valentino Skrevet 17. mars 2007 #1 Skrevet 17. mars 2007 Hva synes Dere om det etiske i at kvinner kan, med loven i hånd, avkreve menn for barnebidrag på flere millioner uten mannens vilje eller ønske? Er ikke det uetisk?
Gjest Deception Skrevet 17. mars 2007 #3 Skrevet 17. mars 2007 Jeg skjønner ikke helt det uetiske i at menn som ikke lever sammen med barna sine skal bidra økonomisk til oppfostringen av barna?
valentino Skrevet 17. mars 2007 Forfatter #4 Skrevet 17. mars 2007 Jeg skjønner ikke helt det uetiske i at menn som ikke lever sammen med barna sine skal bidra økonomisk til oppfostringen av barna? ← Hva når kvinnen nekter mannen samvær med barnet? Hvorfor skal hun han en lovfestet rett til å avkreve mannen for flere millioner i barnebiddag?
Gjest bada Skrevet 17. mars 2007 #5 Skrevet 17. mars 2007 Hva når kvinnen nekter mannen samvær med barnet? Hvorfor skal hun han en lovfestet rett til å avkreve mannen for flere millioner i barnebiddag? ← Så vidt jeg vet har ikke kvinner rett til å nekte far samvær med barnet, med mindre det er snakk om incest eller andre grove forhold.
valentino Skrevet 17. mars 2007 Forfatter #6 Skrevet 17. mars 2007 (endret) . .. Endret 17. mars 2007 av valentino
valentino Skrevet 17. mars 2007 Forfatter #8 Skrevet 17. mars 2007 Jeg skjønner ikke helt det uetiske i at menn som ikke lever sammen med barna sine skal bidra økonomisk til oppfostringen av barna? ← De fleste kvinner blir tildelt hovedsamværsretten med barna. Er det ikke da uetisk?
valentino Skrevet 17. mars 2007 Forfatter #9 Skrevet 17. mars 2007 ← Angret gjorde jeg Usakelig var det. Indeed.
måvite Skrevet 17. mars 2007 #10 Skrevet 17. mars 2007 Helt enig med deg! De som nekter far omsorg burde ikke hatt krav på bidrag! Synes også det burde praktiseres likestilling om foreldreansvar for barna for så vidt jeg kan se er det altfor mange kvinner som får foreldreansvar til tross for at far er like godt, om ikke bedre egnet! Synes alt for mange kvinner krever for mye likestilling uten å gi noe likestilling tilbake! Dermed basta! Og JA jeg er kvinne selv!
Gjest Deception Skrevet 17. mars 2007 #11 Skrevet 17. mars 2007 De fleste kvinner blir tildelt hovedsamværsretten med barna. Er det ikke da uetisk? ← Jeg mener personlig at hovedregelen burde være delt omsorg, og det ser ut til å være i den retning samfunnet beveger seg, også. Men startinnlegget ditt, som jeg svarte på bakgrunn av, sa ingenting om trenering av samvær osv. Dessuten, i de langt fleste tilfeller klarer foreldrene å bli enige om omsorgsfordelingen, men dette er kanskje ikke like interessant å diskutere?
valentino Skrevet 17. mars 2007 Forfatter #12 Skrevet 17. mars 2007 Jeg mener personlig at hovedregelen burde være delt omsorg ← Dette er vi enige om. det ser ut til å være i den retning samfunnet beveger seg, også. ← Det kan hende samfunnet beveger seg i den retning, men det er åpenbart at vi ikke er der i dag. Er ikke dagens lovgivning da uetisk? Dessuten, i de langt fleste tilfeller klarer foreldrene å bli enige om omsorgsfordelingen ← Det finnes mange tilfeller hvor kvinnen bevisst trenerer samvær grunnet økonnomiske årsaker. Er ikke det uetisk?
valentino Skrevet 17. mars 2007 Forfatter #13 Skrevet 17. mars 2007 Så vidt jeg vet har ikke kvinner rett til å nekte far samvær med barnet, med mindre det er snakk om incest eller andre grove forhold. ← Ber deg vise til det juridiske grunnlaget for din påstand. Gjør du ikke det er påstanden totalt verdiløs.
Gjest bada Skrevet 17. mars 2007 #14 Skrevet 17. mars 2007 Det finnes mange tilfeller hvor kvinnen bevisst trenerer samvær grunnet økonnomiske årsaker. Er ikke det uetisk? ← For det første får man ikke økonomiske fordeler av å trenere samvær. For det andre mener jeg at en mor eller far som stikker kjepper i hjulene når det gjelder samvær er dårlige foreldre. Mitt inntrykk er at de utgjør et veldig lite mindretall. Jeg tror det finnes en eller annen instans man kan henvende seg til dersom den andre forelderen ikke samarbeider i disse spørsmålene.
Gjest bada Skrevet 17. mars 2007 #15 Skrevet 17. mars 2007 Ber deg vise til det juridiske grunnlaget for din påstand. Gjør du ikke det er påstanden totalt verdiløs. ← http://www.paragrafen.no/?id=51
Gjest Deception Skrevet 17. mars 2007 #16 Skrevet 17. mars 2007 Drittsekkoppførsel fra begge kjønn er selvsagt umoralsk, men at lovgivningen dermed skal være uetisk, fordi enkelte ikke følger prinsippene loven legger opp til, er jeg ikke med på. Loven må legge føringer for hva som er den riktige måten å handle på, selv om lovgivningen ikke i alle tilfeller blir fulgt. Det er ikke loven i seg selv det er noe galt med, men måten de enkelte forholder seg til loven. I mine øyne.
valentino Skrevet 17. mars 2007 Forfatter #17 Skrevet 17. mars 2007 For det første får man ikke økonomiske fordeler av å trenere samvær. ← Man slipper samvær med barnets far/mor og mottar barnebidrag. Det er en økonomisk fordel. For det andre mener jeg at en mor eller far som stikker kjepper i hjulene når det gjelder samvær er dårlige foreldre. ← So what? De har allikevel, med loven i hånd, rett til å avkreve faren/moren flere millioner kroner i barnebidrag. Er ikke det uetisk? Mitt inntrykk er at de utgjør et veldig lite mindretall. ← Det er ditt inntrykk. Om du har rett vet jeg lite om. Men om det er et lite mindretall så gjør vel ikke det saken bedre? Det er allikevel hevdet over enhver tvil at slikt er uetisk. Jeg tror det finnes en eller annen instans man kan henvende seg til dersom den andre forelderen ikke samarbeider i disse spørsmålene. ← Du tror? Makan. "Jeg tror det var tyskerne som kom." - sitat norsk general under andre verdenskrig.
valentino Skrevet 17. mars 2007 Forfatter #18 Skrevet 17. mars 2007 (endret) Drittsekkoppførsel fra begge kjønn er selvsagt umoralsk, men at lovgivningen dermed skal være uetisk, fordi enkelte ikke følger prinsippene loven legger opp til, er jeg ikke med på. Loven må legge føringer for hva som er den riktige måten å handle på, selv om lovgivningen ikke i alle tilfeller blir fulgt. Det er ikke loven i seg selv det er noe galt med, men måten de enkelte forholder seg til loven. I mine øyne. ← Sukk! Forstår du ikke at dersom det er så lett å omgå formålet med lovgivningen så må den endres? Endret 18. mars 2007 av monja
valentino Skrevet 17. mars 2007 Forfatter #19 Skrevet 17. mars 2007 [klipp] paragrafen [klipp] ← Dette sier fint lite: "Blir det avtalt eller fastsatt ”vanlig samværsrett”, innebærer det rett til samvær med barnet en ettermiddag i uken, annenhver helg, 14 dager i sommerferien og jul eller påske." Dette er på ingen måte delt omsorg!
Gjest Eir Skrevet 17. mars 2007 #20 Skrevet 17. mars 2007 Livgivningen er såvidt jeg vet grei nok, men jeg synes likevel barnebidrag bør erstattes med ett statlig tilskudd. Både fordi bidragsyter ofte er mannen, og han står uten innflytelse på hvodvidt barnet skal fødes, men mest fordi barnebidrag er konfliktgrunnlag numer en mellom foreldre som ikke bor sammen. Dette går utover barna i så stor grad, at jeg tror samfunnet på sikt hadde vært bedre tjent med å sponse dette, og la foreldrene avgjøre graden av samvær uten å måtte ta økonomiske hensyn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå