Merchedes Skrevet 12. april 2007 #1 Skrevet 12. april 2007 Et lite dilemma. Min mann har en voksen datter fra et tidligere forhold, hun er 20 år. Jeg og min mann har 2 mindre barn sammen. Vi skal til syden til sommeren. Vi hadde fryktelig lyst til å reise med alle sammen, men vi har ikke økonomi til det. Om hans eldste datter skal bli med oss har vi rett og slett ikke råd til å reise i det hele tatt. Hun bor ikke hos oss, hun har vært i syden mange ganger, både alene og med mors familie. Er det helt feil av oss å prioritere slik? Det er ingen som har sagt noe til oss om dette, vet ikke om hun hadde brydd seg, eller faktisk har lyst til å reise med oss og ungene engang. Ville bare lufte dette, og høre litt meninger omkring dette.
Gjest Ballerina Skrevet 12. april 2007 #2 Skrevet 12. april 2007 Jeg synes det er helt greit at dere reiser uten henne. Jeg slutta å reise på ferie med mamma, min stefar og min lillesøster lenge før jeg ble 20... da hadde jeg jo flytta ut også og jeg så ikke helt hvorfor jeg skulle være med dem på ferie... Jeg reiser jo på ferie sammen med kjæresten min (og om man ikke har kjæreste, så reiser man gjerne sammen med venner i den alderen). Så jeg (22 år) synes dere bare skal reise!!!
miow Skrevet 12. april 2007 #3 Skrevet 12. april 2007 Tror ikke hun kommer til å ta det så tungt, sånn som du presenterer henne her. Dere kan jo eventuelt legge det fram slik at dere skal "ta med de to yngste barna på en sydentur", hvilket sikkert er litt mer spennende for dem enn henne? Hvor gamle er de?
juliannae Skrevet 12. april 2007 #4 Skrevet 12. april 2007 Tja skal jeg være helt ærlig hadde jeg blitt skuffet over min far som gir de andre barna en tur og ikke meg. Spesielt hvis han ikke hadde tatt meg med på lengre turer før, det er faktisk litt stas å få være sammen med søsken og dele opplevelser med dem. Kanskje hun ikke en gang takker ja, men da føler hun seg iallefall verdsatt når hun har fått tilbudet
Gjest *Just-Me* Skrevet 12. april 2007 #5 Skrevet 12. april 2007 datteren hans er 20 år, hun er ikke lengre noe barn, men en voksen person. Det er ikke feil eller dumt av dere å reise uten henne. Jeg var ikke med mine foreldre på ferie da jeg var 20 år, siste ferien jeg hadde med foreldrene mine var da jeg var 16/17år. og ungdommer i den aldeen setter som regel mer pris på å reise sammen med venne/kjærester enn foreldrene.
ToveM Skrevet 12. april 2007 #6 Skrevet 12. april 2007 syntes dere kan fint ha samvittighet til å reise uten henne, hun er voksen, hun kan ikke betale billetten selv da, hvis hun ønsker å være med. Eldstesønnen min og kjæresten var med oss en uke i fjor (vi var 2 uker) de betalte turen sin selv, han har ikke vært med oss på ferie siden han var 16.
prinsessa Skrevet 12. april 2007 #7 Skrevet 12. april 2007 Syns godt dere kan dra hun er jo tross alt 20 år. Dere kan jo kjøpe noe fint til henne på tax-free på veien hjem. Men neste år kan dere kanskje legge ferien til f.eks Danmark hvor dere har råd til å ha med alle, hvis hun vil på ferie med dere da.
juliannae Skrevet 12. april 2007 #8 Skrevet 12. april 2007 Det jeg mener er at jenta på 20 år er voksen og forstår sikkert godt problemstillingen og er hun intressert og være med og hun har jobb/ deltidsjobb, godtar hun sikkert å være med å betale litt eller hele selv. Men har far aldri tatt med seg dattera på sydenturer ol. bør han ta henne med nå og spandere alt. Hvis ikke vil dette føles meget urettferdig.
ashera Skrevet 13. april 2007 #9 Skrevet 13. april 2007 Så lenge jenta er ogdt over muyndighetsalderen er dette ikke noe problem. Hadde det vært en femtenåring hadde det vært noe helt annet.
Gjest Mayamor Skrevet 13. april 2007 #10 Skrevet 13. april 2007 Har selv ikke vært med på ferie med min far siden jeg var 14 år. Har halvsøsken som har reist med ham og jeg har ikke reagert. Kjære vene: synes det er bedre at de små får oppleve noe enn at alle finner på noe kipere. Kommer iallefall ikke til å ta med voksne "barn" på ferie og forventer ikke det selv heller. Når skal en slutte å ta dem med? Jeg synes at når "barnet" er myndig, kan det bestemme egen ferie med egen lommebok. Selv måtte jeg jobbe om sommeren for å tjene litt ekstra til skoleåret, men kjæresten og jeg unnet oss en hopp på tur til en billig penge fra vi var 19 og 23 år gamle. Og vi var ikke spesielt rike, men det var noe vi prioriterte. Husker jeg fikk 500,- av mamma i ekstra lommepenger.
Gjest care Skrevet 13. april 2007 #11 Skrevet 13. april 2007 Vi hadde samme dilemma har, men datteren hans er 14 år. Vi tar henne ikke med og hun ble skuffet. Men hun var i fjor i syden sammen med mor og mindre søsken og for 2 år siden var hun alene sammen med pappaen. Jeg mener at man kan da ikke få både i pose og sekk. Reis med god samvittighet, det gjør vi.
Amalie_85 Skrevet 13. april 2007 #12 Skrevet 13. april 2007 Jeg hadde blitt skuffet visst min far bare dro med 2 av 3 når jeg var 20. Men hadde jeg fått vite hvorfor tror jeg hadde syns det var greit. Så kan jo være greit å si ifra. Kanskje innvitere henne på en god middag eller noe når dere kommer hjem.
Gjest Aurora Vaniljesaus Skrevet 13. april 2007 #13 Skrevet 13. april 2007 Jeg synes virkelig ikke voksne kan forvente å bli tatt med på ferie av foreldrene.
Titta Skrevet 13. april 2007 #14 Skrevet 13. april 2007 Siden hun er såpass gammel burde det ikke være noe problem. Det bør ikke være en selvfølge å få ferie sponset av familien når en er 20 år, og i og med at hun ikke bor hos dere heller burde det gå greit. Men om det er så at dere egentlig vil ha henne med ville jeg nok sagt til henne at dere gjerne vil ha henne med men dessverre ikke har råd. Og gjerne invitert henne med likevel, men at hun da må betale selv. Om mulig tilbudt å betale maten og sånn der nede om dere har mulighet til det. Litt på siden, men reagerer litt på care sitt innlegg. Pose og sekk? Skal hun på en annen ferietur i år da eller? Hvis det er så at hun ikke allerede skal på ferie med moren så synes jeg ikke det er for mye å forvente at en 14 åring skal få være med på ferie. Skjønner isåfall godt at hun ble lei seg. Men så klart, nå kjenner jo jeg lite til deres situasjon, men sånn umiddelbart så synes jeg det høres litt drøyt ut.
Gjest baby-E Skrevet 13. april 2007 #15 Skrevet 13. april 2007 Bor hun hjemme og går på skole, ville jeg ikke reist uten å spørre om hun ville være med. Det går ikke å sammenligne med brukere som ikke ville være med på ferie, for denne jenten har ikke fått spørsmål om hun vil være med i det hele tatt. Jeg hadde rett og slett ikke hatt samvittighet til å utestenge henne på denne måten, og ville heller valgt et billigere alternativ om hun vil være med. Men dere bestemmer jo dette selv. ← Veldig enig! Dere burde spurt henne, og betalt om hun ville vært med. Syns ikke det er riktig at dere skal betale for de to andre, og ikke henne. Syns det er ennå værre at hun ikke har blitt spurt. Vi hadde samme dilemma har, men datteren hans er 14 år. Vi tar henne ikke med og hun ble skuffet. Men hun var i fjor i syden sammen med mor og mindre søsken og for 2 år siden var hun alene sammen med pappaen. Jeg mener at man kan da ikke få både i pose og sekk. Reis med god samvittighet, det gjør vi. ← Hva mener du er pose og sekk her? At huin var med moren i fjord, og ville vært med dere i år? Hadde ikke reist med god samvittighet da. Jenta er jo bare 14år.
Daria Skrevet 13. april 2007 #16 Skrevet 13. april 2007 At en 20-åring (som jeg antar ikke bor hjemme lenger) ikke automatisk inkluderes i familiens ferieplaner må da være helt greit -da er man voksen, og bør kunne betale for egne ferier. Synes det er en god i det å ta det opp med henne før dere bestiller, og gi henne mulighet til å bli med for egen regning -da viser dere at hun ikke er "glemt" og at dere gjerne vil ha henne med. Å ikke bli inkludert i familiens ferieplaner som 14-åring, ville jeg derimot synes var ganske sårt...
Gjest care Skrevet 13. april 2007 #17 Skrevet 13. april 2007 Veldig enig! Dere burde spurt henne, og betalt om hun ville vært med. Syns ikke det er riktig at dere skal betale for de to andre, og ikke henne. Syns det er ennå værre at hun ikke har blitt spurt. Hva mener du er pose og sekk her? At huin var med moren i fjord, og ville vært med dere i år? Hadde ikke reist med god samvittighet da. Jenta er jo bare 14år. ← Okai, da får jeg svare litt her, men tråden handlet jo ikke om meg? Jeg ville bare dele mine erfaringer med ts. Men ok. Jenta bor ikke sammen med oss, men er her hver 14. dag og litt i ferier. Hun bor sammen med mor og søsken og ja, de drar på ferier på sommeren. Jeg mener at hun da ikke kan forlange og dra med oss på hver ferie. Nå skal vi i mai fordi pappa har pappapermisjon og da synes jeg det er litt spesielt for da skal pappaen bli kjent med barnet sitt. Jenta krever mye og får mye, men jeg vil ikke ha henne med på denne turen og jeg mener at hun ikke kan forlange det heller. Dessuten går hun på skolen og skal ha tentamener. Jenta har vært sammen med pappa alene på ferie føri syden i sommerferiene og det blir sannynligvis flere av dem. Vi har forklart hvorfor hun ikke kan være med og føler at det er greit. Fatter ikke at noen kan reagere så mye på dette, synes dette er helt fair. Jeg mener at T.s med god sammvittighet kan dra på tur uten denne 20 åringen.
Gjest Aurora Vaniljesaus Skrevet 13. april 2007 #18 Skrevet 13. april 2007 Å ikke bli inkludert i familiens ferieplaner som 14-åring, ville jeg derimot synes var ganske sårt... ← Det spørst jo litt på hva "ordningen" er.. Dersom man har foreldre som bor fra hverandre kan man jo f.eks ha en ordning om at barnet er med mor annenhvert år og far annenhvert år. Eller andre løsninger som gjør at det er naturlig at en 14 åring ikke deltar på alle av mors og fars ferier.
Merchedes Skrevet 13. april 2007 Forfatter #19 Skrevet 13. april 2007 Bor hun hjemme og går på skole, ville jeg ikke reist uten å spørre om hun ville være med. Det går ikke å sammenligne med brukere som ikke ville være med på ferie, for denne jenten har ikke fått spørsmål om hun vil være med i det hele tatt. Jeg hadde rett og slett ikke hatt samvittighet til å utestenge henne på denne måten, og ville heller valgt et billigere alternativ om hun vil være med. Men dere bestemmer jo dette selv. ← Hun bor ikke hjemme, og hun har som sagt dratt på ferie selv med venninner eller familien hvert år. Vi har ikke hatt råd til dette tidligere og vi gleder oss selvfølgelig til å ta med barna på ferie til syden. De ønsker jo å gjøre det de også. Problemet er at vi ikke har mulighet å dra om vi må betale for en voksen til. Slik jeg kjenner henne tror jeg at hun vil ha full forståelse for situasjonen. Jeg takker for mange gode svar. Vi har pratet om å ta henne med alene på en storbyweekend senere. Hun har vært i syden flere ganger, så det vil kanskje være enda mer spennende for henne.
ashera Skrevet 13. april 2007 #20 Skrevet 13. april 2007 Syns du lander dette på en lur måte - god tur!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå