Gå til innhold

Lege fra helvete? :p

Fremhevede innlegg

Skrevet

når jeg leser svar som " vi har krav på fritid" av noen som kanskjer er leger blir jeg litt skremt. jeg har stor forståelse for at leger har krav på fritid og spm om kropp utenom arbeidstid kan være slitsomt, men når noen faller om og blør fra hodet bør det ringe en bjelle hos helsepersonell. Man bør være profesjonell, for det er noen ganger de eneste som kan roe ned noen som utsettets for noe. At noen vet hva de driver med, kan si " jeg heter blabla og er lege. du blør fra hodet, men det ser ike alvorlig ut. du kan ta en taxi til legevakt og få sydd noen sting" da viser man at man bryr seg og tar ansvaret man har, men samtidig ikke legge seg så oppi situasjonen at det tar hele dagen.

Er det ikke derfor dere blir leger? eller er dere leger bare mellom 8 og 16??

jeg utdanner meg innen helse for å ha kompetanse innen det, og da gjelder det hele døgnet og uansett hvem det er.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hvorfor kunne ikke noen andre hjelpe da?

Selv om ikke alle kan førstehjelp eller er noen eksperter på det, så MÅ jo man ikke ha en lege for alt man skal gjøre. Hvis du mente han trengte ambulanse, hvorfor ikke bare ringe 113 da?

Legen hadde sikkert brutt inn hvis h*n mente du gjorde noe farlig feil eller at det var svært alvorlig.

Nettopp, man hjelper til så godt man kan avhengig av hva problemet er, og ringer 113 hvis nødvendig. Hvis noen blir skadet eller trenger hjelp, er virkelig ikke det første jeg gjør å rope etter en lege.

Gjest Napoli
Skrevet
Jeg ble fortsatt sjokket over kaldheten hennes. For hun kan jo ikke vite om mannen puster eller ikke. Altså, han falt rett ved siden av henne, og hun bare så på mens vi drev og snakket og lurte på hva vi skulle gjøre. Er det etnisk riktig at et "barn" skal ta seg av en "pasient" når det sitter en lege ved siden av?

Hm, jeg leste denne tråden med stor interesse. Av flere årsaker. Har selv opplevd å komme opp i uforutsette, til dels ganske ubehagelige situasjer der og da - men også opplevd å høre om slike situasjoner fra andre,- venner, familie osv.. Situasjonene har som oftest vist seg å være ganske udramatiske i ettertid, men vel..slikt kan man jo aldri vite på forhånd for det første, og for det andre så er det noen ganger ren flaks eller det at noen faktisk grep inn og gjorde n o e...(om de ikke satte igang med full hjerte/lunge/redning og diverse), så utgjør ofte det at noen bare tar litt ledelsen og "hopper i det" uten å være redd for "hva andre vil si, tro og tenke om meg nå" - hjelpe enormt og ofte utgjøre hele forskjellen.

Det finnes så mange ulike sånne situasjoner. Alt fra de skikkelig alvorlige, til de en lett kan roe ned på stedet (muligens med litt hjelp av plaster :-) Men, det jeg oppfatter som motsetning i tråden her er en splittelse mellom de som mener at samfunnet generellt (uavhenging om en er lege eller hva...), er blitt altfor likegyldig og kaldt - og de som mener at det er helt ok som det er.

Vel, jeg tilhører kategorien som mener at samfunnet nå begynner å bevege seg faretruende i en altfor likegyldig retning. Altfor mange bryr seg ikke noe særlig. Dvs. innerst inne bryr nok mange seg, men man blir så usikker i en slik situasjon (eller er så usikker på seg selv), at en lar være å gjøre noe ut av seg fordi en ikke tror en kan bidra med noe. Men det kan man jo! En trenger ikke ha sju års studier bak seg for å føle at en kan vise medmenneskelighet og sunt bondevett.

alle mennesker er pliktige til å hjelpe et menneske i nød, eller for å bruke et litt mindre dramatisk ord da; alle er pliktige til å hjelpe et menneske en ser (eller må forstå) har det vanskelig. Ser en noen har falt på gaten, så har en plikt til å gå bort og prøve å hjelpe vedkommende. Selv om det kanskje "bare" er en "Sullik" som har snublet for hundrede gang den dagen, så er det fremdeles et menneske som deg og meg. Og har krav på å bli møtt med respetk og en viss omtanke. Er man lege så vet man før man går inn i yrket, at det er ikke bare et yrke. Det er også en tilnærmet livsstil eller en "rolle" man har hele tiden. Selvsagt er leger også mennesker og har like mye krav på fri, ferie og rekreasjon som alle andre. Skulle bare mangle, med en såpass krevende jobb! Men, da må de også være forberedt på at mange folk i det offentlige rom blir veldig usikre og kan oppfatte en situasjon langt mer dramatisk enn et "trenet" legeøye kan...

Det er et voldsomt press på helsevesenet i dag, og selvsagt skjønner de fleste at folk innen disse yrkene lett kan føle (og med rette noen ganger) at "alle" river og sliter i de og skal ha en bit av de 24/7. Men alt går lettere med noen jordnære kommentarer og et beroligende smil :) Jeg tror det var det trådstarter her reagerte litt på...

Som en kuriosa, her er linken til Den Hippokratiske ed;

http://no.wikipedia.org/wiki/Den_hippokratiske_ed

Gjest =tentacle=
Skrevet
men når noen faller om og blør fra hodet bør det ringe en bjelle hos helsepersonell.

Og hva bør den bjellen varsle? Blodet vil renne friskt fra en overflatisk vene på hodet, selv om såret kan være etpar millimeter stort og er en bagatellmessig skade. Det er nok ganske sjelden at en snubleepisode hvor man slår hodet mot et bussarmlene medfører brudd på hjerneskallen.

Man bør være profesjonell, for det er noen ganger de eneste som kan roe ned noen som utsettets for noe.

Var den gamle mannen hysterisk og desperat etter å bli roet ned?

Er det ikke derfor dere blir leger? eller er dere leger bare mellom 8 og 16??

Jeg tror ikke folk blir leger for å ile til hver gang noen snubler, men det er ikke poenget for min del. Leger er leger på jobb, privatpersoner på fritiden sin, og må trå til i krisetilfeller slik alle har plikt til å bruke sine ressurser til å hjelpe hvis liv og helse står på spill.

Når hodet treffer armlenet fra stående stilling, har det ikke falt langt. Det er derfor å forvente at ikke legen blir grepet av den samme dramafølelsen som andre passasjerer ved synet av litt blod.

Å være lege var en livsstil for lenge siden, da det var langt mellom legene, enda lengre mellom sykehusene, og folk kun ba om hjelp fra legen når de var syke. Nå er det en jobb.

Gjest Gjest
Skrevet

Man trenger ikke å falle langt for å få en alvorlig hodeskade. Et fall fra sengen til gulvet kan føre til intrakranielt hematom, blødning innenfor hodeskallen. Det som først ser ut som en besvimelse eller hjernerystelse med et lite kutt som kan stripses, kan kan være en alvorlig skade. Etter noen minutter kan pasienten bli uklar og trøtt, få redusert allmenntilstand, lav puls, klam hud og etterhvert lysstive pupiler. Krever rask behandlig ellers vil personen dø. Dette burde legen visst.

Gjest =tentacle=
Skrevet
Man trenger ikke å falle langt for å få en alvorlig hodeskade. Et fall fra sengen til gulvet kan føre til intrakranielt hematom, blødning innenfor hodeskallen. Det som først ser ut som en besvimelse eller hjernerystelse med et lite kutt som kan stripses, kan kan være en alvorlig skade. Etter noen minutter kan pasienten bli uklar og trøtt, få redusert allmenntilstand, lav puls, klam hud og etterhvert lysstive pupiler. Krever rask behandlig ellers vil personen dø. Dette burde legen visst.

Det vet selvfølgelig legen også, og hun burde derfor ha utstyr til kraniotomi i jakkelommen til enhver tid, slik at ikke mannen kunne dø av sin hodeskade fordi hun ikke avlastet trykket umiddelbart.

Rart at noen kan bevege seg et skritt vekk fra godstolen uten et kobbel av anestesileger og kirurger i hælene :ironi:

Gjest Gjest
Skrevet

Legen kan på bakgrunn av sin kunnskap og sin erfaring foreta en vurdering. Ved å kommunisere, bruke sin munn, sine hender, sitt blikk og sin hørsel. Hvis legen vurderer situasjonen som alvorlig, sendes personen til sykehuset med ambulanse. Ingen forventer mer enn det!

Gjest Gjest
Skrevet
Det handler om å se mennesker! Det handler om å være ett bra medmenneske, det handler om etikk, moral og det å være ett godt menneske. Vi bryr oss om andre, vi skal ikke lukke øynene våre selv på fritid, mennesker er vi 24 timer i døgnet! Tenk hvis det var faren din som lå der?

Bry oss!

Men hvorfor har legen et større ansvar for å bry seg enn alle de andre på bussen?

Slik denne situasjonen høres ut så kunne hvem som helst trå til med støtte og hjelp!

Skrevet
Men hvorfor har legen et større ansvar for å bry seg enn alle de andre på bussen?

Slik denne situasjonen høres ut så kunne hvem som helst trå til med støtte og hjelp!

Hvorfor større ansvar? Ganske enkelt fordi han eller hun har større kompetanse innenfor området. Dette gjelder jo forsåvidt alle helsepersonell, derav loven...

Det betyr selvsagt ikke at andre ikke skal trå til.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg ville gått bort til mannen og undersøkt ham litt. Jeg ville tatt en kjapp primærundersøkelse for å se om mannen har noe ABC-problem. Noen ganger så må man faktisk nært for å kunne avdekke dette. Hvis han var upåvirket der så ville jeg ha gjort en grundigere undersøkelse: Jeg ville ha spurt ham om han husker hva som skjedde, om han snublet eller om det var en annen grunn til at han falt. Kanskje det er en sykdom som er bakenforliggende? Da danner jeg meg samtidig et bilde av om han er orientert for tid og sted. 

Samtidig som jeg spør ut mannen ville jeg ha sett på såret, om det var noe som evt. trengte å sys. Jeg ville i samme slengen undersøkt pupillene med tanke på hodeskade og jeg ville kjent litt på skallen rundt kuttet.

Og hva ville du gjøre med denne informasjonen, skjønner godt hva du vil undersøke, men du har jo ikke med deg utstyr til dette på bussen(lommelykt, hansker eller sy utstyr).

Uten utstyret over og tilstrekkelig kunnskap så er du ikke i stand til å ta noen avgjørelse vedrørende behandling.

Derfor så lenge mannen er som over (klar, orientert og med et lite kutt i hodet), så er det tilstrekkelig å sende ham med taxi til legevakten.

Tror ingen tjener på helsepersonell som leker helter, tror dette ofte heller fører til mer engstelse og panikk enn dersom man sier det ikke er noe å bekymre seg for å sende personen til legevakten for en skikkelig undersøkelse.

Men det er mange i helsevesnet som liker å leke helter!

Gjest Gjest
Skrevet
veldig feil... helsepersonell har plikt til å yte hjelp uansett om det er jobb eller fritid. dessuten skjønner jeg ikke at noen har samvittighet til å ikke yte hjelp heller, det er en av grunnene til at jeg valgte å utdanne meg innen helsefag, nettopp for å ha den kompetansen, ti å hjelpe noen når de trenger det. kommer jo aldri til å si, sorry jeg er ikke på jobb om noen detter om på bussen eller andre steder.

Man har faktisk bare plikt til å hjelpe dersom det er påtrengende nødvendig og kun i den grad man evner.

Kan ikke se at det er påtrengende nødvendig for legen å gripe inn dersom det som i dette tilfellet er flere andre til stedet og hjelper til. Et lite kutt i hodet kvalifisere heller ikke til påtrengende nødvendig hjelp.

Noe jeg dog ikke skjønner er hvorfor hun innrømmet at hun var lege? Hadde det vært meg som hadde vudert situasjoen til at min hjelp ikke var nødvendig så hadde jeg ikke fortalt at jeg var lege.

Når det gjelder lover og etikk som leger er underlagt så er det informasjon om dette her:

Helsepersonelloven - øyeblikkelig hjelp

Etiske regler for leger i Norge

Skrevet
Og hva ville du gjøre med denne informasjonen, skjønner godt hva du vil undersøke, men du har jo ikke med deg utstyr til dette på bussen(lommelykt, hansker eller sy utstyr). 

Uten utstyret over og tilstrekkelig kunnskap så er du ikke i stand til å ta noen avgjørelse vedrørende behandling.

Derfor så lenge mannen er som over (klar, orientert og med et lite kutt i hodet), så er det tilstrekkelig å sende ham med taxi til legevakten.

Tror ingen tjener på helsepersonell som leker helter, tror dette ofte heller fører til mer engstelse og panikk enn dersom man sier det ikke er noe å bekymre seg for å sende personen til legevakten for en skikkelig undersøkelse.

Men det er mange i helsevesnet som liker å leke helter!

Den informasjonen vil si meg mye om alvorlighetsgraden. Om heg hadde funnet ut noe som sa meg at han var alvorlig skadet så ville jeg selvfølgelig ha ringt 113 i stedet for å ringt etter en taxi.

Har selvfølgelig ikke tenkt å sy der, bare skaffe meg et kjapt overblikk. Og det mener jeg IKKE er å leke helt men å trå hjelpende til.

Gjest =tentacle=
Skrevet (endret)
Den informasjonen vil si meg mye om alvorlighetsgraden. Om heg hadde funnet ut noe som sa meg at han var alvorlig skadet så ville jeg selvfølgelig ha ringt 113 i stedet for å ringt etter en taxi.

Har selvfølgelig ikke tenkt å sy der, bare skaffe meg et kjapt overblikk. Og det mener jeg IKKE er å leke helt men å trå hjelpende til.

Og det er ikke å skyte spurv med kanoner å se etter hernieringstegn umiddelbart etter at en mann har snublet og fått et overflatesår i hodet halvveis på vei ned mot gulvet i bussen?

Noe jeg dog ikke skjønner er hvorfor hun innrømmet at hun var lege? Hadde det vært meg som hadde vudert situasjoen til at min hjelp ikke var nødvendig så hadde jeg ikke fortalt at jeg var lege.

Trolig fordi hun har observert situasjonen, og sett at det var nødvendig å si noe i oppstusset før de utløste full krisealarm og Sivilforsvaret troppet opp.

Endret av =tentacle=
  • 4 uker senere...
Skrevet

Man trenger ikke falle langt for å slå hodet. Jeg har kronisk hodepine for jeg skadet hodet mitt, og det var ikke langt for å si det sånn. Alt avhenger av hvordan og hvor man slår hodet.

Skrevet
Man trenger ikke falle langt for å slå hodet. Jeg har kronisk hodepine for jeg skadet hodet mitt, og det var ikke langt for å si det sånn. Alt avhenger av hvordan og hvor man slår hodet.

Og hva kunne så legen hjulpet deg med på bussen, uten noe utstyr???

• 1 måned senere...
Skrevet

Man trenger virkelig ikke utstyr for å sjekke opp på pasienten. Og når han tar frem et SOS kort og hun sitter der og ser stokk dum ut, da begynner jeg å lure. But that's just me.

Gjest =tentacle=
Skrevet
Man trenger virkelig ikke utstyr for å sjekke opp på pasienten. Og når han tar frem et SOS kort og hun sitter der og ser stokk dum ut, da begynner jeg å lure. But that's just me.

Hun blir sikkert sjekket opp av Helsetilsynet hvis hun ikke gjør jobben sin overfor pasientene sine. I nødsituasjoner må hun selvsagt trå til på fritiden sin også. Slik saken er framstilt her, er mannen bevisst og kan handle, og trenger ikke akutt førstehjelp, men kan vente til legevakten. Du må gjerne ile til overfor alle i din nærhet, men ikke pålegg andre det.

Gjest =tentacle=
Skrevet
Eg gjekk eit år på eit helsefag på høgskulen, ikkje sjykepleie eller lege, men fekk beskjed om at me også, som helsepersonell var lovpålagt å hjelpe der me kunne...

Da har du fått feil informasjon. ALLE er lovpålagt å hjelpe i nødsituasjoner selv om de er amatører, men som helsepersonell er man pliktig til å gi hjelp av den kvaliteten som kan forventes ut fra utdannelsen.

Man er ikke lovpålagt å hjelpe der man kan, bare der man fordi den hjelpetrengende har et alvorlig problem som må håndteres der og da, og ikke kan vente til kvalifiserte personer på vakt kan overta.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...