Little sister Skrevet 29. mars 2007 #1 Skrevet 29. mars 2007 I helgen var jeg og noen venner på Peppes pizza for å spise. Jeg har alvorlig nøtteallergi, og kjøpte derfor en pizza som jeg selv bestemte ingrediensene i. Når jeg hadde tatt en bit kjente jeg at det var nøtter i pizzaen, og ble straks dårlig. En av vennene mine gikk for å høre om de hadde noe med nøtter i pizzaen, og de fortalte at de hadde brukt samme redskap til nøtter som til grønnsakene i min pizza. De sa de kunne lage en ny, men kom etter en stund å sa at det var peanøtter i marinaden på kyllingen ( dette stod det ingenting om i menyen) og jeg fikk en annen pizza. Men da hadde jeg blitt så dårlig at vi så oss nødt til å dra til legevakten. Da fikk vi beskjed om å betale, og mens noen betalte skyndte jeg meg i bilen. Da vi var fremme var jeg så dårlig, og så opphovnet at jeg ikke kunne puste. Har aldri vært borti dette før, og det var en skikkelig ekkel opplevelse. Måtte ligge en del timer på sykehuset, og kom meg ikke hjem med toget den kvelden, og kunne ikke jobbe dagen etter. Måtte også ut med en egenandel for sykehusopphold og medisiner. Er dette min feil, og må jeg godta dette fordi jeg ikke nevnte allergien, eller er det deres plikt å opplyse om nøtter i mat, samt vaske redskaper for hver pizza? De kom aldri og spurte om det gikk bra eller noen ting. Synes dette var en skikkelig ekkel opplevelse, og unner ingen andre dette. Vet ikke helt om denne kom i rett diskusjonsforum, men men.
Gjest Bellatrix Skrevet 29. mars 2007 #2 Skrevet 29. mars 2007 Jeg har også opplevd å få samme allergisk reaksjon hos Peppes. Da bestilte jeg en pizza det i utgangspunktet var nøtter i, men spurte om jeg kunne få den uten nøtter. Det sa de at jeg kunne. Da jeg fikk pizzaen kjente jeg nøttesmaken, ble dårlig og havnet på legevakta. Da spurte vennene mine kokken om hvorfor det var nøtter i selv om jeg hadde bedt om å få uten. Da hadde de fått svar: "Kyllingen var marinert i nøtter". Luringer. Hadde det vært i dag hadde jeg gått til sak mot dem. Allergier er farlig å leke med. Om du har noe å gå på ettersom du ikke sa noe vet, jeg ikke.
venus* Skrevet 29. mars 2007 #3 Skrevet 29. mars 2007 Med en så alvorlig allergi så MÅ du informere restauranter om det! Riktignok synes jeg at de skal ha såpass ryddige forhold på kjøkkenet at de ikke blander ulike ingredienser, men man vet jo aldri... Dessuten, det er da ikke vanlig å liste opp alle ingredienser i sauser etc.
Little sister Skrevet 29. mars 2007 Forfatter #4 Skrevet 29. mars 2007 Takk for svar De skulle ha skrevet på menyen at marinaden inneholdt nøtter
Tusenfryd Skrevet 29. mars 2007 #5 Skrevet 29. mars 2007 Jeg er kanskje naiv, men når man spør måman få et skikkelig svar. Dere er hyperallergiske og kan dø av dette. Ikke alle ville merket smaken heller, jeg har en venninne som blir dårlig av mindre mengder enn det. På "alle" matvarer står det nå merking, "kan inneholde spor av nøtter", det er en grunn til det. Folk går ikke med epipenn på seg fordi de ikke liker nøtter akurat. Jeg hadde klaget Peppes inn for Mattilsynet i første omgang. http://www.mattilsynet.no/
Gjest Bellatrix Skrevet 29. mars 2007 #6 Skrevet 29. mars 2007 Jeg er kanskje naiv, men når man spør måman få et skikkelig svar. Dere er hyperallergiske og kan dø av dette. Ikke alle ville merket smaken heller, jeg har en venninne som blir dårlig av mindre mengder enn det. På "alle" matvarer står det nå merking, "kan inneholde spor av nøtter", det er en grunn til det. Folk går ikke med epipenn på seg fordi de ikke liker nøtter akurat. Jeg hadde klaget Peppes inn for Mattilsynet i første omgang. http://www.mattilsynet.no/ ← Det var lurt, Tusenfryd. Ja, jeg går ikke på Peppes mer og kommer aldri mer til å bestille noe som i utgangspunktet inneheolder nøtter. Sist gang jeg fikk reaksjon var når mannen spiste nøtter.
Little sister Skrevet 29. mars 2007 Forfatter #7 Skrevet 29. mars 2007 Takk for svar, skal sjekke ut linken Blir bestandig sett dumt på når jeg spør om nøtter i maten, så jeg tenkte at "når jeg setter sammen min egen pizza er det vel i orden" men neida.
venus* Skrevet 29. mars 2007 #8 Skrevet 29. mars 2007 (endret) Jeg tror nok man får mer utfyllende svar hvis man utdyper hvorfor man spør om nøtter i maten. Det er jo mange som rett og slett ikke liker nøtter i maten, uten at de er allergiske... Såvidt jeg forstår, så nevnte ikke trådstarter sin allergi? Da synes jeg det blir litt i det drøyeste laget å melde Peppes til mattilsynet... Endret 29. mars 2007 av venus* 1
onyx Skrevet 29. mars 2007 #9 Skrevet 29. mars 2007 Jeg tror nok man får mer utfyllende svar hvis man utdyper hvorfor man spør om nøtter i maten. Det er jo mange som rett og slett ikke liker nøtter i maten, uten at de er allergiske... Såvidt jeg forstår, så nevnte ikke trådstarter sin allergi? Da synes jeg det blir litt i det drøyeste laget å melde Peppes til mattilsynet... ← Enig. Når du ikke engang har opplyst om at du er allergisk, så må du ta noe av skylden på egen kappe. Skulle tro at de som faktisk er veldig allergiske var klar over at maten deres kan bli "smittet" på resturantkjøkken om man faktisk ikke opplyser skikkelig? 1
Gjest Bellatrix Skrevet 29. mars 2007 #10 Skrevet 29. mars 2007 Jeg er enig med dere to siste. Vi som er allergiske må selv be om at det skal være uten nøtter. Jeg synes forsåvidt de burde skjønt at når man, som jeg, ber om å få noe uten så ber jeg ikke om å få litt, men om å ikke få i det hele tatt. Jeg fikk uansett beskjed på legevakta den kvelden at jeg måtte si at jeg var hyperallergisk og det gjør jeg nå.
Little sister Skrevet 29. mars 2007 Forfatter #11 Skrevet 29. mars 2007 Har sendt en mail til mattilsynet nå, da nøtteallergi er så utbredt og får så alvorlige reaksjoner, synes jeg de burde merke menyen bedre!
Gjest Skrevet 29. mars 2007 #12 Skrevet 29. mars 2007 Jeg syntes nesten hun burde sende en mail til mattilsynet. Kanskje de faktisk sier ifra til Peppes, noe som muligens fører til at de legger til at kyllingen er marinert i nøtter.
onyx Skrevet 29. mars 2007 #13 Skrevet 29. mars 2007 Det var ikke tilfeldigvis satay-marinert kylling du bestilte?
Gjest Vampyra Skrevet 29. mars 2007 #14 Skrevet 29. mars 2007 Jeg synes det er litt drøyt å forvente at man skal merke menyene med slike ting. Folk må da klare å tenke selv? Har man allergi så må man selv ta ansvar for å sjekke om det er nøtter i produktene man spiser. Jeg synes ikke man kan forvente mer.. Og det kan være lurt å si ifra at man har allergi når man bestiller maten slik at kokkene passer godt på å ikke blande redskaper.
Gjest Skrevet 29. mars 2007 #15 Skrevet 29. mars 2007 Jeg syntes bare de generelt burde marekre hva de marinerte den i, hvis det var nøtter som var det viktige så burde det stå.. Jeg liker marinert kylling, men ikke ting som generelt er marinert i nøtter.
Gjest Frysepulver Skrevet 29. mars 2007 #16 Skrevet 29. mars 2007 Klart de kan informere om at det er nøtter i histen og pisten, men så er det egg, melk, stivelse (muslimer) osv. osv. Jeg hadde aldri gått på restaurant som hypersensitiv allergiker og bestilt mat jeg ikke hadde klarert på forhånd. Å kontakte mattilsynet er å overreagere stort mener jeg, hva med å heller maile Peppes og spørre om de kan se på hvordan de merker menyen da?
Trillrund Skrevet 29. mars 2007 #17 Skrevet 29. mars 2007 Jeg er dessverre veldig allergisk for fisk, og nå jeg er på hoteller der de serverer buffet, ber jeg alltid om å få mat fra kjøkkenet, siden jeg har opplevd at "øsen" som lå i risen, var blitt brukt av enn annen gjest, til å forsyne seg med fisk.... Ellers passer jeg alltid på å gi uttrykkelig beskjed om at maten min ikke kan ha vært i kontakt med fisk når jeg besøker kafeer og restauranter.
Amalie_85 Skrevet 29. mars 2007 #18 Skrevet 29. mars 2007 Jeg syns da det er merkelig at hun fikk da en ny pizza fordi hun hadde reagert på den første, det er jo kjempe fint. Men at det da ikke ringte en bjelle når det var nøttene hun reagerte på. Ga de henne en pizza som de visste det var nøtter på med vilje da? For meg kan det nesten virke sånn. Jeg regner jo med at det ikke er slik, men.....ja...uff. Håper noen skjønte
Glitnir Skrevet 29. mars 2007 #19 Skrevet 29. mars 2007 Jeg har tidligere jobbet på restaurant, og når noen der spurte om å få en rett uten eller med ett eller annet, ja da var det naturlig å servere med eller uten den spesifiserte ingrediensen, man antok rett og slett at personen som spurte bare likte / ikke likte den ingrediensen. Kom derimot folk og sa at de var allergisk mot sånn eller sånn så var det selvsagt full vask av redskaper som skulle brukes, sjekk av ingredienser i sauser, brød osv. I sistnevnte tilfelle er det selvsagt restaurantens ansvar dersom man likevel skulle servert noe med ingrediensen i. Har man derimot ikke sagt ifra om allergien synes jeg nesten man må ta ansvaret selv. 1
Gjest Pax Skrevet 29. mars 2007 #20 Skrevet 29. mars 2007 Jeg sier alltid fra om allergi, og spesifiserer nøye hva jeg ikke tåler. Dersom jeg føler at kelneren ikke helt forstår hva jeg mener, ber jeg om å få snakke med kokken personlig. Ja, jeg føler meg som en bitch noen ganger, fordi folk forstår ikke alltid hvor alvorlig det er, og ja, jeg blir drittlei av å spesifisere de samme tingene om og om igjen. Men likevel. Bedre enn å bli syk. Tar ingen sjanser når det gjelder alvorlig allergi. Har funnet et knippe av resturanter som jeg vet er trygge, og pleier å holde meg til dem. Men noen ganger går ikke alltid det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå