Gå til innhold

Åh!

Fremhevede innlegg

Skrevet
Det kommer vel an på haglens kaliberstr det da, om man kan skyte katter eller ikke. Det er jo hagle man bruker på rev og kanin, og da burde det vel gå an å skyte katter også.

Katter er mye seigere enn andre dyr på samme størrelse, og krever derfor litt ekstra hensyn ved avlivning. I 9 av 10 tilfeller vil det gå greit å avlive katt med hagle, men i det tiende tilfellet har du en skadeskutt katt som løper rundt med kroppen full av hagl. Og da ser jeg ingen grunn til å ta sjansen på noe sånt, så lenge det kan unngås.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
"Er jo bare godt i dem...?"

Jeg blir litt irritert, kjenner jeg. Mener du at det er noe vondt i andre dyr? Eller er det fordi kattunger er så søøøøte?

Jeg synes også det er fryktelig trist med kattunger som må avlives. Men det er faktisk ikke alltid eiers feil heller. Vi ga vår katt p-pille hver uke og likevel klarte hun å få kattunger to ganger. Det ene kullet fikk vi gitt bort, det andre kullet ble syke av kattepest mens vi var på ferie og han som passet dem slo dem ihjel. Fryktelig trist, men nødvendig.

Mener ikke at det noe vondt i andre dyr heller, de er like gode de også!

Skrevet
...

Og til de som mener at hvis katta dems fikk unger så skulle de funnet skikkelige hjem til dem og alt det der; Det er faktisk ikke alltid så lett! Og uansett om du finner hjem til dem så kan du så absolutt ikke være sikker på at de får det bra der, eller at de ikke stikker av eller roter seg bort. Og vips så hart du enda flere løskatter. Nei, da er det bedre å "kakke dem i bakhuet". (uten at jeg prøver å være sånn altfor grotesk)

Avliving av kattunger er ingenting annet enn latskap fra eieres side. Når man skaffer seg katt må man være forberedt på et kull, uansett hvilken forhåndsregler man tar. Og om løsningen da er å kakke dem i hodet burde man ikke hatt katt i utgangspungtet.

Greit at "det ikke er så lett" å finne eiere, men ikke umulig. Man må ta såpass ansvar.

Man kan jo få et uplanlagt barn, skal man da gi det et kakk i hodet? Samme prinsipp..

Gjest Pjusk
Skrevet
Man kan jo få et uplanlagt barn, skal man da gi det et kakk i hodet? Samme prinsipp..

Dette kan du umilig mene er samme prinsipp? I tilfelle skremmer du meg!

Skrevet

Dersom man blir uplanlagt gravid har man muligheten til å ta abort. Prinsippet er det samme, forskjellen er bare at for mennesker har vi muligheten til å utføre dette før fødselen. Før abort ble en realitet satte vi jo uønskede unger ut i skogen vi også.

Gjest Pia 30.08.08
Skrevet

Ja, veitu hva, det der var faktisk et utrolig dårlig eksempel.

Og du mener faktisk at det er bedre å bringe enda flere katter ut i verden? Har du noen gang besøkt et hjem for katter? Stakkars dyr som er syke, skadede og hjemløse. Nei, da er det faktisk bedre å gjøre det slutt når de er nyfødte, på en human måte...

Skrevet
...

Før abort ble en realitet satte vi jo uønskede unger ut i skogen vi også.

Ja, men så ble vi opplyste nok til å skjønne at det var totalt uakseptabelt, og om man fikk et uønsket barn beholdt man det uansett, for det er noe man forplikter seg til når man lager det. Eller, i noen tilfeller å finne et annet hjem til det.

Samme prinsipp.

Ja, veitu hva, det der var faktisk et utrolig dårlig eksempel.

Og du mener faktisk at det er bedre å bringe enda flere katter ut i verden? Har du noen gang besøkt et hjem for katter? Stakkars dyr som er syke, skadede og hjemløse. Nei, da er det faktisk bedre å gjøre det slutt når de er nyfødte, på en human måte...

Mener at katteeiere har et ansvar for at katten ikke formerer seg, men om uhellet skulle være ute, er det toppen av giddeløshet å gi kattungene et kakk i hodet.

Når man skaffer seg katt MÅ man ta høyde for at slikt kan skje, om og man kakker de er man ikke noe bedre enn de som skaffer seg et dyr og synes det er stas i noen mnd, så går de lei og omplasserer det.

Man gjør det som må til for at kattene får gode, trygge hjem. Er det umulig beholder man de selv. Man påtar seg faktisk et ansvar når man skaffer seg dyr. Om du ikke kan forholde deg til det, bør du ikke skaffe deg noen.

Skrevet
Ja, men så ble vi opplyste nok til å skjønne at det var totalt uakseptabelt, og om man fikk et uønsket barn beholdt man det uansett, for det er noe man forplikter seg til når man lager det. Eller, i noen tilfeller å finne et annet hjem til det.

Samme prinsipp.

Nei, vi utviklet legevitenskapen så godt at vi kunne gjøre ett inngrep før barnet ble født, og "kakke" det da, dersom det ikke passer. Samme sak det også.

Skrevet

Etter min beste forstand er det mye bedre å avlive kattungene enn å prakke dem på mennesker som ikke vil ha dem. Det er så forferdelig mange katter der ute som lider fordi folk ikke tar ansvar for dyra sine. Holdinger om at det er synd å avlive fører bare til enda flere løskatter som går for lut og kaldt vann og lider unødig. Det å avlive dyr er noen ganger til beste for dyret. Man kan like det eller ikke, men man blir altså nødt til å forholde seg til den virkeligheten som er! Ansvarlige katteeiere sørge for at katten blir kastrert eller sterilisert, så slipper de å havne i den uheldige situasjonen det er å måtte avlive kattunger.

Å sammenligne mennesker og dyr vitner om en virkelighetsforståenlse så fjern fra min egen, at jeg ikke engang gidder å kommentere det.

Gjest Pia 30.08.08
Skrevet
Etter min beste forstand er det mye bedre å avlive kattungene enn å prakke dem på mennesker som ikke vil ha dem. Det er så forferdelig mange katter der ute som lider fordi folk ikke tar ansvar for dyra sine. Holdinger om at det er synd å avlive fører bare til enda flere løskatter som går for lut og kaldt vann og lider unødig. Det å avlive dyr er noen ganger til beste for dyret. Man kan like det eller ikke, men man blir altså nødt til å forholde seg til den virkeligheten som er! Ansvarlige katteeiere sørge for at katten blir kastrert eller sterilisert, så slipper de å havne i den uheldige situasjonen det er å måtte avlive kattunger.

Å sammenligne mennesker og dyr vitner om en virkelighetsforståenlse så fjern fra min egen, at jeg ikke engang gidder å kommentere det.

:klappe:

Skrevet

Jeg synes enkelt og greit at en katteeier har ansvar for å sterilisere/kastrere katten sin (eiere av hannkatter har også et stort ansvar), og hvis katten får et kull må eieren finne gode hjem til ungene og selvfølgelig sterilisere katten med en gang for å unngå flere "uhell". Hvis alle hadde tatt ansvar hadde det jo ikke vært for mange katter, og dermed ville det heller ikke vært noe problem om noen av de fikk et kull før de ble sterilisert.

Kommer det et uventet kull, har man rett og slett vært uansvarlig, og må ta konsekvensene - bruke tid og krefter på å finne hjem til kattungene. Det er sjelden umulig å greie dette hvis det bare skjer en gang. Verre er det hvis katten får kull etter kull uten at eieren gjør noe.

Avliving er til for å hindre at syke, skadde eller gamle dyr lider unødvendig, det er ikke en forsinket prevensjonsmetode!

Skrevet
Jeg synes enkelt og greit at en katteeier har ansvar for å sterilisere/kastrere katten sin (eiere av hannkatter har også et stort ansvar), og hvis katten får et kull må eieren finne gode hjem til ungene og selvfølgelig sterilisere katten med en gang for å unngå flere "uhell". Hvis alle hadde tatt ansvar hadde det jo ikke vært for mange katter, og dermed ville det heller ikke vært noe problem om noen av de fikk et kull før de ble sterilisert.

Kommer det et uventet kull, har man rett og slett vært uansvarlig, og må ta konsekvensene - bruke tid og krefter på å finne hjem til kattungene. Det er sjelden umulig å greie dette hvis det bare skjer en gang. Verre er det hvis katten får kull etter kull uten at eieren gjør noe.

Avliving er til for å hindre at syke, skadde eller gamle dyr lider unødvendig, det er ikke en forsinket prevensjonsmetode!

Jeg er fullstendig enig i at alle burde sterilisere/kastrere kattene sine, men nå er det jo engang slik at det ikke blir gjort. Noen mennesker er ikke interessert i å bruke penger på kattene sine. Nå iler det sikkert inn innlegg om at slike mennersker ikke burde ha katt, og det kan jo godt være at de ikke burde det, men det er nå engang slik at det har de. Og, når det da dukker opp kattekull er det altså min overbevisning at det er mange, mange ganger bedre å få disse avlivet enn at de blir gående å avle enda flere kattunger.

Du kan sagtens mene at kun gamle og syke dyr skal avlives, men det står skrevet i dyrevernsloven at det er din plikt som dyreeier å sørge for at dyret ikke gjennomgår unødig lidelse og smerte. Da mener jeg det er mye, mye bedre å avlive enn å la dem gå for lut og kaldt vann, da lider de iallefall ikke.

Verden er ikke alltid slik man vil at den skal være, dessverre :)

Skrevet

Min bestemor hadde alltid katt da jeg var liten. Hennes generasjon så det som helt naturlig å ta livet av uønskede kattunger hjemme. P-piller og sterilisering/kastrering tviler jeg på om hun hadde hørt om på det tidspunktet. Min far hadde den forferdelige oppgaven å ta livet av kattungene, helst innen et par dager etter de var født. Dette gjorde han med - og her må jeg advare sarte sjeler - hammer. Brutalt, javisst, men sånn var det. Etter å ha drevet med dette i mange år, fikk han råd om en annen avlivningsmetode av bygdas dyrlege. Den gikk ut på å legge kattungene i en kasse, feste den til eksosrøret på bilen og starte motoren. Da sovnet kattungene inn.

Dette er mange år siden nå, og min far nektet til slutt å ha ansvar for avlivningen. I stedet ble det etter hvert ordnet med sterilisering av bestemors katter.

Her hvor jeg bor er det fortsatt mange som tar livet av katter hjemme. Heldigvis blir det mer og mer vanlig å heller hindre graviditet. Dyrebeskyttelsen lokalt sponser bl.a. sterilisering/kastrering av katter, slik at det koster rundt 500 kr å få gjort det.

Jeg vet ikke helt hva som er mitt poeng. Men, en ting er sikkert; før i tida var en katt "bare en katt". Jeg sier ikke at det er det rette synet å ha, men nå har jeg inntrykk av at mange anser sine kjæledyr for å ha nesten større verdi enn mennesker. Dette provoserer helt sikkert, så for ordens skyld: jeg har selv hatt katt siden jeg var ca 10 år, og er svært dyrekjær. Nå er jeg lykkelig katteeier til ei sterilisert kattefrøken på 12 år.

Skrevet
Når skaden først har skjedd, er det vel bedre å ta livet av dem på en human måte enn å la dem gå for lut og kaldt vann og kanskje la dem ende opp hos noen som heller ikke bryr seg noe særlig om dem? Det er svært få som gjør det fordi de synes det er så utrolig morsomt, men av og til må man desverre.

Når man skaffer seg et dyr i dag, så må man ha i bakhodet at "jeg må ha råd til å kastrere denne katten dersom jeg ikke skal drive med avl, når den blir kjønnsmoden". Hvis ikke har man ingen rett til å skaffe seg et dyr, det er min mening. Det er en slik overflod av katter, og katten er også det dyret som er lavest ansett (rotter og mus betaler jo folk for), så enhver som vil ha en katt må være seg dette ansvaret bevisst.

Når dere sier at det er så mye bedre å avlive disse uønskede kattungene enn å la dem gå for lut vann, så mener jeg at begge disse alternativene er gale. Å bare ta livet av dem gjør ikke noe annet enn å opprettholde gammel tro "det er bare en katt, det er så enkelt". Jeg er enig i at det er -verre- å gi dem til hvem som helst. En med litt vett i hodet vil kunne bruke tid til å se seg om etter noen virkelig skikkede katteeiere, og vil også kunne bruke tid på å følge opp disse kattene og se om de blir kastrert.

En ordning som er i ferd med å bli kjent, er også at man kastrerer og vaksinerer katten før man gir den bort. Dette kan i dag gjøres i ung alder, og katter skal heller aldri gis bort før de er 3 måneder, dette pga den skal ha morsmelken til pusemor så lenge for å bygge opp et ordentlig immunforsvar.

Kastrerer og vaksinerer man kattungene før man gir dem bort, er det også en selvfølge at man skal ta betalt for dem. Det syns jeg man skulle uansett. Det er svært få som gir bort andre dyr enn katter, gratis. Katter er levende vesener som burde ha like rettigheter som ethvert annet levende vesen, men det er mange som ikke liker å høre dette.

Skrevet
Det er en slik overflod av katter, og katten er også det dyret som er lavest ansett (rotter og mus betaler jo folk for), så enhver som vil ha en katt må være seg dette ansvaret bevisst.

Nå sier du jo selv at det er overflod av katter og da sier det seg vel selv at de "skikkede katteierene" du nevner nedenfor er mangelvare?

En med litt vett i hodet vil kunne bruke tid til å se seg om etter noen virkelig skikkede katteeiere, og vil også kunne bruke tid på å følge opp disse kattene og se om de blir kastrert.

Det du beskriver er utopi og ser fint ut "på papiret", men desverre fungerer det ikke slik i praksis. Wake up and smell the coffee!

Skrevet

Helt enig, Leo.

Dessuten, man anbefaler slett ikke å sterilisere/kastrere når katten er 3 mnd. Jeg er klar over at de gjør det i USA bl a, men det er slett ikke vanlig praksis i Norge.

Faktum er, uansett hvor gjerne man skulle ønske at det ikke var slik, at folk er ikke villige til å betale for noe de kan få gratis. Det er jo selvfølgelig ikke vanskelig å være enig i at det ikke burde være slik, men det er det altså. Tro meg, det er forferdelig vanskelig å finne disse "skikkelige katteeierene" når man har kattunger, sikkert fordi disse menneskene allerede har katt(er) fra før.

Skrevet

dette her trodde jeg aldri jeg skulle si men i noen tilfeller så er jeg for "masseavlivning".

var en tur inne på et omplasseringssted for uønskede katter for en stund siden og der hadde de tatt inn en del streifdyr som var tildels ville når de kom. litt bedre har de jo blitt men jeg tviler på at disse dyrene vil få et bra liv hos gjennomsnittseieren som ikke vet hvordan man håndterer sky/sinte/redde katter og som Rangi sier, de "skikkelige katteeierne" har gjerne katt fra før.

de som oftest vil ha katt og vurderer omplasseringsdyr i dag vil ha en katt de kan håndtere og klappe uten risiko for å bli slått etter/bitt, noe jeg opplevde flere av disse dyrene gjorde (av ymse grunner).

de har blitt tatt inn i en såklart mye tryggere tilværelse fra halvvill/vill tilstand men blir påtvunget et liv i en tett og stor flokk som de ikke er vant til. plutselig kommer det noen rare store bleke skapninger som skal ta på de og kaoset er i gang, dette er ikke dyr man omplasserer til gjennomsnittseiere etter min mening.

da er man tilbake til problemet som Rangi sier, det er ikke nok kyndige eiere til å ta seg av disse "problemdyrene" og er det da rett å tvinge de inn i en stor flokk med påfølgende usikkerhet/aggresjon som resultat ? er det ikke da bedre å la de få en sprøyte og slippe alt dette ?

hørte at flere av kattene på dette stedet hadde vært der i over ett år uten å bli omplassert, er det egentlig så rart ?

jeg er vel en person som har erfaring og innsikt nok til å kunne ta meg av et sånt dyr men jeg vil ikke for jeg setter minstekravet ved at katten skal tolerere å bli strøket over ryggen uten aggresjon og det var det flere av disse dyrene som ikke taklet - mye mulig det var fordi jeg var en fremmed men hva slags inntrykk gir de da til folk som vurderer et omplasseringsdyr ?

helt ærlig fra meg, istedet for å bruke ressurser på å kastrere og id-merke ville/halvville katter for å prøve å omplassere de så la de slippe og bruk heller ressursene på de menneskevante men dessverre uønskede kattene det finnes nok av.

Skrevet

Mange som skriver her har tydeligvis ingen erfaring med å bo på landet... Ofte kommer omstreifende villkatter o.l og plopper ut unger som de bare forlater.... Skal man da la de ligge uten mor og fryse i hjel inne i låven kanskje? Eller er det mer humant å avlive dem? Jeg er hvertfall for det siste....

Og det er ikke alltid man vil kastrere "villkatter" som egentlig ikke er sine engang. Katter som man ikke har noe kontakt med som bare "henger" rundt gården fordi de finner mus og varme på låven og i stallen. Ps det er ikke alltid katte p-pillene virker heller. Disse fungerer nemlig ikke på samme måte som menneske p-piller. Det er mye lettere for at disse ikke virker som de skal....

Gjest Maxagaze
Skrevet
Det er så synd at folk glemmer å gi katten p- piller. Jeg synes egentlig at man må ta vare på kattungene å finne et hjem til de, om det er man selv som er skyld i at katten blir gravid...

Edit: Måtte moderere dette, jeg synes synd på de folkene som kom opp i det uføret, det var fryktelig trist for de.

De bør, eller skal, sterilisere katten sin, piller er bare en midlertidig løsning. Det er jo dyrt å fore dem på p-piller i lengden.. ? En liten glipp og så kommer det ett kull..

Tror mange tenker som så at har jeg fått en katt, vil jeg ikke legge ut penger på en sterilisering, og dermed har man det gående.. disses unger må forsøkes gis bort, den nye eieren vil ikke legge ut penger på å sterilisere en katt h*n har fått, og så bortetter..

Easy come, not so easily go..

Skrevet
dette her trodde jeg aldri jeg skulle si men i noen tilfeller så er jeg for "masseavlivning".

var en tur inne på et omplasseringssted for uønskede katter (...)

Besøk på FOD-gården er noe av det tristeste jeg har gjort med tanke på dyrehold. Jeg tok opp en søt kattunge, bare for å oppdage at den hadde bæsj på føttene. En urenslig kattunge tyder ikke akkurat på trivsel! Ei heller at de stakkars kattene var blitt fullstappet i et lite hus, som var alt annet enn renslig.

Så ja, jeg er helt enig i at man ikke burde gjøre ALT for å redde alle katter. Det tristeste de viste meg var en skikkelig mannevond (og kattevond) katt som var blitt operert to ganger pga en omfattende bruddskade. Den hadde de hatt i over ett år. Hvilket liv har den katten egentlig... Huff.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...