Gå til innhold

Tur til japan


Gjest

Anbefalte innlegg

Tenkte meg en tur til japan nå, har lenge hatt lyst til og dra dit, men aldri fått tid.

Men jeg er utrolig dårlig når det gjelder og finne ut ting som hotell, fly, o.s.v og hadde blitt veldig glad i om noen kunne hjelpe meg, evt gi tips om hvor man burde dra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet liksom ikke helt hva jeg vil se, men jeg vil få med meg mest mulig av selve japan, ikke turist livet, men ja sånn som du sa angående vertshus, oppleve litt mer som de fleste turister ikke bryr seg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harajuku bridge med cosplay- og goth lolitajenter må man få med seg. :)

Akkurat gothic lolita klær er vel en av grunnen til at jeg skal til japan så da må jeg få med meg dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -eline-

Dette blir langt men: Har akkurat vært i Japan, dvs kom hjem for en måned siden. Fantastisk land! Vi var først i Tokyo og deretter i Kyoto, to utrolig flotte steder på forskjellige måter! Nigo-san har jo kommet med endel forslag til hvilke andre steder man bør besøke. Jeg var med og arrangerte turen for klassen min, så jeg sjekket opp en god del priser på forskjellige saker og ting :)

Fly til Japan:

Vi fant flypriser med British Airways ned til 6400 kr t/r til Tokyo (hvis jeg ikke husker helt feil), men siden vi reiste som gruppe var ikke disse aktuelle for oss. Vi endte opp med å fly med Lufthansa til Tokyo og fra Kyoto og betalte 7400 kr for dette.

Tog/transport:

Shinkansen fra Tokyo til Kyoto tar ca 3 timer og koster rundt 700 kr, veldig behagelig reisemåte :)

I Tokyo er subwayen den beste måten å komme seg rundt, den er forholdsvis rimelig. Et dagskort koster 1000yen/52 kr, finnes også slike kort som man kan fylle på og bruke til de er tomme, kommer an på hvor mye man skal reise. Taxi er overraskende billig, vi betalte feks 1400yen fra Asakusa til Tokyo Station (sjekk kart, det er et stykke).

I Kyoto brukte vi stort sett sykkel og taxi, sykkel kan leies overalt og byen er såpass liten at det er sjelden strekningene er så lange at taxi koster stort (og det å ta taxi i Japan er en flott opplevelse uansett ;))

Overnatting:

Generelt sett mye dyrt, men det finnes mange rimelige alternativ om man leter. Siden vi reiste i gruppe var ikke Ryokan noe alternativ for oss, disse er gjerne små, men er absolutt noe jeg vil vurdere neste gang jeg reiser :) Ryokaner kan være alt fra rimelige steder til svindyrt (sjekket litt priser før vi dro). Siden vi reiste som klasse så var ikke vi så veldig opptatt av luksus, vi prioriterte heller å bruke penger på annet. I Tokyo så bodde vi på Sakura Hostel i Asakusa (nord-øst Tokyo, gammelt tempelområde), det er et moderne bygg, 10 min gange fra subway'en. Hyggelig betjening, snakker godt engelsk, rent (som alt annet i Japan), internettilgang (kostet 100 yen/20 kr for 15 min eller gratis trådløs dersom man har med egen bærbar), rommene er ikke store, men sengene er større enn vanlig i Japan og det er skap med lås på flermannsrommene, mulighet for frokost (te, toast, syltetøy etc, koster 315 yen/16,5 kr) i tillegg til kokefasiliteter om man ønsker å koke selv. Ligger mange restauranter i nærheten. Prisene begynner på 2940 yen (152 kr) for seng i dorm, to-mannsrom koster 8295 yen (428 kr, prisene er for ROMMET, ikke pr pers).

I Kyoto bodde vi på The Palace Side Hotel, helt greit hotell som ligger rett ved Imperial Palace (som navnet tilsier). Det var rent og det var rimelig og de hadde rom nok til en stor gruppe. Singelrom standard koster 5040 yen/260 kr pr natt. De har frokostbuffet som koster 1050 yen/55 kr.

I forbindelse med planleggingen var jeg i kontakt med Budget Inn, et "ryokan-style guesthouse", men de hadde ikke plass til så mange personer. De var veldig hyggelige, kom med flere forslag til hoteller vi burde sjekke ut og masse tips om hva man burde se mens man var i Kyoto, og utfra websiden så det veldig fint ut. Priser fra 2500 yen/130 kr pr natt i dorm, 2-mannsrom til 8990 yen/465 kr pr rom.

Mat/drikke:

Mat på matbutikkene var ganske rimelig, vann og annen drikke får man i vending machines som står på hvert gatehjørne, disse koster bare noen få kroner (vann kostet vel rundt 120 yen/6 kr flaska). Man får lunsj/middag for alt fra noen få kroner (spiste meg mett på sushi til 25 kr i Asakusa-området) til norske priser og vel så det. Vi hadde ingen problemer å finne restauranter hvor vi spiste og drakk godt til en rimelig penge, vi feiret bursdagen til ei klassen en dag og dro da til et veldig flott sted (anbefalt av hotellet). Spiste flere retter, drakk øl og sake og enda så kostet ikke det mer enn 3-400 kr. Ellers så spiste vi ikke så råflott, får fint middag til 30-40 kr + drikke flere steder (stooore boller med nudler etc). Beste sushien spiste vi utenfor fiskemarkedet, utrolig god mat, kostet selvsagt mer enn andre steder, men betalte vel ikke mer enn 2500 yen/130 kr for en stor porsjon. Vi var oppe i Park Hyatt Hotel (Lost in Translation-hotellet) og drakk whisky, det kostet litt mer enn andre steder. Betalte 2000 yen/103 kr i cc og hver whisky kostet vel minst like mye, men det var live jazz og utrolig morsomt å ha vært der, så det var vel verdt det! :ler:

Hva må man oppleve:

Det er umulig å ikke gjør noe turistifisert, det er altfor mye kult som drar andre og... Noen ting som i hvertfall vi gjorde da vi var i Japan, glemmer sikkert mesteparten men :)

Tokyo:

Harajuku-girls er nevnt ser jeg, dersom du ønsker å shoppe noe i samme stil så er det en fantastisk gate like i nærheten av Harajuku bridge hvor de samler seg (raskt forklart: fra Harajuku bridge krysser du gaten, gå så til venstre et stykke nedover og så er gaten inn til høyre, du klarer ikke å misse den ;)). Jeg handlet masse slike sære klær til lillesøstra mi der, prisene var ikke avskrekne, vel, noe var styggdyrt, men det aller meste kostet ikke stort mer enn H&M :) Bla. ligger Body Lines butikk der. Hvis du er interessert i moderne arkitektur så anbefales det å gå ned fra Harajuku til Aoyama, utrolig mange fantastiske moderne bygg! Dette er arkitektur i verdensklasse, og har du penger så kan man jo stikke innom Prada og Gucci og handle i samme slengen (så heldig var ikke jeg ;)).

Bare det å gå i butikker er morsomt i Japan, jeg storkoste meg på apoteket ;) De mange spillehallene bør man i det minste stikke innom, jeg holdt ut i 1.5 minutt før jeg måtte ut igjen. Ble kvalm av all lyden (masse lyder fra de forskjellige maskinene og musikk på toppen av det hele...), det ble litt mye for meg. Men mange japanere bruker hele dagen på slike steder...

Akihabara, electric town var greit nok å få med seg, men absolutt ikke noe must. De solgte stort sett det samme mange andre steder i Tokyo, men er du på utkikk etter en fullsize animedukke eller grov mangaporr så er dette stedet å gå :ler: I tillegg så er det et animesenter i området, der har jeg dog ikke vært.

Tsukiji fish market er derimot et sted du må gå, er en veldig turistifisert ting å gjøre, men det var en utrolig kul opplevelse! Vi tok første subwayen dit og var der rett før halv seks om morgenen. Rakk akkurat tunfisk-auksjonene, litt av et liv når ørtentusen fisk skal auksjoneres bort. Og resten av tiden tuslet vi rundt og så på alt de solgte før vi stakk og hadde sushi-frokost. Beste sushien jeg har spist i hvertfall :)

Vi tok båten ned elva fra Asakusa til Hama Rikyu-Onshi-teien, det var greit nok og dersom man bor i Asakusa-området så var det en fin måte å reise på, men guidingen var på japansk og båten var overbygget så man klarer seg fint uten ;)

Det er haugevis med museum, i Ueno park så er mange av disse samlet så disse kan være interessante å ta en titt på, mye fantastisk arkitektur :)

Shibuya og Shinjuku er de bydelene som Lost in Translation ble spilt inn (Park Hyatt Hotel ligger i Shinjuku), begge steder har haugevis med neonskilt og er ofte de som blir avbildet når man skal vise bilder fra Tokyo. Begge bydelene har haugevis med butikker og utesteder og er stappfulle med folk. Jeg satte meg ned på en benk og bare så på folk i Shibuya, utrolig morsomt å se på hvordan folk ser ut, hvordan de går kledd... Dersom du er opptatt av musikk er det en enorm platesjappe i Shibuya, der finner du det alleraller meste :) I noen av smågatene i Shibuya ligger det endel Love Hotels, hoteller som leier ut rom på timesbasis... De fleste i Tokyo bor trangt så skal man ha noe privatliv så er et slikt hotell en mulighet... Noen av disse ser nærmest ut som sukkertøyhus, noen bilder av slike her.

Rappongi Hills er et nytt mer vestlig område, her er det størst sjangse for å treffe på vestlige. Vi var innom Mori Tower, i 54. etasje så er det et kunstgalleri og utsiktspunkt. Utrolig flott utsikt! Der ser man virkelig hvor stort Tokyo virkelig er :)

Kyoto

Kyoto har en helt annen atmosfære enn det Tokyo har, mye roligere. Jeg forelsket meg helt i den byen!

Anbefaler at du tar gåturen langs The Philosopher's Path (Tetsugaku no Michi). Den går fra Nanzen-ji til Ginkaku-ji (Silver pavillion), det er en veldig koselig gåtur. Ginkaku-ji er fantastisk, skikkelig rolig atmosfære, nydelig zen-hage og veldig "old time japan".

Jeg lånte sykkel på hotellet og syklet rundt (kostet rundt 30-40 kr for en dag), tok turen ned fra hotellet ved Imperial Palace, over elva og gjennom Gion, Geisha distriktet. Mange trange gater, tehus og muligheter for å få et glimpt av en ekte geisha. Syklet deretter videre sørover til Kiyomizu Temple som står på Unescos liste (som så mye annet i Kyoto) og er en av kandidatene til å bli et av de nye syv underverk. Et utrolig flott tempel, ligger litt opp i åsen og man har en flott utsikt derfra. Mye folk, men jeg storkoste meg! Det er to gater opp mot tempelet, den ene er full av keramikkverksteder og butikker, masse flotte kopper og kar (den andre er typisk turistifisert, endel varer solgt der står det "made in china" på...)

Nijo Castle er et annet sted som står på Unescos liste. Flott sted konstruert for en som virkelig var redd for å bli tatt av dage: det er hemmelige rom som samuraiene stod og holdt vakt i, gulvene er såkalte Nightingale floors, designet for at gulvet skal knirke når de gås på. Desverre tilbys det ikke engelsk guiding, så jeg følte ikke at jeg fikk så mye utav det... Traff på en amerikansk gruppe på slutten og fulgte etter dem og deres guide og fikk vite mye spennende, så har man mulighet til å ha guide er det et fortrinn.

Vi var også innom Imperial Palace hvor man må søke på forhånd om å få komme inn. Var greit å se, men har man dårlig tid så er ikke det det viktigste stedet man besøker. Er gruppeomvisning på engelsk, men gruppen er veldig stor og bakken er kledd med singel slik at man ikke nødvendigvis får med seg alt. Spennende å se og det er en flott hage rundt.

Var også og syklet langs elva i Kyoto, utrolig flott tur. Vi hadde nydelig vær og fikk sett masse på folk, dyr og arkitektur!

Har sikkert glemt masse, men Lonely Planet har etpartre bøker som anbefales, de gir en grei basis:

Japan

Tokyo

Kyoto

Anbefaler deg å undersøke på forhånd hva du vil se, og gjerne kjøpe deg et kart slik at du er litt kjent på forhånd. Jeg syntes i hvertfall det var veldig nyttig, jeg satt nemlig opp program for vår tur, noe som gjorde at jeg visste sånn ca hvor ting lå i forhold til hverandre og derfor syntes reising med subwayen etc var en enkel affære :) Jeg kjøpte dette og dette kartet på forhånd.

Noen linker:

http://www.quirkyjapan.or.tv/

http://www.tokyoessentials.com/

Kyoto Travel Guide

Japan Travel Guide

Tokyo Travel Guide

MoCo Tokyo

Underground Tokyo Guide

Har ei bildeside med mange bilder fra Japanturen min på nettet,, kan sende deg en pm til den om du har lyst til å ta en titt :)

Dette ble veldig langt, håper det er til noe hjelp :)

Endret av -eline-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Kona og jeg var på en to ukers tur til Japan for et par år siden. Vi besøkte Tokyo, Kyoto, Hiroshima, Himeji etc. Jeg har lagt ut et reisebrev med bilder og linker på min hjemmeside http://gardkarlsen.com/japan_tokyo.htm . Kanskje du kan finne noen gode tips der til å begynne med :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for lange svar og linker til websider. når får jeg jo bare tusen ganger mer lyst til og dra, men jeg må nok spare litt til ja.. Men da var langt billigere enn det jeg trodde det skulle være, hadde regna med en 25-30 for fly og minste 10-15 for overnatting..

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesten

*Abonnerer* Reiser til Tokyo i juni, blir i 9 veker, gleder meg!! Og takk for all info om bustad, hadde frykta laaangt høgare prisar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må man vaksinere seg når man reiser dit?

Eller er det Kina?

Husker bare det var snakk om å reise til ett eller annet land for leeenge siden. Men da måtte vi vaksinere oss 6 mnd i forveien. Så da ble det ikke noe av siden familien min er kjent for å reagere dårlig på sånne ting.

Mener det var Japan eller Kina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -eline-

Japan er et av de reneste landene i verden, liten sjangse for at du skal bli så mye som matforgiftet der borte :)

...misunner dere som skal dra til Japan i løpet av den nærmeste tiden, og attegløyma: 9 uker! høres utrolig kult ut! Et lite tips til: å kjøpe en phrasebook på forhånd er kjekt, da kan du øve deg litt og i tillegg kan det være greit med en bok man kan peke på ord i når man står fast :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesten

Mange takk for tips! Jepp, innimellom er det kjekt å gå på universitetet og ha mulighet til utveksling på EU si rekning ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...