Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 11. april 2007 #22 Skrevet 11. april 2007 Vel, nå har jeg fått første levering fra Olivers, og er veldig positivt overraska! Jeg blandet en håndfull inn i gammelmaten for å se om hun spiste det, og hun plukket bare ut Oliversmaten, og lot nesten alt det andre ligge. Hun så litt teit ut da, for Olivers-maten har mindre vanninnhold enn hun er vant til, og er derfor hardere (og hun er vel ikke akkurat den mest kraftige heller). Måtte liksom bite litt på dem før dem knakk
rangi Skrevet 12. april 2007 #23 Skrevet 12. april 2007 Det kommer helt an på hvilken hund du har!!! Har du en hunderase som er disponibel for magedreining, så skal den ikke ha tørrfor!!! Dette overhodet ikke riktig. Det er ytterst sjelden at hunder får magedreining, men dessverre forferdelig vanlig at hunder kommer til dyrlege med til dels store tannproblemer pga feil foring og dårlig oppfølging fra eiers side. Dette er problemer som fører til store smerter og lidelse for mange hunder, så der er veldig viktig å følge med i munnen på hunden sin. Det er også viktig for spyttproduksjonen at hunden tygger maten sin, noe den ikke gjør hvis den bare får våtfor. Spyttet regulerer ph-verdier i magesekken, og er viktig for en god fordøyelse. Så godt som alle store hunderaser dyp brystkasse er dispnoert for magedreining, men det er heldigvis en forholdsvis liten risiko når man tar sine forhåndsregler.
ATV Skrevet 13. april 2007 #24 Skrevet 13. april 2007 labb og midagsrester. vet mange sier fy til midagsrester, men det har hunder faktisk blit fora på i tusener av år og plutselig nå så tåler de det ikke! hunden blir alltid ekstra glad de gangene det er litt poteter/kjøtkaker fisk osv i skåla.
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 13. april 2007 #25 Skrevet 13. april 2007 labb og midagsrester. vet mange sier fy til midagsrester, men det har hunder faktisk blit fora på i tusener av år og plutselig nå så tåler de det ikke! hunden blir alltid ekstra glad de gangene det er litt poteter/kjøtkaker fisk osv i skåla. ← Joa, men nå har man jo e-stoffer, kunstgjødsel og alt av tilsettningstoffer. Det er ikke bra for oss, så vil ikke gi det til bikkja... Og bikkja blir jo ikke akkurat deprimert av og ikke få det, da... ZIta får heller litt våtfor, et griseøre, leverbiter eller frysetørket lever hun (eller ei gulerot), og hun er da glad og fornøyd hele tida
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 13. april 2007 #26 Skrevet 13. april 2007 Utdrag fra sidene til Finnsnes Dyreklinikk: "Som det fremgår av det ovenstående så er en sunn og fornuftig fôring av hunden et lite puslespill. Noen velger fortsatt å fôre med hjemmelagd mat. Ofte har disse hundene grov pels uten glans, tørr eller fet hud og forskjellige småproblemer med avføringen. I verre tilfeller, hvis f. eks. leverpostei eller mye kjøtt er en fast bestanddel av fôret blir hunden ofte overvektig og får skjøre knokler og stoffskiftelidelser. Hvorfor ikke matrester? Feil kalk/fosforinnhold => feil vekst Feil balanse mellom essensielle fettsyrer => hud og pelsproblemer Feil energi => dårlig ytelse Dårlig Fordøyelighet => Mer avføring/mer illeluktende avføring Proteinmengde => for mye/for lite" Utdrag fra peteduction.com: "The more you fill your pet up with your food the less likely he is to eat his own. And since our nutritional needs are not the same as our dogs', your dog will get less of the vitamins and minerals he needs and probably more of those he does not need. Quality dog treats are developed with your dog's nutritional needs in mind" Artikkel om og fore med matrester fra College of Vetrenary Medicine Utdrag fra PetSmart: "First, too many table scraps can add nutrients to your dog's diet, which could upset the perfect balance of the commercial diet you are using. Second, your dog may assume he should always have human food, and he may not eat his dog food. Finally, feeding table scraps encourages a dog to beg for food." Og her kan du finne 30 artikler om farene ved å gi matrester til bikkjene.
ATV Skrevet 13. april 2007 #27 Skrevet 13. april 2007 som jeg skriver så får han rester, dvs at 60-80% av maten er labb tørfor og han får den blandingen en gang i blandt. ja, det er mye rart i maten nå som sikkert ikke er bra får noen og selv om hunden ikke blir deppa uten så trur jeg livet blit bittelitt bedre om han ikke får samme maten vær dag, du kan jo prøveog spise det samme 99%av dit liv.. mulig jeg tar utrolig feil, men hunden ser ikke ut til og ta skade av det. fin pels (som flyver rundt boligfeltet nå pga røyting), fin farge på avføring og grei ånde. og når du viser til alle som er mer eller mindre selvutnevnte eksperter på hunder, så husk at de fleste der vil si du mishandler din hund om du ikke velger det dyreste for merke(som de ofte helt tilfeldig selger), test vinneren blei det fordi deresfor ikke var med, og om du velger labb (som har vunnet flere tester de siste årene) så får du en ulydig, flasende, fet og ulykelig hund med blødig avføring, dårlig ånde og som i løpet av tre år vil trenge hundepsykolog. jeg spurte dyrlegen min, en av de få som ikke er i kløra på¨en eller annen for-produsent, om midagsrester. "om du viser måtehold, blander med hundefor og hunden ikke får rester som hovedfor så er det ikke noe fare, bare husk og gi reint hundefor oftere enn blanding. og at alle hunder trenger tyggebein"
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 13. april 2007 #28 Skrevet 13. april 2007 Kan du da fortelle meg hvor mange av de linkene som sier at du må bruke et spesiellt for? Og jeg har absolutt ikke sagt noe nedsettende om labb. Synes det er et godt for selv, men bruker det ikke fordi bikkja får utslett av det, da hun har matallergi.
ATV Skrevet 13. april 2007 #29 Skrevet 13. april 2007 kjære pia, jeg mener ikke at du sier det, men erfaringen er at veldig mange "eksperter" viser seg og faktisk selge det de mener er vitenskapelig bevist at er bedre osv. jeg trur vær hund har sinne favoritter, at vær eier har erfart at akurat det og det er best for deres hund. synn at din hun har alergi, familie hunden jeg vokste opp med kunne spise kunn ris med noe guffe i de siste årene
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 13. april 2007 #30 Skrevet 13. april 2007 kjære pia, jeg mener ikke at du sier det, men erfaringen er at veldig mange "eksperter" viser seg og faktisk selge det de mener er vitenskapelig bevist at er bedre osv. jeg trur vær hund har sinne favoritter, at vær eier har erfart at akurat det og det er best for deres hund. synn at din hun har alergi, familie hunden jeg vokste opp med kunne spise kunn ris med noe guffe i de siste årene ← Joda, helt enig når det gjelder selvoppnevnte eksperter, men nå er det faktisk ingen i de linkene som er det Bikkja reagerer forresten mest sannsynlig på fisk, ris og mais, så blir ikke noe ris på hu på sine gamle dager...
Gjest lillelou Skrevet 13. april 2007 #31 Skrevet 13. april 2007 Vi forer med Lone Star, og det er hittil det fòret Pinny har likt best. Tidligere gav i henne Labb,og det var populært i et års tid, før hun plutselig ble matlei. Litt vanskelig i kosten, den lille rufsetufsa vår. Lone Star, derimot,gafler hun i seg som bare det.
Ugla Skrevet 18. april 2007 #32 Skrevet 18. april 2007 Det kommer helt an på hvilken hund du har!!! Har du en hunderase som er disponibel for magedreining, så skal den ikke ha tørrfor!!! Som min veterinær sier: det er enklere å behandle tannstein enn magedreining, derfor anbefaler de våtfor! Dette har jeg (desverre) erfaring med... ← Dette overhodet ikke riktig. Det er ytterst sjelden at hunder får magedreining, men dessverre forferdelig vanlig at hunder kommer til dyrlege med til dels store tannproblemer pga feil foring og dårlig oppfølging fra eiers side. Dette er problemer som fører til store smerter og lidelse for mange hunder, så der er veldig viktig å følge med i munnen på hunden sin. Så godt som alle store hunderaser dyp brystkasse er dispnoert for magedreining, men det er heldigvis en forholdsvis liten risiko når man tar sine forhåndsregler. ← Og hvorfor er ikke dette riktig? Ja, det er sjelden at hunder får magedreining, men noen får det faktisk (og om de ikke blir operert, kan de dø en smertefull død i løpet av to timer). Etter det jeg har fått opplyst, er en av forhåndsreglene å gi våtfor. Det sa de som opererte hunden min, og det har flere veterinærer sagt. Tar de alle sammen feil? Og når de først har hatt magedreining, er det større sjanse for at de kan få det igjen. Derfor er jeg veldig forsiktig med å anbefale noen å bare bruke tørrfor. I vertfall så lenge jeg ikke vet hva type hund det er ... Men jeg er enig i at hunder kan få tannproblemer, som (også) kan føre til store smerter, og at det er viktig at vi følger med i munnen på hundene våre! Men... Det er tross alt enklere å behandle enn magedreining...
Gjest TuttaCalcutta Skrevet 19. april 2007 #33 Skrevet 19. april 2007 Det var det foret som kom best utav testen på TV2 Hjelper deg Veldig få av de andre forene inneholdt hva som faktisk står på pakken - og det er jo litt skremmende. Jeg reagerer litt på hva dere sier om hundens avføring. Hva er gale med at hunden gjør fra seg hver dag? Hvorfor spise for som gir avføring annenhver dag ... Skulle tro at det var bedre og sunnere med daglig avføring? ← Jo dårligere foret er jo mere skiter hunden..
Murron Skrevet 19. april 2007 #34 Skrevet 19. april 2007 Og hvorfor er ikke dette riktig? Ja, det er sjelden at hunder får magedreining, men noen får det faktisk (og om de ikke blir operert, kan de dø en smertefull død i løpet av to timer). Etter det jeg har fått opplyst, er en av forhåndsreglene å gi våtfor. Det sa de som opererte hunden min, og det har flere veterinærer sagt. Tar de alle sammen feil? Og når de først har hatt magedreining, er det større sjanse for at de kan få det igjen. Derfor er jeg veldig forsiktig med å anbefale noen å bare bruke tørrfor. I vertfall så lenge jeg ikke vet hva type hund det er ... Men jeg er enig i at hunder kan få tannproblemer, som (også) kan føre til store smerter, og at det er viktig at vi følger med i munnen på hundene våre! Men... Det er tross alt enklere å behandle enn magedreining... ← Visste ikke at noen hunderaser var spesielt utsatt for magedreining? har du en link til det emnet? Det er vel nesten det jeg frykter mest at min hund skal få. Å lide seg ihjel da vi ikke er hjemme.. Vår hund må alltid vente minst 1 time med å spise etter trening og får aldri tur/trim på mett mage, det har jeg hørt av oppdretter. Men har og hørt at tannstein kan bla. føre til hjertelidelser og mye annet. Så vil tro at visst man bare gir våtfor, bør man enten pusse tennene til bikkja eller gi gode tyggebein etc. for å holde en frisk munn.. Vi forer med Royal Canin og proplan og er godt fornøyde med det.
Murron Skrevet 19. april 2007 #35 Skrevet 19. april 2007 Jeg bruker Norwegian Polar. Beste hundeforet som finnes. Min hund har allergi og eksem, men med NP holder han seg helt fin, og har ikke en flekk på huden lenger. Norwegian Polar er ikke tørrfor, men våtfor, som oppbevares i fryser. Litt mer jobb, men verdt det når hunden er så frisk som nå. ← Hvor selges dette foret?
Eføy Skrevet 19. april 2007 #36 Skrevet 19. april 2007 Visste ikke at noen hunderaser var spesielt utsatt for magedreining? har du en link til det emnet? Det er vel nesten det jeg frykter mest at min hund skal få. Å lide seg ihjel da vi ikke er hjemme.. ← Slik jeg har forstått det, er det hunder med høy brystkasse, som kan være utsatt for å få magedreining. Er sikkert andre her som kan gi deg mer info om emnet enn det jeg kan..
Ugla Skrevet 19. april 2007 #37 Skrevet 19. april 2007 Visste ikke at noen hunderaser var spesielt utsatt for magedreining? har du en link til det emnet? Det er vel nesten det jeg frykter mest at min hund skal få. Å lide seg ihjel da vi ikke er hjemme.. Vår hund må alltid vente minst 1 time med å spise etter trening og får aldri tur/trim på mett mage, det har jeg hørt av oppdretter. Men har og hørt at tannstein kan bla. føre til hjertelidelser og mye annet. Så vil tro at visst man bare gir våtfor, bør man enten pusse tennene til bikkja eller gi gode tyggebein etc. for å holde en frisk munn.. Vi forer med Royal Canin og proplan og er godt fornøyde med det. ← Her er i vertfall litt om hva magedreining er: http://www.geocities.com/Petsburgh/Farm/3888/2004.html For noen dager siden såg jeg en liste over noen hunderaser som er spessiellt disponible for magedreining, men husker ikke hvor det var (skal lete). Men husker at min hunderase ikke var nevnt der... Men det er stort sett de "store" hunderasene. Og som Eføy sier; hunder med høy brystkasse... Det med trening før og etter mat gjør du helt riktig (med tanke på magedreining). Dessuten fikk jeg beskjed om å gi mat minst 3 ganger daglig ("lite men ofte").
rangi Skrevet 19. april 2007 #38 Skrevet 19. april 2007 Klikk dere inn på netdyredoktor.dk, gå på sygddomsleksikon og finn mavedrejning på den alfabetiske listen over sykdommer.
Gjest vimselot Skrevet 19. april 2007 #39 Skrevet 19. april 2007 Jeg unngår løk pga diare, men er usikker. En halv kilo usaltet smør (meierismør) og tørrfisk (er lett å dra med seg for spannet), holder på trening. På et langt løp ville jeg laget mitt eget hundefôr, blandet av litt av hvert. F.eks. havregryn, tørket kjøtt, helst flesk., en halv kg smør per hund per dag (det samme skulle jeg smøret som labbefett like gjerne som jeg brukt det som hovolje på hester... og jeg ville kanskje også tatt med tørket frukt og blandet i silogrøppen. Spør meg hva jeg ville gitt til en hest da jenter? Jeg vet at dere finnes, og virsa versa men jeg har trukket meg litt tilbake nå. Jeg vil ikke svare. For kjenner konkurransesprort i sjela, og tar livet av hester. Glem det. Hvis noen har pro. med sin hest vil jeg se hesten først. Men jeg hater konkurranseryttere, det er en sport og jeg liker ik sport... Jeg liker dressur-ridning, det er vakkerty.
Ugla Skrevet 21. april 2007 #40 Skrevet 21. april 2007 Visste ikke at noen hunderaser var spesielt utsatt for magedreining? ← Her er noen av hunderasene: Grand danois, Grønlandshund, Irsk ulvehund, Greyhound, Borzoi, Briard, Doberman pinscher, Weimaraner, Akita og Blodhund. Av St. bernhard, Bernner sennen og Schäfer vet jeg også det har vært tilfeller.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå