Gå til innhold

ADHD kan være hjerneskade

Fremhevede innlegg

Skrevet
Dette er et A preparat, noe som betyr at det er ekstremt strenge regler for bruken og at det er sterke og vanedannende medisiner vi snakker om.

Ja, det er et A-preparat og går inn under narkotikalovgivningen. Derfor må man ha to resepter når man skal få Ritalin på apoteket. En vanlig resept og en spesiell resept som angir at dette er et preparat som er gitt på spesielt grunnlag (Altså at man har en diagnose).

Bare for å klargjøre dette med vanedannende. Ritalin gitt i terapeutiske doser (jeg tar ca 75 mg pr dag) er IKKE avhengighetsskapende. Derimot så tilpasser hjernen seg til medikamentet slik at doseringen må økes til korrekt nivå over tid. Startdosen er veldig lav (10 mg pr dag) og økes gradvis til man når den dosen som gir god effekt mesteparten av dagen. Jeg trenger ikke Ritalin og kan godt gå flere dager uten. Jeg blir urolig og ekstremt kreativ uten Ritalin, men jeg føler ikke noe behov for det utover det at jeg vet at det gir meg bedre konsentrasjon og oppmerksomhet mot det jeg har planlagt å gjøre. Så, det er vanedannende i den forstand at hjernen tilpasser seg inntil man når korrekt dosering.

En misbrukerdose er ca 20 ganger en terapeutisk dose.

En annen ting er at jeg blir urolig, men på en annen måte, dersom jeg tar for mye Ritalin. Det er kanskje virkningen dersom en uten AD/HD tar Ritalin. Det har hendt at jeg har tatt dobbel dose fordi jeg hadde glemt at jeg allerede hadde tatt medisinen. Jeg ble da svært aktiv og urolig.

Videoannonse
Annonse
Gjest "gjest"
Skrevet
Galt? Jeg ser ingen grunn til å bruke en slik terminologi/ord. Det er et faktum at man finner forskjeller i hjernen til blant annet personer med ADHD. Det samme gjør man hos personer som har dysleksi, angst, depresjon etc, så det i seg selv er ikke noe oppsiktsvekkende. Ingen av oss har en perfekt hjerne.

Jeg forstår at du ikke liker tankegangen, men jeg har opplevd at mange foreldre til barn med ADHD har blitt lettet over å høre at det finnes fysiologiske korrelater i hjernen. For mange er det nok en lettelse å finne årsaken til at barnet har det vanskelig, og det gir også håp om behandling.

Jeg har heller aldri hørt om bruk av Ritalin ved Posttraumatisk stresslidelse, og kan ikke helt se hvordan ritalin skulle fungere mot det. En link hadde vært fint...

For mange foreldre har vel et problem med å forsone seg med at de kanskje har feilet med enkelte ting når det gjelder barna. Det er jo også teorier angående adhd som sier at "sykdommen" kommer av feil kosthold. For mye søtt og junkfood, det er en teori som har hold i seg med tanke på hvor mye hurtigmat det serveres i de tusen hjem.

Skrevet
For mange foreldre har vel et problem med å forsone seg med at de kanskje har feilet med enkelte ting når det gjelder barna. Det er jo også teorier angående adhd som sier at "sykdommen" kommer av feil kosthold. For mye søtt og junkfood, det er en teori som har hold i seg med tanke på hvor mye hurtigmat det serveres i de tusen hjem.

Dette er det desidert dummeste jeg har hørt :frustrert:

Hvor i alle dager har du funnet de teoriene dine? Jeg skulle veldig gjerne sett dokumentasjon på dem. Noen mener derimot at dietter kan reduvere symptomene på ADHD, men dette er ikke dokumentert og derfor finnes det ikke noe offentlig tilbud om ernærings "behandling" eller hva man vil vil kalle det for mennesker med ADHD.

Alle foreldre feiler av og til. Ingen er perfekte. Mange som har barn med ADHD har ADHD selv og blir av den grunn sett på som mindre ressursterke. Mange foreldre med barn som har ADHD føler seg også veldig utsatt for "bygdesnakket". Nettopp på grunn av holdninger som dette!

Skrevet
Dette er det desidert dummeste jeg har hørt :frustrert:

Hvor i alle dager har du funnet de teoriene dine? Jeg skulle veldig gjerne sett dokumentasjon på dem. Noen mener derimot at dietter kan reduvere symptomene på ADHD, men dette er ikke dokumentert og derfor finnes det ikke noe offentlig tilbud om ernærings "behandling" eller hva man vil vil kalle det for mennesker med ADHD.

Alle foreldre feiler av og til. Ingen er perfekte. Mange som har barn med ADHD har ADHD selv og blir av den grunn sett på som mindre ressursterke. Mange foreldre med barn som har ADHD føler seg også veldig utsatt for "bygdesnakket". Nettopp på grunn av holdninger som dette!

Veldig enig. Det er så utrolig lett for oss foreldre med barn som er lett å regulere å tenke at våre veloppdragne barn utelukkes skyldes at vi er så innmari flinke foreldre, mens vi skuler over på foreldre til "runnere" og "tenker vårt" om barneoppdragelsen deres.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Helt enig, og noen tjener faktisk penger på dette. Bl. a. de som selger kostbare dietter, kosttilskudd og "medisin" som ikke har noen form for dokumentert effekt.

Endret av ADHDmann
Gjest Silmarill
Skrevet
Du misforstår.. Pasient er ikke et skjellsord. Jeg reagerer bare på måten du (mis)bruker det.

Hvis en får konstantert ADHD, så er man altså en pasient? For all fremtid? Selv om man ikke har kontakt med behandlingsenheten mer?

Jeg sier ADHD pasient om en person som kommer til en oppfølgningstime dersom denne personen har ADHD, det er ikke dermed sagt at denne personen hele tiden blir omtalt som pasient!

I mitt tidligere yrke hadde jeg mange samtaler med ADHD pasienter, men møtte jeg dem på gata så tenkte jeg ikke: "Der går en av mine ADHD pasienter!"

ADHD er en diagnose for en sykdom, på lik linje med en som har fått konstantert diabetes!

Vi er alle pasienter når vi er inne til behandling for noe (fastlegen,sykehuset,tannlegen ol.), men det er ikke dermed sagt at en skal bli omtalt som pasient for evig og alltid!

--------------

Overskriften av denne tråden heter ikke: er ADHD pasient eller ikke, men den heter:ADHD kan være hjerneskade

Beskrivelsen ”Minimal Brain Damage – liten hjerneskade – ble hengende ved de rammede barna. Siden ingen klarte å finne noen hjerneskade, ble navnet etter hvert byttet ut av det mer diffuse ”Minimal Brain Dysfunction” (MBD), som fulgte ADHD-barna til langt utpå 1960-tallet.

les mere her:

http://www.forskning.no/Artikler/2005/mars/1110270792.59

Skrevet
Jeg sier ADHD pasient om en person som kommer til en oppfølgningstime dersom denne personen har ADHD, det er ikke dermed sagt at denne personen hele tiden blir omtalt som pasient!

I mitt tidligere yrke hadde jeg mange samtaler med ADHD pasienter, men møtte jeg dem på gata så tenkte jeg ikke: "Der går en av mine ADHD pasienter!"

ADHD er en diagnose for en sykdom, på lik linje med en som har fått konstantert diabetes!

Vi er alle pasienter når vi er inne til behandling for noe (fastlegen,sykehuset,tannlegen ol.), men det er ikke dermed sagt at en skal bli omtalt som pasient for evig og alltid!

Da synes jeg du bør definere hva du mener med behandling. Er man ADHD og går på ritalin er jo det en form for behandling? For ut fra det jeg leser mener du at alle som får behandling (det er også medisinsk behandling ala ritalin, insulin osv.) er pasienter....

Skrevet (endret)

sitert fra Lov om pasientrettigheter, kap1

1.3.1 Definisjoner

Pasient: en person som henvender seg til helsetjenesten med anmodning om helsehjelp, eller som helsetjenesten gir eller tilbyr helsehjelp i det enkelte tilfelle.

;)

Endret av Fibi
Skrevet (endret)
sitert fra Lov om pasientrettigheter, kap1

1.3.1 Definisjoner

Pasient: en person som henvender seg til helsetjenesten med anmodning om helsehjelp, eller som helsetjenesten gir eller tilbyr helsehjelp i det enkelte tilfelle.

;)

Dersom Simarill mener dette er den definisjonen hun også bruker, synes jeg hun skal være forsiktig med å bruke ordet pasient i tide og utide. Her står det ingenting om at pasient er en som er i behandling.. Det står ikke noe om behandling i det hele tatt faktisk... ;)

Edit: Tenker da på medisinsk behandling (Ritalin, insulin og ellers medisiner som noen bruker daglig i fbm. sykdom. (Altså utenom institusjon som sykehus o.l.)

Endret av CeeCee
Skrevet (endret)
Dersom Simarill mener dette er den definisjonen hun også bruker, synes jeg hun skal være forsiktig med å bruke ordet pasient i tide og utide. Her står det ingenting om at pasient er en som er i behandling.. Det står ikke noe om behandling i det hele tatt faktisk... ;) 

Edit: Tenker da på medisinsk behandling (Ritalin, insulin  og ellers medisiner som noen bruker daglig i fbm. sykdom. (Altså utenom institusjon som sykehus o.l.)

Helsehjelp er vel det samme som behandling?

Men jeg er enig med at man ikke kan kalle mennesker med ADHD, eller hvilken som helst annen diagnose for pasienter uten videre. I mine øyne er man pasient når man mottar behandling for lidelsen. Men man er jo da pasient hos legen, og ikke hos frisøren, på skolen etc hvis du skjønne hva jeg mener.

Man vet jo ikke automatisk om et menneske får behandling eller ikke bare fordi det har en diagnose.

Men at helsevesenet kaller dem pasienter er jo helt naturlig, alle brukere av helsevesenet er jo pasienter.

Det blir jo som at brukere av advokattjenester er klienter.

Da er vel jeg kommet til at det blir feil å kalle mennesker for pasienter i en diskusjon som dette. Da det ikke er behandling som diskuteres. Men heller en diagnose på generelt grunnlag ;)

Endret av Fibi
Skrevet
Da er vel jeg kommet til at det blir feil å kalle mennesker for pasienter i en diskusjon som dette. Da det ikke er behandling som diskuteres. Men heller en diagnose på generelt grunnlag ;)

My point exactly....

• 3 uker senere...
Skrevet

Du kan gå på adhd-foreningen.no og lese om adhd der. :)

Skrevet

Nå kaller ikke jeg min sønn for pasient,men de som har stilt hans diagnose naturligvis kaller han for en pasient.

Jeg kaller ikke andre mennesker jeg kjenner med ADHD for pasient med mindre de faktisk hadde vært min pasient............i forhold til mitt yrke,når jeg evt var på jobb.

Nå snakker alle her om Ritalin som det eneste for mennesker med ADHD,dette er som også nevnt ett sentralstimulerende middel,akkurat som Concerta som også brukes av mennesker med ADHD. Så finnes det også en IKKE sentralstimulerende medisin som heter Strattera

Hvilken man bruker avhenger av hvordan man responderer på de enkelte.

ADHD er også arvelig.

ADHD foreningen

Skrevet
My point exactly....

Og min også.

Selv om man jobber med mange forskjellige typer pasienter hver dag, så er det ingen logikk i at man skal bruke de samme betegnelsene i diskusjoner på internett, eller i diskusjoner med andre enn kolleger.

Og jeg synes helt ærlig at hvis man har jobbet med mennesker som har vært i behandling for ADHD eller hva enn, så bør man faktisk forstå at de fleste funksjonsfriske mennesker (noe de fleste med ADHD er) ikke vil bli kalt for pasienter

</klaging>

Skrevet

Svipper bare innom med et svar i en på flere måter svært interessant diskusjon.

På et kurs omkring vold og voldsutsatte barn, ble det fortalt for barn med traumer og posttraumatisk stressyndrom som har helt sammenfallende symptomer med ADHD, kan det gjøres feil i diagnostiseringen dersom legen ikke vet om at barnet har opplevd store traumer. (eks utsettes for vold hjemme) Da kan barnet få diagnose ADHD, og medisinen kan gi gunstig effekt. Det vil si at medisinen virker, og barnet lever videre med feil diagnose og kanskje utsettes for vold videre. Alle leger som diagnostiserer for ADHD skal kartlegge hvorhvidt barnet kan ha blitt utsatt for traumer. Det var en kjent psykiater som fortalte dette.

Skrevet

Takk, Tiit. Dette er det jeg også har forsøkt å si i denne tråden. (at ADHD-lignende symptomer kan skyldes andre ting, men at medisin kan virke gunstig selv om det ikke er ADHD som ligger til grunn for symptomene). :tommel:

• 3 år senere...
Gjest Rampunge
Skrevet

Tja. De påstår at venstrehendte er født med en mild hjerneskade, så hvorfor ikke. Slår et slag for at ADHD er hjerneskade jeg. :fnise:

Skrevet

Selvfølgelig er det en slags "hjerneskade". Men ikke i den vanlige betydningen av ordet.

Ikke om man tenker seg at det finnes en frisk hjerne fra et perfekt individ, som ser ut på en bestemt måte. Og at alle andre hjerner har ulike mangler i forhold til denne. Men det er etter min oppfattelse en veldig snever måte å tenke på.

Jeg tolker en hjerneskade som en skade som har skjedd med en ellers frisk hjerne.

F.eks på grunn av oksygenmangel under fødsel eller en ulykke. En hjerneskade kan også skyldes ytre påvirkning på fosterstadiet. Barn med Føtalt alkoholsyndrom (FAS)har jo f.eks skader fordi mors alkoholbruk har påvirket utviklingen av hjernen. Her kan skadene være ulike alt ettersom hva som ble utviklet da påvirkningen skjedde. Noen barn er f.eks født med særegne ansiktstrekk, mens andre er født med typiske hyperaktive trekk og ofte manglende evne til empati.

Så at ADHD skyldes ting i hjernen er da vel åpenbart. Hvor ellers skulle det komme fra liksom? Men det betyr ikke at det er en "skade". Det kan skyldes at hjernen er ulikt skapt, den kan skyldes en ubalanse av et eller annet. Grunnen til at man har fokus på akkurat ADHD er jo at dette er en særegenhet som kan skape problemer for den som har det. Og at mand ermed prøver å finne hjelpemidler.

Men det er jo ikke slik at alle vi andre er kloner av hverandre. Vi har alle ulike særegenheter, som skyldes at hjernene våre er ulike. Og det er veldig gammeldags å tenke at noe av dette er mer "feil" enn andre ting. Det er særegenheter, på samme måte som venstrehendthet, seksuell legning, dysleksi, retningssans etc. Vi er ikke skapt i helt samme mal. Det som er enkelt for meg er ikke nødvendigvis enkelt for deg. Problemet med ADHD er jo at det er en særegenhet som er en ulempe i det samfunnet vi lever i i dag. det er vanskelig å kombinere det med kravene som stilles, og forventningene man har til mennesker. Dysleksi er jo også det. Mens andre særegenheter som f.eks "fotografisk hukommelse" eller god retningssans, oppleves på en helt annen måte, fordi dette med fører et gode for vedkommende som er født med det.

Mange kan mye mer om ADHD enn meg, og jeg lefler nå rundt innenfor et område der mange har fagkunnskap. Men poenget mitt er at man må huske på at det er et mangfold her. Om man ser på ADHD som en hjerneskade så åpner man på en måte opp for at mennesker med ADHD kan puttes i kategorien for de som ikke er "like smarte" som oss andre. Man kan være med på å stigmatisere.

• Liker 2
Skrevet

Det er mange år siden man gikk bort fra begrepet MBD - som først sto for Minimal Brain Damage og senere Minimal Brain Dysfunction.

ADHD er ingen hjerneskade, og det er konsensus blandt forskerne på at dette en genetisk betinget lidelse og at den først og fremst er et problem med regulering av visse signalstoffer i hjernen - spesielt dopamin.

Dersom noen ikke ser forskjell på AD/HD og andre psykiske lidelser er det fordi de tydeligvis ikke har godt nok kjennskap til hvilke symptomer de skal se etter og hvilke kriterier som brukes under en ev. utredning.

Påstanden om at Ritalin hjelper på posttraumatisk stress har jeg aldri hørt før, og jeg betviler at dette er en adekvat behandling av en slik lidelse.

Hva er da årsaken til at sjangsen for at man får adhd er større dersom man er fortidelig født? Da er det jo ikke arvelig betinget..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...