Gå til innhold

Ukepenger til barn

Fremhevede innlegg

Skrevet

Lurer på hvor mye ukepenger dere gir barna deres, og hvor gamle de er? :)

Videoannonse
Annonse
Gjest *Tara*
Skrevet

Min yngste får 1000 kroner pr. måned. Han er 16 år, har ikke noen spesielle arbeidsoppgaver, men han er alltid hjelpsom - det er aldri nei i hans munn når jeg ber ham gjøre noe.

Eldstemann tjener sine egne penger :)

Skrevet

Jentene er 9 og 11 år gamleog får 50,- i uka. De har noen faste plikter, som å dekke bordet før middag og rydde rommet, ellers kan de plukke oppdrag fra "what to do"-listen.

Pengene sparer de til større ting som de ønsker seg; nye rulleskøyter, spill etc. Som regel pleier jeg å legge i litt når de begynner å nærme seg målet.

De får et kontantkort på 150,- pr måned til telefonene, bruker de mer må de kjøpe selv. Men det har faktisk ikke skjedd ennå, et kort varer som regel i flere måneder.

Gjest silkesvarten
Skrevet

hopper litt inn i denne jeg....

i hvilken alder burde man begynne å gi ukeopenger?

Skrevet

Mine har fått ukepenger siden de begynte på skolen.

Skrevet

Jenta mi er 7 år og får 20 kr i ukepenger. Da skal hun holde orden på rommet sitt og gjøre små tjenester som å gå ut med bosset. Gjør hun ikke dette får hun ikke ukepengene sine.

20 kr høres kanskje lite ut, men hvis hun sparer til noe spytter gjerne både vi og besteforeldrene i noen kroner :).

Skrevet

Tror mine også hadde 20,- i uka når de var 7 år-år.Det er først i år at de har samme beløp. Tidliger har størstejenta fått mer enn søsteren ganske enkelt fordi en av hennes plikter var å følge lille krapyl hjem fra skolen. Nå har det lille krapylet egne plikter som tar like mye tid som søsterens, og begge er flinke og lette å be når det gjelder husarbeid.

Skrevet

Mine unger får ikke ukepenger, de får penger når de trenger det. Eldste jenta på 15 år får 100 kr til klubb på fredager så får hun kontantkort når hun trenger det. Ellers får 10 åringen (snart 11) penger når han trenger det (eller spør om det). 6 åringen har ikke slike behov enda, for han holder det at han er med på butikken og finner ut hva han vil ha som lørdagsgodt.

Gjest Hilde K S
Skrevet

De to eldste på 10 og 13 har en liste med gjøremål de kan velge fra. Feks kr 5,- for å plukke ut av oppvaskmaskinen.

Så får de kr 5,- i trekk for ikke å ha ryddet rommet til helgen og kr 2,- for rot med sekker, klær og sko i gangen.

Funker som bare juling. Da kan de selv bestemme hva de vil gjøre, samtidig som vi alle slipper mas om det sabla rotet i gangen.

Skrevet
Jenta mi er 7 år og får 20 kr i ukepenger. Da skal hun holde orden på rommet sitt og gjøre små tjenester som å gå ut med bosset. Gjør hun ikke dette får hun ikke ukepengene sine.

20 kr høres kanskje lite ut, men hvis hun sparer til noe spytter gjerne både vi og besteforeldrene i noen kroner  :).

Min 8 åring får 20,- hvis hun rydder på rommet sitt. Da blir hun overlykkelig :)

Hun synes det er mye penger, hun....Hun får altså ikke penger hver eneste helg bare fordi det er helg, men må gjøre noe for det. Hun får også litt utenom, dersom hun gjør noe hun ikke liker fordi jeg ber henne om det (kall det belønning eller bestikkelse....).

Lillebror på 5 1/2 får også litt når han rydder på rommet sitt. Men han forstår enda ikke hva penger er, og tuller dem bort overalt. Så han får kanskje en 5'er. Litt urettferdig, men har får mer når han skjønner litt mer om hva det dreier seg om.

Skrevet
hopper litt inn i denne jeg....

i hvilken alder burde man begynne å gi ukeopenger?

Tydeligvis litt tidlig ute vi. :sjenert:

Har ei som nærmer seg 3, og hun får 10 kr på lørdagene. 5 til sjokolade og 5 på sparebøssa. Hun vasker ivrig stuegulvet hver uke. :ler:

Skrevet
De to eldste på 10 og 13 har en liste med gjøremål de kan velge fra. Feks kr 5,- for å plukke ut av oppvaskmaskinen.

Så får de kr 5,- i trekk for ikke å ha ryddet rommet til helgen og kr 2,- for rot med sekker, klær og sko i gangen.

Funker som bare juling. Da kan de selv bestemme hva de vil gjøre, samtidig som vi alle slipper mas om det sabla rotet i gangen.

Dette er nesten sånn vi gjør det og.

Har en på 9 og en på 7 og her i huset får de penger for ting de gjør, f.eks støvsuge. Vet at ihverfall eldstemann ikke ville gjort noe i huset hvis han ikke måtte gjøre noe for det. Så da synes jeg det er mye greiere at de får penger for det de faktisk gjør.

Da er det jo også litt opp til dem om dem er flinke og gjør mye og dermed får spart mye. Minstemann har faktisk spart mer penger enn storebroren og er så stolt...

Skrevet

Dattera vår på 10 får 50 kr i ukelønn dersom hun holder rommet ryddig og hjelper til med litt husarbeid som f.eks rydde ut av oppvaskmaskinen, vanne blomster, tørke støv, støvsuge osv...

Skrevet

Jenta vår på 9 år får 50,- i uka. For de pengene skal hun bl.a holde rommet i orden (inkl re senga hver dag), klær som er skitten skal i skittentøyskurven (IKKE på gulvet på rommet, stuet i hjørnet på badet....), passe på at katta har mat og drikke (+ tømme kattedoet) og gå med søpla. Hun krysser ut på en ukeplan (også sjekker jeg eller mannen min) om oppgavene er gjort. Blir noe glemt blir det trekk i ukepengene. Det har skjedd kanskje 2-3 ganger siden vi innførte dette systemet for vel 2 år siden. Hun er utrolig flink med oppgavene og lønningsdag = fredager, er så klart høydepunktet i uka ;)

Skrevet

Guttungen er 10 år og får 100,- kr i ukelønn. Forutsatt at han gjør de pliktene han er blitt tildelt, som å gå ut med bosset samt støvsuge 1 gang i uken.

Skrevet

Ungen min får ukepenger - 12 år ca 60 kr + kontantkort maks til 200 i mnd (men det holder som regel lenger).

Det får han uansett hva han gjør/ikke gjør hjemme.

Jeg mener at det å holde huset i orden etc. er en fellesoppgave, som ingen av oss skal ha betalt for. Jeg mener også at unger må lære og bidra, uten at de skal betales for det.

vi er en familie = vi hjelper hverandre uten å ta betalt for det.

Skrevet

Vi starta med å gi vår elste jente en 20 kroning i uka i fjor da hun begynte i første klasse.

Hun lærte seg raskt å utnytte seg den situasjonen med at hver gang hun gjorde noe i huset fikk hun penger for det.

Måtte slutte med det når hun ofte kom med denne kommentaren når vi bad henne om å gjøre noe "Ja...Hvor mye får jeg for det da??"

Begge jentene mine får selvfølgelig penger innimellom, men rydde og hjelpe til hjemme skal de kunne gjøre uten å måtte få betaling for det...

Skrevet
Begge jentene mine får selvfølgelig penger innimellom, men rydde og hjelpe til hjemme skal de kunne gjøre uten å måtte få betaling for det...

Veldig enig med deg. Barn bør lære å bidra til fellesskapet uten betaling!

Gjest Persille
Skrevet (endret)

slettet

Endret av Persille
Gjest Edel-Mari
Skrevet

lille jenta mi er 6 nå og har fått 50 kroner i ukepenger av fosterfamillien henner!!!

d syns jeg hun er for ung til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...