Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

^ Høres ut som du skal gå for en Mac siden det er det du vil (: I Trondheim har du dessuten Eplehuset hvor de kan hjelpe deg om noe skulle gå galt med den. Eneste minuset er jo at den er litt dyrere, men om du ønsker deg en Mac så er det definitivt verdt det.

Videoannonse
Annonse
Gjest Tweek
Skrevet
En Mac/data vil bli brukt til:

-Skoleoppgaver

-Bilderedigering

-Musikk

-MSN

-Rollercoaster

-Internett

-Lage hjemmesider, blogger ol.

Kanskje mer..

Den skal også kunne flyttes rundt, til og fra skolen osv.

(Det går nemlig ikke med den bærbare vi har nå, er alt for tumg).

Hva gjør den dårlig når det gjelder trådløse nettverk?

Og hvor brukervennlig er den?

Altså, jeg kan INGEN TING om data og sånt.

Kan å laste ned MSN og det er ca det jeg kan...

De tingene du skal bruke den til er best på mac.. Spesielt, blogg/websider, musikk, bilderedigereing.. Og office legger du da inn.. Det jeg liker best er docken, og det er så himmelsk greit ;)

Det er veldig brukervennlig, og det med trådløst internett fungerer fint. Har internett problemer jeg å, men det er internetten som suger her i bygget. Alle har problemer med det :(

Men det høres ut som du vil ha en mac, og da syntes jeg du sakl gå for det.

Og hcvis du trenger hjelp så har du jo tanta di, mac1 forumet og en butikk i nærheten som selger mac. (her i byen er det østreng og benestad)

Skrevet

Ja, jeg har vel egentlig bestemt meg.

Og nå har jeg fortalt alle at jeg skal ha Mac, så kan ikke ombetemme meg nå, hehe. (Til og med klart å overbeivse pappa!!!)

Hadde sikkert kunne klart meg med en data, men er lei av dataer.. Vil prøve noe nytt!

Må jo lære meg alt uansett om det er en data eller Mac..

Gjest Deception
Skrevet

Det er veldig lurt å kjøpe i butikk i stedet for på nett. Dette i tilfelle noe går galt. Da blir man nemlig sittende i eviglange køer med Apple, og blir dirigert fram og tilbake. :forvirret:

Skrevet

Har tenkt til å kjøpe i butikk. Får sånn studenttilbud. :)

Gjest Tweek
Skrevet

Bare sånn en liten ting.. Mac er også data ;)

Skrevet

Ja, jeg har skjønt det, men gadd ikke skrive "alle andre dataer"

Gjest Tweek
Skrevet

Hehe, ok ;)

Har du sett deg en du vil ha?

Hvis du skal ha macbook ville jeg valgt den hvite. Selv om det sorte ser mye finere ut så er det dyrere. Dessuten er jo alt tilbehør i hvit, og det er jo fint når alt matcher ;)

Skrevet

Den hvite MacBooken er planen. Den minste (billigste) av dem :)

Skrevet

Jeg ser dere omtaler Macbooken som virusfri. Hvorfor det?

Gjest Gjesten
Skrevet

Eg har kjøpt min første MacBook no, og det er noko eg lure på, men som eg ikkje tør spør om på Mac1 forumet, for dei er så flinke, og eg er ein ekte dummie...

Men når eg kjem borti det musefeltet med to fingrar, så stoppar pila, er det sånn det skal vere? Den går ikkje rundt saktare, det er full stopp.

Og så har eg ikkje vore ein plass med trådlaust nett endå, er det lett å koble seg opp? Om eg er heldig og får tilgang altså... Treng eg berre trykke på "koble seg på" tegnet, og så ordne den alt sjøl?

Skrevet

På min Macbook mener jeg at jeg kan scrolle når jeg har to fingre på pekeplaten, men jeg bruker som regel mus, så sikker er jeg ikke.

Det skal gå veldig greit å koble til trådløst nett (om du ikke får samme problemet som meg da).

Skrevet
Jeg ser dere omtaler Macbooken som virusfri. Hvorfor det?

Fordi de som lager virus ikke gidder å lage virus til Mac.. hørte jeg noen sa iallfall..

Står kanskje på Apple sine sider..

Skrevet
Fordi de som lager virus ikke gidder å lage virus til Mac.. hørte jeg noen sa iallfall..

Står kanskje på Apple sine sider..

Jepp, det er noe sånt. Dvs. det finnes faktisk virus til mac også, men bare noen ganske få. Så langt har macbrukerne vært i mindretall så virusmakerne har antakelig ikke funnet det like moro som å lage virus til Windowsbaserte PC'er.

Det man bør ha i minnet er at selv om de fleste virus ikke skader mac'en (foreløpig) så kan de jo overføres til andre menneskers maskiner sammen med vedlegg osv. Selv om det er opp til hver enkelt å beskytte sin egen PC så har jeg som følge av dette installert antivirus for mac som jeg kjører en gang i blant. Som regel finner den ingen ting, men for en ukes tid siden fant den faktisk en trojaner som jeg fikk kastet ut.

Skrevet

:overrasket:

Dere kan ikke seriøst mene at dere tror det er slik?

Skrevet

Tror hva da?

Skrevet
Men når eg kjem borti det musefeltet med to fingrar, så stoppar pila, er det sånn det skal vere? Den går ikkje rundt saktare, det er full stopp.

Og så har eg ikkje vore ein plass med trådlaust nett endå, er det lett å koble seg opp? Om eg er heldig og får tilgang altså... Treng eg berre trykke på "koble seg på" tegnet, og så ordne den alt sjøl?

Når du bruker to fingre i musefeltet vil du scrolle i stedet for å flytte pila, det er sånn det skal være (men kan sikkert slås av). Du kan scrolle både sidelengs og opp/ned, jeg bruker det hele tiden nå siden det er enkelt, raskt, og mindre senebetennelsesfremkallende enn rullehjul.

Når du kommer til et sted med trådløst nett vil det vises en boks som spør om du vil koble deg på dersom det er et åpent nett. Hos meg har jeg nettverk tilgjengelige øverst i høyre hjørne for hurtigvalg, og i tillegg kan man gå inn i Nettverksinnstillinger i Kontrollpanel og velge trådløst nett der. Ellers må du skrive inn passord/nettverksnøkkel for å få tilgang.

Det er en kombinasjon av utbredelse men også grunnleggende design og arkitektur av operativsystemet på Mac som gjør det mer utfordrende og mindre interessant å lage ondsinnet kode til Mac. Mac OS X har røtter tilbake til 1976 og har alltid kjørt på flerbrukermaskiner i nettverk der man har måttet ta hensyn til at ikke alle oppførte seg pent hele tiden.

Skrevet

Det er en kombinasjon av utbredelse men også grunnleggende design og arkitektur av operativsystemet på Mac som gjør det mer utfordrende og mindre interessant å lage ondsinnet kode til Mac. Mac OS X har røtter tilbake til 1976 og har alltid kjørt på flerbrukermaskiner i nettverk der man har måttet ta hensyn til at ikke alle oppførte seg pent hele tiden.

Om et operativsystem er interessant pga design å hacke seg igjennom blir litt selvmotsigende. Slik hackere fungerer, så er det nettopp de "sikre" systemene som ER interessante å ta seg gjennom.

OS X er aldeles ikke innbruddsikkert, det er bare det at Win har vært på markedet i langt lengre tid, og er basert på eldre programsikkerhet som gjør at det ikke bare har tatt eksterne programmer med seg, men også tidligere sikkerhetshull. Win var aldri i grunnform ment for å brukes på nettverk i den grad private mennesker gjør idag, nettopp fordi ingen visste hvordan private mennesker skulle bli å bruke nettet.

Antallet solgte MAC over verden gjør det absolutt til et interessant mål. Maskinene brukes på jobb og i hjemmene, og på begge fronter er det mange interessefelter for uredelige mennesker. Det være seg industrispionasje eller tilgang til personlige konti i bank etc.

Det at Macbrukere i tillegg ganske regelrett blåser i at de kan være utsatt for noe slikt gjør saken bare enda enklere.

Windows er idag (ikke Vista) utsatt for omtrent 450.000 viruser. Grunnbasen for dette igjen er at mange av disse virusene bare er modifiseringer av allerede tilgjengelige virus, omgjort av scriptkiddies, eller hva vi nå skal kalle dem. Trekker du disse bastardene ifra, så er vi nede i 1/4 av det opprinnelige antallet. Hvis du synes det plutselig ble få, så er jeg ikke enig - det er ille nok.

Mac er idag utsatt for 20.000 virus/torjans/whatnot, og foreløpig er ikke noen av dem spesielt "alvorlige". Men at det kommer, det kan du være sikker på. Det er ikke mange årene siden Mac ikke hadde noen på skrekkscenariet i det hele. Den største ormen sålangt ble oppdaget i 2006, det er ikke så lenge siden tatt i betrakting.

Så var det dette med risiko. Er et Winsystem med et up to date virusprogramm virussikkert? Ikke så lenge det finnes en idiot bak tastaturet som ikke tar i betrakting hva han/hun bedriver den tid man er online, og tar alt for god fisk.

En maskin tiltrekker ikke seg virus automatisk, sånn helt uten videre. Slik er alle operativsystemer satt under samme bås; det handler i bunn og grunn bare om å bruke hodet og Adaware litt, gjerne sammen.

Mac er sikkert en fin maskin, den er brilliant i den førsel at de som ikke orker sette seg inn i systemer og som verdsetter mye grafiske finesser og pen innpakking får en enkel og grei - og BILLIG - maskin.

Men at den har svakheter akkurat som alle andre produsenter; åja.

Skrevet (endret)

Nå satt jeg her med 4-5 internettsider oppe, MSN og iPoden kobla i datan, og gjett hva den gjorde - sånn helt uten forvarsel. Den skrudde seg av! :hakeslepp::sur::overrasket::frustrert::sinna::kjempesinna:

Endret av IsaCathrine
Skrevet
Mac er sikkert en fin maskin, den er brilliant i den førsel at de som ikke orker sette seg inn i systemer og som verdsetter mye grafiske finesser og pen innpakking får en enkel og grei - og BILLIG - maskin.

Men at den har svakheter akkurat som alle andre produsenter; åja.

Mener du med dette at Mac (de som bruker Mac) ikke verdsetter grafiske finnesser og pen innpakkning? Eller misforsotd jeg deg nå?

Billig er den vel heller ikke.. ikke i forhold til mye annet som finnes..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...