
Dette trenger ikke nødvendigvis være riktig. Første gang vi hadde fosterbarn, inviterte vi biologisk mor i barnets bursdag og på middager i høytidene, men det var høyst frivillig.

Denne gangen har vi aldri hatt barnets biologiske foreldre i vårt hus. Ikke kommer vi til å invitere dem heller, fordi situasjonen ikke tilsier at vi skal/bør det.

Jeg vet at i en del tilfeller er det ikke aktuelt med besøk av barnets foreldre i fosterhjemmet, men i mange er det det. Og da må fosterforeldre i utgangspunktet være innstilt på det. Det kan jo variere hvor ofte det er snakk om. Det er barneverntjenesten og eller fylkesnemnda som bestemmer dette, og ikke opp til fosterforeldrene. Selv om de etter hvert blir en viktig samarbeidspartner.

Gjest Bodillen
Skrevet
Jeg vet at i en del tilfeller er det ikke aktuelt med besøk av barnets foreldre i fosterhjemmet, men i mange er det det. Og da må fosterforeldre i utgangspunktet være innstilt på det. Det kan jo variere hvor ofte det er snakk om. Det er barneverntjenesten og eller fylkesnemnda som bestemmer dette, og ikke opp til fosterforeldrene. Selv om de etter hvert blir en viktig samarbeidspartner.

Ja, jeg er klar over det, men samtidig er det viktig å presisere at ingen tvinger noen til å åpne hjemmet sitt for f.eks ustabile/narkomane/voldelige/pedofile mennesker. Det er ikke meningen å skremme vannet av vordende fosterforeldre her heller... ;)

Skrevet (endret)
Er du kun ute etter å være spydig???? Fordi vi hadde ulike meninger i en annen tråd her - skal du altså "henge etter meg" og hakke på meg???

Fikk en følelse av at du var en slik mor - som lar barn få fri barne oppdragelse - og lar de bråke og plage andre - og som syntes det er greit.

Jeg er nok ganske streng, ja. Jeg mener at barn trenger faste regler og rutiner. Mine barn har ikke vondt av det - men ei av mine blir plaget av en "urokråke".

Det var det jeg diskuterte.

Håper dette er siste gang jeg ser deg inne på mine innlegg!!!!!!

Hakker jeg på deg, bare fordi jeg poengterer det jeg har sett og hørt? Det er faktisk ting du må tenke over, enten du vil eller ikke. Det hjelper ikke å være en streng mor, om du får et barn som har problemer på ulike områder. Grenser er viktig, men du kan som sagt ikke bestemme hvilke barn du får. For du kan risikere å få et barn som sliter på enkelte områder, og da bør ikke dette barnet bli diskutert på åpne foreldremøter ol som tydeligvis er vanlig hos dere. Og dette sier jeg ikek bare fordi du og jeg var uenig i den andre tråden, men på bakgrunn av hva du sa i den andre tråden.

Jeg har ingen problemer med mennesker som har andre meninger enn meg, men ejg har problemer med mennesker som snakker om barn som bråkebøtter ol. Og da får jeg et lite problem emd tanke på at du faktisk kan risikere å få et slikt barn, for hvordan vil du takle det?

Og nei jeg hakker ikke på deg, bare sier min mening om hva du bør tenke på. Barnevernet kan være slepphendt i enkelte saker, så da er det viktig at de rette menneskene velger å gjøre dette. Om du er rett for jobben, kan jeg umulig si noe på. Men som sagt er det enkelte ting jeg reagerte på, og da sier jeg det heller rett ut. Men det blir jo opp til deg å tolke det slik du vil, og den tolkningen din var jo så langt fra sannheten som den kunne bli.

Og hvordan jeg er som mor, er ikke noe jeg gidder diskutere med deg. Men du skal tross alt få ansvaret for andre sine barn, og da skremmer det meg at du har en slik holdning som du har.

Du ville ha svar fra mennesker, og da må du tåle dette også. Har en venninne som har barn i fosterhjem, så jeg vet faktisk litt hva jeg snakker om.

Du kan jo tenke litt over om du får et barn som du kaller for "urokråke", hvordan vil du håndtere det? Vil du orke å ha et slikt barn? Og om ditt eget barn ikke går overrens med dette barnet, vil du da overlevere ansvaret til andre?

Endret av Piper
Skrevet

Jo, selvfølgelig er det opp til fosterforeldrene. Barnevernstjenesten kan ikke forlange at man skal åpne hjemmet sitt for de biologiske foreldrene. Ærlig talt! Ære være at folk orker å være fosterforeldre. De gjør en kjempeinnsats. Barnevernet er helt avhengige av folk som vil være fosterforeldre. Det er mangel på dem. Så da sier det seg selv at ikke barnevernet setter sånne krav ;)

Skrevet
Jo, selvfølgelig er det opp til fosterforeldrene. Barnevernstjenesten kan ikke forlange at man skal åpne hjemmet sitt for de biologiske foreldrene. Ærlig talt! Ære være at folk orker å være fosterforeldre. De gjør en kjempeinnsats. Barnevernet er helt avhengige av folk som vil være fosterforeldre. Det er mangel på dem. Så da sier det seg selv at ikke barnevernet setter sånne krav ;)

Selvfølgelig kan barnevernet sette slike krav, for det er jo en del av jobben som fosterforeldre. De fleste barn skal jo på et eller annet tidspunkt komme tilbake til sine hjem, og da kan en ikke utestenge biologiske foreldre helt fra barnas liv.

Skrevet
åDu kan jo tenke litt over om du får et barn som du kaller for "urokråke", hvordan vil du håndtere det? Vil du orke å ha et slikt barn? Og om ditt eget barn ikke går overrens med dette barnet, vil du da overlevere ansvaret til andre?

Ungen trenger ikke være en urokråke. Men uro blir det nok uansett før ungen slår seg til ro og blir trygg. Det kan ta sin tid.

Skrevet
Ungen trenger ikke være en urokråke. Men uro blir det nok uansett før ungen slår seg til ro og blir trygg. Det kan ta sin tid.

Akkurat, og da er det viktig at en klarer å håndtere dette.

Skrevet (endret)

http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/dok/r....html?id=109199

Ved fosterhjemsplasseringer etter vedtak om omsorgsovertakelse, jfr. barnevernloven §§ 4-12 og 4-8 og forskrift av 21. desember 1992 om barn i fosterhjem og tilsyn med barn i fosterhjem, skal barneverntjenesten og fosterforeldrene inngå en avtale om henholdsvis fosterforeldrenes og barneverntjenestens plikter og rettigheter. Ifølge forskriften § 3 skal avtalen være skriftlig og inngås på eget skjema utarbeidet av Barne- og familiedepartementet. Skjemaet bør imidlertid benyttes så langt det passer også ved frivillige plasseringer i fosterhjem etter § 4-4 femte ledd og når en privat plassering blir godkjent som fosterhjem etter § 4-7. I disse tilfellene utøver fosterforeldrene den daglig omsorgen for barnet på vegne av barnets foreldre (og ikke på vegne av barneverntjenesten som ved en omsorgsovertakelse). Det er derfor viktig at også barnets foreldre trekkes inn med hensyn til avtalens innhold.
Endret av Piper
Skrevet
Selvfølgelig kan barnevernet sette slike krav, for det er jo en del av jobben som fosterforeldre. De fleste barn skal jo på et eller annet tidspunkt komme tilbake til sine hjem, og da kan en ikke utestenge biologiske foreldre helt fra barnas liv.

De fleste unger som blir satt i fosterhjem kommer ikke tilbake til sine biologiske foreldre. Det er tross alt en grunn til at de kommer i fosterhjem. Biologiske foreldre får ha kontakt, men jeg tviler veldig sterkt på at fosterforeldre MÅ ha de biologiske foreldrene på besøk.

I enkelte tilfeller bør de biologiske foreldre utestenges helt. Jeg synes det er helt horribelt at de får ha samvær med ungen. Det er i mange tilfeller ikke til barnets beste.

Skrevet

Jaja Piper. Det står ingenting om at biologiske foreldre kan komme på besøk til fosterforeldrene.

Skrevet
Akkurat, og da er det viktig at en klarer å håndtere dette.

Ja selvfølgelig. Men det gjør TS helt sikkert hvis hun bestemmer seg for å bli fosterforelder. Det er også hjelp å få fra barnevernet i.f.t samtaler med psykolog, avlastning etc.

Skrevet
De fleste unger som blir satt i fosterhjem kommer ikke tilbake til sine biologiske foreldre. Det er tross alt en grunn til at de kommer i fosterhjem. Biologiske foreldre får ha kontakt, men jeg tviler veldig sterkt på at fosterforeldre MÅ ha de biologiske foreldrene på besøk.

I enkelte tilfeller bør de biologiske foreldre utestenges helt. Jeg synes det er helt horribelt at de får ha samvær med ungen. Det er i mange tilfeller ikke til barnets beste.

Hva du måtte mene om dette er totalt irrelevant, for det handler om barna. Barna har rett til å treffe foreldrene sine, om det ikke er særskilte grunner som gjør at de har blitt fjernet fra hjemmet sitt.

Det er også barn som har blitt frivillig plassert hos fosterforedre, fordi mor/far ikke hadde kapasitet til å ta seg av barna der og da. Men det er ikke dermed sagt at dette er for alltid, for i mange tilfeller får foreldrene den hjelpen de behøver og barna får komme hjem igjen. Så årsaken til at barn er hos fosterforeldre varierer fra barn til barn, og derfor er det også viktig å å tenke over slikt før en blir fosterforeldre.

Men du ser veldig svart/hvitt på det, og heldigvis er det ikek like svart/hvitt i virkeligheten.

Min venninne skal få barna tilbake til sommeren, og dette har barnevernet, fosterforeldrene og henne jobbet mor. Det hadde vært veldig kjedelig, om fosterforeldrene motarbeidet henne. Hadde fosterforedrene motarbeidet henne, ville de faktisk ikke fått lov til å være fosterforeldre. For de skal samarbeide med barnevernet og med foreldrene, for å finne den beste løsningen for fosterbarna.

Skrevet
Hva du måtte mene om dette er totalt irrelevant, for det handler om barna. Barna har rett til å treffe foreldrene sine, om det ikke er særskilte grunner som gjør at de har blitt fjernet fra hjemmet sitt.

Det er også barn som har blitt frivillig plassert hos fosterforedre, fordi mor/far ikke hadde kapasitet til å ta seg av barna der og da.

Den der var nå egentlig ganske artig: ..."om det ikke er noen særskilte grunner"... :ler: Tror du de trekker lapp over ungene i kommunene og sier at den og den skal i fosterhjem? Bare så de har noe å gjøre på jobb :ler:

De ungene som blir plassert i forsterhjem frivillig, er i mindretall. Jeg vet at det også skjer. Og ja jeg vet at noen ganger flytter ungene tilbake til bio foreldre. Men de fleste gjør det ikke.

Gjest Bodillen
Skrevet
Grenser er viktig, men du kan som sagt ikke bestemme hvilke barn du får. For du kan risikere å få et barn som sliter på enkelte områder, og da bør ikke dette barnet bli diskutert på åpne foreldremøter ol som tydeligvis er vanlig hos dere.

Eh....jo, man kan faktisk bestemme selv hvilke barn man tar inn i hjemmet sitt. Et viktig moment når man plasserer et barn i fosterhjem, er nettopp at barnet skal passe inn. Fosterforeldrene kan legge klare føringer på hva slags barn som passer inn i deres familie. Dette er faktisk svært viktig for å forebygge problemer og en evt. fosterhjemssprekk. Myrthel kan helt klart si ifra at de f.eks ønsker et rolig barn fordi det passer best for dem som familie - eller et aktivt barn fordi de selv er aktive mennesker. Hun kan også si at hun føler hun ville fått problemer med å håndtere et svært krevende/bråkete barn.

De gangene vi har fått fosterbarn, har vi sagt klart ifra at vi ikke ønsker barn med AD/HD/hyperaktivitet, seksuelt misbrukte barn, mørkehudede barn (ikke pga oss selv, men pga enkelte intollerante mennesker i familien, for barnets skyld) eller fysisk handikappede barn som krever løft.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...