Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir 35 i mai, og mannen min og jeg snakker om å begynne å prøve igjen snart. Men, jeg er livredd for att jeg skal føde ett barn som ikke er friskt. Tenker på det konstant. Leser overalt hvor mye som kan gå galt etter 35...Er jo heller ikke sikkert att jeg klarer å bli gravid heller.

Tenker bare att når jeg er så bekymret allerede nå før jeg har blitt gravid, hvordan blir det da under graviditeten. Det kan jo ikke være sundt det heller.

Forrige graviditet var jeg ikke bekymret i det hele tatt.

Videoannonse
Annonse
Gjest Primula
Skrevet

Jeg vil råde deg til å ta en prat med lege eller jordmor. De vil fortelle deg om risikoen for å få et barn som ikke er friskt. De vil også fortelle deg hvordan du vil bli fulgt opp under svangerskapet. Husker ikke helt fra hvilken alder man blir tilbudt fostervannsprøve, men det får du sikkert dersom du ber om de. Kanskje de kan få beroliget deg litt? Skjønner godt at du ikke vil gå gjennom et svangerskap og være bekymret hele tiden.. Så må du huske på at del aller fleste føder friske barn. :)

Skrevet

35 er jo ingen alder. Fostervannsprøve etc er ikke aktuelt før etter flere år enda (tilbud om det får man fra 38 år). Selv fikk jeg sistemann for snart 1 1/2 år siden da jeg var 36 og det er ikke alderen som gjør at vi ikke skal ha flere nå. ;)

Skrevet

Man har aldri noen garanti for å føde et friskt barn, samme hvor gammel man er. Den risikoen må man være villig til å ta når man bestemmer seg for å få barn. Selvsagt vet vi at risikoen for at noe skal være galt, øker med mors alder. Men, kjære deg, du er da ikke for gammel!

I dagens samfunn blir det jo vanligere og vanligere å vente en stund med barn, så mange har ikke engang fått nr 1 når de er i midten av 30-åra.

Gjest Silmarill
Skrevet

Hei Jens,

Min venninne fikk sitt første barn da hun var 34 og sitt andre barn da hun var 35!

Min søster fikk barn nr.5 da hun var 38!

Begge to fødte tilsammen 3 velskapte barn som var helt friske!

NIX, du er ikke for gammel til nr 2 iht. det du kan frykte at vil skje!

Skrevet

Du er IKKE for gammel.

Jeg var 34 år da jeg fikk nr 1 og er 36 nå og venter nr. 2

Selv er jeg faktisk mindre bekymret denne gangen.

Om du har vanskelige tanker rundt det å ikke få et friskt barn, vil jeg som andre her råde deg til å prate med lege/jordmor. Kanskje det kan hjelpe? Sannsynligheten for å få et friskt barn er LANGT større enn enn å få et sykt barn. Det er jo heldigvis ikke sånn at det plutselig blir omvendt etter passerte 35.

Lykke til med prøvingen Jens.

Skrevet

Du er ikke for gammel til å få barn. Vet om mange som nærmer seg 40 som har fått barn , og alle har fått friske barn.

Se rundt deg og se hvor mange voksne damer som går med friske barn.De færreste av oss får barn som ikke er friske.

Skrevet

Tanten min fikk sin foerste (og eneste) da hun var 41, og det gikk helt greit det. Mamma foedte friske tvillinger da hun var 36. Go for it, 35 er ingen alder! :)

Skrevet

Du er ikke for gammel til å få flere barn.

Lykke til :klem:

Skrevet

Du er overhodet ikke for gammel til å få barn!!! 35 er da ingen alder! Det er mange i dag som får sitt første barn når de er rundt 35! Lykke til :babysmokk:

Skrevet

Men, er det slik att jo eldre man er, jo større er sjansen for at det kan være noe galt med barnet?Finnes det noe statistikk for det?

Fikk helt angst da jeg leste om en mor som hadde ett 24 timers pleietrengende barn...

Gjest Silmarill
Skrevet

Som sagt så er du ikke for gammel for å bli gravid!

Det som blir sagt er vel at det er større sjangse for missdannelser eller dødfødtsler etter fyllte 40 år!

Uansett nå så er jo helsevesenet nå ganske oppegående når det gjelder oppfølging av gravide i "moden" alder.

http://www.dagensmedisin.no/nyheter/2007/0...sel-h/index.xml

Jeg er 36 år og har en sønn på snart 16, og mulig jeg skal gå for en til....kanskje...

Skrevet

Du er absolutt ikke for gammel, jeg var 39 da jeg fikk yngstemann, fikk tilbud om fostervannsprøve, men takket nei. Du har ingen garanti for å få friske barn uansett alder

Gjest allium
Skrevet
Men, er det slik att jo eldre man er, jo større er sjansen for at det kan være noe galt med barnet?Finnes det noe statistikk for det?

Fikk helt angst da jeg leste om en mor som hadde ett 24 timers pleietrengende barn...

Jeg var 38 da jeg fikk min yngste, og fikk tilbud om fostervannsprøve. Da hører det til genetisk rådgivning.

Jeg fikk beskjed på rådgivningen om at "det er 98,2% sjanse for at du går ut etter prøven med svangerskapet intakt, og ikke noe påvist galt med barnet".

Grunnen til at du ikke får tilbud om prøve før du er 38, er at det er ikke før da at risikoen for abort ved prøven er mindre enn risikoen for at man skal finne noe galt.

Det dobbelte av et svært lite tall er fortsatt et svært lite tall. I din alder er risikoen for kromosomfeil langt under 1%.

Skrevet

Min mor var 47 år da hun fødte meg, som den siste i en søskenflokk på sju! Vi er alle friske og raske, unntatt en av mine søstre som har lett redusert hørsel fordi mamma fikk røde hunder da hun gikk gravid med henne. Så som de sier over, hos de aller fleste går det riktig bra, og man har aldri noen garanti for hvordan barna vil få det uansett hvilken alder den fødende har!

Skrevet

Jeg fikk ei frisk oppegående datter da je g var 37. Nå venter jeg nummer 2. Hun ser så langt frisk ut på alle måter.

Det er jo ikke lenge siden du fikk lille Jensemann.

En veninne av meg blir 38 når hun nå får nummer 2. Hun har tatt fostervannsprøve og alt ser bra ut.

Jeg kjenner flere som er rundt 40, som alle har fått friske velskapte barn.

Samtidig er man uansett ikke sikret et friskt barn.

Lykke til! :*)

Sannsynligheten for å få et friskt barn er jo faktisk større når man alerede har fått et friskt barn.

Skrevet

Det er riktig at risikoen for f.eks Down Syndrom auker med aukande alder hos mor, men ved 35 år er risikoen fremdeles svært liten. Så eg syns ikkje du er for gammal!

I linken under finn du ein figur som viser korleis risikoen auker med aukande alder:

http://www.aafp.org/afp/20000815/825.html

Når du er 35 år er det ca 0,25% sjanse for å få eit barn med Down Syndrom, dvs 1 av 400.

Gjest Mayamor
Skrevet

Jeg blir 35 år i april, men dette tenker jeg ikke på mer nå enn da jeg var gravid for første gang da jeg var 24 år. :)

Gjest Silje Vanilje
Skrevet

Du har ingen garanti for et funksjonsfriskt barn uansett hva din alder er. Jeg kjenner en mor som er tjuetre, hun har en funksjonsfrisk gutt på fire år og tvillingsønner på halvannet som er 24 timers pleietrengende. Dersom du ikke kan ta med i betraktningen at du kan få et barn som ikke en 100 % funksjonsfriskt, bør du kanskje ikke få flere barn. For man har som sagt aldri noen garantier.

Skrevet
Du har ingen garanti for et funksjonsfriskt barn uansett hva din alder er. Jeg kjenner en mor som er tjuetre, hun har en funksjonsfrisk gutt på fire år og tvillingsønner på halvannet som er 24 timers pleietrengende. Dersom du ikke kan ta med i betraktningen at du kan få et barn som ikke en 100 % funksjonsfriskt, bør du kanskje ikke få flere barn. For man har som sagt aldri noen garantier.

Stakkars mor.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...