Ut i det fri Skrevet 26. mars 2007 #21 Skrevet 26. mars 2007 Og å unngå at katten blir drektig er heller ikke vanskelig: Kattungen må holdes inne til den er 6 mnd og gammel nok til å kastreres. ← Det er vel ikke alle som synes det er riktig å holde katten inne i et halvt år heller? Min pus fikk iallefall utfolde seg i hagen fra første stund. "Sorry pus, du kan ikke gå ut i tilfelle det kommer en mons og tar deg" er ikke min stil.
Ms.Marple Skrevet 26. mars 2007 #22 Skrevet 26. mars 2007 (endret) Jeg har aldri hørt om noen som har skutt nyfødte kattunger! De er så små at de er vanskelige å treffe og på kloss hold ender de bokstavelig talt opp som en klyse. Mye eklere enn å slå dem i hjel i hvert fall, men døde blir de! ← Jeg tror ikke det gjaldt kattunger, men det gjaldt iallfall et par kaninunger. Det fungerte greit, det var raskt overstått. Uansett avlivningsmetode er det jo viktigst at det hele foregår humant, raskt og så smertefritt som mulig for dyret. Endret 26. mars 2007 av Ms.Marple
rangi Skrevet 26. mars 2007 #23 Skrevet 26. mars 2007 Det er vel ikke alle som synes det er riktig å holde katten inne i et halvt år heller? Min pus fikk iallefall utfolde seg i hagen fra første stund. "Sorry pus, du kan ikke gå ut i tilfelle det kommer en mons og tar deg" er ikke min stil. ← Problemet løses jo ganske enkelt ved å gi katten p piller..... Jeg vil iallefall oppfordre folk som av ulike grunner må avlive kattunger til å ta dem med til dyrlegen, men mindre vedkommende har tatt livet av kattunger før, så er det ikke så lett å treffe riktig hvis man skal slå dem ihjel med en stump gjenstand. Selv ville jeg iallefall ikke slått ihjel kattunger med en hammer, det tror jeg simpelthen ikke jeg ville klart!! Det er vel ikke så ofte det går galt med avlivninger hos dyrlegen, det er jo vanskelig å feildosere når poenget er å gi en solid overdose... Og, for kattunger som er så små at de ikke har fått øyne, tror jeg ikke det er veldig stressende å kjøre en liten tur til dyrlegen, hvis de er i en kasse sammen med kattemor burde det vel gå greit... Så vidt jeg vet får kattunger er sprøyte med avlivningsmiddel i buken, også sovner de stille inn etter kort tid.
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 26. mars 2007 #24 Skrevet 26. mars 2007 Jeg synes faktisk det er VELDIG ansvarlig av personen det er snakk om å ta livet av disse ungene. Er det ikke nok katter rundt omkring uten hjem, kanskje? Ser absolutt ikke noe galt i å avlive kattunger, så lenge det skjer på en human og smertefri måte. Har da avlivet både fugler og kaniner og hjulpet til med avlivning av lamunger og sauer som det har gått galt for under lamming. Og til de som mener at hvis katta dems fikk unger så skulle de funnet skikkelige hjem til dem og alt det der; Det er faktisk ikke alltid så lett! Og uansett om du finner hjem til dem så kan du så absolutt ikke være sikker på at de får det bra der, eller at de ikke stikker av eller roter seg bort. Og vips så hart du enda flere løskatter. Nei, da er det bedre å "kakke dem i bakhuet". (uten at jeg prøver å være sånn altfor grotesk)
Gjest Kitten Skrevet 26. mars 2007 #25 Skrevet 26. mars 2007 Det er vel ikke alle som synes det er riktig å holde katten inne i et halvt år heller? Min pus fikk iallefall utfolde seg i hagen fra første stund. "Sorry pus, du kan ikke gå ut i tilfelle det kommer en mons og tar deg" er ikke min stil. ← Katter har ikke ferdig utviklet stedsans fra de er små. det er først når de nærmer seg 6mnd at den er ferdig utviklet. Dessuten får katter "løpetid" når de er ca 6mnd og oppover. Og det er også mulig å gi ppiller de første mnd før man kasterer. Jeg synes det er uansvarlig av katteeiere å ikke kastrere kattene sine fortest mulig. Men jeg ser at uhell kan skje.
Gjest Kitten Skrevet 26. mars 2007 #26 Skrevet 26. mars 2007 Ja, det er fullt lovlig å avlive husdyr selv. Forutsetningen er at dyret ikke lider i utrengsmål og at andre dyr, så langt det er mulig, ikke er vitne til avlivingen. Det er ikke hva jeg har hørt. jeg har hørt at man kun har lov til å avlive selv om man har tatt jegerprøve.
rangi Skrevet 26. mars 2007 #27 Skrevet 26. mars 2007 Jeg har heller ingenting i mot å avlive uønskede kattunger, det er mye bedre å ta livet av dem enn å "prakke dem på " mennesker som egentlig ikke vil ha katt, og som etterhvert lar den gå for lut og kaldt vann. Noen ganger er avlivning det beste man kan gjøre for dyrene, poenget er bare at det skal gjøres på en måte der de dør momentant.
rangi Skrevet 26. mars 2007 #28 Skrevet 26. mars 2007 Det er ikke hva jeg har hørt. jeg har hørt at man kun har lov til å avlive selv om man har tatt jegerprøve. ← Les linken til dyrevernsloven som ligger i et av de tidligere innleggene i denne tråden.
Gjest Pjusk Skrevet 27. mars 2007 #29 Skrevet 27. mars 2007 Jeg skrev: Jeg synes også det er fryktelig trist med kattunger som må avlives. Men det er faktisk ikke alltid eiers feil heller. Vi ga vår katt p-pille hver uke og likevel klarte hun å få kattunger to ganger. Det ene kullet fikk vi gitt bort, det andre kullet ble syke av kattepest mens vi var på ferie og han som passet dem slo dem ihjel. Fryktelig trist, men nødvendig. Hvis det ikke er eiers skyld at katten blir gravid, hvem sin skyld er det da? Tror du katter kan ta ansvar for sin egen prevensjon selv? Hva mener du? Jeg skrev jo at katten fikk p-piller! Og hvis katten først blir drektig må man jo ta ansvar for den. Ved å vaksinere kattemor og å holde kattemor innendørs fram til ungene har sluttet å die og kattungene er store nok til å bli vaksinert. Kattungene hos oss ble tatt godt vare på. Kattungene som ble syke var kun innedørs, mens kattemor gikk ut og inn. Kullet vi ga bort kjørte foreldrene mine mangfoldige mil rundt til nye eiere. Moren min satt inn annonse i avisa, der det bla sto: "Vi bringer flere mil om nødvendig!". Vi hadde også en annen katt som fikk en unge som hun ikke ville ha med å gjøre. Den matet vi hver 3. time med tåteflaske - hele døgnet. Og vi beholdt den. ←
Gjest Eir Skrevet 27. mars 2007 #30 Skrevet 27. mars 2007 Og å unngå at katten blir drektig er heller ikke vanskelig: Kattungen må holdes inne til den er 6 mnd og gammel nok til å kastreres. Ved at fruktbare ukastrerte katter ikke får gå ute eliminerer man nærmest muligheten til at den formert seg. HVIS man skulle være så uheldig at katten klarer å komme seg ut før den er kastrert er det faktisk ikke noe i veien for å kastrere katten etterpå. Da utfører man samtidig en abort, og siden man utfører aborter på mennesker er det for meg ikke noe moralsk forkastelig å gjøre det samme på mennesker. ← Jeg synes dette blir en smule hysterisk. I de aller fleste tilfeller går det greit å la katten gå ute, men på p-piller frem til kastrering. De gangene uhell skjer bør man ta ansvar for dette, men det er ikke disse uhellene som er problemet, når det gjelder overproduksjon av katter. De som er problemet er de som hverken gir katten p-piller eller kastrerer, og som lar katten sin ha to-tre kull i året, som de gir bort til hvemsomhelst. Og da synes jeg det er veldig unødvendig å hugge hodet av folk som faktisk har tatt ansvar og gitt p-piller, men som har hatt ett lite uhell, og kastrerer katten etterpå. Angående det med abort på katten synes jeg det er galt å utføre dette når svangerskapet nesten er fullgått, og på katter er det omtrent umulig å oppdage drektighet før dette. Da er det bedre å la den føde ungene, også knerte alle utenom en eller to rett etter fødselen. (Har heller ikke hørt at noen dyrleger utfører abort på katter så sent, da det neppe er medisinsk tilrådelig.)
Gjest Eir Skrevet 27. mars 2007 #31 Skrevet 27. mars 2007 Min barndom var også preget av hjemme-avlivning, men det foregikk da med et gevær. ← I min barndom tok man enten kattungene som nyfødte, og da med slag mot bakhodet. Eller så ventet man til de var 8-12 uker gamle, og da brukte man rifle. Leo har ett poeng når hun sier at det er lettere å avlive dem med en stump gjenstand som nyfødte, rett og slett fordi de er så små. Og det å er heller ikke så vanskelig å slå ihjel så små kattunger, de tåler svært lite, det viktigste er at man har mage til å gjøre det. Har man ikke det, bør man selvsagt ta dem med til dyrlegen istedet. Det jeg reagerer på med forskriften om avlivning er at hagle blir trukket frem som egnet skytevåpen både for hund og katt. Både større hunder, og katter bør avlives med rifle, for å være helt sikker.
minienthe Skrevet 27. mars 2007 #32 Skrevet 27. mars 2007 Det jeg reagerer på med forskriften om avlivning er at hagle blir trukket frem som egnet skytevåpen både for hund og katt. Både større hunder, og katter bør avlives med rifle, for å være helt sikker. ← den stusset jeg på og
la Flaca Skrevet 27. mars 2007 #33 Skrevet 27. mars 2007 Det er vel ikke alle som synes det er riktig å holde katten inne i et halvt år heller? Min pus fikk iallefall utfolde seg i hagen fra første stund. "Sorry pus, du kan ikke gå ut i tilfelle det kommer en mons og tar deg" er ikke min stil. ← Det er jo en rimelig nonshalant holdning da. Det er ikke verre enn at man lufter katten i sele inntil den er satt på pillen eller kastrert. Den støyten får man vel nesten ta når man anskaffer katt. Hukatter kan til nød settes på p-piller ved 4 mndr, så da er det normalt snakk om 4 uker der man ikke kan slippe katten løs uten tilsyn. Så tidlig har den uansett ikke evnen til å finne tilbake til hjemmet sitt 100% inne. Ellers er det selvfølgelig trist når man blir nødt til å ta livet av uønskede kattunger. Særlig i forhold til mora. Hun vil jo gå og lete etter ungene sine, og har gjennomgått et svangerskap+fødsel uten å få en naturlig avslutning på det hele. Man kan vel ikke akkurat si at kattungene selv vet hva de går glipp av. Så det blir mest snakk om prinsipper og moral. Når det gjelder avlivningsmetode er det viktigste at ungen ikke lider, om det så er med en stump gjenstand mot bakhodet, eller ei sprøyte hos dyrlegen. Er ikke i tvil om hva jeg hadde valgt.
Ms.Marple Skrevet 27. mars 2007 #34 Skrevet 27. mars 2007 I min barndom tok man enten kattungene som nyfødte, og da med slag mot bakhodet. Eller så ventet man til de var 8-12 uker gamle, og da brukte man rifle. Leo har ett poeng når hun sier at det er lettere å avlive dem med en stump gjenstand som nyfødte, rett og slett fordi de er så små. Og det å er heller ikke så vanskelig å slå ihjel så små kattunger, de tåler svært lite, det viktigste er at man har mage til å gjøre det. Har man ikke det, bør man selvsagt ta dem med til dyrlegen istedet. Det jeg reagerer på med forskriften om avlivning er at hagle blir trukket frem som egnet skytevåpen både for hund og katt. Både større hunder, og katter bør avlives med rifle, for å være helt sikker. ← Det er godt mulig dere har rett i det når det gjelder nyfødte. Har man ikke mage til det eller er i tvil om man klarer å gjøre det på en human måte og ikke bommer, så bør man overlate avlivning til dyrlegen. Det hele handler om hva som er best for dyret, og hva som er kjapt og mest mulig smertefritt.
rangi Skrevet 27. mars 2007 #35 Skrevet 27. mars 2007 Angående det med abort på katten synes jeg det er galt å utføre dette når svangerskapet nesten er fullgått, og på katter er det omtrent umulig å oppdage drektighet før dette. Da er det bedre å la den føde ungene, også knerte alle utenom en eller to rett etter fødselen. (Har heller ikke hørt at noen dyrleger utfører abort på katter så sent, da det neppe er medisinsk tilrådelig.) ←
rangi Skrevet 27. mars 2007 #36 Skrevet 27. mars 2007 Det er ikke tilrådelig å skyte hunder og katter med rifle, da dette er et type våpen som er beregnet på større dyr. Dessuten er det jo kun personer med jaktprøve som har lov til å avlive på denne måten, og de vet jo hvilke våpen som skal brukes til å avlive hvilke dyr.
Gjest Eir Skrevet 27. mars 2007 #37 Skrevet 27. mars 2007 Det er ikke tilrådelig å skyte hunder og katter med rifle, da dette er et type våpen som er beregnet på større dyr. ← Det går helt greit å skyte både hunder og katter med rifle. At det også duger til å drepe større dyr betyr ikke at det ikke er egnet for mindre dyr. Og når det gjelder katter er ikke hagle ett egnet våpen i det hele tatt, fordi katter kan overleve nokså store mengder hagl.
la Flaca Skrevet 27. mars 2007 #38 Skrevet 27. mars 2007 Angående det med abort på katten synes jeg det er galt å utføre dette når svangerskapet nesten er fullgått, og på katter er det omtrent umulig å oppdage drektighet før dette. Da er det bedre å la den føde ungene, også knerte alle utenom en eller to rett etter fødselen. (Har heller ikke hørt at noen dyrleger utfører abort på katter så sent, da det neppe er medisinsk tilrådelig.) ← Jeg mener det er bedre å sterilisere katter som er frektige, altså fjerne livmoren med kattungene i, enn det er å la kattungene bli født og avlive dem etterpå. ←
rangi Skrevet 27. mars 2007 #39 Skrevet 27. mars 2007 Det kommer vel an på haglens kaliberstr det da, om man kan skyte katter eller ikke. Det er jo hagle man bruker på rev og kanin, og da burde det vel gå an å skyte katter også. Min samboer er jeger, og har skutt mange rever med hagle, og sier det overhodet ikke er noe problem å skyte katter med hagle. Store hunder derimot, kan være greiest å avlive med rifle. Men, nå sporer vel denne diskusjonen litt av..... Du kan jo kalle det akkurat hva du vil, sterilisering eller kastrering, poenget er at kattungene avlives og katten kan ikke få kattunger igjen.
rangi Skrevet 27. mars 2007 #40 Skrevet 27. mars 2007 Foressten, hvis man ikke klarer å avlive en katt med hagle, så burde man kanskje legge jegerkarrieren på hylla og overlate dette til kyndige personer.... Våpen er jo primært tenkt brukt på jakt da, og ikke til å avlive hunder og katter med....Og slett ikke i ukyndige menneskers hender!! Da kan det gå gruelig galt!! Ta dyret med til dyrlegen, eller få en erfaren jeger til å avlive dyret, slik at man minimerer sjansen for å pine dyret. Så kan man sikkert diskutere i øst og vest om hagle eller rifle duger best, det er jo også et spørsmål om sikkerhet for omgivelsene, og man kan jo heller ikke avfyre våpen i bebygde strøk. Det er strenge regler for dette.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå