Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Du har ingen garanti for et funksjonsfriskt barn uansett hva din alder er. Jeg kjenner en mor som er tjuetre, hun har en funksjonsfrisk gutt på fire år og tvillingsønner på halvannet som er 24 timers pleietrengende. Dersom du ikke kan ta med i betraktningen at du kan få et barn som ikke en 100 % funksjonsfriskt, bør du kanskje ikke få flere barn. For man har som sagt aldri noen garantier.

helt enig med deg... man har aldri noen garanti for å få et funksjonsfriskt barn uansett alder.. Så hvis du ikke kan takle å få et barn som er 100 % funksjonsfriskt bør du kanskje ikke få flere barn....

Og om man får et helt friskt barn, kan de jo bli syke senere.... Jeg har selv et søskenbarn som trenger pleie 24 timer i døgnet etter at han som 15 åring var i en bilulykke... så man har aldri noen garantier....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.. Dette er kanskje litt dumt at du får råd av en som ikke har unger selv og er bare 20 år. Men mitt spørsmål er: hvis det viser seg at et barn ikke blir født friskt, tror du at du ikke ville ha elsket det like mye som det du allerede har? Svaret ditt tror jeg er at du ville nok ha elsket det like mye.

Det er alltid en mulighet for at barnet blir født med en eller annen sykdom. Uansett alder på mor. Jeg kjører ambulanse og har sett noen fødsler og den elste fikk første barnet i en alder av 43 og ungen var kjempe herlig. Var frisk og 10 fingre og tær. Hun hadde det på samme måte som deg. Var redd for hva som kunne skje, temkte alltid på de mest skrekkelige tingene. Men hun avgjorde det med at hun ønsket seg dette barnet uansett og ville elske det av hele sitt hjerte..

Jeg dømmer deg ikke på noen måte.. Prøver bare å fortelle at dette er noe du og din mann må sitte dere ned og diskutere og finne utav.

Uansett så ønsker jeg deg lykke til..

Håper noe av det jeg har skreve kan hjelpe deg.. :klem:

Gjest *Tara*
Skrevet

Tror neppe denne moren synes noe om at folk stakkarsliggjør henne ..

Jo - det er selvsagt travelt og tungt med funksjonshemmede barn .. men de gir mye glede også .. Og jeg tror ikke så veldig mange ville vært sine barn foruten.

Jeg synes ikke synd på foreldre med funksjonshemmede barn - jeg beundrer dem. Er det noen i dette land som fortjener ros og heder så er det disse foreldrene. Jeg kjenner flere av dem .. og selvom de har mye hjelp og støtte, så er det et utrolig stykke arbeid de legger ned.

Når det gjelder å få barn når man nærmer seg 40, så må det være opptil den enkelte .. Da tenker jeg ikke på om man får friske eller syke barn - for det er ingen forsikret mot allikevel .. Hvis man ønsker det så må man la være å få barn. Jeg tenker mer på helse og ork. Jeg er nå 43 og har to sønner på 16 og 21 ... og kunne aldri i min villeste fantasi tenke meg å begynne med babyer nå. Mannen min og jeg snakker ofte om hvor deilig livet faktisk er blitt når ungene er voksne og vi styrer det aller meste av vår tid selv ... Har vi lyst til å stikke på kino en kveld så gjør vi det ... har vi lyst til å tilbringe en hel helg i sengen så kan vi gjøre det ;)

Skrevet

Du er enda ung i mine øyne til å få barn :)

Lykke til! :blomst:

Gjest Aurora Vaniljesaus
Skrevet
Mannen min og jeg snakker ofte om hvor deilig livet faktisk er blitt når ungene er voksne og vi styrer det aller meste av vår tid selv ... Har vi lyst til å stikke på kino en kveld så gjør vi det ... har vi lyst til å tilbringe en hel helg i sengen så kan vi gjøre det  ;)

Det er akkurat det som er fint med å ikke ha fått barn ennå også.. ;) (bare nevner det.. ;) )

Gjest *Tara*
Skrevet
Det er akkurat det som er fint med å ikke ha fått barn ennå også.. ;) (bare nevner det.. ;) )

Selvsagt - men da blir sjokket dessto større når babyen kommer og plutselig krevet all oppmerksomhet.

Skrevet
Hei.. Dette er kanskje litt dumt at du får råd av en som ikke har unger selv og er bare 20 år. Men mitt spørsmål er: hvis det viser seg at et barn ikke blir født friskt, tror du at du ikke ville ha elsket det like mye som det du allerede har? Svaret ditt tror jeg er at du ville nok ha elsket det like mye.

Det er alltid en mulighet for at barnet blir født med en eller annen sykdom. Uansett alder på mor. Jeg kjører ambulanse og har sett noen fødsler og den elste fikk første barnet i en alder av 43 og ungen var kjempe herlig. Var frisk og 10 fingre og tær. Hun hadde det på samme måte som deg. Var redd for hva som kunne skje, temkte alltid på de mest skrekkelige tingene. Men hun avgjorde det med at hun ønsket seg dette barnet uansett og ville elske det av hele sitt hjerte..

Jeg dømmer deg ikke på noen måte.. Prøver bare å fortelle at dette er noe du og din mann må sitte dere ned og diskutere og finne utav.

Uansett så ønsker jeg deg lykke til..

Håper noe av det jeg har skreve kan hjelpe deg.. :klem:

Det går vell mer på all den tiden man kommer til å bruke på det syke barnet, som kommer til å gå på bekostning av det andre barnet. Slitsomt, tidkrevende etc....Livet tror jeg ikke kommer til å være noen dans på roser, uansett hvor mye man elsker det.

Skrevet
Det går vell mer på all den tiden man kommer til å bruke på det syke barnet, som kommer til å gå på bekostning av det andre barnet. Slitsomt, tidkrevende etc....Livet tror jeg ikke kommer til å være noen dans på roser, uansett hvor mye man elsker det.

Det er jeg enig med deg i.. Håper bare du tar et valg som du er fornøy med.. Og det er et valg som dere har kommet fram til sammen..

Gjest baby-E
Skrevet

Jeg personlig mener man er for gammel til å få barn når man er over 35.

Gjest Aurora Vaniljesaus
Skrevet
Selvsagt - men da blir sjokket dessto større når babyen kommer og plutselig krevet all oppmerksomhet.

Så du mener at vi som liker det samme livet som du liker og ikke har barn helst bør la være å få barn...?

Skrevet

hvorfor det?

Gjest *Tara*
Skrevet
Så du mener at vi som liker det samme livet som du liker og ikke har barn helst bør la være å få barn...?

Nei, selvsagt ikke.

Sa bare at jo lenger et par er alene - jo større er overgangen til å bli foreldre. Derfor er jeg sjeleglad for at jeg har voksne unger nå - kan rett og slett ikke forestille meg å begynne på igjen med babyer.

Det nytter ikke å lukke øynene for at vi eldes og alle vet at man er mer utholdende i 20-årene enn i 40-årene. Jeg merker selv at jeg blir fortere trøtt nå enn da jeg fødte mitt første barn for 20 år siden.

Men jeg elsker barn og jeg gleder meg til sønnene mine forhåpentligvis får barn om ikke så altfor lenge ... Jeg skal bli en god farmor for eventuelle barnebarn ... Men å bli mor nå - utenkelig ;)

Gjest Aurora Vaniljesaus
Skrevet
Sa bare at jo lenger et par er alene - jo større er overgangen til å bli foreldre. Derfor er jeg sjeleglad for at jeg har voksne unger nå - kan rett og slett ikke forestille meg å begynne på igjen med babyer.

Jeg mener nå at et par som ikke har vært samme så lenge at de har opplevd late morgener og et fritt avslappende liv sammen på ingen måte bør planlegge å få barn sammen.. For å snu litt på flisa.. Det å få barn vil alltid bli en overgang.

(Og nå snakket vi heller ikke om å "begynne på igjen", men å begynne for første gang.)

Men jeg elsker barn og jeg gleder meg til sønnene mine forhåpentligvis får barn om ikke så altfor lenge ... Jeg skal bli en god farmor for eventuelle barnebarn ... Men å bli mor nå - utenkelig  ;)

Men denne tråden drier seg ikke om deg. Den dreier seg om de som allerede har nådd en viss alder og ikke har barn. De kan vel ikke likegjerne gå tilbake i tid, kan de vel?

Og skal man først diskutere når "beste" tidspunkt for å få barn er, er det mye som taler for å vente til man er mentalt og økonomisk klar for det. Og mange av oss er bare ikke det i 20-årene. Dessuten må man finne riktig mann. Og til slutt er det unektelig en rekke fordeler med å leve 20 årene sine uten barn.. (du får bare tro meg på mitt ord ;) )

Gjest *Tara*
Skrevet
Jeg mener nå at et  par som ikke har vært samme så lenge at de har opplevd late morgener og et fritt avslappende liv sammen på ingen måte bør planlegge å få barn sammen.. For å snu litt på flisa.. Det å få barn vil alltid bli en overgang.

(Og nå snakket vi heller ikke om å "begynne på igjen", men å begynne for første gang.)

Men denne tråden drier seg ikke om deg. Den dreier seg om de som allerede har nådd en viss alder og ikke har barn. De kan vel ikke likegjerne gå tilbake i tid, kan de vel?

Og skal man først diskutere når "beste" tidspunkt for å få barn er, er det mye som taler for å vente til man er mentalt og økonomisk klar for det. Og mange av oss er bare ikke det i 20-årene. Dessuten må man finne riktig mann. Og til slutt er det unektelig en rekke fordeler med å leve 20 årene sine uten barn.. (du får bare tro meg på mitt ord ;) )

Tror du misforstår meg med vilje her.

Jeg har alltid sagt at det er viktig at et barn blir født inn i noenlunde faste former. Men at man må vente til utdannelse, fin jobb, hus, bil og god økonomi er tilstede - er en stor misforståelse og en viktig grunn til at det er så mange ufrivillig barnløse idag. Man kan ikke stikke under en stol at rent kroppslig er det best å få barn tidlig i 20-årene.

Og faktisk så tror jeg ingen barn har vondt av å vokse opp med dårlig råd en periode av livet sitt ... tvert imot, så tror jeg faktisk at det er med på å gi barna en forståelse av virkeligheten som mange barn idag blir "forskånet" for.

Skrevet

Veldig vanlig med barn når man er 35 nå.

Gjest Aurora Vaniljesaus
Skrevet
Jeg har alltid sagt at det er viktig at et barn blir født inn i noenlunde faste former. Men at man må vente til utdannelse, fin jobb, hus, bil og god økonomi er tilstede - er en stor misforståelse og en viktig grunn til at det er så mange ufrivillig barnløse idag. Man kan ikke stikke under en stol at rent kroppslig er det best å få barn tidlig i 20-årene.

Og faktisk så tror jeg ingen barn har vondt av å vokse opp med dårlig råd en periode av livet sitt ... tvert imot, så tror jeg faktisk at det er med på å gi barna en forståelse av virkeligheten som mange barn idag blir "forskånet" for.

Hva har noe av dette med valget om å få flere barn eller la være når man først er opp i 30 årene en stubb???

Og dette med at det kropslig er best i 20-årene betyr ikke at det ER best for alle i 20 årene.

Jeg tror heller ikke at de som venter med å få barn til de er en stubb opp i 30 årene gjør det fordi de ønsker å forskåne barna fra å leve med dårlig råd i perioder. Jeg tror det handler mest om selv å bli klar for det å få barn. Og ikke minst det å finne en mann som også er klar.

Gjest *Tara*
Skrevet

Jeg bare forholdt meg til det du selv skrev i et innlegg over her:

Og skal man først diskutere når "beste" tidspunkt for å få barn er, er det mye som taler for å vente til man er mentalt og økonomisk klar for det. Og mange av oss er bare ikke det i 20-årene.

Det var du selv som skrev at det er en fordel å vente til man er økonomisk klar til å få barn.

Jeg svarte ikke på TS`s spørsmål, men jeg svarte på alle de andre innleggene som bifaller det å få barn når man er over 40.

Man kan ikke stikke under en stol at det er et problem for mange at de venter altfor lenge med å få barn. Eller nekter du for det og?

En kvinne i 20-årene har 20-25% sjanse for å bli gravid. For en kvinne rundt 40 år er denne sjansen redusert til 5%. Årsaken til dette er at både antall egg og kvaliteten på disse avtar med alderen. Alder er derfor en viktig faktor for om man oppnår resultater eller ikke. Dette er en av grunnene til at man ved offentlige klinikker i Norge helst ikke behandler kvinner som er fylt 37-38 år.

Gjest Aurora Vaniljesaus
Skrevet
Jeg bare forholdt meg til det du selv skrev i et innlegg over her:

Det var du selv som skrev at det er en fordel å vente til man er økonomisk klar til å få barn.

Og det mener jeg fortsatt. Man bør vite at man klarer å forsørge barnet før man får et planlagt barn.

Og du kan godt mene at det er et problem at folk "venter for lenge med å få barn", men jeg synes ikke slike ytringer har noe i en tråd om folk som ER opp i 30 årene og vurdrer det med å få barn fra det ståstedet..

Da får du heller "gå på meg".. Jeg er nemlig bare 27 år... ;)

Gjest Mayamor
Skrevet

Ser Regine også spør. Bare lurer på det samme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...