Tari Skrevet 29. mars 2007 #21 Skrevet 29. mars 2007 Gikk legen bort til mannen og sjekket han eller så hun bare på han fra setet sitt? Selv en lege kan vel ikke avgjøre om det er alvorlig eller ikke bare ved å kaste et blikk? Uansett syns jeg det er merkelige oppførsel, men også merkelig oppførsel fra de andre på bussen. Man hjelper jo et menneske som har skadet seg selv om man ikke er lege eller annet helsepersonell.
Gjest Skya Skrevet 29. mars 2007 #22 Skrevet 29. mars 2007 Hva er det du mener hun burde gjort? Han trengte tydeligvis ikke livreddende førstehjelp, og om hun hadde begynt å tukle med ham på stedet uten utstyr hadde det kanskje ikke hatt noen behandlingsmessige konsekvenser for mannen. At et overflatisk sår blør er ingen krisesituasjon. ← Jeg ville gått bort til mannen og undersøkt ham litt. Jeg ville tatt en kjapp primærundersøkelse for å se om mannen har noe ABC-problem. Noen ganger så må man faktisk nært for å kunne avdekke dette. Hvis han var upåvirket der så ville jeg ha gjort en grundigere undersøkelse: Jeg ville ha spurt ham om han husker hva som skjedde, om han snublet eller om det var en annen grunn til at han falt. Kanskje det er en sykdom som er bakenforliggende? Da danner jeg meg samtidig et bilde av om han er orientert for tid og sted. Samtidig som jeg spør ut mannen ville jeg ha sett på såret, om det var noe som evt. trengte å sys. Jeg ville i samme slengen undersøkt pupillene med tanke på hodeskade og jeg ville kjent litt på skallen rundt kuttet. Dette hadde tatt meg maks et par. minutter. Hadde det bare vært hodet som var problemet så ville jeg ha hjulpet ham opp og sørget for at han kom seg avgårde til riktig behandlig, enten det er sykehus eller legevakt. Hvilken transport jeg ville ha skaffet avhenger jo av hva undersøkelsene mine har avdekket. Dette tror jeg ville ha beroliget både mannen og de rundt ham. Og jeg tror situasjonen ville løst seg ganske greit. For selv om det ikke er livstruende er det mange ganger greit å få bistand fra profesjonelle. Uansett hvor sliten jeg er så klarer jeg ikke bare å sitte å se på at noen lider, når jeg vet jeg kan bidra.
Gjest =tentacle= Skrevet 29. mars 2007 #23 Skrevet 29. mars 2007 Jeg ville gått bort til mannen og undersøkt ham litt. Jeg ville tatt en kjapp primærundersøkelse for å se om mannen har noe ABC-problem. Noen ganger så må man faktisk nært for å kunne avdekke dette. Hvis han var upåvirket der så ville jeg ha gjort en grundigere undersøkelse: Jeg ville ha spurt ham om han husker hva som skjedde, om han snublet eller om det var en annen grunn til at han falt. Kanskje det er en sykdom som er bakenforliggende? Da danner jeg meg samtidig et bilde av om han er orientert for tid og sted. Samtidig som jeg spør ut mannen ville jeg ha sett på såret, om det var noe som evt. trengte å sys. Jeg ville i samme slengen undersøkt pupillene med tanke på hodeskade og jeg ville kjent litt på skallen rundt kuttet. Dette hadde tatt meg maks et par. minutter. Hadde det bare vært hodet som var problemet så ville jeg ha hjulpet ham opp og sørget for at han kom seg avgårde til riktig behandlig, enten det er sykehus eller legevakt. Hvilken transport jeg ville ha skaffet avhenger jo av hva undersøkelsene mine har avdekket. Dette tror jeg ville ha beroliget både mannen og de rundt ham. Og jeg tror situasjonen ville løst seg ganske greit. For selv om det ikke er livstruende er det mange ganger greit å få bistand fra profesjonelle. Uansett hvor sliten jeg er så klarer jeg ikke bare å sitte å se på at noen lider, når jeg vet jeg kan bidra. ← Når han kan rekke deg et sos-merke, er det da veldig sannsynlig at han har et akutt livstruende ABC-problem, som du må fikse på stedet? Er det viktig om du som bussdoktor mener om såret må syes eller ikke? Skal du eskortere mannen til legevakten og sy det personlig, eller skal mannen uansett vurderes av en annen lege om kort tid? Er man "legen fra helvete" om man ikke leker helt fordi en person snubler på bussen og får et lite kutt i hodet?
Gjest Gjest Skrevet 29. mars 2007 #24 Skrevet 29. mars 2007 Legen var ikke på jobb, og har da ikke forpliktelser utenom i akutte tilfeller. Det går som oftest an å se om noen puster eller ikke, og hvis han hadde hatt en hodeskade er det ikke mye hun kunne gjort for ham på stedet, uten utstyr. ← Feil! Helsepersonell har PLIKT til å stille opp i krisesituasjoner, uansett om man har fri eller ikke.
Gjest =tentacle= Skrevet 29. mars 2007 #25 Skrevet 29. mars 2007 Feil! Helsepersonell har PLIKT til å stille opp i krisesituasjoner, uansett om man har fri eller ikke. ← Det står svart på hvitt i det du siterer "UTENOM I AKUTTE TILFELLER" Helsepersonell har selvsagt plikt til å hjelpe i krisesituasjoner, det har faktisk alle andre også hvis liv står på spill.
Supraspinatus Skrevet 29. mars 2007 #26 Skrevet 29. mars 2007 Når han kan rekke deg et sos-merke, er det da veldig sannsynlig at han har et akutt livstruende ABC-problem, som du må fikse på stedet? Er det viktig om du som bussdoktor mener om såret må syes eller ikke? Skal du eskortere mannen til legevakten og sy det personlig, eller skal mannen uansett vurderes av en annen lege om kort tid? Er man "legen fra helvete" om man ikke leker helt fordi en person snubler på bussen og får et lite kutt i hodet? ← Jeg skjønner nok frustrasjonen, men alikevel synes jeg man skal ha respekt for folks privatliv også. Leger trenger som sagt også fritid. Det hadde nok ikke tatt legen lang tid å undersøke. Nå er det kun en her inne på forumet som faktisk var vitne til hendelsen. 1 vitne er litt tynt grunnlag til å si at legen var fra helvete. Kanskje TS syntes det var dramatisk, mest sannsynlig syntes ikke legen dette, kanskje heller ikke resten av busspassasjerene. Uansett, ALLE har plikt til å hjelpe om noen er i nød. Og hvem som helst kunne beroliget den stakkars mannen, en annen kunne sjekket for skader, en tredje kunne ringt 113.
Gjest Skya Skrevet 29. mars 2007 #27 Skrevet 29. mars 2007 Når han kan rekke deg et sos-merke, er det da veldig sannsynlig at han har et akutt livstruende ABC-problem, som du må fikse på stedet? Er det viktig om du som bussdoktor mener om såret må syes eller ikke? Skal du eskortere mannen til legevakten og sy det personlig, eller skal mannen uansett vurderes av en annen lege om kort tid? Er man "legen fra helvete" om man ikke leker helt fordi en person snubler på bussen og får et lite kutt i hodet? ← Ja, han kunne godt å hadd det selv om han er bevisst nok til å rekke deg et merke. Det har jeg sett mange eksempler på. Å ta en kjapp vurdering er ikke det samme som å leke bussdoktor mener jeg da. Når en gammel mann har falt og slått seg og ligger og skjelver og medpassasjerer opplever situasjonen som dramatisk så kan man faktisk bruke den erfaringen man har fra tidligere til å skaffe seg oversikt og roe ned situasjonen. Antageligvis så er det bare et kutt, men det ser i såfall et trent øye ganske så kjapt.
Gjest Skya Skrevet 29. mars 2007 #28 Skrevet 29. mars 2007 Må legge til at jeg ikke ser på denne doktoren som legen fra helvette bare utifra denne situasjonen. Men at jeg synes at man som helsepersonell skal trå hjelpende til når noen skader seg uansett om det er livstruende eller ikke.
venus* Skrevet 29. mars 2007 #29 Skrevet 29. mars 2007 Legen burde fortalt at hun var lege, og tatt en kjapp kikk på såret og DERETTER sagt at det ikke var noe farlig, og at mannen burde ta en taxi til legevakta for noen sting. Det er unødvendig å ringe etter ambulanse for småskader, det er det ingen tvil om. Men det er jo greit å formidle dette på en høflig måte... En lege skal ikke bare sjekke skadeomfang, men også bruke sin autoritet og kunnskap til å berolige mennesker. Personlig så synes jeg folk som roper høyest etter sykebil selv ved minimale skader er minst like ugunstig. Det gjør bare personen som er skadet stresset og redd. Man trenger ikke å være lege eller annen helsepersonell for å forholde seg rolig... Panikk avler panikk.
Gjest =tentacle= Skrevet 30. mars 2007 #30 Skrevet 30. mars 2007 Ja, han kunne godt å hadd det selv om han er bevisst nok til å rekke deg et merke. Det har jeg sett mange eksempler på. Å ta en kjapp vurdering er ikke det samme som å leke bussdoktor mener jeg da. Når en gammel mann har falt og slått seg og ligger og skjelver og medpassasjerer opplever situasjonen som dramatisk så kan man faktisk bruke den erfaringen man har fra tidligere til å skaffe seg oversikt og roe ned situasjonen. Antageligvis så er det bare et kutt, men det ser i såfall et trent øye ganske så kjapt. ← Et kutt ser man kjapt, en blødning innenfor skallen kan vise seg senere. Men når personen er våken og meddeler seg, så skal han til lege, men har ikke umiddelbart behov for gjenopplivning, og utløser dermed ikke en leges plikt til å blande seg inn i situasjoner som oppstår. En hjerneskade ville hun ikke kunne håndtere på stedet, og det er heller ikke noe høyenergitraume mannen har pådratt seg. Jeg synes det å kalle legen "fra Helvete" og stille spørsmålstegn ved "legene i landet her" på internett på grunnlag av en enkeltepisode med en lege som har oppført seg som en annen busspassasjer på en buss overfor en mann som snublet, er bak mål og symptomatisk for en klagekultur.
Gjest Gjest Skrevet 30. mars 2007 #31 Skrevet 30. mars 2007 Feil! Helsepersonell har PLIKT til å stille opp i krisesituasjoner, uansett om man har fri eller ikke. ← Helsepersonell har ikke mer plikt til å stille opp i krisetilfeller enn alle andre har.
Gjest Gjest Skrevet 30. mars 2007 #32 Skrevet 30. mars 2007 Men at jeg synes at man som helsepersonell skal trå hjelpende til når noen skader seg uansett om det er livstruende eller ikke. ← Vi har krav på fritid vi som alle andre. Selvfølgelig hjelper jeg til dersom noen trenger det, men jeg meddeler ikke hvilke yrke jeg har.
Gjest Skya Skrevet 30. mars 2007 #33 Skrevet 30. mars 2007 (endret) Et kutt ser man kjapt, en blødning innenfor skallen kan vise seg senere. Men når personen er våken og meddeler seg, så skal han til lege, men har ikke umiddelbart behov for gjenopplivning, og utløser dermed ikke en leges plikt til å blande seg inn i situasjoner som oppstår. En hjerneskade ville hun ikke kunne håndtere på stedet, og det er heller ikke noe høyenergitraume mannen har pådratt seg. Jeg synes det å kalle legen "fra Helvete" og stille spørsmålstegn ved "legene i landet her" på internett på grunnlag av en enkeltepisode med en lege som har oppført seg som en annen busspassasjer på en buss overfor en mann som snublet, er bak mål og symptomatisk for en klagekultur. ← Det er vel ikke bare episoder der det er gjennopplivning som kan betegnes som akutte. Hva om denne mannen har tegn på alvorlig hodeskade, f.eks. brillehematom eller pupilleforandring? Da er det vel greit at det helsepersonellet som tilfeldigvis er i nærheten ser det og handler deretter enn at noen som ikke aner en ting om dette sender ham til legevakta for videre vurdering? Vi har krav på fritid vi som alle andre. Selvfølgelig hjelper jeg til dersom noen trenger det, men jeg meddeler ikke hvilke yrke jeg har. ← Greit at man har krav på fritid. Men det er vel ikke så ofte man møter folk som trenger hjelp pga. skade eller sykdom at det er et problem? Er det med på å roe ned folk og ganger situasjonen så nøler jeg ikke med å gjøre det jeg nei. (fortelle hva jeg jobber med altså) Endret 30. mars 2007 av Skya
Gjest Frysepulver Skrevet 30. mars 2007 #34 Skrevet 30. mars 2007 Et kutt ser man kjapt, en blødning innenfor skallen kan vise seg senere. Men når personen er våken og meddeler seg, så skal han til lege, men har ikke umiddelbart behov for gjenopplivning, og utløser dermed ikke en leges plikt til å blande seg inn i situasjoner som oppstår. En hjerneskade ville hun ikke kunne håndtere på stedet, og det er heller ikke noe høyenergitraume mannen har pådratt seg. Jeg synes det å kalle legen "fra Helvete" og stille spørsmålstegn ved "legene i landet her" på internett på grunnlag av en enkeltepisode med en lege som har oppført seg som en annen busspassasjer på en buss overfor en mann som snublet, er bak mål og symptomatisk for en klagekultur. ← Veldig enig i dette Det er vel ikke bare episoder der det er gjennopplivning som kan betegnes som akutte. Hva om denne mannen har tegn på alvorlig hodeskade, f.eks. brillehematom eller pupilleforandring? Da er det vel greit at det helsepersonellet som tilfeldigvis er i nærheten ser det og handler deretter enn at noen som ikke aner en ting om dette sender ham til legevakta for videre vurdering? Greit at man har krav på fritid. Men det er vel ikke så ofte man møter folk som trenger hjelp pga. skade eller sykdom at det er et problem? Er det med på å roe ned folk og ganger situasjonen så nøler jeg ikke med å gjøre det jeg nei. (fortelle hva jeg jobber med altså)← Eh, og dette
Gjest Gjest Skrevet 30. mars 2007 #35 Skrevet 30. mars 2007 Greit at man har krav på fritid. Men det er vel ikke så ofte man møter folk som trenger hjelp pga. skade eller sykdom at det er et problem? Er det med på å roe ned folk og ganger situasjonen så nøler jeg ikke med å gjøre det jeg nei. (fortelle hva jeg jobber med altså) ← Det er faktisk veldig ofte at man møter mennesker som skal ha ens mening om deres sykdom og behandling. Folk skal ha ens medisinske mening om det meste på de merkeligste steder dersom de vet man er lege. Så jeg holder klokelig munn om hva jeg driver med. Neida, det er ikke så ofte det er mennesker som trenger hjelp på grunn av skade, men ved de fleste små skader så trenger man ikke være lege hverken for å hjelpe eller roe ned personene. Og som andre nevner lenger opp, selvom man er lege så er det ikke nødvendigvis slik at man kan håndtere akutt situasjoner. Å være lege handler jo stort sett ikke om akutte situasjoner hvor man ikke har noe å hjelpe seg med, ambulanse folk er mye flinkere i slike situasjoner.
Mitsi Skrevet 31. mars 2007 #36 Skrevet 31. mars 2007 Men det er vel ikke så ofte man møter folk som trenger hjelp pga. skade eller sykdom at det er et problem? Er det med på å roe ned folk og ganger situasjonen så nøler jeg ikke med å gjøre det jeg nei. (fortelle hva jeg jobber med altså) ← Med denne uttalelsen begynte jeg og lure på hvilket yrke du egentlig har? Det er vel en kjennsgjerning at det er et problem for leger at alle mener de har plikt til og svare på alles spørsmål i alle situasjoner. Når det gjelder denne situasjonen, synes jeg den høres meget rar ut. Slik TS beskriver situasjonen synes jeg "legen" opptrer rart, men det er hennes opplevelse av situasjonen. Kunne vært veldig interessant og hørt andres opplevese av den...
Gjest Skya Skrevet 31. mars 2007 #37 Skrevet 31. mars 2007 Med denne uttalelsen begynte jeg og lure på hvilket yrke du egentlig har? Det er vel en kjennsgjerning at det er et problem for leger at alle mener de har plikt til og svare på alles spørsmål i alle situasjoner. Når det gjelder denne situasjonen, synes jeg den høres meget rar ut. Slik TS beskriver situasjonen synes jeg "legen" opptrer rart, men det er hennes opplevelse av situasjonen. Kunne vært veldig interessant og hørt andres opplevese av den... ← La meg omformulere meg litt da: Men det er vel ikke så ofte man møter folk som trenger hjelp pga. akutt skade eller sykdom at det er et problem?
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2007 #38 Skrevet 31. mars 2007 Jeg er ikke lege, men har jobbet innen helse. Har utviklet et klinisk blikk og har erfaring med skdom og skader. Jeg ville pratet med og undersøkt mannen. Da danner man seg fort et bilde av alvorlighetsgraden. Tror det føles trygt både for den skadde og medpasasjerer at noen tar styingen og delegerer oppgaver til andre ved behov. Hvis jeg vurderte at situasjonen ikke var akutt men at han burde undersøkes av lege med tanke på hodeskade eller for å sy kuttet ville jeg samarbeidet med buss sjåføren om å bestille taxi. Hvis jeg hadde tid og han ønsket det ville jeg fulgt med. De gangene jeg har opplevd sykdom eller skader i det offentlige rom har det skuffet meg at folk bare viker unna og blir tilskuere på avstand. Har opplevd hjertestans, overdose og en gammel dame som falt i rulletrapp. Det er helt klart lettere for de som vet hva de skal gjøre og jobber med det til daglig. Men alle burde tenke gjennom hva de ville gjort i slike situasjoner. Det er lettere hvis man er mentalt forberedt.
Gjesten29 Skrevet 31. mars 2007 #39 Skrevet 31. mars 2007 Legen var ikke på jobb, og har da ikke forpliktelser utenom i akutte tilfeller. Det går som oftest an å se om noen puster eller ikke, og hvis han hadde hatt en hodeskade er det ikke mye hun kunne gjort for ham på stedet, uten utstyr. ← Det handler om å se mennesker! Det handler om å være ett bra medmenneske, det handler om etikk, moral og det å være ett godt menneske. Vi bryr oss om andre, vi skal ikke lukke øynene våre selv på fritid, mennesker er vi 24 timer i døgnet! Tenk hvis det var faren din som lå der? Bry oss!
Gjest Skya Skrevet 31. mars 2007 #40 Skrevet 31. mars 2007 Det er faktisk veldig ofte at man møter mennesker som skal ha ens mening om deres sykdom og behandling. Folk skal ha ens medisinske mening om det meste på de merkeligste steder dersom de vet man er lege. Så jeg holder klokelig munn om hva jeg driver med. Neida, det er ikke så ofte det er mennesker som trenger hjelp på grunn av skade, men ved de fleste små skader så trenger man ikke være lege hverken for å hjelpe eller roe ned personene. Og som andre nevner lenger opp, selvom man er lege så er det ikke nødvendigvis slik at man kan håndtere akutt situasjoner. Å være lege handler jo stort sett ikke om akutte situasjoner hvor man ikke har noe å hjelpe seg med, ambulanse folk er mye flinkere i slike situasjoner. ← Dette tror jeg kan være en forklaring på hvordan vedkommende valgte å handle som hun gjorde, eller rettere sagt: ikke handle. Og så må jeg legge til at jeg ikke er lege, men jobber med akuttmedisin.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå