Gå til innhold

forskjell på røde og grønne linser?


dront

Anbefalte innlegg

Vi har gått til innkjøp av en pose grønne linser, og jeg har lyst til å lage suppe av dem. Endel av oppskriftene jeg finner er imidlertid basert på røde linser - kan jeg bruke grønne i stedet, eller er det smaksforskjell som kan bli "feil" i forhold til de andre ingrediensene? Hva er forskjellen, egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis det er flate, blekgrønne linser du har kjøpt, så er de ikke så veldig forskjellige fra røde linser. Hvis de ikke er flate, og har en mørk, nesten blågrønn farge (linser fra Puy eller Berry) kan de ikke brukes i stedet for røde linser uten at resultatet blir veldig forskjellig.

Edit: Forskjellen mellom røde linser og linser fra Puy og Berry, er at sistnevnte har en "dypere", mer jordlig smak, og at de holder mye bedre på fasongen (dvs. at det skal litt til før de koker i stykker). Røde linser, samt de flate blekgrønne passer best i retter hvor det er meningen at de skal koke litt i stykker, som f.eks. i indiske linseretter eller i supper hvor de delvis tjener som jevning.

Endret av bada
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar - det er ganske flate og litt skrukkete/ruglete linser, ikke mørke blågrønne. Så da går det nok bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...