IsaCathrine Skrevet 2. april 2007 #1 Skrevet 2. april 2007 Har veldig lyst på en bærbar Mac (er det MacBook den heter?) når jeg begynner å studere til høsten. Har hørt mye bra om Mac, men de som ikke har prøvd Mac særlig nøye, eller som er veldig for andre ting enn Mac sier masse negativt... Så da blir jeg usikker jeg da..
Gjest Tweek Skrevet 2. april 2007 #2 Skrevet 2. april 2007 Jeg har mac, og er storfornøyd og kommer aldri til å bytte til pc igjen. Men allehar jo sine meninger. det er litt uvant først, men du komemr fort inn i det, for det er jo mye samme, bare du bruker andre taster. Eks: du bruker epletasten på mac på samme måte som ctrl på pc. De ser mye finere ut, og det har masse geniale løsninger. Nå komemr også leopard snart og jeg gleder meg :-D
brumma* Skrevet 2. april 2007 #3 Skrevet 2. april 2007 Jeg har en macbook og er kjempefornøyd! Har hatt noen bærbare pc´er før, og mac´en slår dem ned i støvlene! Synes den er veldig brukervennlig, stillegående, har mange gode programmer, ingen virus, fin å se på... Det beste er egentlig at jeg slipper alle de #$% feilmeldingene som jeg fikk når jeg brukte windows. Det eneste negative jeg kan komme på er at mange nettsteder bruker windows media player, og det er ikke spesielt kompatielt med OSX. (F.eks har jeg litt småproblemer med NRKs nett-TV, videoklipp fra VG-nett ol. Inget stort tap synes jeg da. Angrer ikke et sekund på at jeg konverterte! :-D
IsaCathrine Skrevet 2. april 2007 Forfatter #4 Skrevet 2. april 2007 At tastene er litt annerledes har jeg skjønt, men det bør gå fort å lære seg. Følger det med ett skriveprogram tilsvarende word til Mac'en? Den ser fin ut ja! Var innom applestore i Chicago for over 2 år siden og har vært foelsket i Mac siden :icon_smile: Hva er leopard?
Cata Skrevet 2. april 2007 #5 Skrevet 2. april 2007 Jeg har også MacBook og trives godt med den, men synes ikke den er så veldig forskjellig fra en Windowsbasert sånn til hverdags. Forskjellene dukker først og fremst opp når jeg skal inn og søke etter noe. Strukturen er litt annerledes så da roter jeg meg fort bort. Selvsagt finner jeg dokumenter og sånn som jeg har lagret selv, men alt annet er ukjent terreng. Synes mac er generelt raskere, både når den starter og når jeg skal finne ting. Og så lenge man søker på vanlige ting så er det lett å søke også. Tror nok jeg kommer til å holde meg til mac til hjemmebruk en stund, ja.
Gjest Tweek Skrevet 2. april 2007 #6 Skrevet 2. april 2007 Det med videoklipp har jeg litt problemer med å, men jeg ser videoer på vg-tv og møter det problemet så og si aldri.. Jeg har forresten denne 17" http://www.apple.com/no/imac/ Dette er min første data, og jeg digger den :-D Det er jo ikke bærbar da, men hvis jeg skulle hatt det ville jeg hatt en macbook pro
IsaCathrine Skrevet 2. april 2007 Forfatter #7 Skrevet 2. april 2007 Det eneste negative jeg kan komme på er at mange nettsteder bruker windows media player, og det er ikke spesielt kompatielt med OSX. (F.eks har jeg litt småproblemer med NRKs nett-TV, videoklipp fra VG-nett ol. Inget stort tap synes jeg da. ← Nei, det tror ikke jeg heller kommer til å bli noe stort savn.. Filmer fra f.eks. YouTube(eller hva det heter) og snabbstart da?
brumma* Skrevet 2. april 2007 #8 Skrevet 2. april 2007 Nei, det tror ikke jeg heller kommer til å bli noe stort savn.. Filmer fra f.eks. YouTube(eller hva det heter) og snabbstart da? ← YouTube går finfint.
IsaCathrine Skrevet 2. april 2007 Forfatter #9 Skrevet 2. april 2007 Jeg har også MacBook og trives godt med den, men synes ikke den er så veldig forskjellig fra en Windowsbasert sånn til hverdags. Forskjellene dukker først og fremst opp når jeg skal inn og søke etter noe. Strukturen er litt annerledes så da roter jeg meg fort bort. Selvsagt finner jeg dokumenter og sånn som jeg har lagret selv, men alt annet er ukjent terreng. ← Det finner jeg ikke på datan vi har nå engang, så det blir nok ikke noe stort problem, hehe.
Gjest Tweek Skrevet 2. april 2007 #10 Skrevet 2. april 2007 At tastene er litt annerledes har jeg skjønt, men det bør gå fort å lære seg. Følger det med ett skriveprogram tilsvarende word til Mac'en? Den ser fin ut ja! Var innom applestore i Chicago for over 2 år siden og har vært foelsket i Mac siden :icon_smile: Hva er leopard? ← Det nesten ikke forskjell, bare at det er en egen tast for @ som er veldig greit, og det med epletasten. word er på mac også, og hvis jeg ikke tar feil nå så var office pakken først laget for mac. Leopard er det nye operativ systemet som kommer snart, du kan se mer her
IsaCathrine Skrevet 2. april 2007 Forfatter #11 Skrevet 2. april 2007 Det er jo ikke bærbar da, men hvis jeg skulle hatt det ville jeg hatt en macbook pro ← Men den er en god del dyrere... Er det riktig som de reklamerer med at det er mye mindre nedetid, ventetid, mindre feil osv..?
IsaCathrine Skrevet 2. april 2007 Forfatter #13 Skrevet 2. april 2007 Det nesten ikke forskjell, bare at det er en egen tast for @ som er veldig greit, og det med epletasten. word er på mac også, og hvis jeg ikke tar feil nå så var office pakken først laget for mac. Leopard er det nye operativ systemet som kommer snart, du kan se mer her ← Også har den bare en tast på musa.. men det blir kanskje ikke noe problem når det er bærbar da.. Word følger vel ikke med? Men man kan kjøpe den i tilegg. Dere som har MacBook.. Er den veldig liten? Syns de ser så veeeldig små ut jeg.
Cata Skrevet 2. april 2007 #14 Skrevet 2. april 2007 Følger det med ett skriveprogram tilsvarende word til Mac'en? ........ Hva er leopard? ← Nja, det følger med noe som minner om wordpad eller notepad. Veldig enkelt. Du bør nok enten kjøpe programvaren til mac (iWorks, er det ikke det den heter?) eller officepakke for mac. Siden jeg har officepakken på min windowsbaserte på jobb så har ikke jeg brydd meg med å kjøpe tekstbehandlingsprogram for mac'en. Jeg skriver ikke så mye hjemme uansett. Men jeg har lastet ned gratisprogrammet NeoOffice som er rimelig kompatibelt med MicrosoftOffice pakken. Det funker fint til hjemmebruk i allfall. Leopard er rett og slett det nye operativsystemet som er under utvikling. Kan forøvrig anbefale denne siden hvis du har lyst til å lese litt mer om mac. I forumet der finnes det et underforum som heter "Ny på mac" som kan være greit å lese litt i.
Gjest Tweek Skrevet 2. april 2007 #15 Skrevet 2. april 2007 Men den er en god del dyrere... Er det riktig som de reklamerer med at det er mye mindre nedetid, ventetid, mindre feil osv..? ← Ja,vet Sambo kjøpte en macbokk pro brukt som var kjempefin, og du kan formatere den så er alt ok igjen.. Mindre ventetid er det og man slipper de advarslene og alt mulig og ikke er det virus heller, så jeg slipper å proppe den med antivvirus og dritt. Jeg har ikke hatt noe nedetid, eller feil enda. Det eneste er at den har gått litt tregere i det siste, så når leoperd kommer skal jeg formatere den og gjøre den finfin. Eneste jeg irriterer meg over er bildene som kommer i ull 1, rull 2 osv. Selv om jeg bruker iphoto til all sortering, vil jeg ikke ha ruller
Gjest Tweek Skrevet 2. april 2007 #16 Skrevet 2. april 2007 Kan forøvrig anbefale denne siden hvis du har lyst til å lese litt mer om mac. I forumet der finnes det et underforum som heter "Ny på mac" som kan være greit å lese litt i. ← Mac1 har hjulpet meg da jeg hata iphoto Jeg fikk det ikke til, og ikke skjønner jeg det for det er jo genialt.. De vet alt. Jeg håper de vet hvorfor VLC klikker minst en gang per show jeg ser. Det har den gjort de siste 2 ukene på min og på sambo sin
IsaCathrine Skrevet 2. april 2007 Forfatter #17 Skrevet 2. april 2007 Greit at jeg slipper virusprogrammer og sånne ting. Har egentlig ikke peiling på data. Har tenkt til å kjøpe office pakka til den.. Når jeg kjøper min til sommeren/høsten, kommer den da med leopard? hvis ikke, hvordan får jeg denne i ettertid? Er det mye jobb med den for å holde den bra, ikke treg ol.
brumma* Skrevet 2. april 2007 #18 Skrevet 2. april 2007 Også har den bare en tast på musa.. men det blir kanskje ikke noe problem når det er bærbar da.. Word følger vel ikke med? Men man kan kjøpe den i tilegg. Dere som har MacBook.. Er den veldig liten? Syns de ser så veeeldig små ut jeg. ← Musa er ikke noe problem- vanesak! Man bruker jo stort sett bare den ene museknappen når det finnes to også (ihvertfall mener jeg å huske at jeg gjorde det). Hvis du skal "høyreklikke" med mac holder du bare nede ctrl-knappen mens du trykker på museknappen! Word følger ikke med nei, men kan kjøpes ved siden av (samme gjelder vel de fleste pc´er).
IsaCathrine Skrevet 2. april 2007 Forfatter #19 Skrevet 2. april 2007 Musa er ikke noe problem- vanesak! Man bruker jo stort sett bare den ene museknappen når det finnes to også (ihvertfall mener jeg å huske at jeg gjorde det). Hvis du skal "høyreklikke" med mac holder du bare nede ctrl-knappen mens du trykker på museknappen! Word følger ikke med nei, men kan kjøpes ved siden av (samme gjelder vel de fleste pc´er). ← Ja, word må vel kjøpes utenom uansett... Tror ikke musa heller blir noe problem. Bruker jo sjeldent høreknappen.
Gjest Tweek Skrevet 2. april 2007 #20 Skrevet 2. april 2007 Musa er ikke noe problem- vanesak! Man bruker jo stort sett bare den ene museknappen når det finnes to også (ihvertfall mener jeg å huske at jeg gjorde det). Hvis du skal "høyreklikke" med mac holder du bare nede ctrl-knappen mens du trykker på museknappen! Word følger ikke med nei, men kan kjøpes ved siden av (samme gjelder vel de fleste pc´er). ← Hvis det er mus med en knapp, bruker du epletasten sammen med musa som blir høyre klikk. Ja, word må vel kjøpes utenom uansett... Tror ikke musa heller blir noe problem. Bruker jo sjeldent høreknappen. ← Nyere mac så følger mighty mouse med og den har 2 knapper. (er en flate, men det er noe følsomme greier) Litt usikker på bærbar om det er 2 knapper eller opm du kan stille de til det på nye. Men som brumma sier er det en vanesak og man blir fort vant til det. Jeg vet ikke sikkert når leopard kommer ut, men tror det kommer før høsten. Siste versjon av tiger kom nå nettopp så da er det vel ikke lenge før den kommer uansett.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå