Gjest Gjest Skrevet 17. april 2007 #1 Skrevet 17. april 2007 Jeg ønsker å sterilisere meg, eller aller helst få fjernet livmoren. Grunnen til dette er at jeg er rammet av en arvelig sykdom som gjør at et evt. svangerskap kan ta livet av meg. I tillegg er det 50% sjanse for at eventuelle barn vil få denne sykdommen. Dette kan unngås ved sterilisering. Imidlertid er jeg blant dem som styrtblør under mensen(kan også settes i sammenheng med sykdommen). Jeg har gått på hormonprevensjon i mange, mange år for å hindre disse blødningene, men nå sliter jeg med å finne en hormonprevensjon jeg tåler uten å få skyhøyt blodtrykk av den. Derfor ønsker jeg helst å få fjernet "hele utstyret". Imidlertid så sa en bekjent at leger ikke steriliserer kvinner som ikke har fått de barna de skal ha(hele pointet her er jo å UNNGÅ å få barn), så det kom jeg ikke til å komme noen vei med. Er det virkelig så knotete å få gjennomført en hysterektomi eller sterilisering her i landet? Jeg er 34 år, så en skulle jo tro at jeg selv var i stand til å avgjøre om jeg skal ha unger eller ikke.
Antoinette Skrevet 17. april 2007 #2 Skrevet 17. april 2007 Kan ikke helt skjønne hvorfor det skulle være noe problem å få gjort dette hvis du ikke er i stand til å gjennomføre et svangerskap. Det eneste må vel være at en hysterektomi medfører endel bivirkninger og jeg tror man må gå på hormoner resten av livet for bla. ikke risikere å bli manisk depressiv. Jeg ville oppsøkt en ny lege og hørt hva han hadde å si.
Gjest Gjest Skrevet 17. april 2007 #3 Skrevet 17. april 2007 Når du er over 25 år bestemmer du selv om du vil steriliseres eller ei, men man må betale en egenandel på noen tusen. Hysterektomi er et større inngrep (ønsker du å fjerne eggstokkene også, eller "bare" livmor - fjerner du eggstokkene kommer du i overgangsalderen), så vet ikke hvordan det praktiseres.
Gjest Gjest_Live_* Skrevet 17. april 2007 #4 Skrevet 17. april 2007 Huffda, ikke gjør det da. Du kan enda oppleve å ombestemme deg og få lyst på barn. Da hadde det jo vært dumt om du hadde forhastet deg inn i en så endelig prossess som fjerning av livmor. Barn gir en så uenderlig mye at det er synd å gå glipp av en slik sjangse.
Gjest Elfrida Skrevet 17. april 2007 #5 Skrevet 17. april 2007 Du har rett til å sterilisere deg når du er over 25 år. Om du har unger eller ikke har ingenting med saken å gjøre. Sterilisering er ikke prioritert slik at man kan risikere å stå på venteliste en stund. I tillegg må du betale for det selv. Når du har slike plager og arvelige sykdommer kan det hende du kommer i en annen kategori - jeg ville tatt opp dette med legen/gynekologen min.
Gjest Gjest Skrevet 17. april 2007 #6 Skrevet 17. april 2007 Jeg skal ta det opp med gynekologen min neste gang jeg er der. Han har jo kvinnehelse som arbeidsområde, så han vet kanskje mer enn fastlegen. Trådstarter Huffda, ikke gjør det da. Du kan enda oppleve å ombestemme deg og få lyst på barn. Da hadde det jo vært dumt om du hadde forhastet deg inn i en så endelig prossess som fjerning av livmor. Barn gir en så uenderlig mye at det er synd å gå glipp av en slik sjangse. Ja jeg kan jo virkelig nyte dem hvis jeg kreperer.
Helen Skrevet 17. april 2007 #7 Skrevet 17. april 2007 Legene fjerner ikke livmora hvis de ikke må, det er veldig strenge krav. Selv om du steriliserer deg kommer du til å blø like mye for det. For å redusere blødningene/slutte å blø kan du ta en operasjon som heter TCER, der skreller de livmora så du ikke skal blø så mye og i bestefall miste blødningen helt. Du kan heller ikke få barn etterpå, det er ikke en sterililisereng men ei jeg kjenner fikk beskjed om at hun ikke kunne få barn etterpå, hun har mistet blødningene helt og bruker heller ingen prevansjon. Jeg har også tatt den operasjonen men hos meg ble den mer eller mindre misslykket, jeg blør mye mindre men den kommer trofast hver mnd. Slimhinnene har også vokst ut igjen så jeg har blitt gravid 2 ganger etterpå men det har gått galt begge gangene. Legene vet ikke om det er operasjonen sin skyld at det har gått galt, men det tror jeg da. Føste gangen kom jeg halveis i svangerskapet før barnet døde, ingen har funnet noen grunn til at det gikk galt for de har ikke funnet noe galt hverken med meg eller barnet. Så hvis du ikke skal ha flere barn vil jeg anbefale deg TCER for da slipper du å blø så mye, kanskje du også mister blødningen helt.
Gjest Gjest_Live_* Skrevet 17. april 2007 #8 Skrevet 17. april 2007 Ja jeg kan jo virkelig nyte dem hvis jeg kreperer. ← Selv om jeg skjønner at svaret ditt bunner i at du ikke har barn, og dermed ikke vet hva du går glipp av, så er det ingen grunn til å være frekk. Det er derfor jeg mener at det vil være synd å forhaste seg inn i en slik operasjon for så å våkne opp en dag og angre når du finner ut at du ønsker deg barn. Og om du virkelig er så syk så du sier, så har du vel alikevel en mann. Skal du nekte ham å bli far fordi du kun tenker på deg selv?
Gjest bada Skrevet 17. april 2007 #9 Skrevet 17. april 2007 (endret) Og om du virkelig er så syk så du sier, så har du vel alikevel en mann. Skal du nekte ham å bli far fordi du kun tenker på deg selv? ← Det var da også noe å si til en person i trådstarters situasjon. Edit: så du mener altså at hun skal ofre livet for at en eventuell mann skal få oppfylt sitt ønske om å bli far? Endret 17. april 2007 av bada
Amanlis Skrevet 17. april 2007 #10 Skrevet 17. april 2007 Selv om jeg skjønner at svaret ditt bunner i at du ikke har barn, og dermed ikke vet hva du går glipp av, så er det ingen grunn til å være frekk. Det er derfor jeg mener at det vil være synd å forhaste seg inn i en slik operasjon for så å våkne opp en dag og angre når du finner ut at du ønsker deg barn. Og om du virkelig er så syk så du sier, så har du vel alikevel en mann. Skal du nekte ham å bli far fordi du kun tenker på deg selv? ← Jeg vil tro at hennes evntuelle ektemann har egne valg. Og at han har tatt valget. Han elsker kona si og man ofrer vel ikke noen man elsker fremfor sin egen egoisme?
Leo Skrevet 17. april 2007 #11 Skrevet 17. april 2007 (endret) Selv om jeg skjønner at svaret ditt bunner i at du ikke har barn, og dermed ikke vet hva du går glipp av, så er det ingen grunn til å være frekk. Det er derfor jeg mener at det vil være synd å forhaste seg inn i en slik operasjon for så å våkne opp en dag og angre når du finner ut at du ønsker deg barn. Og om du virkelig er så syk så du sier, så har du vel alikevel en mann. Skal du nekte ham å bli far fordi du kun tenker på deg selv? ← Det handler ikke om hvorvidt trådstarter vil ha barn eller ikke. For alt vi vet kan det være at hun ønsker seg barn over alt i verden, men hun kan ikke få fordi hun er syk og risikerer å dø av det. Overlever hun og barnet, er det stor sannsynlighet for at barnet arver sykdommen. Dette har ingenting med egoisme og gjøre. Det er rett og slett sunn fornuft og jeg tviler sterkt på at en mann som inderlig ønsker seg barn, velger en kvinne i denne situasjonen for den er neppe av helt ny dato. Jeg vil også anbefale trådstarter å be om henvisning til en gynekoklog. Sterilisering er det ikke noe problem å få utført og det bestemmer du selv. I samråd med gynekologen kan du evt. finne frem til andre muligheter som vil være aktuelle for deg i din spesielle situasjon. Endret 22. april 2007 av vimse 1
Gjest Gjest Skrevet 17. april 2007 #12 Skrevet 17. april 2007 http://lovdata.no/cgi-wift/wiztldles?doc=/...iliseringsloven § 2. (alminnelige vilkår for sterilisering). Person som har bosted her i landet og som har fylt 25 år kan steriliseres når han selv begjærer det. Dette gjelder ikke person som har en alvorlig sinnslidelse eller er psykisk utviklingshemmet eller psykisk svekket. § 3. (spesielle vilkår for sterilisering etter særskilt tillatelse). Person som har bosted her i landet, men som for øvrig ikke fyller vilkårene i § 2, kan etter søknad gis tillatelse til sterilisering, jfr. §§ 4-6, når a) svangerskap og fødsel for kvinne som søker kan føre til betydelig fare for hennes liv eller for hennes fysiske eller psykiske helse, Så du har lov til å forlange sterilisering etter fylte 25 år, og jeg vil tro at du muligens kunne fått det innvilget tidligere med en mer samarbeidsvillig lege. Det er normalt en egenandel her, men pga arvelige sykdommer så KAN den bli fjernet. Ventetiden på sterilisering rimelig kort, se innom http://www.frittsykehusvalg.no/sidemaler/V...ering%2c+kvinne Tar du en vanlig hysterektomi så vil du komme i overgangsalderen om du fjerner alt, men jeg vet ikke hvordan det blir om det kun er livmoren som fjernes. Har hørt hypoteser om at sexlivet kan endres noe i forhold til orgasme, pga at hos enkelte påvirke livmoren orgasmen ved at livmormuskulaturen trekkes sammen og forsterker dette. Jeg VET ikke dette, men jeg vil anbefal deg å sette deg inn i det før du tar et valg som ikke kan omgjøres. TCER er et mer risikofritt inngrep på alle måter, men jeg vil jeg ikke anbefale dette uten at du samtidig steriliserer deg, nettopp pga at det er ikke sikkert som prevensjon og du kan risikere å gå gjennom spontanaborter.
Gjest Bellatrix Skrevet 17. april 2007 #13 Skrevet 17. april 2007 Huffda, ikke gjør det da. Du kan enda oppleve å ombestemme deg og få lyst på barn. Da hadde det jo vært dumt om du hadde forhastet deg inn i en så endelig prossess som fjerning av livmor. Barn gir en så uenderlig mye at det er synd å gå glipp av en slik sjangse. ← Hun kommer til å dø av et svangerskap, og du tror hun vil få lyst på egne barn? Jeg kan ikke tro at det vil være noe problem å få fjernet livmoren når du har det som du har det, trådstarter.
Gjest Gjest_Heidi_* Skrevet 17. april 2007 #14 Skrevet 17. april 2007 Det er jo en tøff oprasjon, men selvfølgelig må du så må du. Jeg har selv fjernet livmor, det er en litt tøff opplevelse selv om livmortapp og eggstokker står igjen.Du får ha masse lykke til
ashera Skrevet 18. april 2007 #15 Skrevet 18. april 2007 (endret) Kan ikke helt skjønne hvorfor det skulle være noe problem å få gjort dette hvis du ikke er i stand til å gjennomføre et svangerskap. Det eneste må vel være at en hysterektomi medfører endel bivirkninger og jeg tror man må gå på hormoner resten av livet for bla. ikke risikere å bli manisk depressiv. Jeg ville oppsøkt en ny lege og hørt hva han hadde å si. ← En hysterektomi medfører vanligvis ikke at man må ta hormoner resten av livet. Fjerner man derimot eggstokkene i fruktbar alder, vil hormonforandringene (man vil plutselig komme i en kunstig overgangsalder) bli så store at hormontilskudd som regel er nyttig og nødvendig. Det er ikke snakk om å ta hormoner for ikke å bli manisk-depressiv , men de plutselige hormonforandringene (samt sorgreaksjonen som endel får fordi dette utelukker mulighet for å få barn) kan for mange medføre en depresjon. Endret 18. april 2007 av hera
Gjest Gjest Skrevet 19. april 2007 #16 Skrevet 19. april 2007 Tar du en vanlig hysterektomi så vil du komme i overgangsalderen om du fjerner alt, men jeg vet ikke hvordan det blir om det kun er livmoren som fjernes. ← Ved vanlig hysterektomi sa lar man eggstokker sa igjen, det er litt variasjon pa om man tar livmorhalsen eller ikke. Noen gynekologer fjerner livmorhalsen ogsa da man med dette unngar livmorhals kreft, andre lar den sta igjen for ikke a forkorte vagina/skape arr i vagina da dette kan pavirke kvinnens sexliv. Til TS snakk med allmennlegen/gynekologen din de kan gi deg gode svar.
Gjest Gjest Skrevet 19. april 2007 #17 Skrevet 19. april 2007 Ved vanlig hysterektomi sa lar man eggstokker sa igjen, det er litt variasjon pa om man tar livmorhalsen eller ikke. Noen gynekologer fjerner livmorhalsen ogsa da man med dette unngar livmorhals kreft, andre lar den sta igjen for ikke a forkorte vagina/skape arr i vagina da dette kan pavirke kvinnens sexliv. Til TS snakk med allmennlegen/gynekologen din de kan gi deg gode svar. ← Glemte noe.... Det kan vare en ide a snakke med partneren din om kanskje han er villig til a sterilisere seg. Dette fordi mannlig sterilasjon er mye sikrere enn kvinnelig, kvinnelig sterilsajon er faktisk ikke sa mye mer effektivt enn p-piller... Og som andre nevner sa vil ikke en sterilisajon pavirke blodningene dine, men vil tror at de nok vurderer hysterktomi i ditt tilfelle dersom de ikke far kontrollert blodnigene dine pa andre mater. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 20. april 2007 #18 Skrevet 20. april 2007 I følge WHO så blir 8 % gravid ved normal bruk av p-piller, 0,3 % ved perfekt bruk. Tallene på sterilisering er 0,5 % på kvinnelig, og 0.15 % ved normal bruk og 0,1 % ved perfekt bruk hos mann (trolig pga at enkelte ikke tester fertiliteten etter operasjonen). Så du har rett når det gjelder perfekt bruk, men ved normal bruk av p-piller er kvinnelig sterilisering betydelig sikrere. Med tanke på at her vil det trolig også bli aktuelt med TCER for å få kontroll på blødningene vil det også øke sikkerheten for at noe vil henge fast lenge nok til å klare seg.
ehu Skrevet 20. april 2007 #19 Skrevet 20. april 2007 Legene fjerner ikke livmora hvis de ikke må, det er veldig strenge krav. ← Joda,det gjør de. Dersom du finner en gynekolog som er enig med deg så er det ikke så strenge krav. Jeg har gjort begge deler. Steriliserte meg for 12 år siden og fjernet livmora i fjor. Det siste fordi jeg var møkk-lei de kraftige blødningene som ødela livskvaliteten min. Gynekologen var helt enig med meg at jeg ikke kunne gå sånn og henviste meg til sykehuset for fjerning av livmora. Egentlig skulle den ha vært fjernet vaginalt. Da hadde jeg sluppet snitt på magen,men hele livmora med livmorhalsen ville blitt fjernet. Desverre kan ikke alle kirurger denne metoden og den legen på sykehuset her som utførte det ble selvfølgelig syk nettopp den dagen jeg skulle opereres ! Så det ble en livmoramputasjon med bikinisnitt. Beholdt dermed livmorhalsen og må fortsatt ta celleprøver regelmessig. Jeg beholdt eggstokkene så jeg merker ikke noe forandring, slipper kun de hersens blødningene ! Har du en arvelig sykdom som gjør at du ikke bør få barn skulle det ikke være så vanskelig å finne en gynekolog som har forståelse for ønsket ditt. Undersøk litt med kvinner rundt deg om hvilken gynekolog de anbefaler. Lykke til !
Wildy Skrevet 21. april 2007 #20 Skrevet 21. april 2007 (endret) Og til TS: Håper du finner en gynekolog som kan hjelpe deg, og lykke til! Endret 22. april 2007 av vimse
Fremhevede innlegg