Gjest care Skrevet 16. april 2007 #21 Skrevet 16. april 2007 Anbefaler ellers å lese denne, utgitt av sosial- og helsedepartem. (de bruker forøvrig betegnelsen "pasient"...) ← Helsevesenet bruker jo pasient om alle de behandler, trenger jo ikke være noe negativt i det, Venus.
Gjest care Skrevet 16. april 2007 #22 Skrevet 16. april 2007 Skitprat folkens. Så det skal liksom være noe galt med hjernene hos ungene bare fordi de er annerledes enn det store flertallet? Ser dere ikke hvor farlig en slik tankegang er? ← Jeg er helt enig i deg i dette. Normalitetsbegrepet virker veldig smalt til tider. Derfor tror jeg det er viktig å hele tiden ha en offentlig debatt hvorvidt man skal sykeligjøre mennesker som kanskje bare har en litt annen kognitiv profil. Men når man diskuterer med andre er det serdeles uhøflig å avfeie andres argumenter som skitprat. Bare et lite tips
venus* Skrevet 16. april 2007 #23 Skrevet 16. april 2007 Helsevesenet bruker jo pasient om alle de behandler, trenger jo ikke være noe negativt i det, Venus. ← Det finnes selvsagt situasjoner hvor det er naturlig å snakke om ADHD-pasienter (gjerne hvis man vil skille mellom ulike typer pasienter), men å kalle alle som har ADHD for ADHD-pasienter er nokså rart.. Er man alltid en pasient om man har ADHD?
Gjest Silmarill Skrevet 16. april 2007 #24 Skrevet 16. april 2007 Ritalin bedrer, meg bekjent, pannelappfunksjonen. Også mennesker uten hyperaktivitet (de som noen ganger blir kalt ADD, altså kun oppmerksomhetsvansker) medisineres med ritalin. Meg bekjent er det en myte at positiv effekt av ritalin kan fungere som en slags test på om personen har ADHD eller ikke. Meg bekjent kan ritaling virke konsentrasjonsfremmende også på andre, og meg bekjent er det heller ikke alle mennesker med ADHD som responderer på ritalin. Det er, etter hva jeg har lært, ikke kun mennesker med ADHD som kan få bedret executive ferdigheter og konsentrasjon med ritalin. Det er i allefall det jeg har lært og erfart. Jeg tror fortsatt at det finnes en del eksempler på feildiagnoser der det har blitt satt ADHD diagnose når det i realiteten har vært noe annet. Og jeg tror fortsatt at ritalin kan gi en "ønsket effekt" på symptomer som til forveksling er lik de man finner i kriteriene for ADHD men som skyldes andre ting enn ADHD. Og desverre er det ikke bare i krigssoner man kan finne levekår som fører til stress og endrede strukturer i hjernen. Det er det jeg har lært og erfart. Så får vi leve med at vi er uenige. Og venus* vis meg gjerne hvor jeg har brukt begrepet ADHD-pasienter. ← Ikke alle ADHD pasienter eller ADD pasienter reager på Ritalin med riktig efffekt. Det er derfor så utrolig viktig å få denne sykdommen ordentlig undersøkt før noen kan stille, og ikke minst bekefte denne diagnosen! Ritalinmedisinen har ingen virkning dersom den ikke blir gitt til dem som trenger det/har behov for det.
Gjest care Skrevet 16. april 2007 #25 Skrevet 16. april 2007 Det finnes selvsagt situasjoner hvor det er naturlig å snakke om ADHD-pasienter (gjerne hvis man vil skille mellom ulike typer pasienter), men å kalle alle som har ADHD for ADHD-pasienter er nokså rart.. Er man alltid en pasient om man har ADHD? ← Nei, jeg tenker jo bare på dem som er under behandlig av helsevesenet. Det er jo ikke så rart at dem da bruker begrepet.
venus* Skrevet 16. april 2007 #26 Skrevet 16. april 2007 Nei, jeg tenker jo bare på dem som er under behandlig av helsevesenet. Det er jo ikke så rart at dem da bruker begrepet. ← Jeg reagerte på at noen i denne tråden bruker uttrykket. Dette er litt kverulering fra min side, men jeg blir litt oppgitt over denne bruken av ordet pasient. Majoriteten av personer med ADHD lever helt vanlige liv utenfor helsevesenet, skal disse fortsatt kalles pasienter..? Hvorfor ikke bare skriver "personer/barn med ADHD"?
Gjest Silmarill Skrevet 16. april 2007 #27 Skrevet 16. april 2007 (endret) Jeg reagerte på at noen i denne tråden bruker uttrykket. Dette er litt kverulering fra min side, men jeg blir litt oppgitt over denne bruken av ordet pasient. Majoriteten av personer med ADHD lever helt vanlige liv utenfor helsevesenet, skal disse fortsatt kalles pasienter..? Hvorfor ikke bare skriver "personer/barn med ADHD"? ← Vel, jeg bruker det fordi jeg tidligere har arbeidet med ADHD PASIENTER! (de som "kjenner meg" her inne vet hva jeg mener.) Hva er galt med å si ADHD pasienter? Du kan så klart reagere negativt på det, men hvorfor gjør du det egentlig? Hva er mer passende å bruke mener du? Har du et forslag? Endret 16. april 2007 av Silmarill
venus* Skrevet 16. april 2007 #28 Skrevet 16. april 2007 Vel, jeg bruker det fordi jeg tidligere har arbeidet med ADHD PASIENTER! (de som "kjenner meg" her inne vet hva jeg mener.) Hva er galt med å si ADHD pasienter? Du kan så klart reagere negativt på det, men hvorfor gjør du det egentlig? Hva er mer passende å bruke mener du? Har du et forslag? ← Fra ordboken: pasien't m1 (fra lat., av pati 'lide') syk person, person som får behandling for sykdom. Slik du bruker ordet så er man automatisk en pasient hvis du har ADHD. Dvs, du vil du alltid forbli en pasient. Med tanke på at de fleste med ADHD har lite kontakt med helsevesenet pga diagnosen, så blir det veldig misvisende. Det blir omtrent som å si diabetes-pasient om en person som har diabetes... Det er mer passende å si "personer med ADHD". I hvert fall når du snakker om alle personer som har denne diagnosen..
Gjest Silmarill Skrevet 16. april 2007 #29 Skrevet 16. april 2007 (endret) Fra ordboken: pasien't m1 (fra lat., av pati 'lide') syk person, person som får behandling for sykdom. Slik du bruker ordet så er man automatisk en pasient hvis du har ADHD. Dvs, du vil du alltid forbli en pasient. Med tanke på at de fleste med ADHD har lite kontakt med helsevesenet pga diagnosen, så blir det veldig misvisende. Det blir omtrent som å si diabetes-pasient om en person som har diabetes... Det er mer passende å si "personer med ADHD". I hvert fall når du snakker om alle personer som har denne diagnosen.. ← Finner det ikke upassende å si "Diabetespassient" heller jeg da men....... Når ble ordet "passient" et skjeldsord??? Dersom en har fått konstatert at de har ADHD, har jo da vedkommende vært i kontakt med helsevesenet! ??? Spør igjen, hva er passende å si om en ADHD pasient? Hvis du mener at det å si at: "jeg har hatt time med en ADHD person" er bedre, lurer jeg på hvorfor? EDIT:Skrev "IKKE" med en (1) K. + mange andre skrivefleifler Endret 16. april 2007 av Silmarill
IsaCathrine Skrevet 16. april 2007 #30 Skrevet 16. april 2007 Fra ordboken: pasien't m1 (fra lat., av pati 'lide') syk person, person som får behandling for sykdom. ← Regnes ADHD som en sykdom? Eller er man syk om man har ADHD. Jeg har også hørt at det er noe annerledes med hjernen til personer med ADHD, noen forbindelser som er litt dårlige eller noe sånt.. Om man på en enkel måte kan måle dette tviler jeg på, siden det tydeligvis ikke blir gjort, men jeg har i ialle fall hørt at de har noe ved/i hjernen som ikke fungerer som hos personer uten ADHD. 1
venus* Skrevet 16. april 2007 #31 Skrevet 16. april 2007 Finner det ike upassende å si "Diabetespassient" heller jeg da men....... Når ble ordet "passient" et skjeldsord? Desom en har fått konstatert at de har ADHD, har da vært i kontakt med helsevesenet! ← Du misforstår.. Pasient er ikke et skjellsord. Jeg reagerer bare på måten du (mis)bruker det. Hvis en får konstantert ADHD, så er man altså en pasient? For all fremtid? Selv om man ikke har kontakt med behandlingsenheten mer? 1
venus* Skrevet 16. april 2007 #32 Skrevet 16. april 2007 Regnes ADHD som en sykdom? Eller er man syk om man har ADHD. Jeg har også hørt at det er noe annerledes med hjernen til personer med ADHD, noen forbindelser som er litt dårlige eller noe sånt.. Om man på en enkel måte kan måle dette tviler jeg på, siden det tydeligvis ikke blir gjort, men jeg har i ialle fall hørt at de har noe ved/i hjernen som ikke fungerer som hos personer uten ADHD. ← Det er en lidelse ifølge diagnosesystemet vi bruker ja. Det finnes mange nevropsykologiske tester som måler ulike funksjoner som man regner med er svekket ved adhd. Les feks her for en liten innføring. Legg dog merke til siste avsnitt; det er ingen lakmus-test. Ingen spesialundersøkelse, verken medisinsk, nevropsykologisk eller pedagogisk kan gi et sikkert og objektivt svar på om det foreligger en ADHD eller ikke.
IsaCathrine Skrevet 16. april 2007 #33 Skrevet 16. april 2007 Det er en lidelse ifølge diagnosesystemet vi bruker ja. ← Og den behandles.. da kan man kalle folk med ADHD for pasienter.. Selv om det kanskje er en "overdrivelse" å bruke det ordet, så er det jo ikke galt.
Gjest Silmarill Skrevet 16. april 2007 #34 Skrevet 16. april 2007 Du misforstår.. Pasient er ikke et skjellsord. Jeg reagerer bare på måten du (mis)bruker det. Hvis en får konstantert ADHD, så er man altså en pasient? For all fremtid? Selv om man ikke har kontakt med behandlingsenheten mer? ← Ja, i beste fall så bør du være en passient dersom du har fått konstatert ADHD! Har du ADHD uten å være pasient så har du det virkelig ille! Om man får konstatert at en har ADHD, så har du det uansett om du velger å ikke ha kontakt med behandlingsenheten mer!
venus* Skrevet 16. april 2007 #35 Skrevet 16. april 2007 (endret) Ja, i beste fall så bør du være en passient dersom du har fått konstatert ADHD! Har du ADHD uten å være pasient så har du det virkelig ille! Om man får konstatert at en har ADHD, så har du det uansett om du velger å ikke ha kontakt med behandlingsenheten mer! ← Til det første: de fleste med ADHD har fullverdige liv uten kontinuerlig kontakt med helsevesenet. Og til det tredje, les hva jeg skriver. Man er ikke pasient hvis man ikke mottar behandling. Jeg har aldri sagt at man mister diagnosen hvis man ikke behandles mer (...). Jeg synes din insistering på bruk av ordet pasient er litt merkelig. Mange vil etter ditt syn bli pasienter allerede i barneskolen og forbli det resten av livet, helt uavhengig av hvor godt de fungerer.. Bottom-line: jeg reagerer på ordbruken din fordi det sykeliggjør disse personene og antyder at de aldri blir 100 % velfungerende hvis de har fått diagnosen. Endret 16. april 2007 av venus* 1
ADHDmann Skrevet 17. april 2007 #36 Skrevet 17. april 2007 Pasient/ikke pasient? Jeg har altså som dere forstår AD/HD primært AD (attention deficit = oppmerksomhetsvansker). Noen ganger er jeg pasient - når jeg er til behandling. Oftest er jeg ikke pasient - jeg klarer meg uten behandling. Jeg bruker Ritalin daglig, men regner meg ikke som pasient av den grunn (selv om dette kanskje kan defineres som behandling). Ritalinen er et hjelpemiddel som gjør at jeg får bedre konsentrasjon, og dermed klarer meg bedre i hverdagen. Det er altså rett og slett en kompensasjon for dårligere regulering av noen signalstoffer i hjernen min. Skulle ønske hjernen min kunne regulere dette selv fordi den reguleringen Ritalin gjør ikke er perfekt. Jeg har såvidt jeg vet ingen hjerneskade, men også her er det vel egentlig bare snakk om hva man definerer som hva. Er min mangelfulle regulering av signalstoffer i hjernen en hjerneskade? Eller er jeg en spesiell mennesketype som ikke helt passer inn i dagens samfunn? Dere får velge selv Jeg tenker på en helt spesiell måte, og dette kan være til irritasjon og frustrasjon for mange, men jeg har selv akseptert det og vet at jeg er slik jeg er. Ofte er min måte å tenke på til stor fordel for andre og meg selv, andre ganger blir det kaos og det blir vanskelig. Jeg lærer uansett, og endrer min måte å være på når dette er hensiktsmessig ovenfor de som er i min nærhet. Det er korrekt at Ritalin kan virke bra også på mennesker uten AD/HD, men slik som AD/HD'en i seg selv sliter ut en med AD/HD slik vil sannsynligvis også Ritalin slite ut et menneske uten AD/HD. Med andre ord langtidsprognosen for bruk av Ritalin er sannsynligvis dårlig for et menneske uten AD/HD. Ritalinen gir bedre konsentrasjon, men gjør dette mennesket mere aktiv - muligens for aktiv. Vi som har AD/HD blir også mere aktiv, men aktiviteten fordeles mere over tid - vi opprettholder konsentrasjonen og aktivitet over tid istedet for at den blir punktvis i tid. Ritalin kan også i noen tilfeller brukes ved traumatisk hjerneskade ... og uten at jeg skal påstå noe, så kan forbedring i slike tilfeller skyldes at de delene av hjernen som ikke er skadet blir mere aktivisert og dermed kompenserer for den skadede delen av hjernen. Som jeg nevnte tidligere så kan man i noen tilfeller se at hjernen til en AD/HD'er virker annerledes enn i en normal hjerne. Aktiviteten i en AD/HD hjerne er mer differensiert (den har større variasjoner i aktivitetsnivå fordelt over hjernens areal) mens aktiviteten i en normal hjerne er mer integrert (aktiviteten er mere fordelt over hele hjernens areal). Dette kan dog ikke brukes som et diagnostisk kriterie fordi det også blandt AD/HD'ere er det store forskjeller og at andre faktorer kan påvirke resultatet. Jeg håper dette var klargjørende, og presiserer at dette er mine tanker og ikke nødvendigvis korrekt i alle sammenhenger. 1
jomfrua Skrevet 17. april 2007 #37 Skrevet 17. april 2007 Pasient????? Er man pasient om man tar allergi medisiner??? Er man pasient om man tar østrogen i overgangsalder??? Jeg har selv ett barn med diagnose ADD som tar Ritalin............ han er da ikke pasient. Jeg hadde heller ikke sett en dame som tar østrogen i overgansalder som pasient. Jeg føler meg ikke som en pasient når jeg tar allergi medisin. Og nei, min sønn er ikke syk..... han har en noe nedsatt funksjonsevne......... men ikke syk. 1
Gjest care Skrevet 17. april 2007 #38 Skrevet 17. april 2007 Å være pasient er vel en rolle man har. Når man har en relasjon til helsevesenet og får behandling, så er man pasient. Sånn sett har vi vel alle vært pasienter i en viss periode.
Fibi Skrevet 17. april 2007 #39 Skrevet 17. april 2007 Ritalinmedisinen har ingen virkning dersom den ikke blir gitt til dem som trenger det/har behov for det. ← Ritalin har selvfølgelig virkning på den som får det om denne personen har ADHD eller ikke. Dette er et A preparat, noe som betyr at det er ekstremt strenge regler for bruken og at det er sterke og vanedannende medisiner vi snakker om. Kosemose: Da er vi enig 1
Gjest Turi Skrevet 17. april 2007 #40 Skrevet 17. april 2007 Behandling av ADHD er ofte Ritalin. Ritalin har motsatt effekt på ADHD pasienter enn på ikke ADHD pasienter! ADHD pasienter blir rolige av det, mens de som ikke er "hypre" fra før ville blitt "hypre" av Ritalin! ← Skjønner ikke problemet med å skrive pasient slik Silmarill gjør det her, altså i forbindelse med medisinbruk. Som en over skriver pasient er en rolle man har ikke noe som definerer ens person. Dersom pasient-begrepet ikke skal brukes slik, er vel ingen pasienter da? Jeg har allergi og er pasient når jeg får utskrevet medisiner. Hos legen min. Ellers er jeg ikke det, selv om jeg er allergiker. SKjønner ikke problemet. Ellers var ADHD en hjernefeil da jeg var ung - da het det MBD, husker jeg. Det opplevdes mye mer dramatisk enn dagens ADHD. Om noen har lest om hjernefeil, er det sannsynligvis noe med referanse til gamle dager?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå