Fluffystuff Skrevet 17. mars 2007 Forfatter #21 Skrevet 17. mars 2007 Jeg skjønner jo forskjellen på sutring og hylgråting. Den gråtingen jeg hører hver morgen er jo fordi ungen vil stå opp og foreldrene "ikke gidder", og lar heller barnet gråte 1-2 timer for de tar henne opp. Barnet gråter sjeldent ellers, i allefall som jeg har fått med meg. Det at en unge er sutrete er helt greit, sånn er det å bo vegg i vegg med en småbarnsfamilie, men at de lar henne stå i senga så lenge HVER morgen og roper ro deg ned og hold kjeft synes jeg er verre!
Gjest Vintersol Skrevet 17. mars 2007 #22 Skrevet 17. mars 2007 Jeg har ingen barn selv, men bor vegg i vegg med et par som har ei datter på ca 16 måneder. Grunnen til at jeg lurer på dette er fordi dette paret ofte lar lillejenta gråte i 1 time før de orker å stå opp med henne. Dette ligger jeg da våken å hører på HVER morgen. I dag har jeg egentlig fri og planla å sove lenge, men våkna klokka 06.30 av barnegråt fra naboene. Nå er klokka 08.30 og ungen gråter fremdeles, nei ungen HYLER faktisk uten at noen står opp med henne. Har hørt at faren har ropt "ro deg ned" og "hold kjeft", men han står f... ikke opp med datteren. Dette er da ikke normalt? Som sagt så har jeg ingen barn selv, men vet at jeg ikke ville latt barnet gråte i sengen sin så lenge... Hva i alle dager skal jeg gjøre? Overse? Ringe på hos dem og spørre hva som skjer? Hva ville du ha gjort? ← Jeg kjenner jeg blir litt matt av å lese denne tråden, og beklager at jeg spør, men har du et kikkehull inn mot leiligheten så du vet hva som foregår der inne? Grunnen til at jeg spør, er fordi jeg har selv hatt et barn som hylte 2-3 timer hver eneste morgen i over 6 måneder sammenhengende. Alt var en kamp! Å få henne til å spise, å vaske henne, skifte bleie på henne, kle på henne... alt mens hun hylte som en stukken gris. I begynnelsen tok jeg henne ofte med inn i sengen til meg for å se om det hjalp, men etter hvert ga jeg opp den framgangsmåten. Og ja, enkelte morgener var jeg så sliten og frustrert at jeg også kunne ha ropt "hold kjeft" til henne (jeg gjorde det ikke, men lyst hadde jeg), og andre morgener satte jeg meg bare rett ned og gråt av fortvilelse mens hun hylte videre. I dag vet vi grunnen til hylingen, og vi vet også hva vi burde ha gjort da, men den gangen var vi bare fortvilte. Så lenge du ikke vet hva som foregår synes jeg du skal være forsiktig med å trekke konklusjoner! Jeg er enig med de som sier at en bør ikke si "hold kjeft" til et barn, det gjør bare at barnet skriker mer, men at du burde snakke med naboene før du gjør noe mer mener jeg er en selvfølge.
Fluffystuff Skrevet 17. mars 2007 Forfatter #23 Skrevet 17. mars 2007 Så lenge du ikke vet hva som foregår synes jeg du skal være forsiktig med å trekke konklusjoner! Jeg er enig med de som sier at en bør ikke si "hold kjeft" til et barn, det gjør bare at barnet skriker mer, men at du burde snakke med naboene før du gjør noe mer mener jeg er en selvfølge. ← Hvilke konklusjoner har JEG trukket? Har du lest det jeg skrev i begynnelsen? Jeg spurte: "hvor lenge lar dere barnet skrike før dere tar det opp". Så skrev jeg videre at jeg ikke har noen barn selv, så jeg lurte på om det var normalt å bare gi litt f*** om morgenen og la barnet skrike fra 06.30 til 08.30. Jeg har ikke en eneste gang skrevet at jeg skulle kontakte barnevern eller at jeg tror at naboene er dårlige foreldre.
Gjest Vintersol Skrevet 17. mars 2007 #24 Skrevet 17. mars 2007 JGrunnen til at jeg lurer på dette er fordi dette paret ofte lar lillejenta gråte i 1 time før de orker å stå opp med henne. ........ Nå er klokka 08.30 og ungen gråter fremdeles, nei ungen HYLER faktisk uten at noen står opp med henne. Har hørt at faren har ropt "ro deg ned" og "hold kjeft", men han står f... ikke opp med datteren. Dette er da ikke normalt? ← De har soverommet vegg i vegg med oss. Så derfor tror jeg ikke han er stått opp enda. ← Den gråtingen jeg hører hver morgen er jo fordi ungen vil stå opp og foreldrene "ikke gidder", og lar heller barnet gråte 1-2 timer for de tar henne opp. ← Så vidt jeg kan se konkluderer du med at foreldrene ikke gidder å stå opp med barnet før h*n har skreket i en time eller to, og at barnet skriker fordi h*n vil opp... Dette kan du ikke vite med sikkerhet (jfr mitt forrige innlegg) før du har snakket med dem, og eventuelt fått en forklaring på hvorfor barnet skriker. Barnet kan være morgengrettent, eller ha en medisinsk tilstand (kolikk eller annet) som er verre på morgenen enn ellers i døgnet... Grunnen til at faren roper kan være at han har jobbet sent/om natten, og er frustrert fordi han ikke får sove..., Eller du kan ha rett, at de faktisk ER trette/late, og prøver å få barnet til å sove lenger om morgenen. Årsakene kan være så mange, og poenget mitt er at du ikke kan være sikker på at barnet skriker fordi foreldrene ikke gidder å stå opp selv. Det er ikke vanlig å la barna skrike i flere timer om morgenen før en tar dem opp, men det kan være mange årsaker til at et barn skriker i timesvis til tross for god omsorg.
Gjest care Skrevet 18. mars 2007 #25 Skrevet 18. mars 2007 Flyffystuffg, all ære til deg som tør da dette opp. Synd at du skal få pepper av noen her fordi du undrer deg. Kan det tenkes at noen føler jeg truffet? Uansett, så har jeg tenkt litt på denne saken din. Jeg håper virkelig du gjør noe med det. Kanskje det er en god grunn til det, eller kanskje det rett og slett er slik at foreldrene ikke gidder å stå opp. Hvis det er en god grunn (medisinsk) så synes jeg alikvel det er rart at de roper hold kjeft til henne. Hvis dette barnet står å gråter/hyler to timer hver morgen så vil jeg påstå at det er omsorgsvikt (såfremt det ikke er en sabla god grunn til det.) Jeg vet iallefall at hvis mitt barn hadde vært sykt og grått så mye så ville jeg informert naboene. Hvis noen hadde ringt barnevernet så hadde jeg bare sett på det som at noen endelig bryr seg. Synes det er alt for få som bryr seg i dag. Uansett så er det viktig at du reagerer på den måten du selv føler deg komfortabel med.
Gjest Vintersol Skrevet 18. mars 2007 #26 Skrevet 18. mars 2007 Flyffystuffg, all ære til deg som tør da dette opp. Synd at du skal få pepper av noen her fordi du undrer deg. Kan det tenkes at noen føler jeg truffet? Uansett, så har jeg tenkt litt på denne saken din. Jeg håper virkelig du gjør noe med det. Kanskje det er en god grunn til det, eller kanskje det rett og slett er slik at foreldrene ikke gidder å stå opp. Hvis det er en god grunn (medisinsk) så synes jeg alikvel det er rart at de roper hold kjeft til henne. Hvis dette barnet står å gråter/hyler to timer hver morgen så vil jeg påstå at det er omsorgsvikt (såfremt det ikke er en sabla god grunn til det.) Jeg vet iallefall at hvis mitt barn hadde vært sykt og grått så mye så ville jeg informert naboene. Hvis noen hadde ringt barnevernet så hadde jeg bare sett på det som at noen endelig bryr seg. Synes det er alt for få som bryr seg i dag. Uansett så er det viktig at du reagerer på den måten du selv føler deg komfortabel med. ← Det er vel fra meg og Majamor trådstarter har fått "pepper" regner jeg med? Ja, jeg føler meg truffet, og grunnen til det har jeg også forklart! Ellers har jeg sagt nøyaktig det samme som deg. Eneste forskjellen er at du mener barnevernet er den beste løsningen, mens jeg mener det er best å starte med å snakke med foreldrene. Du sier du hadde blitt gald om noen hadde ringt baranevernet på deg... bull-shit! Du hadde blitt fortvilet og lei deg, ikke glad! Det er ikke alt for få som bryr seg. Det er bare alt for mange som velger den letteste utveien... la andre ta støyten for at de selv ikke vil snakke med naboen.
Gjest Mayamor Skrevet 18. mars 2007 #27 Skrevet 18. mars 2007 Flyffystuffg, all ære til deg som tør da dette opp. Synd at du skal få pepper av noen her fordi du undrer deg. Kan det tenkes at noen føler jeg truffet? ← Jeg har ikke gitt TS pepper. TS tar opp et problem, og jeg tipset om hva jeg ville gjort i første omgang. Jeg ville aldri koblet inn BV. Hva jeg ville gjort etter jeg hadde konfrontert familien har jeg aldri svart på. Men deg og Glede sine forslag har jeg ingenting til overs for! Oppklarende?
la Flaca Skrevet 18. mars 2007 #28 Skrevet 18. mars 2007 Neste gang dette skjer ringer du dem på tlf. og spør om det er noe galt. Får nå har du ligget hver morgen og hørt på denne skrikingen osv. Du kan også nevne at du har hørt alt som er blitt sagt/ ropt tidlige morgener, og at du syns det er ubehagelig gå høre på. Flott at du bryr deg!
Fluffystuff Skrevet 18. mars 2007 Forfatter #29 Skrevet 18. mars 2007 Tusen takk til alle samen for gode råd og meninger. Jeg har ikke tenkt å koble inn barnevernet, det er nok litt drastisk. Men jeg blir nok som flere nevnte å ringe på neste gang og si at det er veldig lytt og at jeg har soveromet vegg i vegg med deres.
Gjest care Skrevet 19. mars 2007 #31 Skrevet 19. mars 2007 Tusen takk til alle samen for gode råd og meninger. Jeg har ikke tenkt å koble inn barnevernet, det er nok litt drastisk. Men jeg blir nok som flere nevnte å ringe på neste gang og si at det er veldig lytt og at jeg har soveromet vegg i vegg med deres. ← En klok avgjørelse. Kommunikasjon er selvsagt første skritt. Håper det hjelper.
Myrthel Skrevet 19. mars 2007 #32 Skrevet 19. mars 2007 Neste gang dette skjer ringer du dem på tlf. og spør om det er noe galt. Får nå har du ligget hver morgen og hørt på denne skrikingen osv. Du kan også nevne at du har hørt alt som er blitt sagt/ ropt tidlige morgener, og at du syns det er ubehagelig gå høre på. Flott at du bryr deg! ← Dette rådet vil jeg også henge meg på. Ved å ta denne tlf. vi du forhåpentligvis oppnå to ting... For det første vil forhåpentligvis foreldrene ta opp ungen når hun våkner (hvis det er problemet) eller de vil gi deg en god forklaring på skrikingen. De vil nok gjøre alt de kan for å roe sitt lille barn, når de hører hvor lytt du beskriver at det er... For det andre vil du da kanskje få ro på morgenene - og kan sove Lykke til
venus* Skrevet 19. mars 2007 #33 Skrevet 19. mars 2007 Tusen takk til alle samen for gode råd og meninger. Jeg har ikke tenkt å koble inn barnevernet, det er nok litt drastisk. Men jeg blir nok som flere nevnte å ringe på neste gang og si at det er veldig lytt og at jeg har soveromet vegg i vegg med deres. ← God ide! Samtidig kan du kanskje spørre medfølende om barnet har kolikk eller noe siden h*n gråter så mye. Min andre sønn gråt og gråt og gråt om morgenen i 5 lange måneder. Selv om jeg hadde mitt på det rene, så ville jeg blitt alt annet enn glad hvis barnevernet ringte på!!!!
liv Skrevet 20. mars 2007 #34 Skrevet 20. mars 2007 Barnet er 16 måneder så jeg tviler på at det er kolikk Det er somregel bare de første tre månedene, og værst på kveldstid.
Gjest Elastica Skrevet 20. mars 2007 #35 Skrevet 20. mars 2007 Som et lite apropos: Det er ikke uvanlig å ha skrikekur om morgenen. Vår eldste syntes det var morgen kl fem, hvilket det definitivt ikke var. Da var skrikekur det eneste som hjalp. Dette var en av mange ganger jeg har vært glad for at vi bor i hus.
Gjest Mayamor Skrevet 20. mars 2007 #36 Skrevet 20. mars 2007 Barnet er 16 måneder så jeg tviler på at det er kolikk Det er somregel bare de første tre månedene, og værst på kveldstid. ← Har fått med meg at du jobber innen bv på en eller annen måte. Mener du at her bør en legge all tvil til side og melde først som sist? Ikke snakk med naboen, send en melding - bedre med en for mye enn en for lite? Hvordan blir det da med kapasitet til de sakene hvor barn trenger hjelp? Er der tid igjen til å ta seg av de sakene? DET er hovedgrunnen til at jeg ikke ville ringt bv i første omgang... Eller tar jeg feil: bv har mindre å gjøre enn jeg får inntrykk av via media?
liv Skrevet 20. mars 2007 #37 Skrevet 20. mars 2007 Neinei, jeg har ikke skrevet noe om meldinger eller ikke. Jeg bare kommentertei forhold til at flere mente grunnen kunne være kolikk.
venus* Skrevet 20. mars 2007 #38 Skrevet 20. mars 2007 Barnet er 16 måneder så jeg tviler på at det er kolikk Det er somregel bare de første tre månedene, og værst på kveldstid. ← Kolikk vet jeg dessverre altfor mye om. Men grunnen til at jeg anbefalte TS til å spørre om det er ikke fordi jeg tror at naboungen har kolikk, men fordi det gir en anledning til å ta opp årsaken til gråtingen på et indirekte og uskyldig grunnlag.
Gjest Mayamor Skrevet 20. mars 2007 #39 Skrevet 20. mars 2007 Neinei, jeg har ikke skrevet noe om meldinger eller ikke. Jeg bare kommentertei forhold til at flere mente grunnen kunne være kolikk. ← Så da mener du også at en venter litt før en sender avgårde en bekymringsmelding?
liv Skrevet 21. mars 2007 #40 Skrevet 21. mars 2007 alt er situasjons betinget. Jeg mener at en helst bør konfrontere den en vurderer å sende en beskymringsmelding på, så lenge det ikke er fare for liv og helse selvsagt
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå