Gå til innhold

naanbrød-oppskrifter


dront

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst til å bake naanbrød, men fant bare én oppskrift her (Arkana sin). Den virker god, men er det noen som har andre? Ikke pose ;)

(skal innrømme at jeg ikke lette gjennom trådene med dagens middag, men har brukt søkefunksjonen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tingen med nanbrød er vel at den stekes/bakes (?) på i tandoriovn eller noe?

Altså, jeg syntes det smaker helt vanelig men det er ver stekemåten så gjør dem "spesielle". MEn nanbrød er så godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som det går greit å steke i vanlig ovn, selv om det sikkert er aller best med tandoriovn. Men av fire alternativer (får ikke kjøpt ferdig brød her og ikke pose, og har ikke riktig ovn) velger jeg det som i hvert fall gir meg brød :ler: Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker samme oppskrift som skrue, og følger anvisningen om å la gjær, sukker og væske stå i 15 min. Har en norsk kokebok om indisk mat som kom ut for noen år siden, og der står omtrent nøyaktig samme oppskrift, så jeg mistenker kanskje at Tine også har lest den boken? ;)

I den indiske kokeboken skal det forøvrig ikke være garam masala i brødene, men løkfrø (nigella seeds) - det tror jeg er mer autentisk.

Ellers synes jeg ikke hjemmebakte naanbrød smaker like godt som på indisk restaurant med tandoori-ovn - men de blir ihvertfall mye bedre enn oppvarmede vakumpakkede fra butikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker samme oppskrift som skrue, og følger anvisningen om å la gjær, sukker og væske stå i 15 min.

Har lært/lest at gjær ikke bør blandes med sukker/honning mens den er i væsken (kan vist bli litt for mye for gjæren) så jeg har latt være. Hender jeg gjør det med honning, men da har jeg alt i det tørre ganske fort. Får prøve som oppskriften sier neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har verken garam masala eller løkfrø, vi, ikke nærbutikken heller... Men tenkte å blande de krydderne som er i garam masala. Denne gangen i hvert fall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lært/lest at gjær ikke bør blandes med sukker/honning mens den er i væsken (kan vist bli litt for mye for gjæren) så jeg har latt være. Hender jeg gjør det med honning, men da har jeg alt i det tørre ganske fort. Får prøve som oppskriften sier neste gang.

Godt mulig! Jeg har bare ikke våget noe annet enn å følge oppskriften i frykt for at deigen ikke skal heve - jeg er nemlig en elendig baker (ihvertfall på gjærbakst). *står fram* :ler:

Men den hever som bare det på denne måten også, altså, så det betyr kanskje at begge fremgangsmåter fungerer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har verken garam masala eller løkfrø, vi, ikke nærbutikken heller... Men tenkte å blande de krydderne som er i garam masala. Denne gangen i hvert fall  :)

Nå sporer jeg av debatten litt her, men hvis du først skal lage garam masala, hvorfor ikke lage en stor porsjon og oppbevare den på tett glass slik at du har til senere også? Det vil jo ikke være særlig mer arbeid, og i følge en kokebok jeg har som er skrevet av en indisk dame, er garam masala man kjøper ikke av like god kvalitet som det man kjøper selv, da den ofte inneholder en overvekt av de billigste krydderne. :)

Endret av bada
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurt forslag, Bada, jeg har til og med tomme krydderflasker stående. Hvordan er fordelingen mellom de ulike krydderne i blandingen for å få den skikkelig god? Ca like mye av hver (vil tippe mindre av nellik og muskat)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er oppskriften fra boka jeg snakket om. Hvis du ikke har hele krydder eller krydderkvern/kaffekvern, ser du i hvertfall sånn ca. hvordan fordelingen mellom de ulike krydderne skal være.

1 ss kardemommefrø

1 ts svart, hel pepper

1 ts hel nellik

1 ts spisskummen

1/3 muskatnøtt

en middels stor kanelstang

Putt alle krydderne i en ren kaffekvern, og mal så fint som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det finnes sikkert like mange oppskrifter som det er indiske husmødre. :ler:

Madhur Jaffrey, som har skrevet kokeboken jeg snakket om, sier for øvrig at en ekte garam masala inneholder et utvalg av følgende krydder: kardemomme, svart pepper, spisskummen, kanel, muskatnøtt, nellik og og laurbærblad.

Edit: glemte et krydder...

Endret av bada
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fant en oppskrift som inneholdt sort kardemomme også - og det demret for meg at jeg har brukt slik kardemomme i blant annet te da jeg bodde utenlands, ganske annerledes og sterkere enn "grønn" kardemomme. Noen som vet om man får kjøpt hel sort kardemomme i Norge? Helst konkrete butikker (innvandrerbutikker e.l)... Samme hvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare oppdatere: Naanbrødet ble godt - selv om jeg glemte bakepulver til deigen var halvveis ferdighevet, og bannet og svertet over klissete brød på benken (mer mel...). Det "hjemmelagde" krydderet ble også veldig godt :) Linsesuppa, etter denne oppskriften, ble også god - og mettende. Hadde ikke sennepsfrø (jeg mangler alltid noe...), ikke hel spinat heller, så brukte stangselleri - litt annerledes enn oppskriften, altså, men ok.

Ikke helt som på restaurant, men suppa ble etter min oppfatning mer autentisk enn endel "standard" norsk, indisk mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare oppdatere: Naanbrødet ble godt - selv om jeg glemte bakepulver til deigen var halvveis ferdighevet, og bannet og svertet over klissete brød på benken (mer mel...).

Det tror jeg egentlig ikke gjør noe. Bakepulverets heveevne blir først brukt når deigen settes inn i ovnen. Det du gjorde var egentlig bare å slå ned deigen og heve den i to omganger. Det er ikke så uvanlig og smaken blir ofte bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det tror jeg egentlig ikke gjør noe. Bakepulverets heveevne blir først brukt når deigen settes inn i ovnen. Det du gjorde var egentlig bare å slå ned deigen og heve den i to omganger. Det er ikke så uvanlig og smaken blir ofte bedre.

Ja, det tenkte jeg også, bakepulveret hever jo bare i varmen :) Bare at jeg ikke visste at det var lurt å slå ned deigen. Dessuten ble kanskje ikke pulveret helt jevnt fordelt - og det sved på hendene som var fuktige. Rester i dag. Forresten vil jeg anbefale spinat framfor selleri, pga smaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten ble kanskje ikke pulveret helt jevnt fordelt - og det sved på hendene som var fuktige. Rester i dag.

Liten avsporing: Jeg bruker ofte engangshansker når jeg skal kna sammen deig fordi jeg har en tendens til å få tørre fingre. Å skrubbe melrester (=lim) av hendene gjør dem ikke mindre trørre så jeg prøver å unngå bare hender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...