Gå til innhold

Cubansk mat


Gjest itla

Anbefalte innlegg

Er det noen her som kan hjelpe meg med oppskrifter på cubansk mat? Var på en cubansk restaurant i Barcelona i sommer, og maten var bare helt nydelig. Enkel, men kjempegod. Spiste blant annet en blanding av ris og svarte bønner som var godt krydret, og ikke minst stekte bananer (det kan også ha vært plantain, men de var relativt små). Kyllingen vi spiste var også nydelig - sprøstekt etter å ha vært dyppet i en slags røre. Nå har jeg lyst til å prøve å lage selv. Så - gjerne oppskrifter på disse rettene, eller helt andre ting - så lenge det er godt! Hvis noen kan tipse om gode kokebøker med cubansk mat er det også velkomment (engelsk, norsk eller fransk funker - spansk tror jeg blir litt for avansert... :ler: ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lette faktisk etter en 'black beans & rice' oppskrift nå nettopp.. Det finnes tusenvis ute på nettet, men fant noe som så ok ut:

Cuban Black Beans with Rice

Ingredients

Black Beans (Frijoles Negros) - 2 cups

Onion - 1 big

Bell Pepper (red or green) - 1

Green Chilli - 1 or 2

Garlic Paste - 1 tsp

Tomato Puree (or Sauce)

or Black Bean Puree - 1 tbsp

Bay Leaves - 4 or 5

Cumin Powder - 1 tsp

Black Pepper (freshly grounded) - 1 tsp

White Vinegar - 1 tsp

Cilantro(chopped) - 1 cup

Olive Oil - 1 tbsp

Salt - 1 tsp

Preparation

Soak the beans overnight. Pressure cook the beans till soft. Drain them and keep the water aside.

Heat olive oil in a pan. Add chopped onion, chopped bell pepper, garlic paste and white vineger to it. Cook till onion turns golden.

Add tomato puree or Black Bean Puree, drained black beans, finely chopped green chilli, cumin powder, bay leaves, salt and black pepper powder.

Pour 2 cups of drained bean water to it. Mix well. Simmer till everything blends equally and thickens.

Garnish with cilantro (optional) to serve.

Pressure cook rice separately. Serve rice with hot black beans.

Other Methods are

Bay leaves and cumin powder can be added while pressure cooking the beans.

You can add Thyme leaves instead of Bay leaves.

Half a teaspoon of Tabasco sauce (red or green) can also be added.

To thicken the stew you can add 1 tsp of cornstarch dissolve in 3 tbsp of water in the final step.

Carrots, potatos etc. can be added

1/2 tsp of dried crushed oregano can be added

1/2 tsp of lime juice can be added before serving

Some prefer Tamari sauce instead of Tomato puree

To get extra flavor, 1 tsp of olive oil may be added in the third step or before serving.

Cooking time: 20 min

http://www.tasteofcuba.com/cubanrecipes.html

http://www.geocities.com/NapaValley/7035/cuba.html

http://icuban.com/food/

Friterte bananer/plantains er jo veldig enkelt å lage, du kutter de bare i passelige biter og steker i masse olje til de ser ferdige ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, jeg googlet litt jeg også - men formulerte meg kanskje litt dårlig. Vil gjerne ha oppskrifter som folk har testet, hvis mulig. Forøvrig var det ikke grønnsaker i ris-og-bønne-retten vi fikk servert, så det er vel ikke helt det samme... Og bananene var dyppet i en form for røre før de var stekt. Jeg er litt vanskelig i dag. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To andre oppskrifter på fried plantains (riktignok afrikanske):

Plantains in palm oil

one cup of palm oil, or any cooking oil, or a mix of the two

four or more plantains (they don't have to be completely ripe)

one or two hot chile peppers, cleaned and chopped (for a mild taste, use one hot pepper, left whole, so it can be removed before serving)

one onion, chopped

salt to taste

What you do

Heat most of the oil in a large skillet. Peel plantains. Cut plantains into disks of equal thickness. Fry the plantains in the hot oil for several minutes, until they are golden brown. Remove them from the oil and place them on absorbent paper.

Heat the rest of the oil in a deep pot. Fry the peppers and onion over high heat for a few minutes, stirring often.

Add the fried plantains to the peppers and onion. Add a spoonful of water, cover and simmer at a low heat for a few minutes. Salt to taste.

Serve hot, alone or as a side dish.

Plantains in coconut milk

four or more plantains (they don't have to be completely ripe)

one-half teaspoon mild curry powder

one-half teaspoon cinnamon (optional)

a few cloves or a pinch of powdered cloves (optional)

salt to taste

pat of butter (optional)

one to two cups of coconut milk (canned is okay, see the note about coconut milk on the Wali wa Nazi recipe page)

What you do

Peel plantains. Cut plantains into slices, or into quarters by cutting once lengthwise and once across the middle. In a saucepan, combine all ingredients except coconut milk. Heat slowly, stir gently, and add coconut milk little by little until all is absorbed. Simmer until plantains are tender. Add a little water if necessary.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest damara bakke

HEi jeg er en cubansk jente son kanskje kan klare litt norsk :gjeiper:

jeg kan hjelper til med det som du ønsker , jeg kan lage selv , men kan prøver å hjelpe deg til å lage de bønenne med ris og den kylling :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Er det noen her som kan hjelpe meg med oppskrifter på cubansk mat? Var på en cubansk restaurant i Barcelona i sommer, og maten var bare helt nydelig. Enkel, men kjempegod. Spiste blant annet en blanding av ris og svarte bønner som var godt krydret, og ikke minst stekte bananer (det kan også ha vært plantain, men de var relativt små). Kyllingen vi spiste var også nydelig - sprøstekt etter å ha vært dyppet i en slags røre. Nå har jeg lyst til å prøve å lage selv. Så - gjerne oppskrifter på disse rettene, eller helt andre ting - så lenge det er godt! Hvis noen kan tipse om gode kokebøker med cubansk mat er det også velkomment (engelsk, norsk eller fransk funker - spansk tror jeg blir litt for avansert... :ler: ).
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest damara bakke

Hei jeg kan hjelpe til :gjeiper: jeg er en jente fra cuba og kan mye om cuba mat belive me :fnise: jeg kan lage selv men kan også hjelpe til .....

hvis du tar svart bønenne y en kaserolla med vann og koker dem til de er myke, da i hakke du løk, paprika,hvitløk, oregano,laurel blader som du kan kjøpe hos turkia butikk, komin bare litt... alt dette med 1 dl oljie steke den i 1 minutt, også tar du alt dette opp i bønenne mykk ferdig salt, os 2ss svart sukker. sette de igjen å koker til de blir tykk saus. :fnise: jeg tror å håper at du vet hva jeg menner,,,,,,,, lykke til,,,, la meg vite om hvis du klarte ............ bare tar kontakt hvis det er noe mer du lurer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...