Gjest Pet Skrevet 28. mars 2007 #21 Skrevet 28. mars 2007 Jeg vokste opp uten mor, bare med far og to eldre brødre, men klarte fint å se velstelt ut i tenårene allikevel. Klær- og sminketips fikk jeg av venninner og gjennom blader. Sønnen min på 16 har jeg lært å bruke dekkstift for å skjule de mest selvlysende kvisene, ellers har han funnet sin egen klesstil helt uten hjelp fra meg.
Gjest Frk Åberg Skrevet 28. mars 2007 #22 Skrevet 28. mars 2007 Jeg vokste opp uten mor, bare med far og to eldre brødre, men klarte fint å se velstelt ut i tenårene allikevel. Klær- og sminketips fikk jeg av venninner og gjennom blader. Sønnen min på 16 har jeg lært å bruke dekkstift for å skjule de mest selvlysende kvisene, ellers har han funnet sin egen klesstil helt uten hjelp fra meg. ← Jeg tenker også at man får nok tips om utseende av venninner. Og jeg tror faktisk det oppleves annerledes at venninner sier noe om utseende ditt enn at din egen mor gjør det. Jeg tror en del er ekstra såre for hva mor mener, fordi barn gjerne ønsker at foreldre skal være stolte av dem osv. Dette er heller ikke noe jeg tar ut av løse lufta. Har aldri opplevd at mine foreldre blandet seg inn i midt utseende på noen som helst måte(selv da jeg gikk i mini, miniskjørt), men hadde venninner som opplevde det. Og det å føle at foreldre kritiserer (selv om de ikke mener å gjøre det), tror jeg er noe barn ikke lever godt med.
Furstina Skrevet 28. mars 2007 #23 Skrevet 28. mars 2007 för övrigt är jag väldigt säker på att MIN mors smak inte skulle ha hjälpt särkilt mycket. Hon var inte direkt "hipp" och rätt vad det gällde klädsel för min ålder. Jag var ju jättesnygg och cool i mina trasiga jeans med lappar på. Helt rätt då men aldrig något en mor skulle ha tipsat om. Inte heller de helt rätta kort-korta svarta kjolarna...
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 28. mars 2007 #24 Skrevet 28. mars 2007 Jeg er veldig uenig. Moren din skal ikke være den som lærer det hva som er sexy og populært i sjetteklasse. Og i tillegg våger jeg påstanden at om du er en smule stygg i barneskolen, så behøver ikke det bety noe som helst senere. Det er verre når moren din sier rett opp i ansiktet ditt at du er fæl, du må nappe, du må sminke, du må skjerpe det. Og det er det jeg tror at usikre ungjenter hører. Min datter har mørk hårvekst. Det er ikke særlig pent, men jeg ville virkelig aldri overføre hënnes oppmerksomhet mot det. Det finner hun ut kjapt nok. ← Du var nok ikke en av dem som ble mobbet fordi de ikke visste hvordan man skulle sminke seg og kle seg og fjerne hårvekst o.l... Det var jeg, og jeg ønsket inderlig at noen skulle hjelpe meg med alt dette. Jeg hadde blitt overlykkelig... Det er forskjell på å forklare barna hvordan de skal gjøre noe, og å si at de er fæle! Det må da vrikelig du og skjønne! Og du sier at det ikke trenger å bety noe senere? Det HAR det... De skjøre tenårene betyr veldig mye for hvordan du blir som person. Alle årene med mobbing resulterte i at jeg har blitt veldig var for folk jeg ikke kjenner godt, og det skal mye til for at jeg stoler på noen. I tillegg ble jeg "skolesky" og fikk ikke fullført vgs, og har nå store problemer med å få jobb pga. akkurat det. Det er selvsagt ikke alle det går sånn med, men jeg tror faktisk det er mye bedre å få noen velmenende råd av sin mor, enn å rett og slett måtte lide seg gjennom hver skoledag fra fjerde til VK1...
Gjest Lovely Skrevet 29. mars 2007 #25 Skrevet 29. mars 2007 Jeg ser det er delte meninger her, og slik er verden - vi er forskjellige:)) Det jeg ønsket og lengtet etter er ting andre ikke ser på som viktig, vi får føle oss frem når det gjelder ungene våre og hva de trenger og tåler, og jeg velger å tro at ingen kaller ungene sine fæle Til dere som er i mot å gi ungene råd og tips for å forbedre utseende: hva om ungen deres lukter svette og ellers har dårlig hygiene, dårlig ånde, dårlig tannpuss, skitne - lar dere dette også forbigå i stillhet?
Gjest Frk Åberg Skrevet 29. mars 2007 #26 Skrevet 29. mars 2007 Jeg ser det er delte meninger her, og slik er verden - vi er forskjellige:)) Det jeg ønsket og lengtet etter er ting andre ikke ser på som viktig, vi får føle oss frem når det gjelder ungene våre og hva de trenger og tåler, og jeg velger å tro at ingen kaller ungene sine fæle Til dere som er i mot å gi ungene råd og tips for å forbedre utseende: hva om ungen deres lukter svette og ellers har dårlig hygiene, dårlig ånde, dårlig tannpuss, skitne - lar dere dette også forbigå i stillhet? ← Jeg syns det du nevner blir noe helt annet. Hvis jeg hadde et barn som ikke dusjet, gikk med skitne klær eller hadde store hudproblemer, så ville jeg nok sagt/gjort noe. Men det er ikke det jeg snakker om. Og igjen, så trenger man ikke å direkte kalle barna sine for fæle for at de skal kunne oppfatte det sånn.
Hobgoblin Skrevet 29. mars 2007 #27 Skrevet 29. mars 2007 Mamma oppfordret meg til å barbere legger og under armene da jeg begynte å få hår der - og det var tidlig. Hun sa ingenting om bikinilinje, men jeg skjønte det av meg selv. Min reaksjon på dette var at jeg ble litt overrasket - men jeg ble ikke lei meg. Jeg kunne også tenkt meg at hun hadde lært meg litt om å sette opp hår. Den dag i dag er jeg nesten analfabet på å bruke hårskum/ spray, og å sette opp hår... Men det er jo viktig at man ser an både barnet og situasjonen.
Lib Skrevet 29. mars 2007 #28 Skrevet 29. mars 2007 Nå har jeg ikke barn, men når den tid kommer så vil jeg selvfølgelig veilede barnet i form av valg av klær, sminke, hår osv. slik mamma til en viss grad har gjort med meg. Mamma likte ikke at jeg nappet øyenbrynene eller barberte leggene (!), men var veldig frempå med klær, særlig når vi skulle "opptre" offentlig som en familie. Forstår det, man representerer jo familien hver gang man går utenfor døren (mamma er ganske opptatt av hvordan man blir oppfattet..) Datteren til en venninne av mamma er inne i en "svart" periode, men tung svart sminke, litt gothe stil, og generelt litt opprørsk. Lurer på hvordan jeg hadde reagert hvis det var mitt barn..
Gjest Lovely Skrevet 29. mars 2007 #29 Skrevet 29. mars 2007 Jeg syns det du nevner blir noe helt annet. Hvis jeg hadde et barn som ikke dusjet, gikk med skitne klær eller hadde store hudproblemer, så ville jeg nok sagt/gjort noe. Men det er ikke det jeg snakker om. Og igjen, så trenger man ikke å direkte kalle barna sine for fæle for at de skal kunne oppfatte det sånn. Jeg synes ikke det blir et annet tema, et barn kan like godt føle seg "fæl" hvis mor synes hun lukter stygt.. Jeg tror det kommer ann på hvordan man tar opp saken. Jeg tenker også at man får nok tips om utseende av venninner. Og jeg tror faktisk det oppleves annerledes at venninner sier noe om utseende ditt enn at din egen mor gjør det. Jeg tror en del er ekstra såre for hva mor mener, fordi barn gjerne ønsker at foreldre skal være stolte av dem osv. Dette er heller ikke noe jeg tar ut av løse lufta. Har aldri opplevd at mine foreldre blandet seg inn i midt utseende på noen som helst måte(selv da jeg gikk i mini, miniskjørt), men hadde venninner som opplevde det. Og det å føle at foreldre kritiserer (selv om de ikke mener å gjøre det), tror jeg er noe barn ikke lever godt med. Så mitt savn av veiledning fra min mor er ikke reelt for deg? Jeg fikk ingen tips av mine venninner - og tro meg - for min del så ville det vært bedre at min mor "kritiserte" meg enn at mine venninner gjorde det Jeg skjønner at for noen er det du sier rett, men det er ikke nødvendigvis rett for alle - eller hva tror du?
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 29. mars 2007 #30 Skrevet 29. mars 2007 Jeg synes ikke det blir et annet tema, et barn kan like godt føle seg "fæl" hvis mor synes hun lukter stygt.. Jeg tror det kommer ann på hvordan man tar opp saken. Så mitt savn av veiledning fra min mor er ikke reelt for deg? Jeg fikk ingen tips av mine venninner - og tro meg - for min del så ville det vært bedre at min mor "kritiserte" meg enn at mine venninner gjorde det Jeg skjønner at for noen er det du sier rett, men det er ikke nødvendigvis rett for alle - eller hva tror du? ←
Antoinette Skrevet 29. mars 2007 #31 Skrevet 29. mars 2007 Dette høres vel overfladisk ut men jeg tror fast på at mange barn (særlig jenter) kunne vært spart for mye mobbing og vonde opplevelser hvis mødrene deres hadde lært dem basic hårfjerning før svømmetimene, lært de å nappe brynene før de vokste sammen og i det hele tatt brydd seg litt mer. Ser man at jenta har bart så er det bare å kjøpe inn voksstrips. Verden er nå engang veldig fokusert på utseende. Og foreldrene som ikke hjelper tenåringer som sliter med mye kviser- jeg synes det er på grensen til omsorgssvikt.
Gjest Aurora Vaniljesaus Skrevet 29. mars 2007 #32 Skrevet 29. mars 2007 Jeg har ikke fått noen slike tips fra min mor, men skulle gjerne hatt det. Dvs min mor er ikke i den verdenen i det hele tatt (jeg har uten hell forsøkt å få henne til å bruke ansiktskrem i det minste, men selv ikke der lykkes jeg..) Jeg måtte sakte men sikkert snappe opp ting fra venninner, blader osv, og føler ikke at jeg fikk kontroll på dette før helt i slutten av tennårene (eller lærer vel fremdeles nye ting, men på et litt annet nivå). Venninnene mine sa aldri noe (tror det skyldes en kobinasjon av flauhet og redsel for å såre), så der var det lite å hente.
MsRP Skrevet 29. mars 2007 #33 Skrevet 29. mars 2007 Og var det virkelig noen krise om du ikke var den peneste jenta på skolen..? ← Det var ikke noen krise at ikke jeg var den peneste. Det som var problemet var at jeg hadde potensiale til å være en veldig pen jente, men manglende informasjon om hva som var normalt og pent gjorde at jeg i stedet ble sett på som en av de styggeste, og ble mer eller mindre mobbet i fem år. Moren din skal ikke være den som lærer det hva som er sexy og populært i sjetteklasse. Og i tillegg våger jeg påstanden at om du er en smule stygg i barneskolen, så behøver ikke det bety noe som helst senere. . ← Jeg mente overhodet ikke at noen skulle lære meg om hva som var sexy, ikke engang populært, jeg tenker på normalt pent. Og jo, det betyr fortsatt mye for meg hvordan jeg hadde det i de årene. Det har påvirket mitt selvbilde kraftig, og jeg har fortsatt problemer med å stille meg på lik linje med andre i enkelte situasjoner, fordi jeg har fått innprenta fra jeg var så ung at jeg er stygg og dårligere enn de andre. Jeg vet det ikke er riktig, men det sitter likevel i meg innerst inne. Om man ikke blir fortalt hjemme sånne ting som f.eks at man bør fjerne hår, eller i alle fall bli presentert for muligheten, kan det føre til veldig ubehagelige opplevelser. Jeg fant f.eks ut at det var normalt å barbere leggene, da jeg akkurat hadde kledd av meg på en atrand, og storesøsteren til en venninne av meg kommenterte at jeg hadde hår der. Det ble en fæl dag på stranda... Jeg visste rett og slett ikke at folk pleide å ta det bort, og jeg tør banne på at det hadde vært bedre om min mor hadde sagt til meg at de fleste pleier å barbere leggene, enn å få vite det på denne ydmykende måten. Men det var kun en bitteliten del av hullet i min kosmetiske opplæring.
Gjest Pet Skrevet 29. mars 2007 #34 Skrevet 29. mars 2007 Om man ikke blir fortalt hjemme sånne ting som f.eks at man bør fjerne hår, eller i alle fall bli presentert for muligheten, kan det føre til veldig ubehagelige opplevelser. Jeg fant f.eks ut at det var normalt å barbere leggene, da jeg akkurat hadde kledd av meg på en atrand, og storesøsteren til en venninne av meg kommenterte at jeg hadde hår der. Det ble en fæl dag på stranda... Jeg visste rett og slett ikke at folk pleide å ta det bort, og jeg tør banne på at det hadde vært bedre om min mor hadde sagt til meg at de fleste pleier å barbere leggene, enn å få vite det på denne ydmykende måten. Men det var kun en bitteliten del av hullet i min kosmetiske opplæring. ← Jeg ble ALDRI fortalt sånne ting hjemme, som jeg skrev i et innlegg tidligere her vokste jeg opp uten mor og søstre. Man må være temmelig fjern for ikke å få med seg hva som er gjeldende mht klær og sminke osv i dag med et enorme fokuset som er på utseende på nettet, tv, i blader osv. Det var nok annerledes før, internett fantes ikke i min oppvekst, men jeg så på folk rundt meg, på tv-, leste Det Nye, diskuterte med venninner... Hadde jeg hatt en datter, hadde jeg ikke oppfordret henne til å barbere leggene. Dette er ikke noe man MÅ gjøre, og ihvertfall ikke noe man skal gjøre for å bli sosialt akseptert.
Antoinette Skrevet 29. mars 2007 #35 Skrevet 29. mars 2007 Dette er ikke noe man MÅ gjøre, og ihvertfall ikke noe man skal gjøre for å bli sosialt akseptert. ← Send datteren din på skolen med skjørt og ubarberte legger du og se hvor lang tid det går før noen kommenterer det.
Gjest Eir Skrevet 29. mars 2007 #36 Skrevet 29. mars 2007 De som tror at sminketips fra mor kan motvirke mobbing har tydeligvis misforstått en del når det gjelder mobbing. Jeg ble også mobbet da jeg gikk på skolen, hovedsaklig for hvordan jeg så ut. Bla ble jeg mobbet fordi jeg var tjukk, på ett tidspunkt hvor jeg grenset til undervektig. Problemet var altså ikke hvordan jeg så ut, men at jeg hadde blitt utvalgt til hakkekylling, også fant mobberen på unnskyldninger etter behov. Det hadde ikke endret noe som helst om jeg endret utseende, og jeg hadde nok blitt plukket ut uansett hvordan jeg hadde sett ut, fordi mobbing går dypere enn slike overfladiske ting. Jeg synes også det er grunnleggende galt å lære barna sine at man skal gjøre som alle andre, og at man skal takle mobbing ved å forandre seg selv. Da sier man indirekte at det er noe galt med barnet, siden de må endre seg, når det egentlig er mobberne som gjør noe galt. Man kommer mye lenger med å lære ungene å stå for seg selv og den de er.
Gjest Pet Skrevet 29. mars 2007 #37 Skrevet 29. mars 2007 Send datteren din på skolen med skjørt og ubarberte legger du og se hvor lang tid det går før noen kommenterer det. ← Jeg har ingen datter, men jeg er helt sikker på at det finnes jenter som lar være å barbere leggene selv om de får kommentarer. Jenter med mot og integritet.
Antoinette Skrevet 29. mars 2007 #38 Skrevet 29. mars 2007 Jenter med mot og integritet. ← Hvor mange tenåringsjenter kjenner du med "mot og integritet" nok til å heve seg over kommentarer om at hun er hårete og ekkel?
Gjest Bellatrix Skrevet 29. mars 2007 #39 Skrevet 29. mars 2007 Prøver dere å påvirke/lære barna deres om utseende, klær som passer sammen, fremheve det beste av seg selv osv? Jeg prøver å gjøre det, uten å bestemme over dem, og uten å tråkke på dem selvfølgelig! Og de må få ha sin egen stil Da min datter for en tid siden (beg. av tenårene) begynte å få litt vel mye øyenbryn (arvet etter meg, mørke, markante og vokser seg i sammen hvis de får lov )så gav jeg henne et hint om at det var mulig å nappe, og at det var det samme som å klippe håret o.l Jeg sa at hvis hun ville så kunne frisøren gjøre det neste gang hun skulle dit, noe hun gjorde og nå napper hun selv og ser ikke lenger så streng ut Men jeg er usikker på om jeg ville foreslått det til en gutt?? Ville du gjort det? Der øyenbrynene er svarte, buskete og vokst nesten helt sammen og gir ansiktet et usjarmerende preg Jeg skulle ønske jeg selv hadde fått noen hint og gode råd i min pure ungdom, for jeg var blind for alt som het "jåleri" og slet med dårlig selvtillit pga utseende. ← Mamma prøvde seg på sånne hint på meg da jeg ble tenåring. Jeg tolket det som at jeg var stygg.
Gjest Aurora Vaniljesaus Skrevet 29. mars 2007 #40 Skrevet 29. mars 2007 Jeg synes også det er grunnleggende galt å lære barna sine at man skal gjøre som alle andre, og at man skal takle mobbing ved å forandre seg selv. Det er vel ingen som har påstått at man skal "takle mobbing ved å forandre seg selv" Man kommer mye lenger med å lære ungene å stå for seg selv og den de er. Jeg er voksen og vet hvem jeg er og står for det. Da jeg var tidlig i tennårene derimot var jeg usikker og redd. Jeg viste at jeg ville være velstelt, men viste ikke nok om hvordan jeg skulle "oppnå" dette. For meg var i alle fall ikke det å ikke være oppdatert på slike ting en "valg å stå for", men en situasjon jeg ufrivillig hadde havnet i. Jeg ble ikke mobbet for dette. Det er ikke en gang sikkert at andre oppfattet det som jeg manglet kunnskapene. Men JEG følte meg usikker på grunn at jeg ikke viste det jeg følte at jeg trengte å vite.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå