Malama Skrevet 26. mars 2007 #1 Skrevet 26. mars 2007 Ja, jeg er nok noe sent ute, men vi har ikke bestilt bryllupsreise enda, og det er altså ca 3 måneder til vi plaanlegger å reise. Vi gifter oss 23. juni, og planlegger å dra relativt kort tid etter. Jeg drømte først om Egypt, om pyramider og varmt vann (altså opplevelser og bading) Jeg har kjempelyst til Egypt, og jobbet med å få min kjære til å synes at de oppgitte temperaturene på 30-35 grader på dagen var levelige, helt til jeg leste her inne at det er mer å forvente 40-50 grader... Da skrinla vi den. Vi tenkte på Frankrike, først noen dager i Paris, og deretter resten av tiden (vi tenker å være borte i 2 uker) en plass på Rivieraen. Men ingen av oss har noe som helst erfaring med "sydenturer" og denslags, derfor synes jeg det virker langt enklere å velge en "ferdigferie" enn å drive å bestille biletter og hotel selv, på internett... (og charterturer til Frankrike er det ikke mange av, og i alle fall ikke noe som gir oss muligheten til å oppleve Paris) Jeg studerte kataloger og nettsider i går til jeg ble helt frustret, og da besluttet min kjære at han også kunne involvere seg. Han hadde hittil sagt at hans mål var å gjøre meg glad og blid, uten å ha det for ubehagelig selv (jmf Egypt...) Han undersøkte hvor vi kan reise fra Ålesund han da, siden det er der vi gifter oss. Og det begrenser det hele veldig, når vi ikke vil til Bulgaria, og helst ikke tyrkia heller... til Kreta. Vestlige deler av Kreta. Nå er det ingen grunn til at vi ikke kan reise til Oslo eller Bergen for å dra på reise da, men når mange av reisene har avreise lørdag eller søndag... og vi har "litt andre planer den lørdagen", så kommer vi oss da gjerne ikke avsted før en hel uke etter bryllupet, og dermed blir det kort tid fra vi kommer tilbake til vi skal på jobb igjen. (vi har ferie 3 uker etter bryllupet... dersom han får fri da, det er enda ikke avgjort) Vi vil derfor helst reise tirsdag-onsdag vi, tilnød torsdag-fredag, særlig aktuelt om det er avreise fra Bergen. Og da begrenser det det hele VELDIG. Vi satt og titta på Kreta i går da (avreise fra Ålesund, søndagen, så det blir ikke mye tid der etter bryllupsnatta..) og fant jo noen fine hoteller. Helt til min kjære oppdaga at en hadde "internett mot avgift". Oi, da hadde ikke de andre internett? Han får visst abstinenser av to uker uten? (Det skal vi nå se om ikke jeg klarer å få ham til å takle da...) Kreta er vel ikke akkurat typsik "bryllupsreisested" da.. Sier vel sånnsett sitt om hva slags sted det er, når det faktisk GÅR fly dit fra Ålesund! Men når jeg ikke får oppleve Pyramidene i Egypt, så er det egentlig bare sol og bading og avslapping jeg er på jakt etter... og det får jeg kanskje likegjerne der? (eller, er alle disse hotellene som skryter avå være "barnevennlige" rett og slett følgelig "ikke helt ideele for voksne folk uten barn"?) Så er det at jeg oppdager hvor håpløst uvitende jeg er, jeg som aldri har reist på noen sånn type ferie før. Og ettersom min kjære heller ikke har det, så viste det seg at han ikke visste så mye mer enn meg... Hva ER egentlig halvpensjon? Er det lurt eller dyrt med "all inclusive"? Og dette "grand lit", jeg skjønner der er en stor seng, men...er det en liten dobbeltseng, eller? Jeg ser jo bilder av hotelrom med to senger med nattbord mellom, og jeg skal på BRYLLUPSREISE så jeg hadde ikke tenkt å ha nattbord mellom oss, så jeg ønsker meg i alle fall et hotellrom med en dobbeltseng... Og stemmer magefølelsen min om at folk kommer til å se rart på meg om jeg drar til Kreta på bryllupsreise? Er det mer stedet dit man drar med 2-3 unger om noen år? Og er det noe å "oppleve" der, eller er det bare stranda/basenget, egentlig? Andre gode forslag til hvor vi kan dra, kanskje? Hvor det ikke er FOR varmt, men er fint og varmt og romantisk? Komplett forvirra jeg... Og det er sannelig på tide å få bestilt denne turen. Så snart han får bekreftet om han får fri da, ellers blir det jo ikke noe av (da blir det en kort tur til f.eks Paris, og deretter en "sommertur" til en plass det er varmt i høst en gang når vi kan få fri igjen...)
Chica Skrevet 26. mars 2007 #2 Skrevet 26. mars 2007 Jeg ville droppet både halvpensjon og all inclusive hvis jeg dro til Kreta iallfall. Mye koseligere å finne nye plasser å spise framfor å måtte spise alle måltidene på hotellet. Halvpensjon variere litt, noen plasser er det frokost og lunsj, andre steder frokost og middag. Liker best å tusle på et bakeri/butikk om morgenen når jeg er på ferie for å handle nystekte baguetter og godt pålegg for å spise en lang frokost på verandaen framfor å stresse ned til en frokostbuffet med masse hylende unger. Men - som jeg skrev i dagboken din - hva med fly til Paris, noen dager der, ta tog ned til middelhavet og vær der en stund før dere drar hjem. Fly bestiller dere billig med Norwegian/Sterling, hotell i alle prisklasser finner dere på nett, og togbilletter skal heller ikke være vanskelig å få tak i. Har tatt Charterfly fra Ålesund en gang jeg, og da kjente omtrent alle på flyet hverandre fra før
Gjest Deception Skrevet 26. mars 2007 #3 Skrevet 26. mars 2007 Chicas forslag med å bestille fly og overnatting separat stemmer jeg for, også. Til Paris er det lett å finne billige billetter, og på Rivieraen kan du få dekket alle behov for sol og bading, men uten at det er like syntetisk "Sydenstemning" over det som du vil finne på Kreta. Tog i Frankrike er enkelt og genialt.
Leo Skrevet 26. mars 2007 #4 Skrevet 26. mars 2007 Har dere vurdert Malta? Skulle jeg ha reist dit på bryllupsreise ville jeg ha valgt dette hotellet. Jeg har bodd der og det er nydelig. Selv de vanlige rommene er luksuriøse og alle har balkong med utsikt mot Middelhavet. Jeg sjekket også litt og Gozoreiser har ledige plasser til Malta og dette hotellet med avreise fra Oslo mandagen etter at dere gifter dere. Ganske dyrt, men det er vel bryllupsreise dere skal på? På Malta er det massevis av severdigheter og hotellet byr på rikelige muligheter for sol og bad. Hvis dere ikke er så reisevante er også Malta et fint sted å begynne. Øya er liten og oversiktelig og alle snakker engelsk siden det er ett av de to offisielle språkene der. Når det gjelder de andre spørsmålene dine så kan halvpensjon være frokost og lunsj eller frokost og middag. Grand lit kan også bety så mangt, men vanligvis betyr det en hel dobbeltseng, altså ikke to senger som er satt sammen. (Hvilket dere kan gjøre hvis sengene står hver for seg). "All inclusive" er vanligvis billig, men det forutsetter at dere spiser og drikker det meste på hotellet og det kan kanskje bli både upraktisk og kjedelig.
Malama Skrevet 26. mars 2007 Forfatter #5 Skrevet 26. mars 2007 Så den frankriketuren er ikke så "skummel"? Jeg synes det virker så vanskelig/skremmende å måtte sitte og finne alt mulig på nett... kanskje fordi jeg ikke er erfaren i det, har aldri lett etter hoteller og flybiletter og franske tog på nett før jeg... Men, fikk i alle fall bekreftet at Kreta kanskje ikke er den idelle plassen for bryllupsreise da...
Malama Skrevet 26. mars 2007 Forfatter #6 Skrevet 26. mars 2007 Leo: Det så jo helt fantastsik ut! Og ja, det er tross alt bryllupsreise vi skal på, så litt dyrt takler vi nok (selv om vi først skal betale hele bryllupet med kanskje opp mot 100 gjester da...) Jeg regna litt på det, hotelrom med dobbeltseng fant jeg på det hotellet du linket til for 60 MTL, noe som til en kurs på ca 20 kroner er snakk om ca 17.000 for to uker. Og fly på den gozo sa det kostet ca 8500 for to stykker. Det er snakk om altså drøye 25000 i hotell og fly. Så kommer jo mat i tillegg, det var ikke nevnt NOE mat på et hotellet... (forkost vil jeg i alle fall gjerne ha på hotellet jeg da... å bare kunne rusle ned og spise ferdig hotellfrokost, heller enn å handle og lage den?) Men det så jo helt idyllisk ut, og muligens ikke helt uoppnåelig økonomisk heller. Vi fant jo Kreta (Fra Ålesund da, slipper å fly til Oslo først) for ca 20.000 for to uker, flere av dem også ikke inkl noe mat (leiligheter) og Malta er jo mer "eksotisk" og ikke sånn "naboen på raden forran på flyet" som Chica nevnte... Og min kjære vil nok like den "high speed internet available"
Leo Skrevet 26. mars 2007 #7 Skrevet 26. mars 2007 Hvis du klikker på "Bestill pakkereise" øverst på Gozoreisers side, så kan du bestille dette hotellet sammen med fly. Prisen de kom opp med da var NOK 14.600 pr. pers. for fly og hotell i to uker og jeg kan love at dette er noe helt annet enn leilighet på Kreta! Dette hotellet er for øvrig amerikansk eid, så det med sengene trenger du ikke bekymre deg over i det hele tatt! Så vidt jeg husker har de vanlige rommene enten en Kingsize dobbeltseng (ca. 190 x 200 cm) eller to Queensize (ca. 150 x 200 cm.) senger. Dette hotellet serverer en fantastisk frokost for alle hotellets gjester med alt hjertet kan begjære og etter en slik start på dagen, har i hvert fall ikke jeg noe voldsomt behov for en stor og dyr lunsj. Mat og drikke er billig på Malta og hotellet ligger veldig sentralt til i forhold til spisestedene og utelivet i St. Julians samtidig som hotellområdet er skjermet og privat.
MrsC Skrevet 26. mars 2007 #8 Skrevet 26. mars 2007 Franske riviera er null problem å reise til uten å bruke charter. Til Nice går det mange fly, både SAS mellomlanding i København) og Norwegian flyr dit (direkte). Gå inn på sidene og bestill billett. Hotell: kjøp guidehåndbok om Nice med godt kart over sentrum (lonelyplanetbøkene er supre, våre er helt utslitt). Søk deretter på hotels.com og hotell som har 3 stjerner (da får dere rom med eget bad). Dere ønsker et hotell som ligger mellom Boulevard Gambetta, Boulevard Victor Hugo og Avenue Jean Medicin. Viktig at dere ser på hotellets adresse opp mot kart. To forslag til meget ok hotel: Comfort Hotel Roosevelt og Best Western Alta Hotel som begge ligger langs B. Victor Hugo og har ti min gange til badestrand, shopping etc. Nice har alt av sol, bad, shopping som måtte ønskes. Om det blir kjedelig med sol og bad er det mange andre muligheter for sightseeing i nærområdet (lonelyplanets guidebok er veldig bra der). Husk at høysesongen i Frankrike starter i slutten av juli med mye mennesker og varme.
Malama Skrevet 26. mars 2007 Forfatter #9 Skrevet 26. mars 2007 Hvis du klikker på "Bestill pakkereise" øverst på Gozoreisers side, så kan du bestille dette hotellet sammen med fly. Prisen de kom opp med da var NOK 14.600 pr. pers. for fly og hotell i to uker og jeg kan love at dette er noe helt annet enn leilighet på Kreta! Dette hotellet er for øvrig amerikansk eid, så det med sengene trenger du ikke bekymre deg over i det hele tatt! Så vidt jeg husker har de vanlige rommene enten en Kingsize dobbeltseng (ca. 190 x 200 cm) eller to Queensize (ca. 150 x 200 cm.) senger. Dette hotellet serverer en fantastisk frokost for alle hotellets gjester med alt hjertet kan begjære og etter en slik start på dagen, har i hvert fall ikke jeg noe voldsomt behov for en stor og dyr lunsj. Mat og drikke er billig på Malta og hotellet ligger veldig sentralt til i forhold til spisestedene og utelivet i St. Julians samtidig som hotellområdet er skjermet og privat. ← Virker høyst lovende. Vel og merke litt dyrere på den måten enn å bestille fly og hotell hver for seg? (men sikkert fordi jeg valgte det billigste rommet hotellet hadde da, og hotellet sa at det var den rimligste måten å bestille rom på, rett fra den siden du linket til) Uansett.... det virket mer fristende enn Kreta, det er sikkert. Selv om for all del Kreta også nok er fint (jeg hadde mer lyst på et hotell enn leiligheter da, det var bare litt få hoteller med internett der...) Men... det er det med å unngå det mest sånn der "naboen på chartertur-feelingen" er litt av poenget med denne reisen da. Det er tross alt ikke bare en ferie, det er bryllupsreisen vår. (men, "ferie" for oss pleier bety gjesterommet til mine eller hans foreldre, så alt som innebærer behov for pass er en merkbar forandring da...)
Malama Skrevet 26. mars 2007 Forfatter #10 Skrevet 26. mars 2007 Franske riviera er null problem å reise til uten å bruke charter. Til Nice går det mange fly, både SAS mellomlanding i København) og Norwegian flyr dit (direkte). Gå inn på sidene og bestill billett. Hotell: kjøp guidehåndbok om Nice med godt kart over sentrum (lonelyplanetbøkene er supre, våre er helt utslitt). Søk deretter på hotels.com og hotell som har 3 stjerner (da får dere rom med eget bad). Dere ønsker et hotell som ligger mellom Boulevard Gambetta, Boulevard Victor Hugo og Avenue Jean Medicin. Viktig at dere ser på hotellets adresse opp mot kart. To forslag til meget ok hotel: Comfort Hotel Roosevelt og Best Western Alta Hotel som begge ligger langs B. Victor Hugo og har ti min gange til badestrand, shopping etc. Nice har alt av sol, bad, shopping som måtte ønskes. Om det blir kjedelig med sol og bad er det mange andre muligheter for sightseeing i nærområdet (lonelyplanets guidebok er veldig bra der). Husk at høysesongen i Frankrike starter i slutten av juli med mye mennesker og varme. ← Skal ta med meg det i bakhodet også, så får vi se. Frankrike er jo fristende, det også. Jeg/vi er bare uerfarne når det gjelder å "organisere reisen sev", finne hoteller og sånn, så det er fint med gode råd herfra
Chica Skrevet 26. mars 2007 #11 Skrevet 26. mars 2007 Må dere ha internett på rommet? Hadde jeg fått velge ville jeg heller bodd i leilighet enn på et hotellrom. Greit med et soverom man kan lukke døren til i tillegg til at det er større kjøleskap og muligheter til å lage mat på rommet. Av og til gidder man rett og slett ikke å gå ut og spise, og da er det deilig å lage meg noe mat på rommet og spise på terassen syns jeg. Er jo internettkafeer overalt syns jeg, dessuten som oftest 2-3 pc'er med nett i resepsjonene.
prinsessa Skrevet 26. mars 2007 #12 Skrevet 26. mars 2007 Ta og sjekk ut startour sine reiser til Italia, Italia er et nydelig land, veldig romantisk og startour har mange forskjellige italia reiser. Men du kan vel også kontakte et vanlig reisebyrå så ordner jo de hele reisen for dere selv om det ikke er en charterreise. Da kan du få en skreddersydd reise til Frankrike. Du kan jo også ringe charterselskapene og si at du skal på bryllupsreise og høre hva de anbefaler.
Malama Skrevet 26. mars 2007 Forfatter #13 Skrevet 26. mars 2007 Må dere ha internett på rommet? Hadde jeg fått velge ville jeg heller bodd i leilighet enn på et hotellrom. Greit med et soverom man kan lukke døren til i tillegg til at det er større kjøleskap og muligheter til å lage mat på rommet. Av og til gidder man rett og slett ikke å gå ut og spise, og da er det deilig å lage meg noe mat på rommet og spise på terassen syns jeg. Er jo internettkafeer overalt syns jeg, dessuten som oftest 2-3 pc'er med nett i resepsjonene. ← Nei, vi må sikkert ikke det, så lenge han får tilgang... Men jeg synes hotell virker mer fristende enn leilighet jeg da... det er vel bare meg... Å lage mat på ferie... gjør man det, mer kos enn stress altså? (for all del, på de feriene jeg er vant til gjør vi det, men det er ferie der vi har med grill og bor på hytte... man har jo ikke med grill på SÅNN ferie da...)
Malama Skrevet 26. mars 2007 Forfatter #14 Skrevet 26. mars 2007 Ta og sjekk ut startour sine reiser til Italia, Italia er et nydelig land, veldig romantisk og startour har mange forskjellige italia reiser. Men du kan vel også kontakte et vanlig reisebyrå så ordner jo de hele reisen for dere selv om det ikke er en charterreise. Da kan du få en skreddersydd reise til Frankrike. Du kan jo også ringe charterselskapene og si at du skal på bryllupsreise og høre hva de anbefaler. ← Har sett det, mye fint der, men jeg mener å huske at avreisetidene ikke passet oss så godt på det, men det kan være at jeg husker feil/blander, jeg har sett i så mange kataloger og land... I alle fall har denne tråden fylt emg med ny optimisime, slik at jeg er klar til å gå løs på mulighetene en gang til, og se hva vi finner ut av. Egentlig er vi jo to om dette da, men stort sett får jeg det som jeg vil, så lenge det er "ikke for ubehagelig" for ham, det er stort sett det kravet han stiller... og at det skal gjøre meg glad, så...
prinsessa Skrevet 26. mars 2007 #15 Skrevet 26. mars 2007 Vi har bodd masse i leilighet og har vel ikke laga stort annet enn frokost der. Det som er fint med leilighet er jo at man får større plass + at man har kjøleskap så man kan ha kald drikke.
Chica Skrevet 26. mars 2007 #16 Skrevet 26. mars 2007 Bare det å ha kniv + fjøl så jeg skjære opp f.eks melon er kjekt å ha på rommet syns jeg. Dessuten greit med kaldt vann/øl/brus i kjøleskapet. Vi pleier å spise frokost i leiligheten, og enkelte dager lager vi oss lunsj. (Som regel ferskt brød med godt pålegg til). Har blitt så vant til dette av jeg savner muligheten når jeg bor på hotell. Men - folk er jo forskjellige
Gjest Pet Skrevet 26. mars 2007 #17 Skrevet 26. mars 2007 Vi bor alltid i leilighet, nettopp pga muligheten til å ha tilgang på kaldt drikke. En kald øl eller et glass hvitvin på balkongen er et must når man er på ferie, bryllupsreise eller ei. Og det er også greit å kunne kjøpe inn litt ost og frukt, så man ikke er nødt til å gå ut hver gang man har lyst på en liten matbit. Ellers ville jeg ikke tatt så mye hensyn til at han mener han må ha internettilgang på rommet. Herregud, dere skal da på bryllupsreise!
Leo Skrevet 26. mars 2007 #18 Skrevet 26. mars 2007 Greit med et soverom man kan lukke døren til i tillegg til at det er større kjøleskap og muligheter til å lage mat på rommet. Av og til gidder man rett og slett ikke å gå ut og spise, og da er det deilig å lage meg noe mat på rommet og spise på terassen syns jeg. ← Det med soverommet er greit nok, men å lage mat i slike leiligheter er jo rimelig håpløst. Enten må man handle inn en hel masse for i det hele tatt å få laget noe spiselig eller så må man ty til utpreget ferdigmat. Begge deler blir som regel like dyrt og dårligere enn å f.eks. hente noe take-away som man like gjerne kan gjøre selv om man bor på hotell. For så vidt helt greit med leilighet på vanlig ferie, men akkurat på bryllupsreisen ville jeg ha valgt noe mer luksuriøst. Jeg har for øvrig bodd på flere av de bedre hotellene på Malta og selv om Dragonara ikke er blant de absolutt dyreste, er dette absolutt det som etter min mening gir best valuta for pengene. For en stakkars nordmann kan det fort bli litt slitsomt med alt for mange nyrike russere og blåhårede engelske damer samlet på ett sted også!
Malama Skrevet 26. mars 2007 Forfatter #19 Skrevet 26. mars 2007 Ja, han krever vel ikke internett på ROMMET, men han ønsker seg gjerne netttilgang på ferien.. Ja, vi skal på bryllupsreise, men når han har ETT ønske, skal jeg ikke ta litt hensyn til det også? Tross alt, han kan egentlig ikke fordra "sol og bad", likevel drar han frivillig og med et smil på en to ukers nettopp "sol og bad" tur sammen med meg, fordi det er det jeg ønsker meg... Så da synes jeg ikke det er for ille at han ytrer et ønske om å kunne logge seg på nett en gang iblandt. Selvsagt klarer han seg dog fint med en nett-kafe, men det skader jo ikke at det er på rommet heller, så kan han gjøre det mer "i forbifarten", mens jeg somler på badet eller noe sånn... Kjøleskap til kald drikke, det poenget ser jeg helt klart. (dog, nei, ikke til øl og hvitvin (joda, sikkert noe øl til ham) men vann og brus. Jeg drikker ikke) Vi får tenke på det, det er jo ikke bestemt enda. Og, ja, vi kan snakke om det i alle fall Hvor vi drar er ikke bestemt, og ikke hvordan vi bor heller. Og jeg verdsetter veldig alle deres svar
Leo Skrevet 26. mars 2007 #20 Skrevet 26. mars 2007 Siden jeg er så godt i gang med reklamen , kan jeg fortelle at rommene på Dragonara har like stort kjøleskap som en hvilken som helst "sydenferieleilighet" (Det er da amerikansk må vite! ) og det er selvfølgelig ingen som nekter deg å oppbevare det du måtte ønske av egen drikke, snacks osv. der.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå