manducabulla Skrevet 27. mars 2007 #1 Skrevet 27. mars 2007 Noen som har opplevd legene i dette landet som "usympatiske"? Igår falt en eldre mann på bussen og slo hodet i armlenet. Det var av metall, og han falt oppå det med all sin vekt. Så begynte han å blø. Ganske kraftig. Og en jente begynte å rope etter lege. Men ingen svarte. Alle bare satt og så på, for ingen av oss var leger. Også begynte han å skjelve kraftig. Også ropte hun jenta igjen, så sa hun ene rett ved siden av oss: "Jeg er lege, herregud.." Og vi ville ringe ambulansen, men hun sa at han ikke trengte ambulanse. Han trengte bare en taxi til legevakta. Da ble jeg overrasket. (For for noen år tilbake kollapset venninna mi uten videre på Karl Johan. Og hun ble helt bevisstløs, pulsen var veldig lav. Jeg var alene med henne, visste ikke hva jeg skulle. Så jeg ringte ambulansen. Men de ville ikke komme ut de. Og når vi kom til sykehuset, var det ingen som gadd å hjelpe meg med å bære henne..) Han eldre mannen som var skadet gav legen et kort der det stod SOS på, han hadde tydeligvis noen sykdom i tilegg. Men hun bare satt der rolig, og gadd ikke hjelpe til. Men til slutt ble ambulansen ringt, til tross for legen. Godt alt endte som det gjorde. Men jeg satt igjen med følelsen av at.. hvis det var meg.. da ville hun vært like kald.. Er hun ikke nødt til lå hjelpe?
Gjest Frk Åberg Skrevet 27. mars 2007 #2 Skrevet 27. mars 2007 Når det gjelder om leger er nødt til å hjelpe, så trodde jeg at det var lovpålagt? At det egentlig er straffbart for dem å ikke hjelpe til når noen er skadet? Nå hjalp hun jo til til slutt, da, om enn på en dårlig måte.
Susannah Skrevet 27. mars 2007 #3 Skrevet 27. mars 2007 Jeg trodde også de nærmest var lovpålagt å hjelpe? Om ikke annet så høres i allefall dette uetisk og lite sympatisk ut - og i verste fall farlig. Om det er symptomatisk for "alle" leger i Norge? Vi får ikke håpe det!
MissJenny Skrevet 27. mars 2007 #4 Skrevet 27. mars 2007 helsepersonell er lovpålagt å hjelpe, gjelder både leger og f eks sykepleiere. faktisk så strengt at om man blir kalt opp over høytaler på en flyplass, skal man ta et annet fly og bli igjen og hjelpe. ikke akkurat yrkesetisk riktig hennes opptreden nei. men alle kan få panikk i en slik situasjon, også vi som har trent på det, men det bør jo helt klart ikke skje.
Gjest Skya Skrevet 27. mars 2007 #5 Skrevet 27. mars 2007 helsepersonell er lovpålagt å hjelpe, gjelder både leger og f eks sykepleiere. faktisk så strengt at om man blir kalt opp over høytaler på en flyplass, skal man ta et annet fly og bli igjen og hjelpe. ikke akkurat yrkesetisk riktig hennes opptreden nei. men alle kan få panikk i en slik situasjon, også vi som har trent på det, men det bør jo helt klart ikke skje. ← Det gjelder alt helsepersonell som er underlagt helsepersonelloven. Dette var antageligvis en lege som ikke er vant til akutte situasjoner. Mange leger tilbringer det meste av tiden sin inne på kontorene sine, der de hjelper pasienter som kommer til planlagte timer. Derfor har de liten trening og erfaring i å håndtere akutte situasjoner. Men allikevel så skulle hun ha hjulpet mer til der altså. Men man vet jo at folk reagerer forskjellige i situasjoner de oppfatter som stressende og føler seg utilpasse i.
Gjest =tentacle= Skrevet 27. mars 2007 #6 Skrevet 27. mars 2007 Ut fra beskrivelsen er det vanskelig å si så mye. Hun hadde tydeligvis en annen oppfatning av alvorlighetsgraden i situasjonen enn du hadde, i og med at hun mente det var greit med taxi til legevakt og hun ikke grep inn med en gang etter fallet. Hodet har mange overflatiske vener, som lett blør en del uten at det betyr grunn til bekymring for hodeskade. Legen har ikke plikt til å hjelpe hvis ikke problemet er så alvorlig at det er fare for liv og helse om hjelpen blir forsinket til en annen kan ta seg av det. Hvis mannen f.eks var bevisstløs etter fallet måtte hun ha forsikret seg om at han hadde frie luftveier, men et sår i hodebunnen kan se mye mer dramatisk ut enn det er.
Bomull Skrevet 27. mars 2007 #7 Skrevet 27. mars 2007 Uansett hva man er pålagt eller ikke... Dette synes jeg hørtes forferdelig uetisk ut! Jeg ville aldri latt en skadd person ligge slik hvis jeg kunne gjøre noe for å hjelpe, eller berolige.
Supraspinatus Skrevet 27. mars 2007 #8 Skrevet 27. mars 2007 Hvorfor kunne ikke noen andre hjelpe da? Selv om ikke alle kan førstehjelp eller er noen eksperter på det, så MÅ jo man ikke ha en lege for alt man skal gjøre. Hvis du mente han trengte ambulanse, hvorfor ikke bare ringe 113 da? Legen hadde sikkert brutt inn hvis h*n mente du gjorde noe farlig feil eller at det var svært alvorlig. Men det jeg lurer på er, hvor var bussjåføren? Han har jo et ansvar oppe i dette også, siden han faktisk førte bussen skaden skjedde i.
Wildy Skrevet 27. mars 2007 #9 Skrevet 27. mars 2007 Helsepersonell eller ikke, er folk skadet og trenger hjelp så stiller man da opp??
manducabulla Skrevet 27. mars 2007 Forfatter #10 Skrevet 27. mars 2007 Jeg ble fortsatt sjokket over kaldheten hennes. For hun kan jo ikke vite om mannen puster eller ikke. Altså, han falt rett ved siden av henne, og hun bare så på mens vi drev og snakket og lurte på hva vi skulle gjøre. Er det etnisk riktig at et "barn" skal ta seg av en "pasient" når det sitter en lege ved siden av?
Gjest niomi Skrevet 27. mars 2007 #11 Skrevet 27. mars 2007 Tenkt på at hun kunne ha vært på vakt i 16 timer, og bare ville hjem til senga si? Hverdagen for mange leger, spesielt på sykehus, det. Dessuten vil jeg anta at en lege lettere vil se om det er så dramatisk som vi menige syns det ser ut som.
manducabulla Skrevet 27. mars 2007 Forfatter #12 Skrevet 27. mars 2007 Han hadde en alvorlig sykdom ved siden av alt dette. Jaja. Jeg ble bare opprørt for dette er kvinnen som er legen til noen. Og der jeg kommer fra, er ikke legene så kalde. De hadde hvertfall roet personen og sett til at han var i orden. Jeg forstår bare ikke hvordan det er mulig å si at han trenger en taxi, for han lå der ubevegelig og bare skalv.
Søster Skrevet 27. mars 2007 #13 Skrevet 27. mars 2007 Noen leger er vel (som i de fleste andre yrkesgrupper) udugelige. Mulig du har støtt på en slik.
Gjest =tentacle= Skrevet 28. mars 2007 #14 Skrevet 28. mars 2007 Jeg ble fortsatt sjokket over kaldheten hennes. For hun kan jo ikke vite om mannen puster eller ikke. Altså, han falt rett ved siden av henne, og hun bare så på mens vi drev og snakket og lurte på hva vi skulle gjøre. Er det etnisk riktig at et "barn" skal ta seg av en "pasient" når det sitter en lege ved siden av? ← Legen var ikke på jobb, og har da ikke forpliktelser utenom i akutte tilfeller. Det går som oftest an å se om noen puster eller ikke, og hvis han hadde hatt en hodeskade er det ikke mye hun kunne gjort for ham på stedet, uten utstyr.
MissJenny Skrevet 28. mars 2007 #15 Skrevet 28. mars 2007 Legen var ikke på jobb, og har da ikke forpliktelser utenom i akutte tilfeller. Det går som oftest an å se om noen puster eller ikke, og hvis han hadde hatt en hodeskade er det ikke mye hun kunne gjort for ham på stedet, uten utstyr. ← veldig feil... helsepersonell har plikt til å yte hjelp uansett om det er jobb eller fritid. dessuten skjønner jeg ikke at noen har samvittighet til å ikke yte hjelp heller, det er en av grunnene til at jeg valgte å utdanne meg innen helsefag, nettopp for å ha den kompetansen, ti å hjelpe noen når de trenger det. kommer jo aldri til å si, sorry jeg er ikke på jobb om noen detter om på bussen eller andre steder.
Gjest Sativa Skrevet 28. mars 2007 #16 Skrevet 28. mars 2007 veldig feil... helsepersonell har plikt til å yte hjelp uansett om det er jobb eller fritid. dessuten skjønner jeg ikke at noen har samvittighet til å ikke yte hjelp heller, det er en av grunnene til at jeg valgte å utdanne meg innen helsefag, nettopp for å ha den kompetansen, ti å hjelpe noen når de trenger det. kommer jo aldri til å si, sorry jeg er ikke på jobb om noen detter om på bussen eller andre steder. ← Helt enig. Leger må jo avlegge "legeløfte" eller noe sånt, og dette gjør at de er forpliktet til å hjelpe uansett. Jeg er også utdanet innen helsesektoren, og det er ikke få ganger jeg har måttet stille opp i situasjoner der noen trenger hjelp ved sykdom eller ulykker. Jeg ser på det som en selvfølge å hjelpe i slike situasjoner, og skulle ønske at flere var sånn. Jeg har sett og hørt om flere tilfeller der folk faller om på offentlige steder, og folk bare går rett forbi. Mulig de tror at vedkommende er full eller ruset, men de trenger jo like mye hjelp allikevel. Man skal bry seg. Og når en lege ikke reagerer i en slik situasjon, synes jeg er forferdelig. Jeg synes vedkommende burde rapporteres til legeforeningen (men hun fortalte sikkert ikke hva hun het.) Dette er grunn nok til å bli fratatt autorisasjonen sin.
Gjest =tentacle= Skrevet 28. mars 2007 #17 Skrevet 28. mars 2007 veldig feil... helsepersonell har plikt til å yte hjelp uansett om det er jobb eller fritid. dessuten skjønner jeg ikke at noen har samvittighet til å ikke yte hjelp heller, det er en av grunnene til at jeg valgte å utdanne meg innen helsefag, nettopp for å ha den kompetansen, ti å hjelpe noen når de trenger det. kommer jo aldri til å si, sorry jeg er ikke på jobb om noen detter om på bussen eller andre steder. ← Ikke hvis helseproblemet kan vente til pasienten kan få hjelp av legevakt. Helsepersonell har også lov til å ha fritid.
reiseglad Skrevet 28. mars 2007 #18 Skrevet 28. mars 2007 Er du sikker på at det mennesket var en lege? Kanskje hun bare "meldte seg på tull"? Og så angret seg? Merkelig oppførsel iallefall. Men kanskje hun fra setet sitt observerte at pasienten både pustet og var våken..... Regner med at ambulansen kjørte mannen til legevakta og ikke til sykehuset, et kutt skal jo bare syes...
manducabulla Skrevet 29. mars 2007 Forfatter #19 Skrevet 29. mars 2007 Jeg tror han ble kjørt på sykehuset. Alt det dere sier er greit. Leger har lov til fritid, men herregud. Hvem sier "Han trenger bare en taxi" når mannen ligger der og blør nedover gangen? Det verste er at hun ikke gjorde noe når han gav henne denne SOS lappen. Jaja. Skjedd har skjedd, jeg ble bare så oppgitt. Syns ikke det er en unnskyldning at man skal observere noen fra setet.
Gjest =tentacle= Skrevet 29. mars 2007 #20 Skrevet 29. mars 2007 Jeg tror han ble kjørt på sykehuset. Alt det dere sier er greit. Leger har lov til fritid, men herregud. Hvem sier "Han trenger bare en taxi" når mannen ligger der og blør nedover gangen? Det verste er at hun ikke gjorde noe når han gav henne denne SOS lappen. Jaja. Skjedd har skjedd, jeg ble bare så oppgitt. Syns ikke det er en unnskyldning at man skal observere noen fra setet. ← Hva er det du mener hun burde gjort? Han trengte tydeligvis ikke livreddende førstehjelp, og om hun hadde begynt å tukle med ham på stedet uten utstyr hadde det kanskje ikke hatt noen behandlingsmessige konsekvenser for mannen. At et overflatisk sår blør er ingen krisesituasjon.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå