Scheherazade Skrevet 5. april 2007 #81 Skrevet 5. april 2007 (endret) Jeg skjønner ikke helt hvorfor noen som ikke jobber med bilderedigering/grafisk design/filmredigering etc. velger å kjøpe mac kun til hjemmebruk (som internett, word, msn og mail). ← På grunn av operativsystemet vel! Foretrekker OSX fremfor XP når som helst. Endret 5. april 2007 av Scheherazade
Gjest Gjesten Skrevet 5. april 2007 #82 Skrevet 5. april 2007 Mange takk for mange fine innspel, fått hjelp no ja! Msn ikonet er i dokken, og eg har nett installert MS Office, men då eg skulle starte msn så kom den om at eg måtte ha oppdatering. Det var mao ingen gammal versjon å slette, og maskina sa det sjøl og, at det ikkje var gammal versjon, men no har eg plutselig to msn ikon i dokken. Men uansett, eg likte ikkje den msn'en der så godt, så når eg finn ut kor eg slette begge versjonane, så ska eg gjer det. Og prøve den andre versjonen. Eg brukar Safari som nettlesar, pleier bruke Firefox her heime, så det ordne eg nok etter kvart. Men Opera like eg ikkje. Koffor bør eg eigntleg bytte frå Safari? E ikkje den grei den då? Kutta Explorer her heime fordi den kobla jo ut minst ein gong kvar einaste dag, men den eine gongen eg har vore på nett no, så var Safari greit altså. Har berre spelt backgammon, chekcers og den der på m, der ein skal få kuler opp i ei skål. Den hadde eg på mobilen før, så den er litt vanedannande, går så fort også. Men eg driv jo og sjekkar ut nye kvar dag då. Det trengst jo no når eg skal reise masse og sitte masse og kjede meg på flyplassar...
brumma* Skrevet 5. april 2007 #83 Skrevet 5. april 2007 Hvis du vil slette msn går du inn i "programmer" og trekker den ned i søpla. Hvis du bare skal ha den ut av docken er det bare å trekke den ut derfra. Da "poffer" den (ikonet fosvinner altså). Jeg synes safari er helt ok, men liker firefox bedre. Smak og behag! Det er selvfølgelig helt ok å bruke safari! Hvis du ikke likte msn kan jeg anbefale å prøve Adium (google "adium osx"). Den er litt annerledes enn msn, men du kan ha msn-kontakter, gmail-kontakter, aol-kontaker mv. pålogget samtidig. Veldig kjekt synes jeg, og så liker jeg designet bedre enn på msn.
Gjest Tweek Skrevet 5. april 2007 #84 Skrevet 5. april 2007 Hvis du ikke vil ha et programm i docken kan du dra dem ut
Cata Skrevet 5. april 2007 #85 Skrevet 5. april 2007 Eg brukar Safari som nettlesar, pleier bruke Firefox her heime, så det ordne eg nok etter kvart. Men Opera like eg ikkje. Koffor bør eg eigntleg bytte frå Safari?← Tror det er smak og behag, rett og slett. Jeg har brukt Safari siden jeg fikk min mac i fjor høst og det går helt fint. Eneste er at noen sider på internett er lagt opp for bruk av IE . Men det er unntakstilfellene. På min forrige PC brukte jeg Opera (jeg liker ikke Firefox) og likte den godt, så skulle på en måte gjerne hatt den her og, men jeg bestemte meg for å gi Safari en sjanse og kommer såpass godt overens med den at jeg ikke har giddet bytte.
Gjest Gjesten Skrevet 18. april 2007 #86 Skrevet 18. april 2007 Okay, nytt spm. No har eg komt så langt at eg har tatt i bruk MS Office for Mac! Og eg har lært koss dokken funke, og koss den der "verktøylinja" lissom e, etter å ha banna meg gjennom Toolbars x- antall ganga... Den der halveis usynlige saken dukka jo ikkje opp av seg sjøl, eg måtte finne den via Learnerspakken, og den pleie jo ikkje eg bruke... No har eg tatt i bruk PowerPoint, men eg får ikkje opna filene etter å ha lagra dei på Dokumenter... Lagre dei som det som kjem opp som forslag. Nåken idear om ka eg gjer gale? Er litt avhengig av å sende dei mellom laptopen og PCen på skulen...
Bhrsrk Skrevet 18. april 2007 #87 Skrevet 18. april 2007 Mulig du bør beskrive litt mer. Du trenger ikke kunne åpne en fil for å sende den - forutsatt at filen faktisk er lagret. Dersom du holder nede ctrl når du trykker på fila er det mulig du kan velge 'åpne med' dersom filtypen er assosiert med et annet program enn PowerPoint.
Gjest Gjesten Skrevet 19. april 2007 #88 Skrevet 19. april 2007 Men eg får jo ikkje åpna den på mi eiga maskin ein gong, og det inneber vel at den ikkje e lagra der? Og då hjelper det vel ikkje å sende den heller vil eg tru. Veit ikkje koss det gjekk til, men plutseleg så både lagra og opna den det meste, så då ordna det seg vel då... Etter det eg har fått av tilbakemeldingar på Mac1 forumet, så er det rediggering av PowerPoint på både PC og Mac som er det største problemet ved bruk av Office mellom dei ulike maskintypane. Har de erfaringar med dette?
Wonders Skrevet 21. april 2007 #89 Skrevet 21. april 2007 (endret) gå inn på www.mac1.no og få al mulig hjelp, dette er ett forum som du kan lete deg frem på alt ettersom hva du trenger. www.ipod1.no er oxo det samme. hjelpsomt når man trenger hjelp råd eller info. Endret 21. april 2007 av M.P
Gjest Gjesten Skrevet 21. april 2007 #90 Skrevet 21. april 2007 Har vore på mac1, som nevnt over, og dei er altfor tekniske for folk flest der. Det er eit einaste sammensurium av nerd+ teknisk språk, og eg skjønne minimalt! Derfor skriv eg her, for takhøgda for "dumme" spm er laaaangt høgare.
Gjest Tweek Skrevet 21. april 2007 #91 Skrevet 21. april 2007 Ja det er mange nerder der, men veldig mange er også flinke til å forklare til de som ikke er så gode Du må bare huske å nevne det (gjør du sikkert, men bare få dem til å forklare som om du gikk på barneskolen )
Gjest Gjesten Skrevet 22. april 2007 #92 Skrevet 22. april 2007 Eg gjor det på det eine innlegget eg hadde der, men følte ikkje eg fekk svar som hjalp meg noko særleg. Og no er nybegynnerforumet stengt, og kvar gong nokon skriv noko, så får dei sure kommentarar om at dei må søke om det har vore oppe før. Vel, eg søker eg, men det kjem ikkje akkurat det eg lurer på, eller kanskje fordi dei snakkar nerd, og det gjer ikkje eg. Så derfor spør eg ikkje der. Kjem eg ikkje til å gjere meir heller, er berre til frustrasjon.
lillesky Skrevet 22. april 2007 #93 Skrevet 22. april 2007 Jøss, jeg har ikke sett denne tråden før nå! Mulig jeg gjentar ting som har vært sagt før, men det får bare være. Jeg er ingen Mac-ekspert, men jeg er Macer langt inn i hjerterota. Har hørt mye bra om Mac, men de som ikke har prøvd Mac særlig nøye, eller som er veldig for andre ting enn Mac sier masse negativt... ← Jeg synes ofte de som sier negative ting om Mac er PC-brukere som aldri har prøvd Mac. Dere som har MacBook.. Er den veldig liten? Syns de ser så veeeldig små ut jeg. ← Jeg har MacBook Pro med 17" skjerm. Jeg synes egentlig 17" skjerm er litt for stort, men jeg bruker maskinen mest hjemme, og har jeg den med meg, kjører jeg bil. Men tjukk er den iallefall ikke, og det synes jeg er positivt. Litt usikker på bærbar om det er 2 knapper eller opm du kan stille de til det på nye.← MacBook Pro har bare en knapp. Må bruke Ctrl som "høyreknapp" på denne også. Husk at du kanskje ikke kan bruke programvaren du har til Windows på en Mac. Da må du i såfall intsallere Windows i tillegg. Om du kjøper en Mac og ender opp med å bruke windows til 99% av oppgavene er det bortkastede penger. ← Bortkastede penger... Vel. Jeg kommer aldri til å kjøpe PC igjen. Jeg hadde helt sikkert klart meg med PC, men jeg er veldig glad for at jeg slipper. Det er veldig lurt å kjøpe i butikk i stedet for på nett. Dette i tilfelle noe går galt. Da blir man nemlig sittende i eviglange køer med Apple, og blir dirigert fram og tilbake. ← Det er ikke mitt inntrykk. Det var noe feil med batteriet mitt. Vi ringte Apple, fikk tilsendt nytt batteri og sendte det gamle tilbake. Det var noe med strømkabelen også, og da gikk jeg i en Eple-butikk, og fikk hjelp der også. Så hvor man kjøper maskina spiller ingen rolle. Du får hjelp både i butikken og via telefon. Hvis du skal ha macbook ville jeg valgt den hvite. Selv om det sorte ser mye finere ut så er det dyrere. Dessuten er jo alt tilbehør i hvit, og det er jo fint når alt matcher ← Hvitt blir veldig fort skittent da... Men ellers er den lekker. En annen ting jeg har merket meg på Mac- og dataforum, er at mange klager på flimring i lysstyrken på skjermen. Ser ikke ut som alle har opplevd dette, jeg kan ikke si at jeg har sett det med de mac'ene jeg har jobbet med personlig. Men når så mange sier ifra, så er det verd å ha i bakhodet. Det jeg derimot HAR erfart, er at de nye intel-baserte Macbookene blir sabla varme! Det er sånn at det er farlig å svi seg på lårene, og varme + datakomponenter er i utgangspunktet ingen god ting. ← Jeg har heller ikke opplevd flimring. Og når det gjelder varme, så synes jeg PCer også blir varme. Mitt batteri blir ikke glødende varmt, og jeg kan ha maskinen på lårene i flere timer. - MSN er ansleis, meir som webmessenger. ← Jeg bruker Mercury - anbefales! Synes den er bedre enn vanlig MSN. Smileys og webcam fungerer med Mercury. Hvordan er det å spille spill fra internettsider? Funker det? ← Jepp, iallefall de jeg har prøvd. Hvordan er det å få hjelp om noe er galt? Skjønner at man må til en Apple butikk.. ← Enten gå til en Apple-butikk, eller ringe. Eg brukar Safari som nettlesar, pleier bruke Firefox her heime, så det ordne eg nok etter kvart. Men Opera like eg ikkje. Koffor bør eg eigntleg bytte frå Safari? E ikkje den grei den då? Kutta Explorer her heime fordi den kobla jo ut minst ein gong kvar einaste dag, men den eine gongen eg har vore på nett no, så var Safari greit altså. ← Bruker Safari jeg også. Har helt sikkert noe med smak å gjøre ja.
lillesky Skrevet 22. april 2007 #94 Skrevet 22. april 2007 Ble litt kluss med siteringene, men jeg gidder ikke rette det nå. Sorry...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå