Gjest Chrizzy Skrevet 25. mars 2007 #1 Skrevet 25. mars 2007 (endret) Det er så synd at folk glemmer å gi katten p- piller. Jeg synes egentlig at man må ta vare på kattungene å finne et hjem til de, om det er man selv som er skyld i at katten blir gravid... Edit: Måtte moderere dette, jeg synes synd på de folkene som kom opp i det uføret, det var fryktelig trist for de. Endret 9. april 2007 av Chrizzy
Mirepoix Skrevet 25. mars 2007 #2 Skrevet 25. mars 2007 Helt enig!! Skjønner ikke at folk klarer å gjøre det med små kattunger.. Er jo bare godt i dem.. Syns det var veldig lite ansvarsfullt av henne å gjøre sånt når hun først har tatt til seg en katt, så bør hun også tenke på at slikt kan skje.. Utrolig trist å tenke på at folk får seg til å gjøre slikt..
Leo Skrevet 25. mars 2007 #3 Skrevet 25. mars 2007 Når skaden først har skjedd, er det vel bedre å ta livet av dem på en human måte enn å la dem gå for lut og kaldt vann og kanskje la dem ende opp hos noen som heller ikke bryr seg noe særlig om dem? Det er svært få som gjør det fordi de synes det er så utrolig morsomt, men av og til må man desverre.
rangi Skrevet 25. mars 2007 #4 Skrevet 25. mars 2007 Jeg ville rådet henne til å ta både kattemor og kattungene til dyrlegen, få sterilisert katta og avliva kattungene på en skånsom måte. Så slipper hun å få flere uønskede kattunger
Gjest care Skrevet 26. mars 2007 #5 Skrevet 26. mars 2007 Jeg har stor forståelse for frustrasjonen din. Jeg blir like indignert hver gang.
Gjest Eir Skrevet 26. mars 2007 #6 Skrevet 26. mars 2007 Når skaden først har skjedd, er det vel bedre å ta livet av dem på en human måte enn å la dem gå for lut og kaldt vann og kanskje la dem ende opp hos noen som heller ikke bryr seg noe særlig om dem? Det er svært få som gjør det fordi de synes det er så utrolig morsomt, men av og til må man desverre. ← Enig i denne. Da jeg vokste opp var det å knerte kattungene den beste måten å ta ansvar på, siden hverken p-piller eller kastrering av hunnkatt var vanlig enda, så da var alternativet å la dem vokse opp til ett liv som hjemløse. Når det er sagt ville jeg jo snakket med vedkommende neste gang jeg traff henne, og spurt hva hun har tenkt å gjøre med dette, og ymtet frempå om at kastrering er ett godt alternativ. Hun synes sikkert ikke det var så morsomt å slå dem ihjel hun heller, så hun er kanskje åpen for forslag.
Gjest Pjusk Skrevet 26. mars 2007 #7 Skrevet 26. mars 2007 Helt enig!! Skjønner ikke at folk klarer å gjøre det med små kattunger.. Er jo bare godt i dem.. Syns det var veldig lite ansvarsfullt av henne å gjøre sånt når hun først har tatt til seg en katt, så bør hun også tenke på at slikt kan skje.. Utrolig trist å tenke på at folk får seg til å gjøre slikt.. ← "Er jo bare godt i dem...?" Jeg blir litt irritert, kjenner jeg. Mener du at det er noe vondt i andre dyr? Eller er det fordi kattunger er så søøøøte? Jeg synes også det er fryktelig trist med kattunger som må avlives. Men det er faktisk ikke alltid eiers feil heller. Vi ga vår katt p-pille hver uke og likevel klarte hun å få kattunger to ganger. Det ene kullet fikk vi gitt bort, det andre kullet ble syke av kattepest mens vi var på ferie og han som passet dem slo dem ihjel. Fryktelig trist, men nødvendig.
Gjest Frk Åberg Skrevet 26. mars 2007 #8 Skrevet 26. mars 2007 "Er jo bare godt i dem...?" Jeg blir litt irritert, kjenner jeg. Mener du at det er noe vondt i andre dyr? Eller er det fordi kattunger er så søøøøte? Jeg synes også det er fryktelig trist med kattunger som må avlives. Men det er faktisk ikke alltid eiers feil heller. Vi ga vår katt p-pille hver uke og likevel klarte hun å få kattunger to ganger. Det ene kullet fikk vi gitt bort, det andre kullet ble syke av kattepest mens vi var på ferie og han som passet dem slo dem ihjel. Fryktelig trist, men nødvendig. ← Sier hun at det er noe vondt i andre dyr fordi det ikke er noe vondt i kattunger..? Men en annen ting: er det i det hele tatt lov til å ta livet av kattungene selv? Må man ikke til en dyrlege for å gjøre det lovlig? Syns uansett det er utrolig at noen gjør det selv. Målet må vel være at det gjøres på en så rask og skånsom måte som mulig, og ser for meg mye rart om man skal gjøre det selv.
Ms.Marple Skrevet 26. mars 2007 #9 Skrevet 26. mars 2007 Det er dessverre mange uansvarlige katteeiere der ute som ikke forstår hvor viktig kastrering/sterilisering er før skaden allerede har skjedd. Jeg håper de avliver kattungene på en human måte og ikke slår dem i hodet med en spade e.l, noe jeg får assosiasjoner til ved ordet "knerte".
Leo Skrevet 26. mars 2007 #10 Skrevet 26. mars 2007 Men en annen ting: er det i det hele tatt lov til å ta livet av kattungene selv? Må man ikke til en dyrlege for å gjøre det lovlig? Syns uansett det er utrolig at noen gjør det selv. Målet må vel være at det gjøres på en så rask og skånsom måte som mulig, og ser for meg mye rart om man skal gjøre det selv. ← Ja, det er fullt lovlig å avlive husdyr selv. Forutsetningen er at dyret ikke lider i utrengsmål og at andre dyr, så langt det er mulig, ikke er vitne til avlivingen. Jeg håper de avliver kattungene på en human måte og ikke slår dem i hodet med en spade e.l, noe jeg får assosiasjoner til ved ordet "knerte". ← Jeg vil tro det er til mindre plage for kattungen å bli slått i hjel og dø umiddelbart enn det er å ta hele kullet med til dyrlegen, gi dem sprøyter i tur og orden osv. Mulig jeg er preget av en barndom slik Eir beskriver hvor det å slå ihjel kattunger var både normalt og nødvendig fra tid til annen.
Gjest Frk Åberg Skrevet 26. mars 2007 #11 Skrevet 26. mars 2007 Ja, det er fullt lovlig å avlive husdyr selv. Forutsetningen er at dyret ikke lider i utrengsmål og at andre dyr, så langt det er mulig, ikke er vitne til avlivingen. Jeg vil tro det er til mindre plage for kattungen å bli slått i hjel og dø umiddelbart enn det er å ta hele kullet med til dyrlegen, gi dem sprøyter i tur og orden osv. Mulig jeg er preget av en barndom slik Eir beskriver hvor det å slå ihjel kattunger var både normalt og nødvendig fra tid til annen. ← Jeg syns det er utrolig at det er mulig å gjøre det selv. Når du sier at det er bedre å bli slått i hjel enn å dra til dyrlegen, så forutsetter du vel at kattungen dør momentant, og det er jeg ikke så sikker på om de alltid gjør.
Gjest Chrizzy Skrevet 26. mars 2007 #12 Skrevet 26. mars 2007 Ja, uff! Dette er snille gode mennesker som tok seg av denne katten fordi ingen andre ville. Det er sikkert ikke med lett hjerte. Jeg reagerte i affekt i går, vet at jeg selv kunne havnet i det uføret. Jeg har lovt meg selv at jeg ikke engang får lov å ta livet av kattungene om det skulle skje, ikke om det er min skyld. Da skylder jeg på en måte livet å ordne opp etter meg på en skikkelig måte. I min verden er det ikke en skikkelig måte å ta livet av de, bare fordi de kom når det ikke passet meg. Samtidig ser jeg at det er feil av meg å dømme. Jeg håper virkelig ikke hun eller mannen kommer over denne tråden
Leo Skrevet 26. mars 2007 #13 Skrevet 26. mars 2007 Jeg syns det er utrolig at det er mulig å gjøre det selv. Når du sier at det er bedre å bli slått i hjel enn å dra til dyrlegen, så forutsetter du vel at kattungen dør momentant, og det er jeg ikke så sikker på om de alltid gjør. ← Dyr dør ikke alltid momentant hos dyrlegen heller selv om vi liker å tro at det er slik. Uhell og feildoseringer skjer. Jeg har lovt meg selv at jeg ikke engang får lov å ta livet av kattungene om det skulle skje, ikke om det er min skyld. Da skylder jeg på en måte livet å ordne opp etter meg på en skikkelig måte. I min verden er det ikke en skikkelig måte å ta livet av de, bare fordi de kom når det ikke passet meg. ← Hvordan ville du ha gjort det hvis du ikke hadde mulighet til å beholde kattungene selv og ikke fant noen som ville ha dem?
Gjest Chrizzy Skrevet 26. mars 2007 #14 Skrevet 26. mars 2007 Hvordan ville du ha gjort det hvis du ikke hadde mulighet til å beholde kattungene selv og ikke fant noen som ville ha dem? ← Med fare for å virke hoven så vil jeg påstå at om jeg hadde bestemt meg for å finne eiere til kattungene, så hadde jeg klart det også.
venus* Skrevet 26. mars 2007 #15 Skrevet 26. mars 2007 Med fare for å virke hoven så vil jeg påstå at om jeg hadde bestemt meg for å finne eiere til kattungene, så hadde jeg klart det også. ← Da vil jeg gjerne ha noen tips. Ved to anledninger har jeg funnet fortapte kattunger. I begge tilfellene prøvde jeg å henge opp lapper. Den første gangen skrev jeg et lite notis i avisen. Ingen meldte seg. Nå fikk jeg heldigvis gitt bort kattungene, men det var ikke så veldig lett.
Gjest Eir Skrevet 26. mars 2007 #16 Skrevet 26. mars 2007 Men en annen ting: er det i det hele tatt lov til å ta livet av kattungene selv? Må man ikke til en dyrlege for å gjøre det lovlig? Syns uansett det er utrolig at noen gjør det selv. Målet må vel være at det gjøres på en så rask og skånsom måte som mulig, og ser for meg mye rart om man skal gjøre det selv. ← Det lovverket sier er at kattunger som er under 8 dager gamle kan "knertes" dvs slås ihjel med en stump gjenstand mot bakhodet. Slaget skal være så kraftig at de dør med en gang. Er kattungene over 8 dager gamle skal de enten til dyrlegen for avlivning, eller skytes av noen som har jegerprøven, og godkjent våpen. Følger man dette er en hjemmeavlivning vel så human som en sprøyte hos dyrlegen. Det viktigste er at dyret dør med en gang.
kvinne_ Skrevet 26. mars 2007 #17 Skrevet 26. mars 2007 Det lovverket sier er at kattunger som er under 8 dager gamle kan "knertes" dvs slås ihjel med en stump gjenstand mot bakhodet. Slaget skal være så kraftig at de dør med en gang. Er kattungene over 8 dager gamle skal de enten til dyrlegen for avlivning, eller skytes av noen som har jegerprøven, og godkjent våpen. Følger man dette er en hjemmeavlivning vel så human som en sprøyte hos dyrlegen. Det viktigste er at dyret dør med en gang. ← Dette er helt riktig. Flott du opplyser med dette, så det ikke blir oppfordret til lovbrudd på dette forumet. Her er forskriftshjemmelen: forskrift om avliving av hund og katt
kvinne_ Skrevet 26. mars 2007 #18 Skrevet 26. mars 2007 "Er jo bare godt i dem...?" Jeg blir litt irritert, kjenner jeg. Mener du at det er noe vondt i andre dyr? Eller er det fordi kattunger er så søøøøte? Jeg synes også det er fryktelig trist med kattunger som må avlives. Men det er faktisk ikke alltid eiers feil heller. Vi ga vår katt p-pille hver uke og likevel klarte hun å få kattunger to ganger. Det ene kullet fikk vi gitt bort, det andre kullet ble syke av kattepest mens vi var på ferie og han som passet dem slo dem ihjel. Fryktelig trist, men nødvendig. ← Hvis det ikke er eiers skyld at katten blir gravid, hvem sin skyld er det da? Tror du katter kan ta ansvar for sin egen prevensjon selv? Og hvis katten først blir drektig må man jo ta ansvar for den. Ved å vaksinere kattemor og å holde kattemor innendørs fram til ungene har sluttet å die og kattungene er store nok til å bli vaksinert. Og å unngå at katten blir drektig er heller ikke vanskelig: Kattungen må holdes inne til den er 6 mnd og gammel nok til å kastreres. Ved at fruktbare ukastrerte katter ikke får gå ute eliminerer man nærmest muligheten til at den formert seg. HVIS man skulle være så uheldig at katten klarer å komme seg ut før den er kastrert er det faktisk ikke noe i veien for å kastrere katten etterpå. Da utfører man samtidig en abort, og siden man utfører aborter på mennesker er det for meg ikke noe moralsk forkastelig å gjøre det samme på mennesker. Når man tar til seg en katt er man ansvarlig for et annet liv, som eier må man ta avgjørelse på vegne av katten. Og hvis katten blir drektig er det utelukkende eier som er ansvarlig. Og det er svært enkelt å unngå.
Ms.Marple Skrevet 26. mars 2007 #19 Skrevet 26. mars 2007 Ja, det er fullt lovlig å avlive husdyr selv. Forutsetningen er at dyret ikke lider i utrengsmål og at andre dyr, så langt det er mulig, ikke er vitne til avlivingen. Jeg vil tro det er til mindre plage for kattungen å bli slått i hjel og dø umiddelbart enn det er å ta hele kullet med til dyrlegen, gi dem sprøyter i tur og orden osv. Mulig jeg er preget av en barndom slik Eir beskriver hvor det å slå ihjel kattunger var både normalt og nødvendig fra tid til annen. ← Min barndom var også preget av hjemme-avlivning, men det foregikk da med et gevær.
Leo Skrevet 26. mars 2007 #20 Skrevet 26. mars 2007 Min barndom var også preget av hjemme-avlivning, men det foregikk da med et gevær.← Jeg har aldri hørt om noen som har skutt nyfødte kattunger! De er så små at de er vanskelige å treffe og på kloss hold ender de bokstavelig talt opp som en klyse. Mye eklere enn å slå dem i hjel i hvert fall, men døde blir de!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå