Gå til innhold

Friskt innlegg i samedebatten


Gjest Pet

Anbefalte innlegg

Tro det eller ei, men dette er et reelt leserinnlegg fra Finnmark!

Skrevet av en forbanna Båtsfjording

I avisa forleden dag står han Ole Henrik Magga frem og lire av sæ følgende:

Samene har krav på særbehandling i følge folkeretten. Den nye Finnmarksloven

er et forræderi mot den samiske befolkninga. Alt vi har investert i vårt politiske

virke frem til i dag, er forgjeves...

Forræderi mot saman??? Unnskyld mæ Magga, men ka i sinnsyke mongoloide

satan slags førpliktelsa har den norske stat nån gang hadd for å gje dåkker

særbehandling!? E du fette idiot? Dåkker hærje tulling oppe på

Finnmarksvidda som nån jævla cowboya og har rasert utmarka uforstyrra i

fylla i alle år, helt siden dåkker fikk ERSTATNING nok tell å kjøpe dåkkers

første scootera, firehjulinga og helikopter. Det har fan ikke vært en same

i Båtsfjord siden middelaldern, og allikavæl skal dåkker eie blåbæra i

hagen min? Du vil ikke være så vænnlig å hente tellfart og sykle vannrætt

inn i hælvette?

Det politiske arbeidet forgjeves? Ka i satan hadde dåkker venta? Trudde

dåkker virkelig i de lavpanna skoiltan dåkkers at det va bare å spasere

rætt inn i norsk politikk og bynne å bestæmme? Dåkker fikk 130 milliona

førr å bygge lekestua i Karasjok, med årntlige møbla og bøker på samisk,

men det va ikke godt nok? Må jo ha land også - like stort som Danmark.

Mye vil ha mer. Kreve, kreve, kreve! Fy fan, æ spyr.

Hadde det vært opp tell mæ så sku dåkker ha fådd det dåkker ber om: Et ti

meter høyt høyspentgjærde rundt Kautokeino, Karasjok, Porsanger og øvre

Tana. All statsstøtte blei kutta, alle sosiale goda inndratt. Der inne va

dåkker herre i eget land, og kunne drikke, innavle, skjære av hverandre

hauet, lage samiske fængsel, samiske pænga, samiske klovnekostyma, samisk

joike-GrandPrix, og ete reinkjøtt tell det vaks ut klauva og horn.

Men da ville æ ikke høre et pip fra hværken han Magga, han Nystø, han

Trosten eller nån av de andre degenererte, evneveike, utakknæmlige gnålkukan der

inne frem tell dåkker svalt ihjæl. Førr husk på kem som holde liv i dåkker,

forbainna samfunnssnyltera!

Dra til hælvette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ha ha, du tuller?

Dette kan ikkje ha stått på trykk i ei avis? Med underskrift?

Hm, eg lærte et nytt ord: gnålkuk!

:-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vimselot

;) Jeg har en god ide og det er at jeg skal melde meg inn i en slags sameforening og finne meg en samemann. De er jo stinn av penger de...

:ler:

Kanskje jeg kan påvirke også, men det tror jeg ikke. Den samiske sjelen er stamfast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest det før. Den er ikke helt ny - mener at det var for noen år siden jeg så den sist. Men "Du vil ikke være så vænnlig å hente tellfart og sykle vannrætt

inn i hælvette?" er ubetalelig! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ha ha, du tuller?

Dette kan ikkje ha stått på trykk i ei avis? Med underskrift?

  :-D

Vet ikke, jeg fikk den på mail i dag og syntes den var rasende festlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil ikke være så vænnlig å hente tellfart og sykle vannrætt

inn i hælvette?

:legrine: Hærlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix
Jeg har lest det før. Den er ikke helt ny - mener at det var for noen år siden jeg så den sist. Men "Du vil ikke være så vænnlig å hente tellfart og sykle vannrætt

inn i hælvette?" er ubetalelig!  :ler:

Jeg har også lest den før, for noen år siden. Så den er sikkert ikke helt ekte, selv om den er artig. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier vel litt om hva vi som vanlig "hvit mann" føler i forhold til særbehandlinga samen får... Noen ganger koker det bare over. Det skal f.eks være helt ok at reinsdyra kommer inn på bøndenes dyrka mark og spiser opp gresset. Eller at de vandrer fritt i Hammerfest by og skiter ned sentrum og hagene til folk.

Barn fra Kautokeino kan nødvendigvis ikke nok norsk til å gå på norsk skole på lik linkje med andre hvis de er så uheldige å flytte ut av bygda til norsk-dominerte områder...

"Nordmenn" i Karasjok og Kautokeino blir frosset ut fordi ingen gidder snakke norsk... Bor vi ikke alle i Norge? Burde det ikke være like regler for alle?

Men de kriger jo seg imellom også. Reindriftssamer er jo mer "verdt" enn de fastboende. Reindriftssamene krevde f.eks for kort tid siden at de som reindriftssamer burde få gratis vedteiger... Da våknet selvfølgelig de fastboende - hvorfor skulle ikke de få - de var jo også urfolk?? Hva med oss som bare er vanlig norsk? Hvorfor skal noen ha goder som andre ikke får? Vi har det like kaldt alle sammen og har like store fyrings-/oppvarmingsutgifter.

Da jeg gikk på høgskolen - en norsk høgskole i Nord-Norge - var det en same i klassen som lurte på om ikke foreleser (som også var samisk) kunne undervise først på samisk og så på norsk - siden det jo var mange samer i klassen... Heldigvis syntes jo også foreleser at dette var et urimelig forslag... Men hva kan man ikke få seg til å spørre om?

En annen same jeg kjente på den tid skulle utdanne seg til barnevernpedagog for å hevne seg på systemet!!! (hadde bodd på skoleinternat da hun var barn - jamfør Ante og fornorskinga som foregikk på den tida)... Dette sa hun høyt og tydelig - og slike folk slipper gjennom nåløyet!!

Og hva med sjøsamene? De hører vi aldri noe om. De er jo også urbefolkning, men har aldri vært regnet å være så fine som de andre samene ("fjordfinn vs. fjellfinn")

De får bare styre seg som best de kan. For meg kan de gjerne stenge Nord-Norge ved Polarsirkelen og så kan det lages en egen Samestat. Regner med at Finnmarkseiendommen kjøper oss ut i forhold til hus og hjem slik at vi kan flytte og skaffe oss jobb og et hjem et annet sted i landet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest 1

Legg ned hele Nord-Norge, distriktene og tving folk til å flytte inn til alle "byene". Norge er rett og slett for stort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De får bare styre seg som best de kan. For meg kan de gjerne stenge Nord-Norge ved Polarsirkelen og så kan det lages en egen Samestat. Regner med at Finnmarkseiendommen kjøper oss ut i forhold til hus og hjem slik at vi kan flytte og skaffe oss jobb og et hjem et annet sted i landet...

Hei hei hei!!!! Bor nord for polarsirkelen og det finnes ikke sameblod i meg! Skal jeg måtte flytte herfra for å la dem få herje fritt her oppe? :ironi:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Chrizzy

En ting er sikkert, det hadde vært vår gevinst om grensene ble trukket på den måten. Om vi hadde fått beholde all den verdien som blir skapt her nord så hadde vi blitt rikere enn sørlandet. Det er snakk om olje og fisk, trenger jeg si mere?

Forøvrig så har jeg et prinsipp om at jeg ikke diskuterer med FRPère og nasister om slike tøvting, men følte at jeg måtte komme med disse opplysningene.

Endret av Chrizzy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chrizzy

Det der innlegget er forresten kjempeartig, og slik jeg vet så var det faktisk i avisa, men de er en stund siden. Ikke så lenge, for det er ikke så lenge finnmarkseiendommen ikke var et tema...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StockDama

"Legg ned hele Nord-Norge, distriktene og tving folk til å flytte inn til alle "byene". Norge er rett og slett for stort. "

er da flere "byer" i nord norge også, du har hammerfest, alta, tromsø, bodø...sikkert noen fler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Bellatrix
"Legg ned hele Nord-Norge, distriktene og tving folk til å flytte inn til alle "byene". Norge er rett og slett for stort. "

er da flere "byer" i nord norge også, du har hammerfest, alta, tromsø, bodø...sikkert noen fler.

Ja, det er festlig hvor uvitende søringer er om Nord-Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:fy_fy: Det kalles "fargerikt språk".

:ler:

Ja, dette var fargerikt :ler:

Gnålkuk skal jeg huske på. Fantastisk uttrykk :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...