Gå til innhold

Hvorfor har mange det så likt hjemme?


mamma_mia

Anbefalte innlegg

Har lagt merke til at de fleste jeg kjenner under 30 år har omtrent samme stil (selvsagt noen unntak) hjemme i stua.. Det som går igjen i nesten hver leilighet/hus er dette:

* Sort skinnsofa, 2- og 3- seter

* Mørkt spisebord hvis de har det

* Store bilder på veggen, abstrakte

* Ofte lyse gardiner, eller helt mørke

* Litt upersonlig stil med lite bilder av familie, lite pynteting osv.. Noen få store pynteting går ofte igjen.

* Veldig bohus-katalog aktig..

* Litt sterilt

Selv liker jeg å ha en personlig stil, og vil ikke ha en stue som er en kopi av alle andres.. Men vil jo ha det fint da :)

Hva synes dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har det for rotete til at jeg passer til noen spesiell stil... har noe gammelt og noe nytt... Men nå bytter jo folk interiør så ofte at loppemarkedene ikke har plass til å ta i mot alt. Hvor får folk alle pengene fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hjemme hos oss er det ikke så "ungdommelig" som mange trodde vi kom til å få det. Tenker på det som er så tøft for tiden (mange syns hvertfall det) men stilrene linjer.

Vi har det hjemmekoselig, men duse farger.

Ingen jeg kjenner som har det likt noen andre egentlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spring Hermit

Jeg kjenner meg igjen i det du nevner. Hos meg synes jeg det er sterilt, lite personlig og ligner litt på en Ikea-katalog. Har vel mest med at jeg er ung (21) og har ikke all verdens råd, så det blir for det meste ting fra Ikea. Har aldri arvet noe så får ikke noe personlig her på den måten.

Har heller ikke familiebilder, det kommer at av jeg har alle bildene mine på pc og får aldri somla meg til å fremkalle de ordentlig. Pynteting har jeg men får aldri bestemt meg for hvilken stil jeg vil ha så ting passer ikke sammen og jeg ender med å sette de bort. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mayamor

Har 3 beige stoff sofa i hestesko, så da er vi ulike vi da... :sjarmor:

Ellers er det mange på min alder (35) som har burgunderrød buet "skinn"sofa, og hele furuskogen i skogen i reoler og kjøpmannsdisk; de er skittlei men lommeboken sier bare ja til små utskiftninger om gangen... :Hehe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StockDama

her går det i stil ala nerdete crack house bolig...plakater av diverse politiske figurer, spill plakater, musikk plakater, playstationer, xboxer strødd utover gulvet, sammens med dvd'er og cd'er..sofaen er et gammelt mørkeblått fløyels sett og et gammelt slitt trebord med to laptopper på....vi som bor her er fra 20 til 22 år og ingen har no særlig god råd når det gjelder innkjøp av inventar, rett og slett fordi vi vet ikke om vi skal fortsette å bo i denne leiligheten. Imellomtiden får det bare være litt så som så =D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi følger nok noen av punktene dine, men ikke alle.

* Blå tekstilsofa, skal aldri ha skinnsofa, fordi jeg blir klam!

* Ikea kjøkkenbord som fungerer som spisebord

* Store bilder på veggene, delvis abstrakte

*Ingen gardiner

*Lite pynteting, og ingen familiebilder. Vi tar ikke bilder, og liker ikke pynteting. Har noen glassvaser stående fremme, fordi vi vet ikke helt hvor vi skal sette dem ellers...

* Tror ikke det ligner Bohuskatalogen? Vi har en del gamle møbler - teakbokhyller fra 60-tallet, hylle og stuebord fra 1920, ispedd Ikea...

* Tror nok en del ville sett det som litt sterilt, pga gardin/ pynteting/familiebildemangelen, men stort sett har vi det rimelig rotete... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke selv så veldig glad i det jeg tenker på "Bohuskatalog"-stil. Liker ikke skinnsofaer, og i hvertfall ikke de som er litt massive av seg.

Min bolig har nok en litt IKEA-stil over seg. De møblene som ikke er arvet er kjøpt fra IKEA. :) Mye hvit, men også en del farger. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fruktfat

* Sort skinnsofa, 2- og 3- seter

* Mørkt spisebord hvis de har det

* Store bilder på veggen, abstrakte

* Ofte lyse gardiner, eller helt mørke

* Litt upersonlig stil med lite bilder av familie, lite pynteting osv.. Noen få store pynteting går ofte igjen.

* Veldig bohus-katalog aktig..

* Litt sterilt

:ler: jepp, sånn ser det ut hos oss!

bortsett fra at sofaene er mørkebrune 3+3.

har lik sofa som flere av naboene, hehehe! men stoffsofa -som vi akkurat har bytta ut og IKKKE kommer til å ha igjen!- gidder jeg da ikke ha bare for at alle andre har skinnsofa. vi har veldig lite ting framme, hater småting og bilder og rammer på små kommoder og hyller overalt.

har bilder av bikkja, unger har vi ikke og jeg har ikke noe ønske om å henge opp bilder av oss eller familien vår.

ikke liker jeg små bilder heller, det blir for "plottrig", må være stort. heller ett digert bilde enn fem små.

ikek har vi mye møbler heller, må ha luft rundt meg, og det er også grunnen til at vi ikke har stappa inn ting overalt. (også den støvtørkinga da! :overrasket: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nææææi *drar litt på det* Er det det?

Hos meg har jeg en blanding av nytt og gammelt. Noe har jeg fått, noe er fra loppemarked, noe er kjøpt nytt. Har plakater jeg har rammet inn og hengt på veggen, men også familiebilder.

Nå skal jeg bytte ut stuebordet av glass (glass er noe dritt, da jeg kjøpte det syntes jeg det var kult, men det blir jo aaaldri reint, kommer flekker på det av seg selv, ser det ut som) med en kiste som oldefaren min snekret da han flyttet til Oslo. Han hadde med seg eiedelene i den. En hjemmesnekret kiste var datidens koffert for fattigfolk. Ikke skjønner jeg hvordan han klarte å bære rundt på den, for den er tung. Og nå skal den blir kaffebord hos meg! Liker slike ting som har familiehistorie. Mormor forærte kisten til meg. :)

- Bor i en blokk med mange unge folk, og det er jammen meg mye forskjellig av interiør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lagt merke til at de fleste jeg kjenner under 30 år har omtrent samme stil (selvsagt noen unntak) hjemme i stua..

Min teori:

Vi påvirkes av trender og moter, selv om mange av oss liker å hevde at vi kjøper det vi liker, så er det nok slik at de aller fleste av oss blir påvirket. Møbler er ofte dyre saker og ikke noe man kan skifte ut til stadighet , og i kjedebutikkene (Bohus, Living osv) selges det stort sett møbler som er på moten. Når man er under 30 år tilsier ofte økonomien at man handler på disse butikkene, ergo så havner man ofte opp med samme "kampanjetilbud" sofaen som naboen har.

For min del var det slik at da jeg først flyttet for meg selv var jeg sjeleglad for ethvert møbel noen kunne avse siden jeg selv hadde ingenting, men etterhvert som økonomien bedret seg skiftet jeg ut endel med møbler jeg kjøpte selv. I årene mellom 20 og 30 var jeg nok ganske påvirket av "bohus-moten" som var på den tiden, og det tok meg noen år (og noen feilkjøp) før jeg fant en stil jeg vil kalle "min stil".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har det ikke sånn, i hvert fall, men det er også litt fordi vi ikke har kjøpt og bestemt så mye interiør pga økonomi og at vi ikke har tenkt å bo her til evig tid.

Familiebilder (særlig sånne store) synes jeg faktisk ikke gir noe personlig preg i det hele tatt, bortsett fra at det selvsagt er "Odd" som henger på én vegg og "Tore" på en annen. Personlig preg kan være småting som fargenyanser og tildels pyntegjenstander, eller "souvernirer" som betyr noe for eieren, trenger ikke være mer personlig med spraglete gardiner enn ensfargede.

De eneste jeg kjenner som har et abstrakt maleri på veggen har fått det av kunstneren som er nær venn med den ene beboeren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg har skinnsofa tør jeg påstå det er veldig lite Bohus-katalog her. Sofaen er faktisk det eneste på stuene som er kjøpt ny, resten er litt arvegods, noe loppemarked og noe jeg har berget fra containere. På veggene har jeg bilder jeg har malt selv og bilder ungene har laget ( ja, barnebilder kan bli skikkelig stilig med ordentlig innramming!)

Har lite pynteting, hater å tørke støv. Det som står framme er ting som brukes daglig, lysestaker på spisebodret og endel kunstglass som også brukes til lys på kveldene.Gardinene på den ene stua har jeg heklet da jeg var ung og tålmodig,på den andre er det billige IKEA-gardiner som er farget knallrød. Skal snart over på sommergardinene, de er helt hvite.Totalt er det antagelig en merkelig stilblanding, med teak spisebord, en sjenk i beiset eik og en i flammebjørk, kuskinn på gulvet, et mahognybord ( utrolig nok berget det et heller vått opphold i en container før jeg fikk øye på det...) og da den svarte skinnsofaen ( med barn og dyr er veldig praktisk..). Men det er også veldig OSS, og vi stortrives i stuene.Det gjør stort sett de fleste, selv om jeg har fått endel kommentarer på de røde gardinene. Gardiner skal visst ikke være halleluja-røde..... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er spennende å se på familiebilder, kjekt å se hvordan folk så ut da de var yngre og sånt :) Ellers synes jeg litt pynt som kubbelys, telys, personlige gjenstander en har fått i gave, bilder, fine lamper, blomster og litt farger gjør et hjem mer koselig..

Nei takk til et sterilt hjem! Får faktisk ofte høre at vi har det koselig, og her er det hummer og kanari.. Tar alltid vare på ting jeg har fått i gave også.

Men hver sin smak ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fruktfat
Jeg synes det er spennende å se på familiebilder, kjekt å se hvordan folk så ut da de var yngre og sånt :) Ellers synes jeg litt pynt som kubbelys, telys, personlige gjenstander en har fått i gave, bilder, fine lamper, blomster og litt farger gjør et hjem mer koselig..

og det er akkurat sånt jeg ikke orker hjemme hos meg selv. ;) koselig hos andre, men.

har et vennepar med rutete stoffsofa, masse panel og furu, ordentlig hyttepreg hjemme, og jeg synes det er veldig koselig der, men det blir for mye _ting_ og farger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Det er ikke så mange årene siden det skulle være lutet furu og smårutete fremskap over alt. Og det VAR det over alt også.

Jeg har selv aldri vært minimalistisk, men jeg ble lei av furu LENGE FØR det gikk av moten og gikk aldri i den fellen. Hos meg er det litt Ikea, litt arvegods, litt bruktkjøp osv. Jeg synes selv at jeg har en veldig personlig stil, selv om jeg også følger med på motefarger og slikt jeg også.

Bilder jeg har på veggene har jeg et personlig forhold til, enten det er en innrammet plakat, eller kunstverk, eller de innrammede bildene av julekortene jeg får av alle ungene til diverse venner og familie. De har jeg laget en egen samling av et eget sted.

"Billige" masseproduserte "kunstverk" fra Ikea eller Black Design liker jeg ikke da man ser de igjen over alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Må jo innrømme at det stemmer delvis hos oss. Svart skinnsofa 2+3 og lite bilder på veggene. Ingen av delene er egentlig veldig bevisst. Da vi skulle kjøpe sofa var vi ute etter en grå stoff-sofa, men vi fant ingen vi likte. Og begge var i utgangpunktet negative til skinnsofa. Men en stund etter at vi hadde lagt sofakjøpet på is, fordi vi ikke fant noen vi likte, så kom vi plutselig over den vi har i dag, og begge likte den! Utrolig.

Bilder på veggen mangler fordi vi ikke har funnet det vi vil ha der ennå.... :)

Jeg håper vi får det mer hjemmekoselig etterhvert egentlig, synes det er litt kjedelig her nå, men er ikke så flink med sånt selv og da tar det tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vimselot

Jeg er ikke egentlig stedfast, så jeg har ikke gjort det noe koselig, ikke hengt opp bilder, men bøkene mine, (er ikke plass til alle) pcen, en seng fra ikea, en tv som iflg meg er i stykker hvis nrk. kommer på nærvisitt...

Og bare meg.

Jeg gir meg selv tre år, innen den tid skal jeg flytte og jeg ser meg ikke ut etter en ny mann (jo, hvis han er spaner og gir meg hasj, beslagtlagt alkohol osv

Jeg tuller. Jeg liker ikke at mange bøker er i kjellerern blant mus, men men, jeg bor ok nok, synd det er så dyrt og at unge ikke kan komme seg inn i markedet og bankene lyger osv.

Kapitalismen har fått grodd men den er vanskelig å bekjempe. Spør noen meg. Kan vi kun bekjempe den på en måte, og det er - helt motsatt- jeg er ikke en rød rød, men grønn oransje?

Ingen kan stole på noen stater mer, folket må få mer innflytelse og stemmerett, samtidig som det er infløkt og noen må ta ledelsen.

Jeg har ikke stemt på noe parti på mange år, fordi de er under inflytelse av hverandre og er avhengig av hverandre.

Jeg høres kommunistisk ut, men jeg er ikke det. Jeg tror ikke på noe overherredømme.

I dag falt det snø ned i Oslo. Jeg venta bare på det og det kommer til å bli noen frostnetter og men kanskje ikke denne våren?

...

Den kan jo komme på sommern...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg er like fasinert hver gang noen klager over at folket ikke har makt og så stemmer de ikke en gang.

Ja til væpna revolusjon nå, for vi gidder ikke prøve noe annet først ... NOT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...