Gå til innhold

ADHD kan være hjerneskade

Fremhevede innlegg

Skrevet

Dette er det desidert dummeste jeg har hørt :frustrert:

Hvor i alle dager har du funnet de teoriene dine? Jeg skulle veldig gjerne sett dokumentasjon på dem. Noen mener derimot at dietter kan reduvere symptomene på ADHD, men dette er ikke dokumentert og derfor finnes det ikke noe offentlig tilbud om ernærings "behandling" eller hva man vil vil kalle det for mennesker med ADHD.

Alle foreldre feiler av og til. Ingen er perfekte. Mange som har barn med ADHD har ADHD selv og blir av den grunn sett på som mindre ressursterke. Mange foreldre med barn som har ADHD føler seg også veldig utsatt for "bygdesnakket". Nettopp på grunn av holdninger som dette!

Men det finnes jo dårlige foreldre som forsømmer barna sine... :( Kjenner til et tilfelle (nær familie) der far totalt ignorerer barna sine og viser null interesse for dem, og dette fører til at barna gjør det de kan for å få farens oppmerksomhet, og oppmerksomhet får de kun når de gjør noe galt og oppfører seg dårlig (les: KJEFT og straff)... Mor er syk og har vært mye inn og ut på sykehus... Datteren fikk adhd-diagnose da hun var seks år gammel etter en kort utredning. Ritalin har gjort at hun er blitt mer rolig og mindre utagerende. Lillebroren sliter også og skal også utredes for adhd.

Når barne feks er på besøk hos besteforeldrene oppfører de seg helt annerledes..

Tilsynelatende er dette en ressurssterk og "vellykket" familie, men sannheten er at barna blir forsømt og ikke tatt vare på.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er da årsaken til at sjangsen for at man får adhd er større dersom man er fortidelig født? Da er det jo ikke arvelig betinget..

Bruker man ikke uttrykket ADHD-lignede symptomer?

Barn som er for tidlig født kan være veldig aktive, men er du sikker på at det betyr at det er flere av disse som har ADHD?

Jeg har en sønn som var prematur, og så vidt jeg husker ble det snakket om at premature ofte kan være veldig aktive, på en måte som kan minne om ADHD. Men altså uten at det er det.

Sønnen min var veldig aktiv som liten, men det gikk gradvis over frem mot skolealder. Han har ikke ADHD.

Skrevet

Jeg leste en gang at det er flere med adhd blant fortidlig fødte. Det sto og at en del ikke ville legge noe i dette forske på dette da det kunne være uheldig.

Er et par år siden jeg leste dette

Skrevet

Har ikke lest gjennom alle sidene, så vet ikke hva som er blitt sagt fra før. MEN

Jeg har selv ADHD, og det er på en måte en liten "hjernefeil".

Dersom det er stor usikkerhet om man har adhd eller ikke, kan man ta en type hjerneskanning (EEG eller noe sånt) og finne det ut på den måten. Nå husker ikke jeg alt hva legen min fortalte meg når jeg ble utreda (for det var sånn ti tonn med info på en gang), men husker at hun sa noe om hvor i hjernen det ligger og hvordan det fungerer og sånn.

Jeg synes ikke det er noe negativt med å ha ADHD.

Det eneste negative med ADHD er at alle tror at ADHD er så big deal, og prater så mye om at "alle har negative holdninger til det". Jeg har enda ikke møtt noen som har sett noe annerledes på meg fordi de får vite at jeg har ADHD.

Tror det viktigste er at alle skjønner at alle med ADHD er like forskjellige fra hverandre som fra resten av folket. Det er tross alt ingen type ADHD som er helt prikk lik.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...