Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Alle vet vel om medisinske risiki ved å vente med å få barn.

Jeg kunne ikke tenke meg barn før jeg var godt og vel passert 30. Visste at jeg risikerte å aldri få barn, men det var mitt og min manns valg.

Det er også risiko forbundet med å få barn tidlig, både på det medisinske plan (som riktig nok øker med alder) og andre ting. Man risikerer å ikke ha nok tid til barna, fordi det er så mye festlig +g utdannelsesting etc som man skulle ha gjort..

Hvorfor være så opptatt av hva andre synes??

Det handler om å finne ut hva som passer best for en selv.

Jeg er godt voksen småbarnsmor, og har det veldig bra med det!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

35 år er slettes ingen alder for å få barn. Er dere enige, så er det bare å hive seg ut i det. Dessuten er jo prøvingen en del av moroa... ;)

Jeg mener hver enkelt må gjøre slik det passer best for dem. Jeg er 41 og mine to er 15 og 18, og jeg må si jeg er glad for at jeg ikke har småbarn lenger, og det er deilig at de begynner å bli litt selvstendige, og jeg fremdeles er "ung". Men jeg har venninner med små barn, og de er mye tryggere på seg selv, og mer tålmodig enn det jeg var, så dette er helt klart en sak med to sider. Men det er en ting som bekymrer meg med å vente til man nærmer seg 40. Min mann er like gammel som meg, og hans foreldre er +- 80 år. Mine er enda i 60 årene og det er stor forskjell på tålmodighet og ork med barnebarn ja. Mine svigerforeldre hadde barna noen timer i gangen, mens mine foreldre kunne ta dem med på hytta ei uke i strekk. Så velger man å vente lenge med å få barn, må man jo forvente at man er oppi åra den dagen man blir besteforeldre. Da orker man kanskje ikke å stille opp på samme måten som man skulle ønske. Ser at min mann strever med at foreldrene har blitt virkelig gamle.

Gjest Silje Vanilje
Skrevet
Veldig vanlig med barn når man er 35 nå.

ikke dermed sagt at det er så lurt. hvis vi da mener å føde baby når man er over 35.

Skrevet (endret)
ikke dermed sagt at det er så lurt. hvis vi da mener å føde baby når man er over 35.

Det motsatte av lurt er dumt, dvs at det er negativt. Hvorfor mener du at det er negativt? Og isåfall negativt for hvem?

Endret av Donpedro
Gjest baby-E
Skrevet (endret)
hvorfor det?

Ser Regine også spør. Bare lurer på det samme.

Har ikke så utfyllende svar til dere. Det er min personlige mening. Syns man rett og slett begynner å bli for gammel når man nærmer seg 35.

Noen

- Man kan ha vanskligerer for å få barn. Å det er jo en grunn til det.

- Større mulighet til at barnet er sykt

- Tyngre for kroppen når man er eldre

- Mer overskudd når man er yngre. Bedre form, fysisk (selvfølgelig indeviduelt)

- Jeg vil vær en ung mor.

Endret av baby-E
Gjest Silje Vanilje
Skrevet

Ingen problem å ha en baby når man er 35. Litt mer kinkig er det å være 18 og ha gamle foreldre. PÅ samme måte som det ikke er noe problem å være 20 og ha en baby, men langt mer problematisk å vare forelder til en åttendeklassing når man er 32.

Gjest Gjest 1
Skrevet
Jeg blir 35  i mai, og mannen min og jeg snakker om å begynne å prøve igjen snart. Men, jeg er livredd for att jeg skal føde ett barn som ikke er friskt. Tenker på det konstant. Leser overalt hvor mye som kan gå galt etter 35...Er jo heller ikke sikkert att jeg klarer å bli gravid heller.

Tenker bare att når jeg er så bekymret allerede nå før jeg har blitt gravid, hvordan blir det da under graviditeten. Det kan jo ikke være sundt det heller.

Forrige graviditet var jeg ikke bekymret i det hele tatt.

Det er vel ikke for sent med nr 2 ved 35 år? Det finnes muligheter for ultralyd og omfattende kontroller som vil hjelpe i å forsikre om at alt er i orden.

Hva skal alle vi som kryper nærmere 35 enn 30 si da, vi som ennå ikke har barn...

Skrevet
Har ikke så utfyllende svar til dere. Det er min personlige mening. Syns man rett og slett begynner å bli for gammel når man nærmer seg 35.

Noen

- Man kan ha vanskligerer for å få barn. Å det er jo en grunn til det.

- Større mulighet til at barnet er sykt

- Tyngre for kroppen når man er eldre- Mer overskudd når man er yngre. Bedre form, fysisk (selvfølgelig indeviduelt)- Jeg vil vær en ung mor.

Når skal du ha barn da? Det er lett å si når man er 20 at man skal ha barn til en viss tid, det gjorde jeg også. Desverre ble det ikke sånn pga av brudd med min daværende. Jeg fant ikke far til mitt barn før jeg var 32, jeg.

Jeg fødte barn når jeg var 35. Hadde superlett svangerskap og en "lett" fødsel. Jeg er i topp form og en mor med masse overskudd. Synes Jens bare skal "go for it". Flott for gutten hennes å få søsken, særlig når han har så "gamle" foreldre, he he he :)

Gjest baby-E
Skrevet
Når skal du ha barn da? Det er lett å si når man er 20 at man skal ha barn til en viss tid, det gjorde jeg også.

Jeg og min kjære planlegger å starte prøvingen om ca to år. Muligens før. Det avhenger litt av jobbsituasjonen.

Gjest baby-E
Skrevet
Jeg og min kjære planlegger å starte prøvingen om ca to år. Muligens før. Det avhenger litt av jobbsituasjonen. (Jeg blir 23 i mai)

Gjest Mayamor
Skrevet

Jeg fikk min første da jeg var 24 år, og mitt siste barn (foreløpig) da jeg var 31 år. Det jeg merker forskjell på er at NÅ er jeg mer moden enn da jeg var 24 år. Jeg er en mer reflektert mamma nå enn da. Tålmodigheten min er bedre nå enn da. Toleransen til andre mennesker er blitt videre; jeg skjønner at andre kan være annerledes og prioritere annerledes. Lekenheten min er lik nå som da. Formen min er dårligere nå enn da (men det kunne like gjerne vært motsatt om jeg noe uforutsett som eks bilulykke, kreft etc skjedde...). Vi har bedre økonomi nå enn da.

Men grunnen til at jeg blir en "gammel" mamma er at jeg sliter med å bli gravid. Dette er en erfaring som har vist seg ved års efaring som jeg ikke reflekterte over da jeg var i 20 års alderen. Jeg ønsker meg et barn til. Hvor "gammel" mor jeg blir for minstemann vet ikke jeg enda. Om noen unge mødre synes jeg er for gammel er ikke så farlig. Om noen år har de også fått mer livserfaring som gjør at en skjønner at livet ikke nødvendigvis går slik en planlegger. ;)

Personlig ville jeg tatt i mot et barn om jeg var 40 år også. Personlig ønsker jeg å få vårt siste barn så hurtig som mulig, men det rår jeg ikke over desverre.

Jeg synes kanskje gamle mødre er de som er gamle i sinnet og kanskje disse sensasjonshistoriene hvor de blir mødre etter fyllte 60...

Søsteren min sliter motsatt: hun blir ikke tatt på alvor da hun er så ung mor (ble mor da hun var 17 år). Så for ung for gammel - en møter problemer... :sjenert:

Gjest Mayamor
Skrevet
Jeg og min kjære planlegger å starte prøvingen om ca to år. Muligens før. Det avhenger litt av jobbsituasjonen. (Jeg blir 23 i mai)

*

På dette tidspunktet trodde jeg at jeg hadde hele livet foran meg til å planlegge våre 3 barn. Så feil tok jeg.... ;)

Gjest Mayamor
Skrevet

Rettelse: Vi har jo hele livet, men ante ikke det skulle ta så lang tid... :ler:

Skrevet
Ingen problem å ha en baby når man er 35. Litt mer kinkig er det å være 18 og ha gamle foreldre. PÅ samme måte som det ikke er noe problem å være 20 og ha en baby, men langt mer problematisk å vare forelder til en åttendeklassing når man er 32.

Her må jeg si at jeg sitter og klør meg i hodet. Skjønner jo at du tenker på at ungdom kan synes det er "ukult" å ha "gamle" foreldre, (selv om det faktisk i realiteten er personligheten som er langt mer avgjørende i forhold til kjemien mellom foreldre og barn i ungdomsårene enn foreldrenes alder).

Men det jeg ikke skjønner er hva som er problematisk med å ha en åttendeklassing når man er 32? Kan du kanskje forklare hva du tenker på her?

Skrevet

Ingen av disse tingene er mer problematisk enn man gjør det til. Hva som skulle være problemet med å være 32 og ha en åttendeklassing forstår jeg ikke i det hele tatt, ei heller problemet med å være passert 50 når barnet blir myndig.

Skrevet

Min mor var 37 når hun fikk meg. Bortsett fra et par kommentarer i tredje klasse om at moren min var en del eldre enn andres mødre, har jeg aldri sett på det å ha ei "gammal" mor som et problem.

Det fine med å få barn i den alderen er at de fleste da har en annen ro over seg enn da de var yngre.

Min yngste søster fikk sin første da hun var 25 og sin andre da hun var 34. Hun sier også at hun merker stor forskjell på seg selv som småbarnsmor denne gangen i forhold til første gangen. Hun påpeker også at hun har en annen ro, mer tålmodighet og ikke lenger noen lyst til å rase fra seg en helg eller to.

Så jeg synes ikke du er for gammel Jens. :)

Skrevet

Når man er 20-og-noe synes man at de på 35 er grisegamle. Det synes man ikke når man er 35 selv; og i tilegg ser at man er mer hormonisk og har mer overskudd enn da man var 25 8fordi man kan ha ferie og slipper ha to jobber f eks. .... :)

Er mange undersøkelser som viset at "voksne" foreldre har mer å gi...

Gjest Aurora Vaniljesaus
Skrevet
Jeg og min kjære planlegger å starte prøvingen om ca to år. Muligens før. Det avhenger litt av jobbsituasjonen.

Men hva gjør du dersom du av en eller annen grunn blir singel igjen før den tid? Og ingen "fristende mann" dukker opp på flere år?

Jeg har ingenting i mot at folk velger å få barn i ung alder, men jeg synes det blir for dumt at man som ung skal komme med "bedrevitende kommentarer" til de som faktisk ER over 30 alt..

Skrevet

Ikke noe problem det.

Et vennepar har faktisk et annet vennepar som skal bli foreldre igjen nå. Den vordende mor er 54. Riktignok er det ikke planlagt, og den vordende far kunne selv ikke tro det. :ler: Det festlige er at han er gynekolog.

I vår familie er det flere som har fått barn i den alderen (35-42), og barna har det fint. Foreldrene også! :)

Skrevet
Nei, selvsagt ikke.

Sa bare at jo lenger et par er alene - jo større er overgangen til å bli foreldre. Derfor er jeg sjeleglad for at jeg har voksne unger nå - kan rett og slett ikke forestille meg å begynne på igjen med babyer.

Det kan nok stemme, samtidig er vi jo endel som ville ha hatt en veldig stor overgang fra å være unge, usikre, egoistiske og umodne til å bli foreldre også, og som sikkert hadde latt dette går utover barnet ubevisst. Men folk blir "voksne" på forskjellige måter og i ulik alder :) Med voksen tenker jeg på at man er i stand til å ta det ansvaret man må.

Det nytter ikke å lukke øynene for at vi eldes og alle vet at man er mer utholdende i 20-årene enn i 40-årene. Jeg merker selv at jeg blir fortere trøtt nå enn da jeg fødte mitt første barn for 20 år siden.

Helse og utholdenhet er veldig individuelt - moren til ei venninne av meg fikk sine barn da hun var i begynnelsen av 20-årsalderen, men har hatt tildels veldig redusert helse fra hun var 35-40, selv om hun har levd sunt - da hjelper det ikke så mye med framtidsplaner. Farmoren min fikk alle sine fire barn etter fylte 30, og hun og farfar og barna var superaktive, reiste mye, var masse ute i naturen fram til de var over 70. Nå er hun nesten 100 og er fortsatt veldig rørlig... Det samme har gjeldt nesten samtilige familiemedlemmer på den siden; de har fått barn seint, men vært spreke og aktive til svært høy alder. Man må selvsagt ta hensyn til ting man kan forutsi om egen helse utfra arv, livsstil og diagnoser - og også tenke på at når man er 60 er det sannsynlig at man begynner å få mindre utholdenhet - og da er man tenåringsforelder, men i mine øyne kan en sprek 40-åring være vel så "ung" og utholdende som en "bleikfeit" eller ellers usunn 20-åring...

Er egentlig litt tilfeldig at det var ditt innlegg jeg siterte, det var bare for å få fram poengene mine.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...