TheHairyToothfairy Skrevet 4. april 2007 #61 Skrevet 4. april 2007 Mener du med dette at Mac (de som bruker Mac) ikke verdsetter grafiske finnesser og pen innpakkning? Eller misforsotd jeg deg nå? Billig er den vel heller ikke.. ikke i forhold til mye annet som finnes.. ← Den er billig i forhold til maskinkraften du får, og alle programmer og ting som følger med. Det er dog litt få USB og andre slike tilkoblinger. En annen ting jeg har merket meg på Mac- og dataforum, er at mange klager på flimring i lysstyrken på skjermen. Ser ikke ut som alle har opplevd dette, jeg kan ikke si at jeg har sett det med de mac'ene jeg har jobbet med personlig. Men når så mange sier ifra, så er det verd å ha i bakhodet. Det jeg derimot HAR erfart, er at de nye intel-baserte Macbookene blir sabla varme! Det er sånn at det er farlig å svi seg på lårene, og varme + datakomponenter er i utgangspunktet ingen god ting.
IsaCathrine Skrevet 4. april 2007 Forfatter #62 Skrevet 4. april 2007 Det er sånn at det er farlig å svi seg på lårene ← Jammen det er vi vant til! Håper de får fikset opp sånne ting innen jeg skal kjøpe meg Mac da..
Gjest Gjesten Skrevet 4. april 2007 #63 Skrevet 4. april 2007 Vel, no ska du få mine erfaringar etter ei veke, med masse utforsking. No høyrer det jo med til historia at eg er ein del eldre enn deg, og har brukt pc i minst ti år, så eg er vel litt forstokka. Som deg hadde eg bestemt meg for mac eigentleg før eg begynte å stille spørsmål, så ingen argumentasjon ville hjulpe på meg heller. For meg var det litt viktig og endeleg få kjøpe det eg hadde lyst på etter fleire år med sparsommelighet og fornuft. Og eg ville ha ei pen maskin "Fakta" eg har samla i min informasjonssøken: - MS Office er ikkje 100% kompatibelt med pc sin officepakke, dokument kan visstnok låse seg ved redigering mellom pc og mac. - Varmt batteri - MS office på mac ser ansleis ut enn på pc, så det er litt tilvenning å bruke det - Uvant å ikkje kunne veksle mellom ulike program på samme måte som pc, men det går seg nok til. - Relativt mange som rapporterer om sprekkar i plasten, problem med nettverk og misfarging. - MSN er ansleis, meir som webmessenger. - Eg skjønnar ikkje heilt koss eg skal endre displaybildet, altså, eg har alle ikon nede, og det er som eg vil, men eg har ein Macintosh HD "boks" midt i displayet, og når eg brukar MSN kjem det eit "Removable disk" ikon også der. - Då eg starta MSN første gong fekk eg beskjed om at eg måtte laste ned ein nyare versjon for å kole meg på, då eg gjorde det sat eg med to MSN ikon på displayet, og eg klarar ikkje heilt bli kvitt den eine. Men det finn eg nok ut - Mac er heller ikkje heilt kompatibel med pc på andre områder, som trådløst netteverk og sånt, det kan vere litt irriterande forstår eg. - Det er få pc'ar eg har sett som har så pent design. - Savne ein "side ned" knapp som berre tar ei side på displayet, og ikkje til botn av sida om du skjønne, som her på KG, eg vil berre ned til neste innlegg, ikkje til botn av sida. - Macen er morsom å finne ut av, og enkel å utforske, sjølv om mange funksjonar er litt klønete for meg som ikkje er vand til dei. - Det er kjekkare å spele backgammon på mac enn kabal på pc Lykke til i bruken av din mac! Personleg kjem eg nok til å like denne godt, eg må berre finne ut av alt først, nåke som kan ta litt tid er eg redd...
Cata Skrevet 4. april 2007 #64 Skrevet 4. april 2007 1 Eg skjønnar ikkje heilt koss eg skal endre displaybildet, altså, eg har alle ikon nede, og det er som eg vil, men eg har ein Macintosh HD "boks" midt i displayet, og når eg brukar MSN kjem det eit "Removable disk" ikon også der. 2 MSN er ansleis, meir som webmessenger. 3 Savne ein "side ned" knapp som berre tar ei side på displayet, og ikkje til botn av sida om du skjønne, som her på KG, eg vil berre ned til neste innlegg, ikkje til botn av sida. ← 1: Den der HD boksen tror jeg bare vi må leve med. Jeg har den også og det eneste jeg har fått til er å be den legge seg pent i et hjørne og gjøre seg så uanselig som mulig. 2: Jeg bannet mye over MSN i starten og prøvde ut flere varianter av MSN klienter. Den jeg etterhvert har landet på er aMSN som takler det meste av smileyer og funksjoner. Menyene og utseendet er litt annerledes enn for vanlig MSN, men etter litt tilvenning liker jeg faktisk aMSN bedre. 3: Har du prøvd å trykke en gang på spacebar? Det flytter bildet "ett skjermbilde ned". (Tar forbehold om at jeg kan ha misforstått problemstillingen.... )
IsaCathrine Skrevet 4. april 2007 Forfatter #65 Skrevet 4. april 2007 At word og sånt er annerledes gjør ikke så mye, at MSN er annerledes liker jeg ikke. En del av de andre "problemene" du nevner her har jeg med dataene her hjemme også, og det er vel sånn man finne ut av etter hvert som man får brukt den litt (her i huset har pappa hatt full styring over dataen inntil for noen år siden.. så jeg kan ikke så mye ennå!) Hvordan er det å spille spill fra internettsider? Funker det?
Gjest Gjesten Skrevet 4. april 2007 #66 Skrevet 4. april 2007 (endret) Tusen takk for det der spacebar- tipset Cata! Kanskje du kan hjelpe meg med kor delete knappen er også? Og om det går an å gå berre ei side opp? For eg kom meg lissom til botn på sida, men eg vil jo gjerne sakte opp igjen også innimellom... Og så må eg nok innsjå at museflata mi er dårlig, så det blir nok Eplebutikken på meg på tysdag. Har sjekka innstillingane, og sjøl om eg ba om scrolling, så må eg trykke temmeleg hardt for å få det til, og det skjer i rykk og napp. Så no blei eg litt Endret 4. april 2007 av attegløyma
Cata Skrevet 4. april 2007 #67 Skrevet 4. april 2007 Tusen takk for det der spacebar- tipset Cata! Kanskje du kan hjelpe meg med kor delete knappen er også? ← Jepp . Prøv fn+backspace (altså den "venstrepila" nest øverst til høyre på tastaturet).
IsaCathrine Skrevet 4. april 2007 Forfatter #68 Skrevet 4. april 2007 Hvordan er det å få hjelp om noe er galt? Skjønner at man må til en Apple butikk..
Bhrsrk Skrevet 4. april 2007 #69 Skrevet 4. april 2007 Om et operativsystem er interessant pga design å hacke seg igjennom blir litt selvmotsigende. Slik hackere fungerer, så er det nettopp de "sikre" systemene som ER interessante å ta seg gjennom. Det er på ingen måte selvmotsigende, det kommer helt an på målet med hackingen og hvordan man definerer interessant. Dersom man skal bygge botnett for angrep, utpresning, svindel eller annen kriminalitet vil man gå for maskinene som lettest kan rekrutteres, og dermed blir det mindre interessant å hacke "sikre" systemer. Dersom man skal hacke for sportens skyld er det mest interessant å gå for "sikre" systemer, men da er det åpenbart ikke antall maskiner som er viktig, og brukere rundt i verden blir i mindre grad berørt. OS X er aldeles ikke innbruddsikkert, det er bare det at Win har vært på markedet i langt lengre tid, og er basert på eldre programsikkerhet som gjør at det ikke bare har tatt eksterne programmer med seg, men også tidligere sikkerhetshull. Win var aldri i grunnform ment for å brukes på nettverk i den grad private mennesker gjør idag, nettopp fordi ingen visste hvordan private mennesker skulle bli å bruke nettet. ← Hva slags eldre programsikkerhet er det snakk om? Sier du at Windows har kjente sikkerhetshull som har vært der over lang tid og tilsynelatende ikke lar seg fikse? Windows XP og Vista har røtter tilbake til Window NT som kom på markedet i 1993 og var ment som konkurrent til Unix-systemer (multiuser, nettverk etc). Det er i utgangspunktet absolutt ingen grunn til at Microsoft skulle hatt større problemer med å få til sikkerheten i nyere utgaver av Windows enn Apple skulle ha med OS X.
Scheherazade Skrevet 4. april 2007 #70 Skrevet 4. april 2007 Tusen takk for det der spacebar- tipset Cata! Kanskje du kan hjelpe meg med kor delete knappen er også? Og om det går an å gå berre ei side opp? For eg kom meg lissom til botn på sida, men eg vil jo gjerne sakte opp igjen også innimellom... Og så må eg nok innsjå at museflata mi er dårlig, så det blir nok Eplebutikken på meg på tysdag. Har sjekka innstillingane, og sjøl om eg ba om scrolling, så må eg trykke temmeleg hardt for å få det til, og det skjer i rykk og napp. Så no blei eg litt ← En side opp og ned er fn + pil opp eller pil ned, det står vel på piltasten din? Eller som Cata sa, space funker fint i nettlesere. Styreflaten skal ikke trukkes så hardt på nei, høres ut som noe er feil. Det med MSN-ikon skjønte jeg ikke helt, mener du i docken eller på skrivebordet? Er det på skrivebordet drar du det bare ned i papirkurven i docken, er det i docken høyreklikker du (Ctrl + mus) og velger Fjern fra dock. Skjønte heller ikke hva du mente angående å veksle mellom programmer, du kan jo fint bruke eple + tab så blir det på samme måte som på Windows, eller du kan bruke Expose, som er ganske genialt. (F9, om du ikke har endret)
Gjest Gjesten Skrevet 4. april 2007 #71 Skrevet 4. april 2007 En side opp og ned er fn + pil opp eller pil ned, det står vel på piltasten din? Eller som Cata sa, space funker fint i nettlesere. Styreflaten skal ikke trukkes så hardt på nei, høres ut som noe er feil. Det med MSN-ikon skjønte jeg ikke helt, mener du i docken eller på skrivebordet? Er det på skrivebordet drar du det bare ned i papirkurven i docken, er det i docken høyreklikker du (Ctrl + mus) og velger Fjern fra dock. Skjønte heller ikke hva du mente angående å veksle mellom programmer, du kan jo fint bruke eple + tab så blir det på samme måte som på Windows, eller du kan bruke Expose, som er ganske genialt. (F9, om du ikke har endret) ← En side opp og ned (page up/ down) er jo heile sia på KG f.eks, altså, frå mine innlegg til botn, og eg ser ingen av dei 20 innlegga. Men med spacetasten funka det sånn som eg vil. Msn ikonet var oppe, under den Macintosh HD greia, og kom opp igjen kvar gong eg logga på msn, og gjekk ikkje vekk sjøl om eg logga meg av, eg måtte "kaste" det kvar gong, og det var masete. Så no brukar eg ikkje msn før eg har fått ornda nåke som passe meg. Eg har oppdaga dei der eple+ nåke, men eg syns foreløbig det er meir klønete enn at alt berre ligge nede på linja, der det er, for meg, lettare tilgjengelig, og lettare å sjå. Altså, på heimemaskina mi, pc, står det kva alt er når det ligge nede på verktøylinja, no har eg msn og KG, så då er det lett å veksle, eg treng ikkje kjenne igjen nåken symbol, det står kva det er. Men det er ei vanesak, og eg finn nok ut av det. På same måte som tastaturet, eg likar å ha knappen for ' de den er, sidan eg skriv myyyyyykje på engelsk. Men no er @ der i staden, og det tar også tid å venne seg til. Det beste for meg hadde nok vore å ikkje bruke pc- en heime på ei stund, men så er det den som er på nett då, heime...
Scheherazade Skrevet 4. april 2007 #72 Skrevet 4. april 2007 En side opp og ned (page up/ down) er jo heile sia på KG f.eks, altså, frå mine innlegg til botn, og eg ser ingen av dei 20 innlegga. Men med spacetasten funka det sånn som eg vil. ← Ikke slik her, bruker Opera. Page up/page down er en og en skjermside, end og home er slik du beskriver.
Gjest Solsikke Skrevet 4. april 2007 #73 Skrevet 4. april 2007 Jeg bruker Mac 8 timer hver dag i jobben min. (grafisk). Hjemme har jeg PC. Jeg skjønner ikke helt hvorfor noen som ikke jobber med bilderedigering/grafisk design/filmredigering etc. velger å kjøpe mac kun til hjemmebruk (som internett, word, msn og mail). Da mener jeg at en PC er mye bedre, og du får ikke minst mye mer for pengene! Det virker på meg som mange velger mac kun pga. design og det at det er blitt så populært. Når det gjelder virus så har jeg faktiskt hatt mye trøbbel med det på mac'en på jobb også.
IsaCathrine Skrevet 4. april 2007 Forfatter #74 Skrevet 4. april 2007 Hvorfor er PC så mye bedre da? (Mac er også en PC da.. men andre PCer enn Mac).
Cata Skrevet 4. april 2007 #75 Skrevet 4. april 2007 Jeg skjønner ikke helt hvorfor noen som ikke jobber med bilderedigering/grafisk design/filmredigering etc. velger å kjøpe mac kun til hjemmebruk (som internett, word, msn og mail). ← I mitt tilfelle så var det ren, skjær nysgjerrighet . I hele mitt PC liv har jeg hørt om denne "Mystiske Mac" som noen få utvalgte bruker, så jeg hadde rett og slett lyst til å finne ut hvordan den var. Design spilte ingen rolle for meg. Synes ikke den er så mye finere enn en "vanlig" PC. Det eneste jeg virkelig setter pris på sånn designmessig er strømtilkoplingen. Ikke bare er strømforsyningen mindre, men jeg liker også svært godt den magnettilkoplingen mellom strømledning og PC.
Bhrsrk Skrevet 4. april 2007 #76 Skrevet 4. april 2007 Jeg skjønner ikke helt hvorfor noen som ikke jobber med bilderedigering/grafisk design/filmredigering etc. velger å kjøpe mac kun til hjemmebruk (som internett, word, msn og mail). Da mener jeg at en PC er mye bedre, og du får ikke minst mye mer for pengene! Det virker på meg som mange velger mac kun pga. design og det at det er blitt så populært. Når det gjelder virus så har jeg faktiskt hatt mye trøbbel med det på mac'en på jobb også. ← Jeg har erfaring med alle de vanlige operativsystemene og har prøvd en del forskjellig hardware. Min erfaring er at man er desidert mest effektiv med OS X, og at Apple ser ut til å være den eneste produsenten som har et gjennomført produktdesign på alle nivå. Det gjelder alt fra innpakning/emballasje, taktil tilbakemelding på tastaturet, ergonomien på touchpad og knapper, til brukergrensesnitt i operativsystemet. Å bruke tid på datamaskin og operativsystem var interessant da jeg studerte, men nå vil jeg bare at ting skal fungere og ikke komme i veien for det jeg egentlig skal gjøre, og da er valget enkelt for min del. Hva slags virus har du fått på mac'en på jobb? Leap-A?
Gjest Solsikke Skrevet 4. april 2007 #77 Skrevet 4. april 2007 Jeg har erfaring med alle de vanlige operativsystemene og har prøvd en del forskjellig hardware. Min erfaring er at man er desidert mest effektiv med OS X, og at Apple ser ut til å være den eneste produsenten som har et gjennomført produktdesign på alle nivå. Det gjelder alt fra innpakning/emballasje, taktil tilbakemelding på tastaturet, ergonomien på touchpad og knapper, til brukergrensesnitt i operativsystemet. Å bruke tid på datamaskin og operativsystem var interessant da jeg studerte, men nå vil jeg bare at ting skal fungere og ikke komme i veien for det jeg egentlig skal gjøre, og da er valget enkelt for min del. Hva slags virus har du fått på mac'en på jobb? Leap-A? ← Den artikkelen forteller jo bl.a. om at det går treigere å jobbe på PC med kreative ting - det er jeg helt med på, jeg bruker jo mac på jobb - men jeg mener allikevel at PC er like godt som mac (og du får mer for prisen) til dagligdags bruk som internett, word, mail osv... Jeg bruker som sagt PC hjemme, og syns absolutt ikke at den jobber treigere enn mac'en til hverdagslige ting. Vet ikke hva viruset vi hadde på jobb het, ettersom en it-ekspert tok seg av det.
Gjest Tweek Skrevet 4. april 2007 #78 Skrevet 4. april 2007 Og så har eg ikkje vore ein plass med trådlaust nett endå, er det lett å koble seg opp? Om eg er heldig og får tilgang altså... Treng eg berre trykke på "koble seg på" tegnet, og så ordne den alt sjøl? ← Hvis det er første gang du kobler opp mot et nett må du gjerne skrive inn navnet på internetten og passord hvis det er, så kan du lagre det på nøkkelringen. Da kommer det automatsik opp de neste gangene.. Det man bør ha i minnet er at selv om de fleste virus ikke skader mac'en (foreløpig) så kan de jo overføres til andre menneskers maskiner sammen med vedlegg osv. Selv om det er opp til hver enkelt å beskytte sin egen PC så har jeg som følge av dette installert antivirus for mac som jeg kjører en gang i blant. Som regel finner den ingen ting, men for en ukes tid siden fant den faktisk en trojaner som jeg fikk kastet ut. ← Skummelt, jeg vil ikke ha trojaner. Vel, no ska du få mine erfaringar etter ei veke, med masse utforsking. No høyrer det jo med til historia at eg er ein del eldre enn deg, og har brukt pc i minst ti år, så eg er vel litt forstokka. Som deg hadde eg bestemt meg for mac eigentleg før eg begynte å stille spørsmål, så ingen argumentasjon ville hjulpe på meg heller. For meg var det litt viktig og endeleg få kjøpe det eg hadde lyst på etter fleire år med sparsommelighet og fornuft. Og eg ville ha ei pen maskin "Fakta" eg har samla i min informasjonssøken: - MS Office er ikkje 100% kompatibelt med pc sin officepakke, dokument kan visstnok låse seg ved redigering mellom pc og mac. - Varmt batteri - MS office på mac ser ansleis ut enn på pc, så det er litt tilvenning å bruke det - Uvant å ikkje kunne veksle mellom ulike program på samme måte som pc, men det går seg nok til. Det er litt uvant ja, men det går fort over.. Du kan bruke eple+tab, f11 (husker ikke hvilken f knapp det er når man kjøper den) eller exposé. - Relativt mange som rapporterer om sprekkar i plasten, problem med nettverk og misfarging. - MSN er ansleis, meir som webmessenger. - Eg skjønnar ikkje heilt koss eg skal endre displaybildet, altså, eg har alle ikon nede, og det er som eg vil, men eg har ein Macintosh HD "boks" midt i displayet, og når eg brukar MSN kjem det eit "Removable disk" ikon også der.HD boksen kommer alltid til å være der, for det er jo der alt du ha på datan ligger. MSN boksen kommer opp når du bruker msn og det kommer det nok alltid til å gjøre.. Men det er jo bare å dra den ned i papirkuren når du er ferdig med den.. - Då eg starta MSN første gong fekk eg beskjed om at eg måtte laste ned ein nyare versjon for å kole meg på, då eg gjorde det sat eg med to MSN ikon på displayet, og eg klarar ikkje heilt bli kvitt den eine. Men det finn eg nok ut Du må slette den gamle versjonen, og legge den nye ned i docken - Mac er heller ikkje heilt kompatibel med pc på andre områder, som trådløst netteverk og sånt, det kan vere litt irriterande forstår eg. - Det er få pc'ar eg har sett som har så pent design. - Savne ein "side ned" knapp som berre tar ei side på displayet, og ikkje til botn av sida om du skjønne, som her på KG, eg vil berre ned til neste innlegg, ikkje til botn av sida.space knappen, pil ned med 2 streker - Macen er morsom å finne ut av, og enkel å utforske, sjølv om mange funksjonar er litt klønete for meg som ikkje er vand til dei. - Det er kjekkare å spele backgammon på mac enn kabal på pc Har du å spilt de syke spillene, men hun dama? visste ikke jeg hadde psil før jeg skulle søke på noe i finder, så kom det opp :ler Lykke til i bruken av din mac! Personleg kjem eg nok til å like denne godt, eg må berre finne ut av alt først, nåke som kan ta litt tid er eg redd... ←
Gjest Tweek Skrevet 4. april 2007 #79 Skrevet 4. april 2007 En annen ting jeg liker er at jeg kan skjule programmer.. Hvis jeg har masse vinduer i safari oppe og sakl noe annet, kan jeg bare skule dem og holde på med noe annet, så kan ejg trykke på safari så kommer de opp igjen.. PLeier å gjøre sånn når jeg er pålogget på msn og bare skjule den.
brumma* Skrevet 4. april 2007 #80 Skrevet 4. april 2007 (endret) - Eg skjønnar ikkje heilt koss eg skal endre displaybildet, altså, eg har alle ikon nede, og det er som eg vil, men eg har ein Macintosh HD "boks" midt i displayet, og når eg brukar MSN kjem det eit "Removable disk" ikon også der. ← Hehe... Hadde samme problem i begynnelsen jeg og. Greia er at du må kopiere (dra) msn-ikonet inn i "programmer"/"applications" først, og så kan du dra ikonet ned i docken etterpå. Vanskelig å forklare, men skjønner du hva jeg mener? Edit: Og da blir alt ok, helt som på en pc. Ingen "removable disk"-ikon eller annet. Endret 4. april 2007 av brumma*
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå