Gå til innhold

Er alle som bor i rekkehus "fattige" ?

Gjest Gjesta

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Liker meg i rekkehus jeg, ikke er jeg fattig og ikke har jeg trygd.

Det er trygt og godt å vite at en har nabo vegg i vegg, er sosialt, slipper å male 1 til 2 vegger faktisk, og så er det ikke så dyrt som en enebolig.

Både mine foreldre og kjæresten min sine kjøpte rekkehus som en overgangsbolig for å komme videre inn i en enebolig. Men etter en god stund i miljøet som skapes i rekkene ville ingen av de flytte... De bruker heller penger på andre ting som ferier, hytte, bil og andre goder. Vil ikke bo meg ihjel, vil bare trives:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ikke å snakke om de som bor i blokk, de er fattiga de.  :forvirret:

Ja, tenk på alle sosialklientene på Aker Brygge og i diverse andre leilighetskomplekser eller blokker om man vil. De er skikkelig, skikkelig fattige alle sammen! :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja huff Leo. Leilighetene er jo belånt til langt over pipa.

Og leilighetene er jo ikke verdt en dritt heller. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja huff Leo. Leilighetene er jo belånt til langt over pipa.

Stakkarene har jo ikke pipe en gang! De må jo klare seg med et par - tre gasspeiser hele gjengen :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Tara*
Liker meg i rekkehus jeg, ikke er jeg fattig og ikke har jeg trygd.

Det er trygt og godt å vite at en har nabo vegg i vegg, er sosialt, slipper å male 1 til 2 vegger faktisk, og så er det ikke så dyrt som en enebolig.

Både mine foreldre og kjæresten min sine kjøpte rekkehus som en overgangsbolig for å komme videre inn i en enebolig. Men etter en god stund i miljøet som skapes i rekkene ville ingen av de flytte... De bruker heller penger på andre ting som ferier, hytte, bil og andre goder. Vil ikke bo meg ihjel, vil bare trives:)

Det går an å bo i enebolig uten å bo seg ihjel ... Her høres det ut som om man tror at folk som bor i enebolig ikke har råd til hverken ferier, klær eller hytter ;) Og at man velger å bo i en flott enebolig for å imponere andre mennesker ...

Endret av *Tara*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja jeg er helt enig med deg Tara. Jeg for min del synes bare spørsmålet var litt dumt, fikk bara da lyst til å fyre litt oppunder, uten at jeg egentlig føler meg noe særlig kjempe engasjert i temaet. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miss Guided
Det går an å bo i enebolig uten å bo seg ihjel ... Her høres det ut som om man tror at folk som bor i enebolig ikke har råd til hverken ferier, klær eller hytter  ;) Og at man velger å bo i en flott enebolig for å imponere andre mennesker ...

Hvorfor ikke bo der man vil bo uten å dømme verken den ene eller andre veien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går an å bo i enebolig uten å bo seg ihjel ... Her høres det ut som om man tror at folk som bor i enebolig ikke har råd til hverken ferier, klær eller hytter  ;) Og at man velger å bo i en flott enebolig for å imponere andre mennesker ...

Selvfølgelig! Det er mange som bor seg ihjel i rekkehus og det er mange i store villaer som har råd til det meste av det de ønsker seg.

Men problemstillingen - om alle som bor i rekkehus er fattige og har husstander som består av i allefall en sosialklient/trygdet er litt søkt og da vil i allefall jeg argumentere for at det finnes mange som bevisst velger en enklere og rimeligere boligstandard selv om de har økonomi til noe annet.

Og man kan sikkert få både to og tre eneboliger et sted for prisen av et rekkehus et annet sted. Jamfør Leos tre b'er. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madeline

Jeg bor i rekkehus og har ingen planer om å flytte til enebolig selv om vi kunne hatt råd til det. Vi jobber fullt begge to og har barn. Det er sosialt både for små og store, mindre vedlikehold og vi har kort veg til både skole, butikker og natur. For oss er det helt topp, og om noen skulle se på oss som fattige, så vær så god. Jeg føler meg tvert imot rik på flere områder ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fruktfat
Ja selfølgelig er man fattig hvist man "bare" bor i et rekkehus. Det viktigste er ikke at man er fornøyd selv, men at naboen er misunnelig eller at man får til mest i vennekretsen generelt sett, flest reiser, finest hus, finest hytte, beste bil , stiligste klær osv. :ler:

:ler:

ja, og sambo og jeg som har bygd enebolig, og akkurat har brukt 100 000 på ferie og nesten like mye på boblebad og ikke har annet lån enn på huset (under 2 mill) må jo være styrtrike!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg hva du mener med fattig, TS.

Men hvis du går på finn.no, velger "avansert søk", "rekkehus" og sorterer treffene etter "pris- høy- lav", så finner du at de dyreste rekkehusene som er til salgs akkurat nå har prisantydning på 6,7 millioner.

http://www.finn.no/finn/realestate/homes/result

Jeg vil ikke si at folk som kjøper de rekkehusene er fattige ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke si at det er noe fattigslig over å bo i rekkehus. Det er en del rekkehus rundt omkring på Ullern og i Vestre Aker, og de er relativt dyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest toppi
Nå mener jeg ikke fattige i den forstand, men at har trangere økonomi enn middelklassen?

Av alle jeg kjenner som bor i rekkehus har den ene parten inntekt mens den andre er trygdet eller uten inntekt. Og samtlige har trangere økonomi enn de som bor i enebolig/leilighet.

Hva er din erfaring?

De som f.eks. bor i borettslagsleilighet i Groruddalen ser jeg på som veldig rike, iaf mye rikere enn de som bor i rekkehus - det være seg i Holmenkollen eller på Bygdøy.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært kjempefornøyd med rekkehus jeg... Bor selv i blokk. Ser ikke på meg eller samboeren min som fattige. Tjener over gj.snittet hvertfall. Grunnen til at vi bor i blokk er jo fordi vi ikke vil bo hvor som helst.

Med dagens boligpriser er man ikke "fattig" om man kjøper rekkehus.... man er vel heller det motsatte hvis beliggenheten er bra. Hadde jeg bodd utenfor Oslo, hadde jeg hatt råd til hus. Så det har alt med beliggenhet å gjøre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startet med rekkehus, solgte da prisene var på god vei opp, kjøpte enebolig og er etter noen år nå tilbake i rekkehus, gjeldfritt, og stortrives med det.

Føler meg så absolutt ikke fattig, men er glad for å slippe all plenklipping etc som en enebolig medfører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Madam Felle

Vi har en merkelig definisjon på hva fattige er, om mennesker som lever i rekkehus er fattige. Kan vel egentlig si at vi har det alt for godt, når man begynner å tenke slik.

Fattig for meg er:

Når man ikke har økonomi til å bo i en stor nok bolig, til hele familien. Men må nøye seg med noe mindre, for å klare å sitte med det.

når man ikke klarer å ha mat på bordet hver eneste dag

Når man aldri kan unne seg noe ekstra, men klarer knapt det nødvendigste

Når man aldri kan dra på ferie, for da klarer en ikke å overleve hverdagen.

Man er ikke fattig, når man sitter med en bolig som er verdt over en million kr. Da kan man selge boligen, for å skaffe seg noe mindre og billigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan vel oppsummere og konkludere med at det kommer an på hvor i landet vårt man bor ?

Der jeg vokste opp feks koster et vanlig stort hus med svær hage 2 mill. Rekkehus det halve, gamle leiligheter under det igjen, avhengig av hvor på stedet det ligger hen, og nye leiligheter koster opp mot 3,5 mill.

Så om man er "fattig" når man bor i rekkehus kommer jo an på hvor i landet vi snakker om. Jeg tenker vel ikke at man er fattig når man har penger til å kjøpe seg sitt eget bosted.

Hus i Gryllefjord til salgs for 140 000, i Bjugn til 90 000 ser jeg på Finn, det er altså snakk om prioriteringer :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Vi bor i enebolig i rekke og kommer nok innenfor def. rekkehus-eiere.

Mannen min har en veldig god inntekt, jeg tjener sånn passe.

Vi har nå fint råd til å kjøpe oss en enebolig, og kommer nok til å gjøre det (er på leting).

Men vi liker å ha økonomisk frihet, og nyter den mens vi bor her.

Dessuten har dette vært en mellomstasjon som har gitt oss nesten 1 mill i egenkapital.

Vi synes det blir for trangt å bo her med flere barn, men skjønner godt de som bor i rekkehus hele livet.

Det er veldig sosialt, det er mindre utearbeid enn på en stor enebolig (ihvertfall her vi bor).

Mange ønsker seg også hytte, båt e.l. og man har kanskje råd til begge deler ved å ha mindre boliglån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vokst opp i rekkehus, men tror ikke man kan si at jeg kommer fra en fattig familie. Det skal selges nå, og kommer til å gå for over 6 mill... Nå er disse rekkehusene ganske store, 75 boa i hver etg + hage foran og bak. Men det er jo rekkehus da...

Mor og far kjøpte det for snart 30år siden, da var pappa fortsatt student. DE prøvde å kjøpe enebilig noen ganger, men vi barna nektet!! Men nå selger de og flytter i leilighet i stedet...

Tror mine foreldre har en samlet inntekt på i under kant av 2 mill. VI har alltid hatt nye biler, hest, hytte og det vi trenger. Ser ut til at naboene greier seg godt de også, er ingen skrøpelige biler der i gården... OG de er velkledde og i arbeid de fleste også. Og tror ikke det er noen skilsmissebarn der en gang jeg...

Men hva er definisjonen på å være fattig da??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...