Holly Hobbie Skrevet 20. mars 2007 #61 Skrevet 20. mars 2007 Et vennepar har faktisk et annet vennepar som skal bli foreldre igjen nå. Den vordende mor er 54. Riktignok er det ikke planlagt, og den vordende far kunne selv ikke tro det. Det festlige er at han er gynekolog. ← 54? Du mener ikke 44?
Kaffekoppen Skrevet 20. mars 2007 #62 Skrevet 20. mars 2007 54? Du mener ikke 44? ← Nei, jeg mente 54. Jeg var like overrasket som du, og så vidt jeg forsto, var de det selv også. At mensen ikke kom, trodde de skyltes overgangsalderen. Det var nok litt pinlig for gynekologmannen.
Gjest baby-E Skrevet 20. mars 2007 #63 Skrevet 20. mars 2007 Jeg har ingenting i mot at folk velger å få barn i ung alder, men jeg synes det blir for dumt at man som ung skal komme med "bedrevitende kommentarer" til de som faktisk ER over 30 alt.. ← Unnskyld meg, men hun spurte, og jeg svarte hva jeg mente. Å kalle det bedrevitende kommentarer syns jeg blir for dumt.
Gjest Aurora Vaniljesaus Skrevet 21. mars 2007 #64 Skrevet 21. mars 2007 Her er det jeg mener er en smule bedrevitende.. Har ikke så utfyllende svar til dere. Det er min personlige mening. Syns man rett og slett begynner å bli for gammel når man nærmer seg 35. Noen - Man kan ha vanskligerer for å få barn. Å det er jo en grunn til det. - Større mulighet til at barnet er sykt - Tyngre for kroppen når man er eldre - Mer overskudd når man er yngre. Bedre form, fysisk (selvfølgelig indeviduelt) - Jeg vil vær en ung mor. ←
Gjest Madam Felle Skrevet 21. mars 2007 #65 Skrevet 21. mars 2007 (endret) Har ikke så utfyllende svar til dere. Det er min personlige mening. Syns man rett og slett begynner å bli for gammel når man nærmer seg 35. Noen - Man kan ha vanskligerer for å få barn. Å det er jo en grunn til det. - Større mulighet til at barnet er sykt - Tyngre for kroppen når man er eldre - Mer overskudd når man er yngre. Bedre form, fysisk (selvfølgelig indeviduelt) - Jeg vil vær en ung mor. ← Hva om du har store problemer med å bli gravid, skal du slutte å prøve når du nærmer deg 35? Selv unge kan ha problemer med å bli gravid, så det er jo ikke sikkerat det vil klaffe for deg med en gang. Men kanskje man må ha hatt litt problemer først, før man klarer å sette seg inn i situasjonen. Er man vant til å få til det man vil i livet, så har man problemer med å akseptere at ting ikke alltid er så enkle som det man selv tror. Endret 21. mars 2007 av Madam Felle
Gjest baby-E Skrevet 21. mars 2007 #66 Skrevet 21. mars 2007 Hva om du har store problemer med å bli gravid, skal du slutte å prøve når du nærmer deg 35? Selv unge kan ha problemer med å bli gravid, så det er jo ikke sikkerat det vil klaffe for deg med en gang. ← Når jeg er over 30, så er sannsynligheten stor for at jeg ikke kan få barn ja. Damer i min familie kommer i overgangs alderen veldig tidlig, så jeg vil ikke vente for lenge nei.
Gjest Madam Felle Skrevet 21. mars 2007 #67 Skrevet 21. mars 2007 Når jeg er over 30, så er sannsynligheten stor for at jeg ikke kan få barn ja. Damer i min familie kommer i overgangs alderen veldig tidlig, så jeg vil ikke vente for lenge nei. ← Spørsmålet var om du ville stoppe å prøve, ikke om du kan få eller ikke få barn. Om du ikke har fått barn til du er over 30, vil du da stoppe og prøve? Kan jo ta en venninne av meg. Hun og mannen møttes da hun var 24, giftet seg da de var 26, og var da klar for å få barn. De prøvde i to år uten resultater, og bestemte seg for å gå til legen. Legene fant ikke noe feil med de, og mente de kunne prøve en liten stund til. De prøvde så i 1 år til, også nå uten resultater. De tok kontakt med legen igjen, som nå henviste de videre. Hun var nå blitt 29 år, og var fortsatt ikke gravid. Den lange prosessen med prøverør startet, og da hun var 31 år var hun endelig gravid. Hun var heldig, for det klaffet på første forsøk. Så det er ikke alltid like lett å planlegge barn, for enkelte må ha litt ekstra hjelp. Og ikke alle er så heldig, at de finner mannen med stor M i begynnelsen av 20-årene heller. Derfor blir det litt fjernt å si at man er for gammel til å få barn, når man nærmer seg 35.
Gjest Aurora Vaniljesaus Skrevet 21. mars 2007 #68 Skrevet 21. mars 2007 Når jeg er over 30, så er sannsynligheten stor for at jeg ikke kan få barn ja. Damer i min familie kommer i overgangs alderen veldig tidlig, så jeg vil ikke vente for lenge nei. ← Det er det som er problemet med din oppfatning. Du tror det kun dreier seg om å "vente med å prøve". Det er derfor jeg så gjerne vil ha svaret på hva DU vil gjøre dersom ditt forhold nå tar slutt (eller verre.. samboeren din kan f.eks dø). Og du ikke møter noen mann du kunne tenke deg å få barn med før du er f.eks 33? Og du da sliter med å bli gravid?
la Flaca Skrevet 21. mars 2007 #69 Skrevet 21. mars 2007 Jeg og min kjære planlegger å starte prøvingen om ca to år. Muligens før. Det avhenger litt av jobbsituasjonen. (Jeg blir 23 i mai) ← Får håpe dere faktisk fortsatt holder sammen om to år da, og at du blir gravid. Det man lærer seg med årene er at ting ikke alltid går som man vil her i livet, selv om det er gøy å planlegge. Jeg hadde ikke latt være å få barn selv om jeg var 35. Det viktigste er at man har et solid forhold med barnefaren. Og ikke minst er det positvt å kunne gi barnet sitt søsken. Ønsker deg lykke til, Jens!
Gjest Pjusk Skrevet 21. mars 2007 #70 Skrevet 21. mars 2007 Jeg har ikke lest hele tråden, Jens, men sier bare GO FOR IT! Jeg er 36 år og ville nok av flere grunner kviet meg for å få barn igjen nå, men det er fordi jeg allerede har en på 7 og 9 år, at det tredje barnet ville få en annen far enn de to andre (i utg. punktet er det ikke noe galt i det, altså) og ikke minst: Jeg måtte finne en ny "far" først . Hadde jeg vært i din situasjon, ville jeg ikke nølt med å få barn igjen. Du er IKKE for gammel. Og det er så morsomt å ha fulgt med på deg, Jens fra før du ble mor og etter. Og dette er ikke spydig ment.
Gjest baby-E Skrevet 21. mars 2007 #71 Skrevet 21. mars 2007 Spørsmålet var om du ville stoppe å prøve, ikke om du kan få eller ikke få barn. Om du ikke har fått barn til du er over 30, vil du da stoppe og prøve? ← jeg vil ikke ha barn når jeg er over 35år nei. Fordi JEG mener da at man er for gammel. Jeg har en far som har fått barn med sin nye kone, og jeg personlig syns han er alt for gammel. Men meg om det. Og til de to innleggene under, så er jeg faktisk ganske opplyst om at det ikke er bare-bare å få det til å klaffe. Jeg veit at mange sliter med å bli gravide, og faktisk så veit jeg at mange aldri ikke får det til. Det er ikke nødvendig å hogge hode av meg bare fordi jeg mener noe annet enn dere.
Gjest Aurora Vaniljesaus Skrevet 21. mars 2007 #72 Skrevet 21. mars 2007 Det er ikke nødvendig å hogge hode av meg bare fordi jeg mener noe annet enn dere Da får du tåle at jeg tar din påstand om at du som barnløs 35 åring ikke ville forsøke å få barn med en klype salt. Jeg tror i alle fall den uttalelsen bærer veldig preg av at du selv føler deg veldig sikker på å ikke havne i denne sitasjonen..
Gjest lazuli Skrevet 21. mars 2007 #73 Skrevet 21. mars 2007 Jeg blir 35 i mai, og mannen min og jeg snakker om å begynne å prøve igjen snart. Men, jeg er livredd for att jeg skal føde ett barn som ikke er friskt. Tenker på det konstant. Leser overalt hvor mye som kan gå galt etter 35...Er jo heller ikke sikkert att jeg klarer å bli gravid heller. Tenker bare att når jeg er så bekymret allerede nå før jeg har blitt gravid, hvordan blir det da under graviditeten. Det kan jo ikke være sundt det heller. Forrige graviditet var jeg ikke bekymret i det hele tatt. ← Tanken for at det skal være noe galt med det barnet man venter tror jeg vil streife de aller fleste uansett hvilke alder de måtte befinne seg i. Jeg var 17 år da jeg ble mamma første gang ,og jeg kan minnes at jeg også tenkte over dette. Det er stadig forskning på alder og graviditet mht risiko for å få et barn med forskjellige typer avvik. Resultatene av disse kan variere, men hovedbudskapet er at jo eldre man blir, jo større er muligheten for at barnet ikke er velskapt. Resultater av denne typen "florerer" det av i media, og det kan skape panikk for den som er i angitt risikoalder. Spørsmålet er om man skal la seg diktere av denne frykten, og isåfall i hvor stor grad? Var jeg deg ville jeg, som flere foreslår her, oppsøkt faglig kompetanse. Videre kan du, som alle andre kommende mødre, komme i den situasjonen at barnet ikke er friskt når det fødes. Jeg har nær relasjon til et par som fikk et veldig sykt barn når de var hhv 21 og 23 år gamle. De hadde overhodet ikke tenkt tanken på at noe slikt kunne skje så det var litt av et sjokk. Barnet lider av et alvorlig og uhyre sjeldent syndrom som gjør at det må ha pleie hele døgnet. Var jeg deg ville jeg tenkt nøye over i hvilken grad jeg ønsket meg et barn. Hva om det blir sykt? Downs er bare en mulighet, men hva med alt det andre som ikke kan påvises? Det finnes dessverre ingen ting som er sikkert i denne sammenheng.
dront Skrevet 21. mars 2007 #74 Skrevet 21. mars 2007 jeg vil ikke ha barn når jeg er over 35år nei. Fordi JEG mener da at man er for gammel. Jeg har en far som har fått barn med sin nye kone, og jeg personlig syns han er alt for gammel. Men meg om det. ← "Man" er jo ikke gammel når man er 35-36-37, selv om du antar at du selv er det, f eks pga risiko for tidlig overgangsalder? Da er man 55 når ungen er 20, jeg synes ikke det er høy alder hvis man ikke har høy genetisk risiko for tidlig alzheimers eller andre arvelige og alvorlige sykdommer. 40 er heller ikke gammelt, selv om jeg personlig tviler på at jeg kommer til å prøve å få egne barn når jeg er rundt 40. Hvis man i tillegg har barn fra før vet man dessuten litt om hva man går til, og hvordan kroppen og helsa er. Men det blir jo selvsagt opptil den enkelte å avgjøre - noen ER "gamle" når de er 30, andre fra de er 20, om det er fysisk eller psykisk Kjenner et par som har adoptert barn da de var 45, såvidt jeg vet går det strålende, de er flotte, omsorgsfulle, spreke og veldig ressurssterke foreldre med stort nettverk (også andre småbarnsforeldre). Adopsjonsbyrået hadde ingen invendinger mot alderen, selv om de kan få problemer om de vil adoptere fler pga øvre aldersgrense. Adopsjonsbyråer og andre myndigheter setter i hvert fall ikke grensa for forsvarlig foreldreskap ved 35. Jeg syntes selv folk på 30 var gamle da jeg var 15-20, og lurte fælt å hvorfor noen venninner av mamma ikke giftet seg og fikk barn før de hadde fylt 30 og vel så det - enda mamma var rundt/over 30 da hun fikk oss I dag er jeg så gammel selv, og merker ikke forskjell på kropp og utholdenhet fra jeg var 20, og om jeg gifter meg vil jeg rekke å få pepperbøsse først... Man ser nok forskjellig på det med alder etter hvor gammel man har rukket å bli selv.
Gjest Madam Felle Skrevet 21. mars 2007 #75 Skrevet 21. mars 2007 Jeg vil vel heller si at man er for ung til å få barn, om man ikke har tenkt skikkelig godt over det å få et barn med eventuelle skader. Ønsker man ikke et barn velkommen uansett, så er man ikke klar for barn i det hele tatt. At det er tøft når barnet har en skade kan sikkert de fleste forstå, men det er utrolig mye glede i det også.
inka Skrevet 21. mars 2007 #76 Skrevet 21. mars 2007 (endret) Nei du er ikke for gammel! Når du har kommet til overgangsalderen er du for gammel av naturlige årsaker! Hvis du ønsker deg et barn til så må se å komme i gang!! Lykke til! Endret 21. mars 2007 av inka
dront Skrevet 21. mars 2007 #77 Skrevet 21. mars 2007 Jeg vil vel heller si at man er for ung til å få barn, om man ikke har tenkt skikkelig godt over det å få et barn med eventuelle skader. Ønsker man ikke et barn velkommen uansett, så er man ikke klar for barn i det hele tatt. At det er tøft når barnet har en skade kan sikkert de fleste forstå, men det er utrolig mye glede i det også. ← Ja, det er jo det viktigste poenget i tråden, egentlig
Gjest *Just-Me* Skrevet 21. mars 2007 #78 Skrevet 21. mars 2007 alder er bare et tall, og har ingen konkret betydning i mange tilfeller. Vil dere ha barn, så gå for det!!! 36 er ingen høy alder for å få barn. det er jo bare mer og mere vanlig nå at folk er i midten av 30årene før de får sitt første barn. Min mor var 42år da hun fikk meg, og jeg har alltid hatt en sprek og ung mor!!!
Lillemor Gull Skrevet 22. mars 2007 #79 Skrevet 22. mars 2007 Nei, 35 er slett ikke "for gammelt" i denne sammenhengen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå