Caracal Skrevet 4. oktober 2007 Forfatter #161 Skrevet 4. oktober 2007 Nå er jo denne tråden ganske gammel blitt og i min situasjon har det skjedd mye siden sist. Vi er nå gift og har det veldig fint sammen. Forskjeller i kultur og leve sett finnes selvfølgelig og det kan jo være en utfordring noen ganger. Likevel syntes jeg det er spennende og lærerikt. Det er mye vi gjør og driver med her som jeg syntes gjøres bedre der borte. Etter å ha hvert der borte en del ganger nå har det også gått kraftig opp for meg hvor ”treige” vi nordmenn er også. Jeg kjenner det godt selv også når en ”ny” situasjon oppstår hvor lett det er å være passiv. Men så lenge man kjemper i mot å prøver å være med på alt det nye som skjer så går det nok bra. Og ja det er MANGE folk med penger der borte. Selvfølgelig er det mange gullgravere der borte. Men det er det her også… Caracal
Gjest båtflyktningen Skrevet 12. oktober 2007 #162 Skrevet 12. oktober 2007 Nå er jo denne tråden ganske gammel blitt og i min situasjon har det skjedd mye siden sist. Vi er nå gift og har det veldig fint sammen. Forskjeller i kultur og leve sett finnes selvfølgelig og det kan jo være en utfordring noen ganger. Likevel syntes jeg det er spennende og lærerikt. Det er mye vi gjør og driver med her som jeg syntes gjøres bedre der borte. Etter å ha hvert der borte en del ganger nå har det også gått kraftig opp for meg hvor ”treige” vi nordmenn er også. Jeg kjenner det godt selv også når en ”ny” situasjon oppstår hvor lett det er å være passiv. Men så lenge man kjemper i mot å prøver å være med på alt det nye som skjer så går det nok bra. Og ja det er MANGE folk med penger der borte. Selvfølgelig er det mange gullgravere der borte. Men det er det her også… Caracal Jeg har med meget stor interesse lest igjennom hele tråden.Grunnen til interessen er jo at jeg har funnet en kvinne selv i Russland.Nermere bestemt i Kabanovsk. Noe som gjør ting en del vanskeligere siden det ikke akurat er i senter for turist og reisevirksomheten i landet.Men uansett så er jo vanskeligheter til for og overvinnes. Har selv fått høre en del diverse bemerkninger om dette med Russiske damer fra folk,men hva så.Om det føles rett for min del og hennes så drit i hva andre sier og mener. Må bare si at jeg håper virkelig at ting går bra for TS og alle andre som har tatt skrittet med dette,for jeg tror faktisk at de fleste som virkelig tar seg bryet og ikke minst all den jobben det er og få et fulverdig samliv med en person fra Russland har tenkt dette igjennom mye bedre en veldig mange som treffes hær hjemme som det "bare" er og flytte sammen siden det ikke ligger noen regler og myndigheter dær og lager tingene vanskelig. Gleder meg iallefall utrolig til og få henne på besøk en måned i jula og nyttår slik at hun kan se et lite granne om hva Norge virkelig er kontra Russland.Hun vet jo ikke hva hun velger uten og ha sett det selv en stund først.
Gjest Gjest Skrevet 12. oktober 2007 #163 Skrevet 12. oktober 2007 så mange skriver at russiske kvinner bare lette etter norske pass, så jeg er russisk dame , men norske pass har aldri vært min mål, faktisk, jeg vil helt bo i Russland enn i Norge. Tror dere at det så fint å bo langt fra foreldrene og venner ? studere språk og alt på nytt? bare for å bo her? Nei, Norge fortjener ikke det! Det er min Mannen som fortjener det!!!!!!!!!!! jeg faktisk tjenner mer enn min mann så penger var ikke noe jeg så i ham og hadde en bra jobb i Russland så visa og Europa var ikke noe som jeg ville Ps beklager for språket jeg studeree det bare 1 år
Båtflyktningen Skrevet 12. oktober 2007 #164 Skrevet 12. oktober 2007 så mange skriver at russiske kvinner bare lette etter norske pass, så jeg er russisk dame , men norske pass har aldri vært min mål, faktisk, jeg vil helt bo i Russland enn i Norge. Tror dere at det så fint å bo langt fra foreldrene og venner ? studere språk og alt på nytt? bare for å bo her? Nei, Norge fortjener ikke det! Det er min Mannen som fortjener det!!!!!!!!!!! jeg faktisk tjenner mer enn min mann så penger var ikke noe jeg så i ham og hadde en bra jobb i Russland så visa og Europa var ikke noe som jeg ville Ps beklager for språket jeg studeree det bare 1 år All ære til deg.Har ingen tro på at jeg klarer meg like bra på Russisk om et år.
Gjest Gjest_guest_* Skrevet 29. oktober 2007 #165 Skrevet 29. oktober 2007 Nå er jo denne tråden ganske gammel blitt og i min situasjon har det skjedd mye siden sist. Vi er nå gift og har det veldig fint sammen. Forskjeller i kultur og leve sett finnes selvfølgelig og det kan jo være en utfordring noen ganger. Likevel syntes jeg det er spennende og lærerikt. Det er mye vi gjør og driver med her som jeg syntes gjøres bedre der borte. Etter å ha hvert der borte en del ganger nå har det også gått kraftig opp for meg hvor ”treige” vi nordmenn er også. Jeg kjenner det godt selv også når en ”ny” situasjon oppstår hvor lett det er å være passiv. Men så lenge man kjemper i mot å prøver å være med på alt det nye som skjer så går det nok bra. Og ja det er MANGE folk med penger der borte. Selvfølgelig er det mange gullgravere der borte. Men det er det her også… Caracal Hei Jeg lurer på hvor lang tid det gikk fra dere søkte om forlovelsesvisum til dere fikk den innvilget? Jeg venter i spenning på svar fra UDI på forlovelsesvisum..
Gjest Gjest Skrevet 25. november 2007 #166 Skrevet 25. november 2007 Hei Jeg har lest igjennom postene som er her i denne gamle tråden. Det som skremmer meg er den tankegangen en del mennesker har når det gjelder tankegang rundt mennesker som kommer i fra utlandet. Jeg har flere kamerater som er gift med Russiske og Ukrainske damer, men flesteparten av mine venner er "normale norske" par, alle sammen er de mer eller mindre lykkelige. Hittil er det heller ikke noe forskjell i skilsmisse statistikk. Det virker som om den generelle tankegangen fra mange nordmenn er at kommer dama i fra andre land enn vestlige Europa eller USA så er de ikke interresert i annet enn å få ett Norsk pass. Synes dette er en helt feil måte å tenke på, og det viser for meg hvor lite innsikt vi har på andre land enn oss selv. Jeg synes måten som Caracal og Paladino har svart med tålmodighet og greie svar har vært meget bra. All ære til dere og Chrizzy som har hatt mange fine innlegg. Jeg har ikke vært i Russland, men jeg har vært mange ganger i Ukraina siden forloveden min kommer derifra. Det er mye mulig at de ikke er rike på penger som i Norge, men de har en helt annen vennlighet og åpenhet enn det vi har i Norge. Tror det er bra for oss Nordmenn med folk som har litt annen kultur også så vi kan lære litt og utvikle oss selv også. Jeg skal ikke sitte å lukke øynene å si at det ikke finnes damer som er ute etter å lure noen, det er sikkert mulig, men det tror jeg kanskje man kan oppleve med Norske damer også. Men jeg tror ikke ett oppegående menneske kan leve med ett annet menneske i 3-4 år for å få oppholdstillatelse i Norge. Da er det heller ikke mye antenner i mannens hjerne.......... Men hovedsaklig grunnen til at jeg skriver er at jeg ville gratulere Caracal og hans kone, samt ønske dere alt det beste i fremtiden PS skulle ønske jeg var like god på russisk etter ett år som det damen i forrige innlegg er i Norsk Synes det er vanskelig å lære russisk, men det går fremover:-)
Caracal Skrevet 25. november 2007 Forfatter #167 Skrevet 25. november 2007 Hei. Syntes det er moro at noen fremdeles er interessert i denne gamle tråden… Til deg som spør om visum så kan jeg si for vår del brukte vi ikke forlovelsesvisum. Etter det jeg vet tar det ganske mange mnd for å få et slikt. ( jeg har hørt 6-9mnd) Det som gjorde at vi ikke søkte om et slikt var to grunner. For å få et forlovelsesvisum så må man jo kunne dokumentere et visst kjennskap før denne søknaden sendes. Et forlovelses visum kan også bli avslått. Det er surt å vente kanskje 9 mnd på et mulig avslag.. I tillegg hadde kona mi en datter som ikke kan reise med på forlovelsesvisum. Og det var aldri aktuelt at et så lite barn skulle være der alene å vente. Vi giftet oss her i Norge på et såkalt multivisum. Deretter har vi søkt om familiegjenforening på vanlig vis slik at søknaden for mor og datter blir behandlet likt og de vil få innvilget søknadene sammen. Venter nå på at de skal få komme hit. Det er dessverre mange mnd til enda. Det er umenneskelig at det skal gå så sakte på UDI. Det er jo tross alt liv og skjebner det gjelder her. Hver søknad gjelder et menneske og ikke en ting. Det river i hjertet mitt når den lille jenta hennes spør om når hun skal få være sammen med den nye ”pappaen” sin. I tillegg er det jo slik at siden søknaden nå er i systemet har hun ikke lov til å komme hit på besøk heller. Så inntil de kan komme hit må vi møtes i Russland eller i et tredje land. Jeg regner med å få noen dager sammen med dem til jul og det gleder jeg meg veldig mye til… Til siste innlegger vil jeg si at du har rett i mye av det du sier. Det siste 1,5 året har hvert en øyeåpner av de store for meg. Både hvordan mannfolk her er samt hvordan kvinner der borte er kontra Norske. Har satt meg som mål å bli veldig mye mer en kun ”en Norsk mann” Det å være en internasjonal mann er noe veldig mange kunne hatt godt av å være. Ikke bare for Norske kvinner men i høyeste grad for sin egen del. Det er som du sier veldig mange fordommer mot dette og vi tror vel at det røde Norske passet vårt er så utrolig ettertraktet. Det skal legges til at de som kommer hit legger fra seg veldig mye som de vil savne her. Ting som vi er fattige på. Alle land har noe som vi burde ta til oss å lære fra. Vi som er så rike, har god tid til å kunne utvikle oss. Men gidder vi? Neida. Vi sitter her og holder oss for oss selv. Det er liksom tryggest det. Ang Russisk språk: jo da det er ikke så lett. Har så vidt begynt, men merker at jeg forstår mer for hver gang jeg har vært der så det hjelper… Caracal
Gjest Gjest Skrevet 26. november 2007 #168 Skrevet 26. november 2007 Man vet at over 60 prosent av kvinnene i Ukraina ville vurdert prostitusjon i utlandet for å tjene penger... Da er det vel straks litt lettere og finne seg EN utenlandsk mann......
Gjest gjest_gjest Skrevet 26. november 2007 #169 Skrevet 26. november 2007 Man vet at over 60 prosent av kvinnene i Ukraina ville vurdert prostitusjon i utlandet for å tjene penger... Da er det vel straks litt lettere og finne seg EN utenlandsk mann...... Hvor i alle dager er det du får dette i fra? Jeg har hørt mye dumt men dette tar kaka, å si at 14 millioner damer i Ukraina ville vurdert dette er helt på jordet. Har du i det hele tatt vært i Ukraina, tipper at det kan du ikke ha vært siden du kommer med sånne uttalelser. Med ditt menneskesyn burde du grave deg ned med nisselua di under en stein og bli værende der. Mye av det synet som kommer frem blant en del mennesker her er skremmende, man dømmer ut i fra noe man tror og ikke noe som man har noe som helst begrep om. Man tror at alt er så mye bedre i Norge, men de glemmer elegant mye av de som de kan lære fra Øst Europa og andre deler av verden.
Gjest Ovation Skrevet 14. mars 2008 #170 Skrevet 14. mars 2008 Hei Palladin Har med stor interesse lest dine poster i forbindelse med ekteskap med russisk kvinne. Jeg er nå i den fasen at jeg har begynt å samle sammen informasjon vedr. de dokumenter jeg må levere til ZAGS i Moskva, da min kjære bor der. Vi ønsker også å gifte oss i Moskva, da hun har sin familie der. Min "Natalia" er utdannet Sivilingeniør, og kommer vel fra det som må kalles "den øvre middelklasse" i Russland. Vi har vært på ferie sammen i Tyrkia og vært sammen i Moskva. Har fått endel info fra "Natalia" som jeg via maskin oversettelse har fått oversatt til engelsk. For øvrig, har du jo gitt MYE info i den gamle tråden fra 2007 / 03 ... og etter det jeg har lest, stemmer jo dette til punkt og prikke.. ( 31 dager fra reg. hos ZAGS etc,,) Er i ferd med å sende inn dok. vedr. Prøving av ekteskap, som jeg sender til folkeregisteret i Oslo. Mht. bostedsattest, etc, så regner jeg med at Likningskontoret i Oslo har dok. på at jeg eier min bolig. Dette framgår jo av likningsattesten. Men har du noe mer info som jeg bør vite om, er jeg meget taknemlig for det du måtte ha å bidra med.
Gjest King Kong Skrevet 19. april 2008 #171 Skrevet 19. april 2008 Hei, spennende å lese denne tråden og veldig hyggelig at ting fungerer. Jeg er veldig enig i mye av det du skriver. Et spm: Gjennom hvilken internettside var du kom i kontakt med henne på? Ser at det finnes en del forskjellige der ute, men kunn egjerne tenke meg å forsøke en som er seriøs og ikke bare tull, om du skjønner... Mvh King Kong Hei. Syntes det er moro at noen fremdeles er interessert i denne gamle tråden… Til deg som spør om visum så kan jeg si for vår del brukte vi ikke forlovelsesvisum. Etter det jeg vet tar det ganske mange mnd for å få et slikt. ( jeg har hørt 6-9mnd) Det som gjorde at vi ikke søkte om et slikt var to grunner. For å få et forlovelsesvisum så må man jo kunne dokumentere et visst kjennskap før denne søknaden sendes. Et forlovelses visum kan også bli avslått. Det er surt å vente kanskje 9 mnd på et mulig avslag.. I tillegg hadde kona mi en datter som ikke kan reise med på forlovelsesvisum. Og det var aldri aktuelt at et så lite barn skulle være der alene å vente. Vi giftet oss her i Norge på et såkalt multivisum. Deretter har vi søkt om familiegjenforening på vanlig vis slik at søknaden for mor og datter blir behandlet likt og de vil få innvilget søknadene sammen. Venter nå på at de skal få komme hit. Det er dessverre mange mnd til enda. Det er umenneskelig at det skal gå så sakte på UDI. Det er jo tross alt liv og skjebner det gjelder her. Hver søknad gjelder et menneske og ikke en ting. Det river i hjertet mitt når den lille jenta hennes spør om når hun skal få være sammen med den nye ”pappaen” sin. I tillegg er det jo slik at siden søknaden nå er i systemet har hun ikke lov til å komme hit på besøk heller. Så inntil de kan komme hit må vi møtes i Russland eller i et tredje land. Jeg regner med å få noen dager sammen med dem til jul og det gleder jeg meg veldig mye til… Til siste innlegger vil jeg si at du har rett i mye av det du sier. Det siste 1,5 året har hvert en øyeåpner av de store for meg. Både hvordan mannfolk her er samt hvordan kvinner der borte er kontra Norske. Har satt meg som mål å bli veldig mye mer en kun ”en Norsk mann” Det å være en internasjonal mann er noe veldig mange kunne hatt godt av å være. Ikke bare for Norske kvinner men i høyeste grad for sin egen del. Det er som du sier veldig mange fordommer mot dette og vi tror vel at det røde Norske passet vårt er så utrolig ettertraktet. Det skal legges til at de som kommer hit legger fra seg veldig mye som de vil savne her. Ting som vi er fattige på. Alle land har noe som vi burde ta til oss å lære fra. Vi som er så rike, har god tid til å kunne utvikle oss. Men gidder vi? Neida. Vi sitter her og holder oss for oss selv. Det er liksom tryggest det. Ang Russisk språk: jo da det er ikke så lett. Har så vidt begynt, men merker at jeg forstår mer for hver gang jeg har vært der så det hjelper… Caracal
Gjest Gjest_Ovation_* Skrevet 12. mai 2008 #172 Skrevet 12. mai 2008 Ja, nå er papirarbeidet ferdig, og min kjære fikk med seg alle dok. tilbake til Moskva da hun var på besøk her første uken i Mai. Hun måtte signere på skjemaet "no impediment to marriage"... da jeg har en datter fra et tidligere forhold. Så vi reiste til Gjøvik i all hast da mitt dok. ble behandlet hos folkeregisteret der....og så videre til Hamar for Apostille hos fylkesmannen. Nå vil min kjære levere søknaden om ekteskap på ZAGS kontoret i Moskva denne uka, så det er jo unektelig noen spennende dager jeg (vi) går i møte....Om lykken står oss bi, vil vi så måtte vente i 31 dager før ekteskap kan inngås. Vi satser på rundt St.Hanstider, om alt går som planlagt. Vi har hatt daglig kontakt de siste 6 mndr. via Skype og video møter via internett ( hun har heldigvis bredbånd..) og har vel snakket ca 500 timer sammen face to face de siste 4 mnd.( gratis..) Vi var før dette på ferie sammen i Tyrkia, og senere var jeg hjemme hos henne i Moskva og fikk truffet hennes bror med kone + hennes mor med ektemann. Hun har fått frisket opp sine engelskkunnskaper fra studietiden i Tomsk, slik at kommunikasjonen går mye lettere enn i begynnelsen. Håpet nå er et D visum slik at vi kan bo sammen hos meg mens søknaden om opphold blir behandlet hos politiet i Oslo. I mellomtiden leser hun norsk via et diskettbasert språkkurs , og jeg har lært meg det kyrilliske alfabet....litt tungt dette russiske språket, men lærer litt hver dag. Hele prosessen med dokumentasjon etc. har egentlig gått raskere og vært enklere enn jeg hadde trodd på forhånd, så det er ingen grunn til å grue seg til denne prosessen om man har litt tålmodighet og et seriøst ønske om en russisk hustru. Min utkårede,som egentlig kommer fra Kasakhstan, føler jeg at jeg allerede kjenner bedre enn min tidligere norske samboer gjennom 7 år...... så får tiden vise om dette var et lykkelig valg. :love:
Gjest Gjest_guest_* Skrevet 12. mai 2008 #173 Skrevet 12. mai 2008 Hei! Jeg lurer på om noen av dere vet hva slags dokumenter som må sendes i søknad om familiegjenforening i Norge? søknad sendes fra Norge. Min kone er fra Russland. Skal original pass sendes i søknaden eller bare kopi? På Udi sine sider står det kopi, men på norvegia.ru sine sider står det original pass. ?? På forhånd takk!
Paladin Skrevet 12. mai 2008 #174 Skrevet 12. mai 2008 Hei! Jeg lurer på om noen av dere vet hva slags dokumenter som må sendes i søknad om familiegjenforening i Norge? søknad sendes fra Norge. Min kone er fra Russland. Skal original pass sendes i søknaden eller bare kopi? På Udi sine sider står det kopi, men på norvegia.ru sine sider står det original pass. ?? På forhånd takk! Hei. Du skal kun levere kopi av passet når det søkes om familegjenforening fra Norge. Man trenger jo passet som legitimasjon i Norge. Det er viktig å få med seg at ambassadene kun har myndighet til å innvilge visum (turistvisum, businessvisum, innreisevisum etc.). De kan IKKE lime inn i noe pass en gyldig oppholdstillatelse. Det er det kun utlendingsenheten hos det lokale politikammeret gjøre. Så når man søker om familiegjenforening via ambassaden i hjemlandet så skjer følgende. 1. Søker innleverer søknad hos ambassaden i hjemlandet. 2. Ambassaden oversender søknaden til UDI 3. UDI bruker Politiet for å kunne intervjue referansen i Norge. Ambassaden intervjuer søker hos ambassaden i søkers hjemland. 4. UDI fatter vedtak og sender kopi av vedtaket til Politiet og til ambassaden. 5. Ambassaden kontakter søker om at søknaden er innvilget. 6. Ambassaden kan KUN utstede innreisevisum (D-visum) selv om oppholdstillatelse er innvilget av UDI. Så ambassaden limer derfor inn D-visum i søkers originale pass når de får beskjed om vedtak om at oppholdstillatelse er innvilget og søker har møtt opp for å hente originalpasset sitt med innreisevisum 7. Søker henter passet sitt med innreisevisum til Norge samt kopi av brevet fra USI som sier at h*n må møte hos Politiet i ektefellens hjemby i Norge senest 7 dager etter at h*n ankommer Norge. 8. Søker møter opp hos Politiet og får oppholdstillatelsen limt inn i utenrikspasset sitt. Som dere ser så trenger ambassaden det originale utenrikspasset for å kunne gi innreisevisum. Om søker allerede er i Norge og søker herfra så sendes søknad direkte til Politiet. Politiet har myndighet til å gjøre vedtak vil utføre alle intervjuer etc. Politiet informerer søker om at søknad er innvilget og limer inn oppholdstillatelsen i utenrikspasset når søker møter opp hos Politiet. UDI er ikke inne i bildet såfremt ikke Politiet er usikker på om søknaden kan innvilges. Politiet krever kun kopi av utenrikspasset fordi utenrikspasset er det eneste legitimasjonsdokumentet som søker kan bruke i Norge. Originalen beholdes av søker. Men når søker er i Russland så kan h*n bruke innenrikspasset sitt som legitimasjon. Søker trenger derfor ikke utenrikspasset som legitimasjon og dermed kan ambassaden kreve originalen. Innenrikspasset duger ikke i Norge fordi all tekst er på russisk og de aller færreste nordmenn forstår teksten. Her er info om hva som må leveres med en søknad innlevert i Norge: http://www.politi.no/portal/page?_pageid=3...rentItemId=3599 Åpne det nederste dokumentet (Førstegangs arbeids og oppholdstillatelse)
Gjest Gjest Skrevet 13. mai 2008 #175 Skrevet 13. mai 2008 Hei. Du skal kun levere kopi av passet når det søkes om familegjenforening fra Norge. Man trenger jo passet som legitimasjon i Norge. Det er viktig å få med seg at ambassadene kun har myndighet til å innvilge visum (turistvisum, businessvisum, innreisevisum etc.). De kan IKKE lime inn i noe pass en gyldig oppholdstillatelse. Det er det kun utlendingsenheten hos det lokale politikammeret gjøre. Så når man søker om familiegjenforening via ambassaden i hjemlandet så skjer følgende. 1. Søker innleverer søknad hos ambassaden i hjemlandet. 2. Ambassaden oversender søknaden til UDI 3. UDI bruker Politiet for å kunne intervjue referansen i Norge. Ambassaden intervjuer søker hos ambassaden i søkers hjemland. 4. UDI fatter vedtak og sender kopi av vedtaket til Politiet og til ambassaden. 5. Ambassaden kontakter søker om at søknaden er innvilget. 6. Ambassaden kan KUN utstede innreisevisum (D-visum) selv om oppholdstillatelse er innvilget av UDI. Så ambassaden limer derfor inn D-visum i søkers originale pass når de får beskjed om vedtak om at oppholdstillatelse er innvilget og søker har møtt opp for å hente originalpasset sitt med innreisevisum 7. Søker henter passet sitt med innreisevisum til Norge samt kopi av brevet fra USI som sier at h*n må møte hos Politiet i ektefellens hjemby i Norge senest 7 dager etter at h*n ankommer Norge. 8. Søker møter opp hos Politiet og får oppholdstillatelsen limt inn i utenrikspasset sitt. Som dere ser så trenger ambassaden det originale utenrikspasset for å kunne gi innreisevisum. Om søker allerede er i Norge og søker herfra så sendes søknad direkte til Politiet. Politiet har myndighet til å gjøre vedtak vil utføre alle intervjuer etc. Politiet informerer søker om at søknad er innvilget og limer inn oppholdstillatelsen i utenrikspasset når søker møter opp hos Politiet. UDI er ikke inne i bildet såfremt ikke Politiet er usikker på om søknaden kan innvilges. Politiet krever kun kopi av utenrikspasset fordi utenrikspasset er det eneste legitimasjonsdokumentet som søker kan bruke i Norge. Originalen beholdes av søker. Men når søker er i Russland så kan h*n bruke innenrikspasset sitt som legitimasjon. Søker trenger derfor ikke utenrikspasset som legitimasjon og dermed kan ambassaden kreve originalen. Innenrikspasset duger ikke i Norge fordi all tekst er på russisk og de aller færreste nordmenn forstår teksten. Her er info om hva som må leveres med en søknad innlevert i Norge: http://www.politi.no/portal/page?_pageid=3...rentItemId=3599 Åpne det nederste dokumentet (Førstegangs arbeids og oppholdstillatelse) Er det ikke slik at før det kan innvilges et D-visum, så må ekteskapet være registrert i folkeregisteret i Norge også?
Gjest Gjest_Helge_* Skrevet 14. mai 2008 #176 Skrevet 14. mai 2008 Noen som kan anbefale ett bra norsk-kurs til min kommende russiske hustru?
Paladin Skrevet 14. mai 2008 #177 Skrevet 14. mai 2008 (endret) Er det ikke slik at før det kan innvilges et D-visum, så må ekteskapet være registrert i folkeregisteret i Norge også? Da vi søkte om D-visum så var det IKKE nødvendig, men da tok det 30 dager å få visum. Nå har jeg hørt at reglene er endret og man kan få D-visum på noen dager. Det står ikke noe på WEB siden til den norske ambassaden i Moskva at man må få D-visumet registrert i Norge FØR man kan søke om visum. Som krav til D-visum står det at man skal levere en notariusbekreftet kopi av den russiske vigselsattesten oversatt til engelsk eller norsk av en autorisert translatør. Jeg har hørt at ambassaden har endret reglene slik at DE kan fatte vedtak om å innvilge D-visum uten at søknadspapirer må sendes til UDI for uttalelse. Grunnen til dette mener jeg å huske er at ambassadene nå har online aksess til UDIs DUF database. Saksbehandlingstiden for søknad om D-visum har gått mye ned på grunn av dette. Jeg har også hørt at ambassaden krever at Folkeregisteret i Norge registerer vigselen før de innvilger D-visum, men jeg tror ikke at man selv MÅ sende vigselsattesten til Folkeregisteret FØR man søker. Hvis jeg har forstått de nye reglene korrekt så vil ambassaden sende kopi av vigselspapirer til Folkeregisteret og vente på svar om at vigselen er registrert hos dem før de innvilger D-visum. Så da tar søknaden om D-visum noe lenger tid å behandle fordi ambassaden må vente på svar fra Folkeregistreret om at vigselen er registrert. Av den grunn har jeg hørt om mange som sender den originale vigselsattesten fra Russland samt oversatt kopi til Norge med DHL, Fedex eller UPS til et familiemedlem slik at familiemedlemmet kan dra til Folkeregisteret for å levere vigselsattesten og få den registrert. Da kan familiemedlemmet få en utskrift over sivilstanden (dvs. at den norske personen nå er registrert som gift med søkeren om D-visum) og sende dette tilbake til Russland slik at det kan fremvises på ambassaden. Dette for å spare tid hos ambassaden. Men dette er kun noe jeg har hørt og det står ikke noe offisielt om dette. Så det smarteste man kan gjøre er å enten ringe ambassaden i Moskva eller sende en email dit. Telefonnummeret er: +7 495 933 1415. Ambassaden svarer på telefon kun mellom 9-10 Moskva tid (7-8 norsk tid). Epostadresse fjernet Trampe -mod- Endret 24. mai 2008 av Trampe
Gjest Gjest Skrevet 23. mai 2008 #178 Skrevet 23. mai 2008 (endret) Hei Paladin Kan du anbefale en seriøs kontaktside som formidler ukrainske damer? På forhånd takk! Da vi søkte om D-visum så var det IKKE nødvendig, men da tok det 30 dager å få visum. Nå har jeg hørt at reglene er endret og man kan få D-visum på noen dager. Det står ikke noe på WEB siden til den norske ambassaden i Moskva at man må få D-visumet registrert i Norge FØR man kan søke om visum. Som krav til D-visum står det at man skal levere en notariusbekreftet kopi av den russiske vigselsattesten oversatt til engelsk eller norsk av en autorisert translatør. Jeg har hørt at ambassaden har endret reglene slik at DE kan fatte vedtak om å innvilge D-visum uten at søknadspapirer må sendes til UDI for uttalelse. Grunnen til dette mener jeg å huske er at ambassadene nå har online aksess til UDIs DUF database. Saksbehandlingstiden for søknad om D-visum har gått mye ned på grunn av dette. Jeg har også hørt at ambassaden krever at Folkeregisteret i Norge registerer vigselen før de innvilger D-visum, men jeg tror ikke at man selv MÅ sende vigselsattesten til Folkeregisteret FØR man søker. Hvis jeg har forstått de nye reglene korrekt så vil ambassaden sende kopi av vigselspapirer til Folkeregisteret og vente på svar om at vigselen er registrert hos dem før de innvilger D-visum. Så da tar søknaden om D-visum noe lenger tid å behandle fordi ambassaden må vente på svar fra Folkeregistreret om at vigselen er registrert. Av den grunn har jeg hørt om mange som sender den originale vigselsattesten fra Russland samt oversatt kopi til Norge med DHL, Fedex eller UPS til et familiemedlem slik at familiemedlemmet kan dra til Folkeregisteret for å levere vigselsattesten og få den registrert. Da kan familiemedlemmet få en utskrift over sivilstanden (dvs. at den norske personen nå er registrert som gift med søkeren om D-visum) og sende dette tilbake til Russland slik at det kan fremvises på ambassaden. Dette for å spare tid hos ambassaden. Men dette er kun noe jeg har hørt og det står ikke noe offisielt om dette. Så det smarteste man kan gjøre er å enten ringe ambassaden i Moskva eller sende en email dit. Telefonnummeret er: +7 495 933 1415. Ambassaden svarer på telefon kun mellom 9-10 Moskva tid (7-8 norsk tid). Endret 24. mai 2008 av Trampe
Paladin Skrevet 25. mai 2008 #179 Skrevet 25. mai 2008 Hei Paladin Kan du anbefale en seriøs kontaktside som formidler ukrainske damer? På forhånd takk! Beklager, men jeg er ikke så kjent med diverse sider hvor det finnes damer fra Russland og Ukraina. Det var ikke måten jeg ble kjent med min kone. Vær klar over at det er mye humbug på slike sider. Mange tror de skriver med veldig vakre russiske eller ukrainske kvinner, mens istedet skriver de med russiske menn som er ute etter at man skal sende penger til flybilletter så "hun" kan komme på besøk. En tommelfingerregel er at om damen ser eksepsjonelt pen ut, omtrent som en fotomodell, så er det ikke ekte. Man bruker bilder fra reelle filmstjerner og fotomodeller fordi menn i vesten ikke kjenner dem. Mennene biter på og tror de har gjort det kuppet, inntil de sender penger for å få besøk og så hører de ikke mer fra "henne". Mitt råd er at man ALDRI sender penger til noen man aldri har møtt ansikt til ansikt. Russiske og ukrainske damer vil omtrent aldri få visum til Norge uten en form for relasjon hit så dersom de ønsker å møte en i Norge så skal man si at det første møtet skal finne sted i Russland eller Ukraina. Man må velge en nøytral plass som Moskva, St. Petersburg eller Kiev. Hver betaler reisen for seg. Denne metoden er fin for å luke bort alt lureriet. Det er selvsagt mulig å finne ærlige damer på WEB sider, men andelen som er golddiggere eller ren humbug blir større. Hvis du søker på Google på contact ukrainian women så får du nok endel forslag til steder. Grunnen til at jeg ikke vil anbefale noen er at jeg ikke vet hvilke sider som er plaget av mye humbug og hvilke sider som har en stor andel ærlige damer. Jeg ønsker ikke å anbefale en side som ender opp med at man blir lurt.
Gjest Gjest_Gard_* Skrevet 26. mai 2008 #180 Skrevet 26. mai 2008 Hei! Jeg lurer på om noen av dere vet hva slags dokumenter som må sendes i søknad om familiegjenforening i Norge? søknad sendes fra Norge. Min kone er fra Russland. Skal original pass sendes i søknaden eller bare kopi? På Udi sine sider står det kopi, men på norvegia.ru sine sider står det original pass. ?? På forhånd takk! Hæ? Kan man søke fra Norge? Trodde søknaden ble avslått automatisk da, jeg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå