Gå til innhold

Lar dere mannen drikke alkohol?


Eve Luna

Anbefalte innlegg

Jeg tror jeg leste et sted at kvaliteten på mannens sæd blir påvirket av alkohol.

Litt usikker om det betyr at det blir færre svømmere eller om det betyr at kvaliteten på svømmere blir dårligere.

Men hvordan forholder dere dere til dette? Lar dere mannen drikke alkohol? Og eventuellt når?

Hvor langt tid vil det ta for effekten av alkohol å forsvinne, og at sæden blir "normal"?

Jeg tenker at jeg ønsker å vente 3 dager etter hans alkohol inntak før neste prøving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg leste faktisk akkurat i kveld på doktor online at alkohol( i normale mengder da såklart),ikke hadde noen ting og si for sæden og kvaliteten..

Lykke til hvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det har så mye å si om han drikker eller ikke, tenk på alle som har blitt gravide i fylla, det er ikke få :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lar dere mannen drikke alkohol? Og eventuellt når?

Er det bare jeg som reagerer på formuleringen om å "la" mannen få lov til ting?

Min mann er ett voksent individ som selv greier å ta slike avgjørelser. Dersom vi ville ha barn, og det tok tid, så regner jeg med at han selv greier å konkludere seg frem til hva han bør og ikke, dersom han har lyst på barn. (Eneste jeg ville gjort var å opplyse han om dette med sædceller og alkohol, hvis han ikke var klar over det.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mrs. Potter
Er det bare jeg som reagerer på formuleringen om å "la" mannen få lov til ting?

Jeg reagerte også litt på den ja.

Samboeren min bestemmer selv om han vil drikke eller ikke.

Han tar seg en øl eller to nesten hver fredagskveld selv om vi er prøvere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo slik at sæden blir laget 2-3 mnd før den blir sendt ut. så om han drikker i dag og dere har sex i morgen så er det ikke den sæden du får i deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det bare jeg som reagerer på formuleringen om å "la" mannen få lov til ting?

Min mann er ett voksent individ som selv greier å ta slike avgjørelser. Dersom vi ville ha barn, og det tok tid, så regner jeg med at han selv greier å konkludere seg frem til hva han bør og ikke, dersom han har lyst på barn. (Eneste jeg ville gjort var å opplyse han om dette med sædceller og alkohol, hvis han ikke var klar over det.)

Jeg syns ikke det er så galt formulering. Det er snakk om at dette blir mitt barn og. og jeg burde ha da noe å si om dette saken også.

Selvsagt hvis han insisterer på å drikke alkohol , så får han bare gjøre det. Men hvis det er sånt at alkohol skader sæd, da blir det ikke sex på noen dager altså.

Så vidt jeg har skjønt så skader ikke alkohol sæden hvis den nytes i moderate mengder. Så da er den saken avgjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes jeg ser mannen min hvis jeg skulle nekte han å drikke alkohol :ler: Han drikker nesten aldri da, men likevel ;) Så, nei, han får gjøre og oppføre seg akkurat slik han vil, prøvere eller ikke prøvere. Vi skal jo leve og ha det bra sammen vi to, og for meg er det absolutt viktigst. Så får vi ta en liten spire som en diiiiger bonus :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke det er så galt formulering. Det er snakk om at dette blir mitt barn og. og jeg burde ha da noe å si om dette saken også.

Selvsagt hvis han insisterer på å drikke alkohol , så får han bare gjøre det. Men hvis det er sånt at alkohol skader sæd, da blir det ikke sex på noen dager altså.

Så vidt jeg har skjønt så skader ikke alkohol sæden hvis den nytes i moderate mengder. Så da er den saken avgjort.

Men som det er sagt over her, så er det sædceller som ble laget for ca 3 måneder siden han "benytter" i dag, så det er om han drakk for 3 MÅNEDER siden som burde "bekymret" deg da, ikke hva han drakk for 3 DAGER siden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal til legen om en uka. Jeg kommer til å spørre henne om det da. Så får vi se hva profesjonelle svarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg "lar" ikke mannen min gjøre noen ting. Han er 35 år, og jeg forventer at han selv tar avgjørelsen på hva han vil gjøre i de enkelte situasjoner. Under prøving levde vi begge som vanlig, noe som også innbar at vi begge drakk alkohol.

Når det gjelder prøving tror jeg det er viktig å leve mest mulig normalt. Jo flere restriksjoner og regler man legger på seg selv og sin partner, jo mer setter man seg i en form for "unntakstilstand" der alt dreier seg om dette ene målet: Å bli gravid!

Selvsagt er det viktig å gjøre de "rette" tingene i forbindelse med prøving, og har man et sterkt ønske om barn vil man jo at det skal skje fortest mulig. Men jeg tror man lett blir alt for opphengt i dette til at det er særlig bra.

Mitt råd: Lev som normalt, og ta det som det kommer. Noen blir gravid fort, andre bruker lengre tid. Inntill det evt skulle vise seg at dere har problemer med å bli gravide, og en lege anbefaler diverse tiltak som kan hjelpe dere, tror jeg dere gjør lurt i å ha et vanlig liv med alt det innebærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiababe

Ja, jeg "lar" min kjære drikke akkurat det han har lyst på. Han drikker ikke mye, men en øl og kose seg med i ny og ne, det tar vi begge to :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men dersom du skal få i deg deg "skade" sæden må du jo avvente med å ha sex 2-3 mnd etter den dagen han drakk. Sæden kommer jo ikke ut med engang.

Nå er ikke vi prøvere, men jeg kunne aldri ha nektet mannen min å drikke. Vel dersom han hadde drukket seg drita full hver dag så hadde jeg nok sagt noe til han (men dersom han hadde gjort det så kunne det jo hendt at vi ikke hadde vært sammen uannsett). men så lenge han ikke hadde gjort det, så hadde jeg aldri nektet han å tatt seg noen øl i helgene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ajj... det var en dårlig formulering du. Min mann er et individuelt vesen som velger selv hva han gjør og ikke gjør. Det er da ikke jeg som bestemmer hva han skal gjøre?? Hva om mannen din fant ut at du ikke fikk lov til et eller annet? Hadde du godtatt det? Fordi det er hans barn også? Du, det barnet er da ikke laget ennå...

Om min mann hadde drukket seg stupfull hver helg ville jeg ikke tenkt på barn med ham i det hele tatt. Men han må da få lov til å drikke det han vil selv om vi er prøvere. Hva som går over i sæden har du ingen kontroll over. Heller ikke om dere kommer til å bli gravide. Skal du nekte ham å drikke alkohol helt til dere blir gravide, uansett hvor lang tid det tar?

Om jeg skulle prøvd å nekte mannen min å drikke alkohol måtte det vært i en situasjon der jeg var høygravid på overtid, og han fant ut at han skulle på fylla. Det ville ikke vært så populært om fødselen startet da nei. Jeg hadde fremdeles ikke kunnet "latt" ham gjøre hverken det ene eller det andre, men jeg hadde sagt min mening klart og tydelig.

Heldigvis er min mann voksen, så tanken på noe slikt er ikke i nærheten av virkeligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns dere fokuserer på feil ting i mitt innlegg. Dere forkuserer på ordet "lar" i steden for å fokusere på alkohol og sæd. For det var det som var mitt virkelige spørsmål. Om alkohol skader sæd.

PS. Selvsagt er samboeren min en selvstendig individ som kan selv bestemme hvor mye og hvor ofte han vil drikke. Som alle andre ting i livet sitt. Og et forhold er et samarbeid, så det er naturlig at vi diskuter ting som kan påvirke oss begge.

Endret: Jeg angrer jeg skrev noe mer i det hele tatt etter min opprinnelige innlegg.

Endret av May Helen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt får mannen min "lov" til å drikke.

Vi har snart prøvd i to år og tenk så kjedelig livet er hvis vi skal sette alt på vent for å leve etter punkt og prikke..

Lykke til med prøvingen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Og hvis dere ønsker å diskutere ordet "lar" så kan jeg sette det litt på spissen. Tenk at dere er mannen og damen deres røyker under svangerskapet. Du VET at det kan være skadelig for barnet. Ville du da bare latt henne fortsette som før eller sagt noe?

Dersom den hypotetiske situasjonen skulle oppstått hadde vi vel snakket om det, med hverandre, men ingen av oss hadde forsøkt å tvinge den andre til å slutte, eller ta avgjørelser for den andre. Jeg mener at mor har en suveren rett til å bestemme over sin egen kropp, også under ett svangerskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at mor har en suveren rett til å bestemme over sin egen kropp, også under ett svangerskap.

Så mannen din skulle bare stått og sett på at du røykte og drakk under graviditeten for eksempel?

Det er din kropp, men det er også hans barn der inne. Like mye som det er ditt. Mannfolka kan jo ikke gå gravide, men det betyr da ikke at de ikke har medbestemmelsesrett når det kommer til svangerskapet. Eller? Stakkars mannen i såfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mannen din skulle bare stått og sett på at du røykte og drakk under graviditeten for eksempel?

Når er det veldig hypotetisk for min del, iom at jeg hverken røyker eller har planer om barn, men ja, det mener jeg at han skulle. Han kan forsøke å påvirke, ved å informere, og evt støtte dersom det foreligger ett ønske om å slutte, men han har ingen rett til å gjennomføre det via tvang. (Som er alt fra å kaste sigarettene til å binde fast moren med hendene bak på ryggen.)

Faren har like stor bestemmelsesrett med en gang ungen er ute, men så lenge den er en del av morens kropp, har hun mere hun skulle ha sagt. Det ser man feks også på at det er moren som har siste ord i forhold til abort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...