Gå til innhold

Friskt innlegg i samedebatten


Gjest Pet

Anbefalte innlegg

Gnålkuk er bra :ler:

Sier som Bellatrix jeg, det er utrolig hvor lite folk som er født og oppvokst i sør - og aldri har vært nord for Sinsenkrysset - vet om Nord-Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg overhørte forresten min mann kjefte i telefonen her om dagen. Han er ikke samisk, men innbarka nordlending, og sa om en fyr "han skulle vært trødd ned på en hessipåle og klaska på ballan me en fråssen auar" - og det mente han helt seriøst. Jeg holdt på å le meg ihjel.

Vi har et fargerikt språk ja. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det ble litt vel mye samehets fra intetanende folk her inne. Hvorvidt samene har krav på eget land eller ikke er forsåvidt en egen diskusjon, men at samene har krav på en unnskyldning er helt klart. Ja det er greit at alle bor i Norge. Norge som bare for noen tiår siden prøvde å fornorske samene. Samer med samisk etternavn måtte bytte etternavn til et norskklingende -sen navn for å liksom passe inn i den "inkluderende staten Norge".

For ikke å snakke om oppdemming av alta-vassdraget, som ødela beiteområder og næringsgrunnlag for tallrike reineiere i området. Er det rart samene ønsker kontroll over egne landområdet, når den norske stat aldeles ikke klarer å forvalte. En regjering som sitter i Oslo og ikke veit det pøkk om forholdene nord for Drammen.

En i denne tråden bemerket rein som kom inn i hager og tråkker, men dette er no faktisk ville dyr. Nei da er det noe annet med sauebønder, med en gang de finner et lite kadaver er det å rope ULV ULV også trur du ikke de får fellingstillatelse til å skyte ned hele ulveflokker.. arhgg

Så hvorfor er det så rart at samene skal få litt bra behandling nå,etter flere år med annenrangsstempel fra selvgode nordmenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan dele av norge ved norlansporten, så kan Samene få sitt eget land og klare seg selv. Visum plikt for at samen skal krysse grensen ned til norge. De surver å klager så mye at nå kan de snart faen meg klare seg selv.

Eget Sameland med egen økonomi. de kan sikkert få nord sverige også :ler::ler::ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En regjering som sitter i Oslo og ikke veit det pøkk om forholdene nord for Drammen.

:legrine: Er det rart folk klager på politikerne da? :legrine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest 1
:legrine: Er det rart folk klager på politikerne da?  :legrine:

Mange av de ivrigste klagerne ville selv aldri ha tenkt på å stille til lokale kommunevalg og blitt med videre for å påvirke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nordnorsk er nå en gang et utrolig morsomt og fargerikt "språk" At noen lager en parodi på det er enda mer gøy.

Til de som ønsker at Finnmark/Troms med omeng skal overleveres samene... plz flytt så vi blir kvitt dere, vi har ingen ønsker om å ha okkupanter her oppe i nord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av de ivrigste klagerne ville selv aldri ha tenkt på å stille til lokale kommunevalg og blitt med videre for å påvirke.

Det er jeg helt enig med deg i - men i det jeg siterte stod det at "politikerne sitter i Oslo og vet ikke hva som skjer nord for Drammen". I så fall må det være lov å klage på politikerne!

Eller kanskje vet nordlendingene like lite om Sør-Norge som enkelte "søringer" vet om Nord-Norge... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest beekeeper
Barn fra Kautokeino kan nødvendigvis ikke nok norsk til å gå på norsk skole på lik linkje med andre hvis de er så uheldige å flytte ut av bygda til norsk-dominerte områder...

"Nordmenn" i Karasjok og Kautokeino blir frosset ut fordi ingen gidder snakke norsk... Bor vi ikke alle i Norge? Burde det ikke være like regler for alle?

Og hva med hvordan samene har blitt behandlet av nordmenn i alle disse årene? Har du overhodet ikke tenkt på det? Jeg gremmes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...