Gå til innhold

ADHD kan være hjerneskade

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste et eller annet sted om dette.

Er det noen som kan hjelpe meg med å huske hvor og når???

Taknemlig for hjelp.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hjerneskade...tja, man omtaler det vel gjerne ikke det slik. Men det er riktig at man finner strukturelle og funksjonelle forskjeller i hjernen til personer med ADHD.

Jeg foreslår at du søker på Terje Sagvolden og hans forskning. Du kan starte med å lese her

Gjest "gjest"
Skrevet

Da er det mange hjerneskadede rundt omkring. Helt vildt.

Skrevet
Hjerneskade...tja, man omtaler det vel gjerne ikke det slik. Men det er riktig at man finner strukturelle og funksjonelle forskjeller i hjernen til personer med ADHD.

Det som stod i den artikkelen/innlegget/intervjuet jeg leste, var noe om at mange som hadde blitt plassert i ADHD-boksen egentlig burde fått en annen diagnose.

Skrevet
Det som stod i den artikkelen/innlegget/intervjuet jeg leste, var noe om at mange som hadde blitt plassert i ADHD-boksen egentlig burde fått en annen diagnose.

Det er det ingen tvil om. Symptomene på ADHD og mange andre lidelser (feks Borderline/emosjonelt ustabil personlighetslidelse, dyssosial pf, bipolare stemningslidelser etc) er nesten identiske i barndomsårene.

Men samtidig vil jeg nok si at hvis man utfører en skikkelig utredning, så er sjansene små for feildiagnotisering. Det er heller i tilfellene når konstrasjonsvansker automatisk tolkes som ADHD at feildiagnosene kommer.

Skrevet

Trodde virkelig det var en teori man for mange år siden hadde gått bort i fra.

Skrevet

Symptomer på posttraumatisk stressyndrom kan til forveksling være lik de man finner ved ADHD. Og ritalin hjelper på begge gruppene. Ved posttraumer kan man faktisk se endringer i hjernen. Hvis noen får en skade i pannelappen vil man vel også få ADHD-lignende symptomer.

Gjest "gjest"
Skrevet

Skitprat folkens. Så det skal liksom være noe galt med hjernene hos ungene bare fordi de er annerledes enn det store flertallet? Ser dere ikke hvor farlig en slik tankegang er?

Skrevet

Det er mange år siden man gikk bort fra begrepet MBD - som først sto for Minimal Brain Damage og senere Minimal Brain Dysfunction.

ADHD er ingen hjerneskade, og det er konsensus blandt forskerne på at dette en genetisk betinget lidelse og at den først og fremst er et problem med regulering av visse signalstoffer i hjernen - spesielt dopamin.

Dersom noen ikke ser forskjell på AD/HD og andre psykiske lidelser er det fordi de tydeligvis ikke har godt nok kjennskap til hvilke symptomer de skal se etter og hvilke kriterier som brukes under en ev. utredning.

Påstanden om at Ritalin hjelper på posttraumatisk stress har jeg aldri hørt før, og jeg betviler at dette er en adekvat behandling av en slik lidelse.

Skrevet
Skitprat folkens. Så det skal liksom være noe galt med hjernene hos ungene bare fordi de er annerledes enn det store flertallet? Ser dere ikke hvor farlig en slik tankegang er?

Galt? Jeg ser ingen grunn til å bruke en slik terminologi/ord. Det er et faktum at man finner forskjeller i hjernen til blant annet personer med ADHD. Det samme gjør man hos personer som har dysleksi, angst, depresjon etc, så det i seg selv er ikke noe oppsiktsvekkende. Ingen av oss har en perfekt hjerne.

Jeg forstår at du ikke liker tankegangen, men jeg har opplevd at mange foreldre til barn med ADHD har blitt lettet over å høre at det finnes fysiologiske korrelater i hjernen. For mange er det nok en lettelse å finne årsaken til at barnet har det vanskelig, og det gir også håp om behandling.

Jeg har heller aldri hørt om bruk av Ritalin ved Posttraumatisk stresslidelse, og kan ikke helt se hvordan ritalin skulle fungere mot det. En link hadde vært fint...

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det ER målbare forskjeller i hjernen til en person med AD/HD kontra en uten AD/HD. Målinger kan påvise at aktiviteten i en AD/HD-hjerne er mere punktvis konsentrert enn i en normal hjerne - spesielt i cortex.

Endret av ADHDmann
Skrevet
Det er mange år siden man gikk bort fra begrepet MBD - som først sto for Minimal Brain Damage og senere Minimal Brain Dysfunction.

ADHD er ingen hjerneskade, og det er konsensus blandt forskerne på at dette en genetisk betinget lidelse og at den først og fremst er et problem med regulering av visse signalstoffer i hjernen - spesielt dopamin.

Dersom noen ikke ser forskjell på AD/HD og andre psykiske lidelser er det fordi de tydeligvis ikke har godt nok kjennskap til hvilke symptomer de skal se etter og hvilke kriterier som brukes under en ev. utredning.

Påstanden om at Ritalin hjelper på posttraumatisk stress har jeg aldri hørt før, og jeg betviler at dette er en adekvat behandling av en slik lidelse.

At det er en adekvat behandling av en slik lidelse er det vel ingen som har påstått, men at symptomene på PST til forveksling kan være lik de man finner hos mennesker med ADHD er vel ingen nyhet? Det kan være mange årsaker til konsentrasjonsvansker, lav impulskontroll og hyperaktivitet - ikke alle som har vansker med en eller fler av disse tingene har ADHD, og det finnes nok mange som er feildiagnosert med ADHD pga disse symptomene der ute. Ritalin vil kunne gi en positiv effekt hos mange mennesker ang konsentrasjon. Ikke bare hos mennesker med ADHD. Ting kan være reelle selv om du ikke har hørt om det før ;)

Skrevet
Jeg har heller aldri hørt om bruk av Ritalin ved Posttraumatisk stresslidelse, og kan ikke helt se hvordan ritalin skulle fungere mot det. En link hadde vært fint...

Jeg kjenner heller ikke til at man bruker ritalin som behandling mot PST. Men jeg tror ikke jeg tar veldig feil når jeg sier at en del barn/unge er feildiagnosert med ADHD når de i realiteten for eksempel lider av PST. Og at ritalin vil kunne gi en effekt når det gjelder pannelappfunksjon uavhengig av ADHD, slik at feildiagnoserte mennesker faktisk vil kunne få en effekt av ritalin. Jeg ser at det første innlegget mitt kan tolkes til at jeg mener at ritalin brukes som behandling mot PST, men det var ikke akkurat det jeg mente. Jeg har ikke hørt om at man tenker PST=ritalin.

Gjest Silmarill
Skrevet
Jeg kjenner heller ikke til at man bruker ritalin som behandling mot PST. Men jeg tror ikke jeg tar veldig feil når jeg sier at en del barn/unge er feildiagnosert med ADHD når de i realiteten for eksempel lider av PST. Og at ritalin vil kunne gi en effekt når det gjelder pannelappfunksjon uavhengig av ADHD, slik at feildiagnoserte mennesker faktisk vil kunne få en effekt av ritalin. Jeg ser at det første innlegget mitt kan tolkes til at jeg mener at ritalin brukes som behandling mot PST, men det var ikke akkurat det jeg mente. Jeg har ikke hørt om at man tenker PST=ritalin.

Behandling av ADHD er ofte Ritalin. Ritalin har motsatt effekt på ADHD pasienter enn på ikke ADHD pasienter!

ADHD pasienter blir rolige av det, mens de som ikke er "hypre" fra før ville blitt "hypre" av Ritalin!

Når det gjelder forskning så er det en fin link vedr. forskeres utvikling av denne sykdommen:

http://www.forskning.no/Artikler/2005/mars/1110270792.59

Skrevet (endret)

Posttraumatisk stresslidelse (engelsk PTSD) er ikke så vanlig i Norge. Stressreaksjoner og traumereaksjoner er vanlig, men den mer alvorlige formen - PTSD/PST er uvanlig. Men jo, det kan skje at de forveksles. Dessuten kan man jo ha både ADHD og PTSD..

Litt utenom tema, men ADHD-pasienter..???

Endret av venus*
Skrevet
Behandling av ADHD er ofte Ritalin. Ritalin har motsatt effekt på ADHD pasienter enn på ikke ADHD pasienter!

ADHD pasienter blir rolige av det, mens de som ikke er "hypre" fra før ville blitt "hypre" av Ritalin!

Når det gjelder forskning så er det en fin link vedr. forskeres utvikling av denne sykdommen:

http://www.forskning.no/Artikler/2005/mars/1110270792.59

Ritalin bedrer, meg bekjent, pannelappfunksjonen. Også mennesker uten hyperaktivitet (de som noen ganger blir kalt ADD, altså kun oppmerksomhetsvansker) medisineres med ritalin. Meg bekjent er det en myte at positiv effekt av ritalin kan fungere som en slags test på om personen har ADHD eller ikke. Meg bekjent kan ritaling virke konsentrasjonsfremmende også på andre, og meg bekjent er det heller ikke alle mennesker med ADHD som responderer på ritalin. Det er, etter hva jeg har lært, ikke kun mennesker med ADHD som kan få bedret executive ferdigheter og konsentrasjon med ritalin. Det er i allefall det jeg har lært og erfart.

Jeg tror fortsatt at det finnes en del eksempler på feildiagnoser der det har blitt satt ADHD diagnose når det i realiteten har vært noe annet. Og jeg tror fortsatt at ritalin kan gi en "ønsket effekt" på symptomer som til forveksling er lik de man finner i kriteriene for ADHD men som skyldes andre ting enn ADHD. Og desverre er det ikke bare i krigssoner man kan finne levekår som fører til stress og endrede strukturer i hjernen. Det er det jeg har lært og erfart. Så får vi leve med at vi er uenige. ;)

Og venus* vis meg gjerne hvor jeg har brukt begrepet ADHD-pasienter.

Skrevet

Kan det tenkes at jeg ikke mente deg...

Skrevet (endret)
Kan det tenkes at jeg ikke mente deg...

Ja, det kan tenkes at du mente Silmarill, når jeg titter etter. Trodde du mente meg siden jeg trodde du svarte meg, skjønner du.

Anbefaler ellers å lese denne, utgitt av sosial- og helsedepartem. (de bruker forøvrig betegnelsen "pasient"...)

Endret av Kosemose
Skrevet
Ritalin bedrer, meg bekjent, pannelappfunksjonen. Også mennesker uten hyperaktivitet (de som noen ganger blir kalt ADD, altså kun oppmerksomhetsvansker) medisineres med ritalin. Meg bekjent er det en myte at positiv effekt av ritalin kan fungere som en slags test på om personen har ADHD eller ikke. Meg bekjent kan ritaling virke konsentrasjonsfremmende også på andre, og meg bekjent er det heller ikke alle mennesker med ADHD som responderer på ritalin. Det er, etter hva jeg har lært, ikke kun mennesker med ADHD som kan få bedret executive ferdigheter og konsentrasjon med ritalin. Det er i allefall det jeg har lært og erfart.

Jeg tror fortsatt at det finnes en del eksempler på feildiagnoser der det har blitt satt ADHD diagnose når det i realiteten har vært noe annet. Og jeg tror fortsatt at ritalin kan gi en "ønsket effekt" på symptomer som til forveksling er lik de man finner i kriteriene for ADHD men som skyldes andre ting enn ADHD. Og desverre er det ikke bare i krigssoner man kan finne levekår som fører til stress og endrede strukturer i hjernen.  Det er det jeg har lært og erfart. Så får vi leve med at vi er uenige.  ;)

Dette er også min erfaring. Iflg både lege og saksbehandlere hos Bup og nevropsykriatiske klinikker vil ritalin bedre konsentrasjonen til mange med konsentrasjonsproblemer uavhengig av diagnose. Det er også langt i fra alle med ADHD diagnose som responderer på ritalin.

At de som ikke har ADHD blir hyper av ritalin er tull. De blir hyper av amfetamin, men det skal en helt annen dosering til en den man får hos legen.

Når det gjelder fysiologiske forskjeller er det sikkert riktig, MEN: disse er ikke større enn at de ikke blir brukt i diagnostisering av ADHD. Man finner ikke ADHD verken ved EGG eller MR feks.

Hvis det var så tydlige forskjeller burde man jo kunne bruke dette i en utredning. Når dette ikke blir gjort må jeg si jeg har mine tvil.

Skrevet

Fibi, mulig jeg misforstår deg, men med endringer i hjernestruktur tenker jeg på forhold som skyldes stress og påkjenninger. Ikke ADHD. Jeg kjenner heller ikke til at man kan påvise ADHD ved å scanne hjerner. Det hadde jo i såfall vært en utrolig grei og sikker måte å utrede på, ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...