Leo Skrevet 10. april 2007 #61 Skrevet 10. april 2007 Mange som skriver her har tydeligvis ingen erfaring med å bo på landet... Ofte kommer omstreifende villkatter o.l og plopper ut unger som de bare forlater.... ← Nei, hva skal man gjøre? Snakket for senest et par dager siden med et par som var helt fortvilet fordi det nærmest hadde hopet seg opp med villkatter på låven i løpet av vinteren og nå yngler de. De voksne kattene klarer de ikke å fange og selvfølgelig langt mindre få med til dyrlegen og man kan vel ikke akkurat forvente at noen skal ta hånd om, sterilisere og finne gode hjem til 20 - 30 kattunger? Løsningen blir å skyte de voksne og "knerte" kattungene. Brutalt, men desverre nødvendig.
Gjest Coca Skrevet 11. april 2007 #62 Skrevet 11. april 2007 (endret) Det jeg reagerer på med forskriften om avlivning er at hagle blir trukket frem som egnet skytevåpen både for hund og katt. Både større hunder, og katter bør avlives med rifle, for å være helt sikker. Hagle er et meget velegnet våpen til avlivning, men da tenker jeg på at det brukes kort avstand. Dette gjelder rifle også. Et tamdyr som skal avlives blir drept med et skudd i hjernen eller nakken på kort hold så sant det kan fanges inn. Her er det ikke snakk om en jaktsituasjon der det skal skytes på frie og ville dyr. Jeg har skutt både katter og hunder selv. Noen katter, særlig villkatter, må skytes på avstand, men ellers har jeg brukt kattebur og rifle i et passende kaliber. Hagle kan lage unødig mye søl på kort avstand. Hunder binder jeg fast slik at de ikke kan stikke av i det avgjørende øyeblikket. Da kan det skje stygge skadeskytinger. Det er viktig at den som skal skyte er vant til våpen og hvordan de virker på dyret. Et riktig skudd dreper øyeblikkelig. Det ser selvsagt brutalt ut, men det er effektivt. Som en annen i tråden nevner må man også ta hensyn til omgivelsene. Skyting mellom husveggene er ikke er å anbefale. Ofte er hagle det eneste alternativet fordi haglene ikke rekker så langt. Ei rifle kan sende en villfaren kule flere kilometer avgårde. Katter bør steriliseres så fort det er forsvarlig. Er man uheldig og får et kull før en rekker å sterlisere er det bedre at kattungene blir avlivet så tidlig som mulig i stedet for at de kanskje ender opp som ville, sultne og syke villkatter. Det er en myte at katter klarer seg godt på egenhånd. Vinteren har mange utmagrete og døde katter på samivittigheten. Desverre er det slik at katter har lav status, og gies bort i øst og vest. Mange har bare et hjem til familien skal på ferie. Eller skal hjem fra ferie. Kattunger som tas inn i hjemmet under en ferie, men som ikke får lov til å bli med når familien reiser hjem. Når man velger å avlive skal det skje så humant som mulig. For en jeger vil kanskje skyting være det naturlige. For andre kan det være best å be en veterinær om hjelp. Å avlive nyfødte kattunger med et slag mot hodet er ok så lenge man vet hva man holder på med. Jeg skal ikke nevne alle de tåpelige og grusomme måter enkelte bruker for å bli kvitt "problemet". Jo forresten, jeg kan nevne en. Kattunger i pappeske satt ut på trafikkert vei.. Spander heller noen penger på en veterinær, og dra hjem med god samvittighet. Jeg er jeger selv, og har bestandig skutt mine egne hunder når tiden var inne til det. Bortsett fra en. Min siste alasken malamute, som fikk kreft i februar i fjor. Han sovnet stille inn i armene mine hos en veterinær. Endret 11. april 2007 av Coca
Gjest Frysepulver Skrevet 11. april 2007 #63 Skrevet 11. april 2007 Jeg skjønner ikke hvorfor folk i 2007 lar kattene sine gå livet igjennom på p-piller jeg da... Kastrering, sier jeg bare...
Gjest Coca Skrevet 11. april 2007 #64 Skrevet 11. april 2007 Enig, Frysepulver. Jeg har hørt noe om at p-piller ikke er bra i lengden. Hvorfor er jeg ikke sikker på. Steriliserer man er mye sikrere også. Piller kan glemmes..
Gjest Chrizzy Skrevet 11. april 2007 #65 Skrevet 11. april 2007 Jeg skjønner ikke hvorfor folk i 2007 lar kattene sine gå livet igjennom på p-piller jeg da... Kastrering, sier jeg bare... ← Det kan jo hende at de planlegger å få kattunger en gang senere. Kanskje det også er fare for komplikasjoner ved et slikt inngrep...
Gjest Maxagaze Skrevet 11. april 2007 #66 Skrevet 11. april 2007 Det kan jo hende at de planlegger å få kattunger en gang senere. Kanskje det også er fare for komplikasjoner ved et slikt inngrep... ← Da er det vel snakk om en rasekatt av noe slag.. ? Da er vi over på en prisklasse der eierne faktisk gidder å ta seg av katten på en skikkelig måte, med (sikkert) p-piller i en periode der katten får de kullene den skal ha, og så sterilisering. Det er vel sjeldent ett problem at en katt man har fått, får for få kull.. ?
Gjest Chrizzy Skrevet 11. april 2007 #67 Skrevet 11. april 2007 Da er det vel snakk om en rasekatt av noe slag.. ? Da er vi over på en prisklasse der eierne faktisk gidder å ta seg av katten på en skikkelig måte, med (sikkert) p-piller i en periode der katten får de kullene den skal ha, og så sterilisering. Det er vel sjeldent ett problem at en katt man har fått, får for få kull.. ? ← Ja... Jeg har en katt, hun er bare 9 uker nå. Hun er ikke en rasekatt, men jeg tenker at jeg kanskje vil la henne få kattunger en dag. Fordi jeg vil såklart, ikke for at jeg har spurt henne. Jeg innbiller meg at det kan være bra for de også, selv om jeg vet at de fleste synes det høres dumt ut. Kattemora er så skjønn med ungene sine, det virker som om hun koser seg hun også. Muligens jeg bare legger mine egne følelser i dette, men nå kan altså ingen spørre katta selv, så man får vel bare leve med forskjellige tanker om dette. Kanskje en dag vi finner ut mer hva som foregår i hodet på de.
Gjest Coca Skrevet 11. april 2007 #68 Skrevet 11. april 2007 Det er selvsagt ikke noe galt i å la katten få unger, bare man tenker over hva man vil med kattungene. Er de planlagt finnes det forhåpentlivis en plan på hvordan de skal ha det når de kommer. Et godt hjem må de jo ha. Ellers finnes det fryktelig mange hjemløse katter der ute, både store og små. Dyrebeskyttelsen er helt fortvilet. De renner over av slike katter. Min ønskedrøm for kattene er at de ble mer verdsatt. Kanskje slik at man måtte kjøpe en dersom man ville ha katt. Alt som er gratis er det også lett å slurve med.
Gjest Chrizzy Skrevet 11. april 2007 #69 Skrevet 11. april 2007 Min ønskedrøm for kattene er at de ble mer verdsatt. Kanskje slik at man måtte kjøpe en dersom man ville ha katt. Alt som er gratis er det også lett å slurve med. ← Det synes jeg var en kjempegod ide, jeg tror også du har rett i det. Men det går vel neppe ann å få det lovfestet, er det noen land som har en annen praksis enn vi har på det med katter? Vet du?
Gjest Kermit Skrevet 11. april 2007 #70 Skrevet 11. april 2007 Jeg innbiller meg at det kan være bra for de også ← Akkurat det er en myte som desverre mange etterlever. Men hvis du er innstillt på å ta deg av kattungene dersom du ikke får solgt/gitt dem bort, så er det selvfølgelig ingenting i veien for å la katten få unger.
Gjest Coca Skrevet 11. april 2007 #71 Skrevet 11. april 2007 Nei, jeg vet ikke, desverre. Jeg innbiller meg at katter stort sett har samme status overalt. Er det ikke i USA de har et slags dyrepoliti som har som oppgave å passe på at dyreierne behandler dyrene bra? Og som straffer det som ikke gjør det. Mener jeg så noe om det på en eller annen TV -kanal. Før i tiden hadde vi hundeskatt her i landet. Avgiften skulle brukes til å ta seg av "hundeproblemer". Jeg har adri skjønt hvorfor vi ikke hadde en tilsvarende katteskatt. Men så er det jo det da, at det sikkert ville vært plett umulig å holde styr på. Ikke uten at samtlige eierløse katter, eller katter uten avgiftsmerke ble fjernet. Så kunne de som ønsket katt betale avgiften for det. Somler det med det så mister de katten fordi den blir betraktet som eierløs. Brutalt. Kanskje det var like bra at de fjerne hele skatten for hunder også. Aviften var på 100 kroner i 1985, tror jeg. I dag ville den vært omtrent som bilavgifta. Pr. dyr.
Gjest Chrizzy Skrevet 11. april 2007 #72 Skrevet 11. april 2007 Akkurat det er en myte som desverre mange etterlever. Men hvis du er innstillt på å ta deg av kattungene dersom du ikke får solgt/gitt dem bort, så er det selvfølgelig ingenting i veien for å la katten få unger. ← Jeg har litt problemer med å forstå at noen kan si sikkert at det bare er en myte, at de ikke har noe godt av det? Hvordan kan man vite det sikkert?
Gjest Coca Skrevet 11. april 2007 #73 Skrevet 11. april 2007 (endret) Du kan for eksempel spørre Dyrebeskyttelsen hvor mange katter de får inn, utmagrete, ville og syke. Særlig om vinteren. Det er virkelig ille. Jeg har sett en del av dem selv, mens jeg var aktiv i Dyrebeskyttelsen Kristiansand. Det er grusomt å tenke på, men en av grunnene til at så mange katter lider er nettopp fordi så mange tror at "det er bare en katt, den klarer seg nok".. Endret 11. april 2007 av Coca
gizmoo Skrevet 12. april 2007 #74 Skrevet 12. april 2007 Enig, Frysepulver. Jeg har hørt noe om at p-piller ikke er bra i lengden. Hvorfor er jeg ikke sikker på. Steriliserer man er mye sikrere også. Piller kan glemmes.. ← Enig her og... Kastrering av hunnkatt har flere fordeler fremfor P-piller: Prisen for kastrering er høy, men du tjener inn dette da du ikke har løpende utgifter til P-piller. Kastrering reduserer risikoen for jurkreft. Du trenger ikke bekymre deg for glemte P-piller. Du er garantert at katten din ikke setter unger til verden. Det er mer enn nok kattunger på markedet til at etterspørselen er dekket. Risikoen for livmorbetennelse er eliminert. Dette er ellers noe som forekommer, spesielt hos eldre hunnkatter. Sykdommen merkes ikke alltid før det er gått en tid, og resultatet kan i verste fall være dødelig. Men.. man kan jo ikke kastrere villkatter da... Avliving er ofte det beste altenativet der. Og som du sier, hvis det skal brukes våpen, må personen som gjør det være våpenkyndig (dvs. jeger).
Kayli Skrevet 12. april 2007 #75 Skrevet 12. april 2007 Men.. man kan jo ikke kastrere villkatter da... Avliving er ofte det beste altenativet der. Og som du sier, hvis det skal brukes våpen, må personen som gjør det være våpenkyndig (dvs. jeger). ← Her jeg bor har Dyrebeskyttelsen lokalt, sammen med dyrlegene, fanget villkatter og sterilisert/kastrert dem. Etter det jeg har skjønt har de fått midler til dette fra et eller annet sted. Samtidig har de hatt kampanjer hvor de har sendt ut informasjon i posten og gitt rabatter på inngrepene. Et veldig flott initiativ, synes jeg!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå